Gå til innhold
  • Bli medlem

eifu

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Annonse

Ikke noe problem med hund, men det er/var mye rein i området så hun gikk i bånd hele turen.

Vuomahytta er åpen (selvbetjent DNT), men den ligger litt utenfor akkurat den ruta jeg fulgte. Anjavasshytta tror jeg er privateid (Statsskog), men mener den kan lånes/leies ut. Ellers er det en del gapahuker med ved og bålplass ved Anjavasshytta. Lagshytta (ligger ved Beineelva) er privateid (ØIL), men kan lånes/leies ut. Så svaret er vel egentlig nei, men det er muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tur med mye gåing. Ville nok hatt fiskestanga klar, og brukt noe lengre tid selv :)

Bare å ta turen i høst @AK74 Er 3 åpne koier helt i starten. Vetlenesbua og Fossbua før rundkjøringen innerst på veien. Og Ole Nergårdbua ca 10-15 minutter før Anjavasshytta. Fine buer for en natt om du kommer sent avsted, og vil starte turen dagen etter. Men er nok fare for folk der nå i starten av jakta.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Smaltur skrev:

Takk for fin rapport, Jan Erik. Fint når det kommer nysnø på toppene. Der oppe kan vel det skje midt i juli, for den saks skyld... Har ikke kommet meg nordover i sommer, men minnene fra fjorårets i samme område sitter i. Takk for turtipset, skal ta meg bedre tid på den enn du gjorde.

Var ikke min rapport. Men enig med deg i at det er fint når nysnøen kommer på fjellet. Har vært langt ned i fjellene et par ganger allerede, men nå er det bart igjen på toppene. Ikke mange ukene nå, så er det skiføre i høyden her :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, eifu skrev:

@Per Fredrik, ja det stemmer. Det pluggfeste er primært for å trekke ytterduken ut fra innerduken. Terrenget ga ly for den verste vinden, så det fungerte utmerket!

Hei, takk for info., da gjør jeg det samme i løpet av vinteren. Mange på forumet har satt på flere pluggfester, men jeg setter bare på den ekstra på midten foran. Jeg fant på nettet en beskrivelse fra en som bruker teltet om vinteren, han har en ekstra bardun på stangkanalen som peker litt bakover, han hadde gode erfaringer med den når det blåste opp..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

Var ikke min rapport. Men enig med deg i at det er fint når nysnøen kommer på fjellet. Har vært langt ned i fjellene et par ganger allerede, men nå er det bart igjen på toppene. Ikke mange ukene nå, så er det skiføre i høyden her :)

 

Var i hastemodus, trodde det var din rapport, Jan Erik. Ja ja, det er nå i hvertfall i "ditt" område.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjell Iver På Rostahytta og Dividalshytta er det stort sett alltid folk når jeg går forbi. Men flere hytter, så plass er det nok. Nå i starten av småviljakta er det også noen jegere som benytter hyttene. Er bare et par timer å gå til Rostahytta og Dividalshytta, så i helgene er det en del som er der på korte turer. Dærtahytta er anbefalt. Lengre å gå, fine hytter med god plass. Ikke så mye folk. Voumma kan være mye besøkt, kanskje mest av isfiskere på våren, og muligens også noen rypejegere nå på høsten. Statskogkoiene ved Moskan og Rostavannet er nok fulle nå i jakta.

Men de fleste benytter telt i området, og siden hyttene ligger litt kjedelig til (min mening) er telt anbefalt. 

Du må bare ta turen. Men sjekk værmeldingen om du tenker nå i høst. Snøen har allerede vært langt nede i fjellene, så ikke umulig å våkne opp til skiføre nå snart. Og ser jeg deg inne i fjellet så spanderer jeg en kopp kaffe :)

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så ut som flott turterreng, og fine bilder.

Det hørtes bra langt ut med 70km på to dager? Og 15 timer effektiv gangtid? Jeg går endel fjellturer og er vant med 3km/t, men når jeg tenker meg om så gikk jeg og fattern 26km på 6 timer + pauser når jeg var 14-ish. Det var da på Hardangervidda, så ganske logisk egentlig. Hørtes slitsomt ut da. Husker at jeg etter den turen på Hardangervidda hadde satt meg ned i 5 min mens fattern fikk rom på hytta. Jeg var da blitt så stiv og støl at jeg ikke kom opp trappa. Måtte vente en time til før det løsnet igjen! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.