Gå til innhold
  • Bli medlem

DNT:s betydelse för fjellivet


Anbefalte innlegg

Jepp, merking over Knutshø burde være unødvendig så det er vi i mot.

Men for ordens skyld: det er IKKE DNT som foreslo merking over der. Tvert imot var det en eller annen rednings-dude som mente det var riktig med Dnt-lignende merking for å hindre folk i å gå seg bort. Hvordan i ZARKs navn folk greier å rote seg vekk over der er vel egentlig mer enn jeg kan begripe, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Undrar om dom personer som har gjort ner DNT och deras arbete i fjället är på något sätt representativa för norskt fjälliv. Dom har ju inte blivit emotsagda av någon i forumet. Har inte heller följt debatten tidigare, men talar utifrån mina egna erfarenheter.

Nå er verken den gjennomsnittlige debattant her på fjellforum eller de som synes å være førende i DNT-systemet representative for norsk fjelliv. Men tilsammen er de kanskje det.

Mange husker sikkert den opprinnelige målgruppen til Kanal 24 som var "kvinne 32 år". Det endte med Elton John låter til alle døgnets tider og veldig få mannlige lyttere. Det inntrykk jeg får av DNT, både via Fjell og Vidde, etter opphold på hyttene og via mediautspill er at målgruppen til DNT er "kvinne 42 år". Alt skal være trygt, familievennlig, forutsigbart og forhåndsbestemt - med lite rom for individuell variasjon. Sagt litt flåsete passes vi her i Norge av pappa stat, mamma kommune og tante DNT.

For så vidt er det ikke så dum strategi av DNT. Et sentralt poeng er å få flest mulig interessert i fjell- og friluftslivet. Dette for at en større del av opinionen skal støtte naturvern og være imot forringelse av friluftsområder, enten dette skjer ved vassdragsutbygging, scooterkjøring, hytteutbygging el.l. "Kvinne 42 år" er tross alt den i familien som (oftest) bestemmer hvor familien skal feriere. Er hun først fanget i garnet drar hele familien på hytte til hyttetur og ungene sendes på friluftsleirer. Enda en familie er da reddet fra harrye sydenferier.

Skal man oppsummerer det gjennomsnittlige fjellforummedlemmet måtte det være "mann 30 år". Han liker ikke å bli fortalt at T står for trygghet (og ferdsel utenfor stien må derfor være utrygt). Han blar kjapt gjennom Fjell og vidde og er frustrert over at det heller ikke denne gangen er noe særlig av interesse. DNT har rett og slett et image-problem overfor denne gruppen. Riktignok er DNT Fjellsport er forsøk på å nå disse, og Breposten er en befrielse, men overfor denne gruppen har det tantete DNT et problem.

Når DNT på litt patetisk vis i Fjell og Vidde "satser" på nye kule idretter blir det hele wannabe og dumt - ihvertfall overfor "mann 30 år". DNT er tantete og blir aldri hipt. Derimot klarer de sikkert å ødelegge imaget til en eller annen stakkars idrettsgren ved å omfange den og ta den opp i DNT-systemet. Innovatørene vil pigge bare ved tanken på at DNT elger seg inn på sine nyoppdagede/nyimporterte idrettsgrener.

En annen gruppe friluftsinteresserte som heller ikke føler seg særlig tiltrukket av DNT er jegerne. Den gjennomsnittlige mannlige jeger er til tross fra grisgrente strøk - langt unna Storgaten i Oslo. Vinterstid kjører han dessuten snøscooter.

Som svar på spørsmålet, nei, personene her på Fjellforum er ikke representative for norsk fjelliv. Men jeg synes ikke DNT er det heller.

Var deilig å få sagt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kvinne 42 år" er tross alt den i familien som (oftest) bestemmer hvor familien skal feriere. Er hun først fanget i garnet drar hele familien på hytte til hyttetur og ungene sendes på friluftsleirer. Enda en familie er da reddet fra harrye sydenferier.

Det är väl bra att "kvinna 42" ser till att barnen kommer till fjälls. Har inte ni i Norge samma problem med starkt överviktiga barn, som vi har i Sverige? Utmärkt om dom kan få en vana att röra på sig, och då även i sällskap med föräldrarna!

