Gå til innhold
  • Bli medlem

Kondens i telt


Katten

Anbefalte innlegg

Nybegynner på telt her :)

 

Jeg lurte litt på hvor mye Kondens det er vanlig at man skal tåle når man sover i telt, eller er det sånn at man ikke har godt nok telt hvis det legger seg en del fukt inne på bunnduken etter en natt ute? Jeg ser det for meg at alt blir veldig vått ganske raskt hvis man ikke kan lufte og tørke det godt etter hver natt ellers?

 

Bonus spørsmål; kan dere rekommandere noen rimelige familietelt til 2 voksne og 2 barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer jo litt ann på - teltet da. :) Men et bra fjelltelt, med inner- og ytterduk, riktig oppsatt og med passende lufting (gjennom lufting), så blir det "ikke" kondens i innerteltet. Men det kan ta noe tid, før nybegynnere å lære seg dette.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Vandrefalk skrev:

Min erfaring er at det i et godt telt sjelden blir kondens på innerteltet. Dette avhenger av avstanden mellom ytter- og innertelt, og hvor stramt du får satt opp teltet..

Enig! Men også den som sette opp teltet og bruker det. :)

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen værtyper med tåke og stillestående luft med temperaturer ned mot null så legger det seg fuktighet på alt av omgivelser. Skulle gjerne likt å vite hvilke telt som motstår dette... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tiur3 skrev:

Kommer jo litt ann på - teltet da. :) Men et bra fjelltelt, med inner- og ytterduk, riktig oppsatt og med passende lufting (gjennom lufting), så blir det "ikke" kondens i innerteltet. Men det kan ta noe tid, før nybegynnere å lære seg dette.

Da er jeg kanskje en nybegynner, jeg har bare drevet med friluftsliv i ca. 40 år.  Telt 01.gif

Hvis temperaturen på utsiden kryper nedover mot 0 grader og det ikke blåser riktig vei slik at ventilasjonen i teltet fungerer optimalt + + + , så blir det kondens. Duk som stopper vann fra utsiden stopper også vannet som kommer fra innsiden, selv om det kommer som damp. Blir det kuldegrader så er ofte problemet mindre. Da fryser kondensen til is og du kan riste den av når du river teltet.

Hvis du får kondens eller vann på bunnduken så er ikke dette like vanlig. Bunnduken henger som regel sammen med innerteltet og hvis innerteltet er av riktig materiale så burde kondesen passere gjennom og feste seg på ytterduken, ikke legge seg på bunnduken eller renne ned på bunnduken fra innerduken . Bortsett fra hvis du har slått opp teltet på snø eller frosset bakke da.

Hvis du har et dårlig liggeunderlag eller ligger med soveposen rett på bunnduken så kan du få kondens mellom underlaget / soveposen og bunnduken, men jeg kan ikke huske at jeg har vert plaget med kondens på bunnduken på sommerstid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Tiur3 skrev:

Kommer jo litt ann på - teltet da. :) Men et bra fjelltelt, med inner- og ytterduk, riktig oppsatt og med passende lufting (gjennom lufting), så blir det "ikke" kondens i innerteltet. Men det kan ta noe tid, før nybegynnere å lære seg dette.

Tja, kanskje i enkelte klimasoner i norge men her vestpå får du kondens på innsida av ytterduk stort sett heile året. Med høg luftfuktighet så er dette ikkje til å unngå. Sjølv på varme sommarnetter skjer dette med mindre det bles ganske friskt. Du kan justera dette litt med å ha god lufting men er då avhengig av ein viss trekk. Har ein del teltyper og teltdøger bak meg men kondens det blir det stort sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kondens på ytterduken er da ingen problem, så lenge man har innertelt. Man vil aldri oppnå samme fuktighet og temperatur på inner- og yttersiden av duken, så det vil danne seg kondens så fremt man ikke fyrer noe voldsomt for å tørke opp lufta.

Jeg vil råde deg til å kjøpe et telt med store og gode lufteluker oppe. Da kan man få luftet effektivt. Telt med stormmatter nederst blir tettere, og reduserer muligheten for å lufte nedenfra.

Hvis du skal få råd om konkrete telt, så er det lurt å si hva slags turer du har tenkt deg på. Skal du gå langt så er vekt viktig, skal du campe nær vei så kan man legge mer vekt på komfort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et par måter man kan redusere kondens på:

- Unngå/begrens fuktige plagg og børst av snø om vinteren

- Bruk lokk og/eller åpne inngangen/lufteluker når du koker vann

- Åpne lufteventiler for å sørge for luftgjennomstrøming i teltet

- Footprint reduserer fukt fra bakken

- Fyring i teltet reduserer kondens (men gjør også is og snø til vann på vinteren, så børst av snø og is først)

Mer her:

http://www.helsport.no/unnga-kondens-i-teltet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Mareng

Jeg sov i telt på Fine for en ukes tid siden, sammen med en kompis. Temperatur mellom 1 plussgrad og 5 minusgrader. Til tider mye vind, underkjølt regn, snø og noen ganger vindstille.