C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnar: Det jeg tror Svein sikter til er at det er problematisk HVIS det kommersielle kommer i konflikt med deler av grunnfilosofien til foreningen OG man prioriterer dette i delvis konflikt med sin egen grunnfilosofi. Det er selvsagt ingenting i veien for at en ideell organisasjon drives i balanse, det er helt klart positivt.

Den dagen DNT vil merke opp og sette opp et par turisthytter i Børgefjell, vil være en trist dag.

Har vore ute og reist i dag(nei, ikkje på fjellet), så derfor litt seint svar.

Ja, Morten, det er ikkje alltid så lett å få tak på kva Svein meinar, det er som oftast

vage påstandar, og lite konkretisert.

Eg skulle gjerne hatt svar på kva det kommersielle med DNT er som ikkje kan forsvarast:

er det det at organisasjonen er for stor, er det dei betjente hyttene, er det kursaktiviteten, eller er det andre ting? Det rare er jo at det er personar som ellers

er for at pengemakta skal råde, som synest DNT er for kommersiell.

Så seier du at rabatten på hyttene er eit incitament for å bli medlem i DNT, og at det forklarar det høge medlemstalet. Ja vel?? Er det i tilfelle noko uvanleg at ein organisasjon gir rabatt til sine eigne medlemmer, og det er vel fordi friluftsfolket er

interessert i tjenestene som DNT kan tilby, at det er 200.000 medlemer?

Du kan ta det heilt med ro Morten, DNT kjem ikkje til å merke, eller bygge på Børgefjell.

Og kvifor? Fordi det er ein nasjonalpark der, og det blir ikkje gitt tillatelse til meir

tilrettelegging i ein nasjonalpark. Og det er jo poenget med den tilrettelegginga som er i

Jotunheimen, kva kom først, DNT(og private aktørar) eller nasjonalparken?? Så kan vi gjerne diskutere om det ved opprettelsen av ein nasjonalpark burde fjernast all tilrettelegging som er der på det tidspunktet.

Til slutt Morten: du veit at eg har eit nyansert syn på DNT, eg blir berre så provosert av

bedrevitere som kjem med flåsete påstandar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skulle gjerne hatt svar på kva det kommersielle med DNT er som ikkje kan forsvarast:

er det det at organisasjonen er for stor, er det dei betjente hyttene, er det kursaktiviteten, eller er det andre ting? Det rare er jo at det er personar som ellers

er for at pengemakta skal råde, som synest DNT er for kommersiell.

DNT bruker pengene til å bygge ut og høyne standarden på hyttene sine, ikke bare til nødvendig vedlikehold. Hvor skal dette ende da Agnar?

Er det i tilfelle noko uvanleg at ein organisasjon gir rabatt til sine eigne medlemmer, og det er vel fordi friluftsfolket er

interessert i tjenestene som DNT kan tilby, at det er 200.000 medlemer?

Når det er en monopolorganisasjon som DNT er det svært betenkelig at medlemmene får særfordeler. Det var ikke påtvunget å være med i partiet(!) i Sovjetunionen heller, men det blei gitt store fordeler til de som var med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det heilt med ro Morten, DNT kjem ikkje til å merke, eller bygge på Børgefjell.

Og kvifor? Fordi det er ein nasjonalpark der, og det blir ikkje gitt tillatelse til meir

tilrettelegging i ein nasjonalpark.

Ikke det nei. Jeg tror du bør ta deg en tur over Besseggen for å se hva slags tilrettelegging som gjøres i en nasjonalpark, og det lenge etter at nasjonalparken ble opprettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forsøke å reparere dei skadene som har oppstått ja, pga stor slitasje.

Og så blir det stadig hevda at DNT har ein agresiv propaganda for å få folk til å gå Besseggen. Når såg noen sist at

DNT reklamerte for Besseggen? Tvert imot, dei har i fleire år prøvd å spre trafikken på fleire områder, fordi det blir

for stor slitasje, og trengsel på enkelte hytter. Men då blir sjølvsagt det gale òg..........

Dessutan så ligg det så vidt eg veit ei DNT hytte i eine enden av Besseggen, og ei privat i den andre, så kvifor er

det berre DNT som genererer trafikk på Besseggen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fjellet er jeg fri.

- fri til å kunne gå hvor jeg vil og velge min egen vei

- fri til å kunne lytte til det jeg vil; vinden, elvebruset, stillheten

- fri til å puste inn naturlig, ren luft

- fri til å tenke en tanke helt ut og ikke bli forstyrret

- fri til gå så langt jeg vil

- fri til å sove hvor jeg vil

- fri til å være meg selv

- fri til å være en del av naturen

- fri til å legge meg inn på en DNT hytte hvis jeg ønsker det - eller fri til å la det være

- fri til å spise når jeg vil i mitt telt - eller spise når de serverer måltider på DNT hyttene

- fri til å slippe en promp i det fri - eller sammen med 10 andre på sovesal

Fjellet er stort - på mange måter. Turistforeningen er en flott organisasjon. Måtte de lenge leve. Men blir de større; med flere hytter, flere stier, flere scootere, flere beltebiler, mer tilrettelegging - så ødelegges fjellet. Fjellet blir ikke lenger et sted for stillhet, uforstyrret filosofering, egne valg, nærhet til naturen - kort sagt; frihet. Hvorfor må alle på død og liv bli større? Kan ikke Turistforeningen si; "vi er fornøyd." La oss ikke belaste naturen mer enn nødvendig. Hvis ALLE skal gå i fjellet - er ikke fjellet lenger hva det en gang var.

Det er rom for alle, så lenge alle forsyner seg med måte.

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke vil treffe folk og som vil greie seg selv uten merkede løyper og turisthytter, så finnes det store områder i Norge fremdeles (riktignok ikke så rikelig som Slingsby & Co hadde å ta av). Det er bare det at det ikke ligger over 2000m og ligger heller ikke bare noen timers kjøring fra Oslo-gryta. Men tøffe gutter som bærer telt og all maten selv og vil greie seg uten å ha DNT i umiddelbar nærhet går vel ikke av veien for å kjøre 100 mil eller så for å komme seg til villmarken? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare lurer litt,,, er all erfaring her basert på DNT's betjente hytter i Jotunheimen? kva med dei sjølvbetjente hyttene? dei ubetjente? nettopp i områda som lokkar færre folk enn dei som har f eks Besseggen? er det ikkje litt sånn at alle som skal gå sin første tur gjerne trur dei må til f eks jotunheimen, eller hardangervidda? i Stuttjukkens kjære Stølsheim er det berre sjølvbetjente hytter, og færre folk enn på turtagrø, besseggen, osv... dette er kanskje område ein oppdagar når ein har funne interessa, og ser kva som finst!

sjølv reknar eg meg sjølv som sikker med kart, eg føler ikkje eg treng raude t-ar for å finne vegen, og eg søv gjerne i telt. likevel er det jo mange som iallfall ikkje gjerne søv i telt. ein må jo byrje med noko, og det er lettare å våge seg til fjells når ein har ei hytte som mål. sjølv er eg i ferd med å utvikle meg til teltentusiast, men ser nok framleis for meg å sove litt på hytter, men berre dei utan betjening! særleg vinterstid er det ein viss terskel å krysse før eg overnattar i telt på eigne turar, føler eg treng litt erfaring liksom... difor synes eg at mykje av tilbudet DNT har er bra, og raude T-ar er ikkje så sjenerande at eg misser fjellkjensla av det...

og ikkje gløym dnt-ung... verkar som teltfrekvensen der er høgare i dnt-gammal, og dei unge vert som kjent berre eldre! så kanskje dnt utviklar seg til noko meir "mann 30" etterkvart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik skrev:

Det inntrykk jeg får av DNT, både via Fjell og Vidde, etter opphold på hyttene og via mediautspill er at målgruppen til DNT er "kvinne 42 år". Alt skal være trygt, familievennlig, forutsigbart og forhåndsbestemt - med lite rom for individuell variasjon. Sagt litt flåsete passes vi her i Norge av pappa stat, mamma kommune og tante DNT.