- Jeg hadde Synmat 7 UL og ett Naturehike skumunderlag under (kopi av Thermarest Z-lite). Sovepose Warmpiece Viking 600.
- Kompisen min hadde Synmat 7 UL. Sovepose Ajungilak Tundra (eller Kompakt) MTI 3-season.

Når jeg våknet om morgenen var posen litt våt på utsiden av kondens fra duken i innerteltet, alle ventilasjonsåpninger var helt åpen. Nå kompisen våknet var det søkk vått under liggeunderlaget, og mellom liggeunderlaget og soveposen. Alvorlig mye kondens.

Jeg tenker som så at det våte liggeunderlaget skyldes at det isolerte for dårlig, varm luft treffer kald overflate, varm luft blir kald og dermed avgir fuktighet. Jeg kom i hvert fall fram til at det skumunderlaget som lå under mitt sannsynligvis hjalp ekstremt mye. Eller hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
2 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg sov i telt på Fine for en ukes tid siden, sammen med en kompis. Temperatur mellom 1 plussgrad og 5 minusgrader. Til tider mye vind, underkjølt regn, snø og noen ganger vindstille.

- Jeg hadde Synmat 7 UL og ett Naturehike skumunderlag under (kopi av Thermarest Z-lite). Sovepose Warmpiece Viking 600.
- Kompisen min hadde Synmat 7 UL. Sovepose Ajungilak Tundra (eller Kompakt) MTI 3-season.

Når jeg våknet om morgenen var posen litt våt på utsiden av kondens fra duken i innerteltet, alle ventilasjonsåpninger var helt åpen. Nå kompisen våknet var det søkk vått under liggeunderlaget, og mellom liggeunderlaget og soveposen. Alvorlig mye kondens.

Jeg tenker som så at det våte liggeunderlaget skyldes at det isolerte for dårlig, varm luft treffer kald overflate, varm luft blir kald og dermed avgir fuktighet. Jeg kom i hvert fall fram til at det skumunderlaget som lå under mitt sannsynligvis hjalp ekstremt mye. Eller hva tror dere?

1 pluss til -5 og underkjølt regn er ille forhold med tanke på kondens.

Ved slike forhold bruker jeg alltid Bamse i bunn og Synmat/Downmat oppå. I tillegg bruker jeg footprint under slike forhold for å redusere kondensen fra bakken/snøen. Funker bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Mareng said:

Når jeg våknet om morgenen var posen litt våt på utsiden av kondens fra duken i innerteltet, alle ventilasjonsåpninger var helt åpen. Nå kompisen våknet var det søkk vått under liggeunderlaget, og mellom liggeunderlaget og soveposen. Alvorlig mye kondens.

Jeg tenker som så at det våte liggeunderlaget skyldes at det isolerte for dårlig, varm luft treffer kald overflate, varm luft blir kald og dermed avgir fuktighet. Jeg kom i hvert fall fram til at det skumunderlaget som lå under mitt sannsynligvis hjalp ekstremt mye. Eller hva tror dere?

Det er jo egentlig ingen tvil om at det hjalp med skumunderlaget du hadde all den tid UL 7 faktisk er i sitt grenseland hva isolasjon angår i 5 kalde. Jeg syns dog det er litt sterke ord å si at det hjalp helt ekstremt mye.

Hvilket telt er det dere brukte forresten? Første som slo meg var at med den vinden skulle det ikke være umulig å holde teltet noenlunde tørt inni ved gode ventilasjonsmuligheter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
5 minutter siden, Nimrad skrev:

Det er jo egentlig ingen tvil om at det hjalp med skumunderlaget du hadde all den tid UL 7 faktisk er i sitt grenseland hva isolasjon angår i 5 kalde. Jeg syns dog det er litt sterke ord å si at det hjalp helt ekstremt mye.

Hvilket telt er det dere brukte forresten? Første som slo meg var at med den vinden skulle det ikke være umulig å holde teltet noenlunde tørt inni ved gode ventilasjonsmuligheter.

 

Tja, når mitt underlag var totalt tørt, og hans var søkkvått, så hjalp det i hvert fall mye.

Brukte fjellreven Abisko Shape 3. Det har to store høyt plasserte ventiler som var åpen. Det kan hende at det drev litt snø inn på myggnettingen i den ene ventilen, men ikke nok til at den var helt blokkert.

Sov i teltet to netter, den andre natten var det også mye kondens i innerteltet, rim i ytterteltet, og begge ventiler helt åpne. Eneste annen luftemulighet det er på teltet er ventilen i toppen av døren som kan åpnes litt, den stod kanskje stengt.

Teltet har ikke så stort innvendig volum, kanskje det også har noe å si?

Ser at de fleste vintertelt (eks. fjellreven Keb) har mulighet til å åpne myggnettingen i ventilene også. Men jeg tenker at det ikke er så greit om det driver snø inn på innerteltet...

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Mareng said:

Teltet har ikke så stort innvendig volum, kanskje det også har noe å si?

Ser at de fleste vintertelt (eks. fjellreven Keb) har mulighet til å åpne myggnettingen i ventilene også. Men jeg tenker at det ikke er så greit om det driver snø inn på innerteltet...