Dette er kanskje det beste du har skrevet noen gang. Hele Norge har "kvinne 42 år" som målgruppe. Det er derfor vi er en nasjon av naive pingler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det tydeligvis hersker en del uvitenhet blant diskusjonsdeltakerne om DNT’s policy, så dette:

Det er ikke myndighetene eller grunneierne som har lagt ned forbud mot tilrettelegging for turistene i en del områder som eksempelvis områdene nord for Glittertind og Børgefjell. Det er derimot DNT selv sin politikk at disse områdene skal være mest mulig uberørte.

DNT reklamerer ikke for Besseggen. Derimot jobber de for at turisttrafikken skal spres mest mulig. Det er lokalsamfunnet og ikke DNT som tjener mest på trafikken over Besseggen i form av parkeringsavgifter og billettinntekter fra båttrafikken. Og bra er det bortsett fra at den vederstyggelige parkeringsplassen ved Gjendeoset som DNT ikke er ansvarlig for, ikke burde vært der. DNT jobber med å få den flyttet, men de er hverken grunneiere eller beslutningsmyndige.

Det er ingen som beriker seg av DNT’s eventuelle overskudd. Uansett til hvilket formål pengene avsettes, kommer de til syvende og sist medlemmene til gode.

Flere hytter. Ja, i Oslomarka har DNT fått leid eksisterende private hytter som gir turfolket nye muligheter. Disse hyttene er meget populære og benyttes i utstrakt grad. DNT i Luster fikk bygget opp fantastiske Fuglestig til en flott overnattingshytte. Er dette så forferdelig?

DNT trenger ingen belæring når det gjelder naturvern. Foreningen her hatt ledere med kunnskaper og engasjement i dette feltet som vi her på forumet aldri kommer i nærheten av.

Jeg fatter ikke at folk som får fnatt av å se en rød T ikke kan la være å gå disse stiene når det finnes så uendelig mye terreng utenfor.

Til slutt, sett dere inn i det emnet som diskuteres, før dere uttaler dere så skråsikkert, og la ikke antipatiene forkludre tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyner standarden? Legg inn WC og flislagte bad meinar du?

Fleire som snakkar om dette monopolet DNT skal ha, går det an å få konkretisert kva det består i??

De aller fleste betente hytter har i dag dusj, badstue, tørkerom...osv. Glitterheim har til og med transport inn til hytta med beltebil om vinteren.

Monopolet består i at ingen andre får drive på den måten DNT gjør, i hvert fall ikke i nasjonalparker.

Jeg husker en gang på 90-tallet at DNT ville merke sti gjennom Børgefjell, men fikk avslag. Tror det var en slags grensesti eller noe slikt. Så de har nå i hvert fall prøvd seg.

Skjønt, med alle sørsamene på tohjulinger som herjer rundt i Børgefjell ville en sti ikke gjort så mye fra eller til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods, du tegner et glansbilde av DNT. Jeg påstår at det altfor ofte inngås premisser på tvers med formålsparagrafen, AV HENSYN til inntekter, sikre vekst, sikre eksistensgrunnlag. Det er ikke en organisasjon som DNT verdig, en organisasjon som har som "formål" å gå foran med et godt eksempel. Signaleffekt stempler, det er ikke noe nytt.

Mitt kritiske "blikk" går rett og slett på at kommersiell tankegang har tatt fullstendig over. Jeg er kritisk til DNT som organisasjon og dobbeltmoralen som eksisterer. Flotte ord og visjoner, men når de får kjenne det på kroppen selv...

Det er ingen som beriker seg av DNT’s eventuelle overskudd. Uansett til hvilket formål pengene avsettes, kommer de til syvende og sist medlemmene til gode.

I teorien ja. Men går det *for godt* vil utgifter til administrasjon øke. I dårligere tider vil innstramming skje i form av økte priser og/eller reduserte tilbud. Dette er slett ikke noe ukjent fenomen.

Besseggen og Galdhøpiggen ER "spydspissene" for DNT, det er det liten tvil om. De nevnes også som de eneste turforslagene på forsiden til ruteplanleggeren for Jotunheimen på turistforeningens hjemmesider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste betente hytter har i dag dusj, badstue, tørkerom...osv. Glitterheim har til og med transport inn til hytta med beltebil om vinteren.

Monopolet består i at ingen andre får drive på den måten DNT gjør, i hvert fall ikke i nasjonalparker.

For høg standard på hyttene meinar du? Og kor mange av hyttene til DNT er betjente?

Som eg har sagt før, både DNT og andre hadde aktivitet frå før i fleire av dei områda som det no er

oppretta nasjonalpark i, så kven er det som har hindra andre i å drive på same måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste betente hytter har i dag dusj, badstue, tørkerom...osv.

Det er vel greit at det våte tøyet har ett eget rom, stedene hvor det er intet eller lite tørkerom er det full krig om tørkemuligheter. Dusj, javel, men der det er lagt inn vann er det lett å lage dusj - f.eks er det vedfyrt varmtvann enkelte steder. Badstuer har jeg tilgode å se på DnT's hytter (mulig jeg ikke snoker nok rundt?).

DnT med underforeninger har 431 hundre hytter rundt om i landet, 41 er betjente.

Det finnes ca 300 private hytter som er tilgjengelige for vanlige fjellturister, over 200 av disse er betjente.

Det spørs hvem som er den store stygge ulven her - mest sannsynlig er det de private aktørene og den generelle bruker som krever "luksus".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere skrevet at DNT har mange små og trivelige hytter, og at de burde holdt seg mer til dette opplegget. De betjente hyttene er riktig nok få, men de bidrar selvfølgelig til at trafikken blir uforholdsmessig stor i de områdene der de er.

Hvordan kan dere forsvare at DNT selger unødvendige luksusvarer som alkohol og brus på sine hytter? Er ikke det for å tjene penger? Dette fører utvilsomt til økt transport i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dere forsvare at DNT selger unødvendige luksusvarer som alkohol og brus på sine hytter?

Selger ikke de 200 private betjente hyttene mer øl og brus enn DnT's 41 betjente hytter?

Og ja, jeg er glad i øl på tur. Det motvirker stivhet og er en viktig, Solo derimot virker bare mot tørsten og kan dermed erstattes med vann... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger ikke de 200 private betjente hyttene mer øl og brus enn DnT's 41 betjente hytter?

Hva har det med saken å gjøre? Dette viser vel at DNT er en kommersiell organisasjon som skal ha samme tilbud som andre.

Svært mange av de private hyttene har DNT-priser for medlemmer, og slik sett er de ikke konkurrenter, men samarbeidspartnere. Dette forsterker monopolet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan dere forsvare at DNT selger unødvendige luksusvarer som alkohol og brus på sine hytter? Er ikke det for å tjene penger? Dette fører utvilsomt til økt transport i fjellet.

Ja, en kan undre seg over at det er gitt skjenkebevilgning til en aktør som tilbyr overnatting innenfor grensene for nasjonalpark. Det er vel nyttetransport å frakte skulle en tro.... Så var det dette med kommersiell drift vs formålsparagraf som jeg har nevnt et par ganger tidligere..........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåvel for å oppsummere litt - (Agnar:) Det er vel kun visse, begrensede deler av DNT virksomhet i alle fall noen av oss er kritiske til.

Det ene er vel i noen tilfeller en tilsynelatende litt for kritikkløs innfrielse av etterspørselen etter tilrettelegging og komfort og for meg personlig er det bruken av motorisert kjøretøy til persontransport for å hjelpe enkelte hytter å overleve økonomisk i vintersesongen, et marginalt tiltak som dog i mine øyne fratar DNT enhver troverdighet i debatten om motorisert ferdsel i utmark.

Jeg synes DNT er kjempebra jeg, og at de har spilt en veldig viktig rolle i å gjøre friluftsliv attraktivt for hvermansen, men jobben er stort sett gjort på tilrettlegginssiden. Informasjon kan fortsatt bli mer omfattende og bedre, men trenger man flere broer, merkede stier, flere hytter? Det er jo et enormt utvalg allerede, spesielt av ubetjente og selvbetjente hytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan ikke fly rundt som en kåt fjellelefant på hyttene heller :evil:
I følge visse tidligere artikler i medier om at "kåte kvinnfolk i 40¨årene til tider kunne bli plagsomt for bl.a. hyttevertene, kunne det kanskje vært behov for noen flere kåte fjellelefanter til å dekke etterspørselen og fokusere litt mer på damene og litt mindre på tindene 8)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.