Mange faktorer som spiller inn. Blant annet volum. Var det innerduken som "lagde" sin egen kondens eller var det neddrypp fra ytterduken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 minutt siden, Nimrad skrev:

Mange faktorer som spiller inn. Blant annet volum. Var det innerduken som "lagde" sin egen kondens eller var det neddrypp fra ytterduken?

Det var kondens på innsiden av innerduken, ikke drypp fra ytterduken. Det var god avstand mellom inner og ytterduk.

Vind fra fotenden på teltet, snøsmelting med alle ventiler åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å unngå i slikt vær. Rundt 0 er det værste som er. Vanndamp fra snøsmelting og pust hele natta generer en del kondens, sånn er det bare. Jeg pleier å kosefyre en del og da kvitter jeg meg ganske effektivt med kondensen, men om du ikke gjør det vil det jo akkumulere seg opp dag for dag. Er imidlertid litt overrasket over at det var så mye kondens under dere, det har jeg sjelden hatt noe problem med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
9 minutter siden, whistler skrev:

Det er ikke lett å unngå i slikt vær. Rundt 0 er det værste som er. Vanndamp fra snøsmelting og pust hele natta generer en del kondens, sånn er det bare. Jeg pleier å kosefyre en del og da kvitter jeg meg ganske effektivt med kondensen, men om du ikke gjør det vil det jo akkumulere seg opp dag for dag. Er imidlertid litt overrasket over at det var så mye kondens under dere, det har jeg sjelden hatt noe problem med.

Det var kun han som hadde synmat ul uten skumunderlag under som opplevde kondens under seg.

Kosefyrte en del i ytterteltet, men jeg synes ikke dette ga mye effekt på kondensen i innerteltet. Med to personer ble det litt trangt å ha primusen i innerteltet, og med en person i kuldegropen og åpen dør tørket det sakte.

Regner med det tørker fortere opp om man lukker igjen døren til innerteltet litt, men det ble ikke forsøkt. Det skal og sies at MSR simmerlite ikke har den største effekten blant bensinbrennere.

Kunne sikker sovet med døren i ytterteltet åpen, men da ser jeg for meg at det hadde blitt litt kjøligere.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2016 den 23.58, RoyN skrev:

I noen værtyper med tåke og stillestående luft med temperaturer ned mot null så legger det seg fuktighet på alt av omgivelser. Skulle gjerne likt å vite hvilke telt som motstår dette... 

Tåke er jo vanndråper så at ting da blir fuktig er ikke overraskende, bør ihvertfall ikke være det :-)

Telt med integrert klimaanlegg motsår dette :-)

Endret av rbhelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

I disse duntider er det litt fy-fy å nevne at under slike forhold som @Mareng beskrev, hadde det vært bra med fiber sovepose, spesielt over flere netter.

Jeg har bare dunposer, hvor den varmeste har Pertex Endurance ytterstoff, med vannsøyle på 1000mm. Til nå har det holdt med mine forhåndsregler. 

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens dannes på laget der varmt og kaldt møtes. Å ha et ekstra underlag mot snøen vil øke isolasjonen, og det er ikke like stor temperaturforskjell.

For å tørke opp kondensen i innerteltet kan man rydde plass til brenneren noen minutter og sprengfyre inne før man flytter den ut igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifh til teltkjøp og kondens så er det lurt å ta en vurdering på hvor mye teltveggene heller. Jo brattere teltvegger jo større sannsynlighet for at kondensen renner ned langs ytterduken, og ikke drypper ned på innerteltet. Så spørs det igjen hva innerteltet er laget av. Noen innertelt består nesten bare av mesh/myggnetting. Skulle kondensen dryppe fra ytterteltet, så kan det dryppe ned på deg. Andre telt (feks Hilleberg, Helsport) har innertelt som ikke bare er mesh og tåler litt vann på seg.

Også telt med lange slakke vegger, feks enden på dette teltet:

http://mistymornings.net/travel/equipment/tents/hfc3/images/hfc3.jpeg

...kan du risikere at ytterduken blir slakk (på venstre ende) og dupper ned mot innerduken pga konstruksjonen.

Også tenk litt på gulvarealet i teltet. Er det så trangt at soveposen presses opp etter veggen, så kan du risikere at posen blir våt.

 

Endret av sovelenge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Det er totalt vindstille i dag, ikke ett drag i luften. 10-15 minus utenfor teltet, og det rimer godt på innsiden av innerteltet. Jeg ligger nær en elv, som har noen små åpne partier - kondensland.

Hva gjør jeg i morgen? Skraper vekk så mye som mulig med en plasttallerken og så fyrer primus? Har lest mange triks her inne, men fant de ikke igjen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Avhengig av mengden rim. Er det lite fyrer jeg bare opp primusen. Er det mye har jeg flyttet utstyret til den ene enden, deretter brukt børste på innerteltet, for så å sope det opp og ut. Samme prosess på andre enden. Fyrer så opp primusen.

Det er nå meg, andre har sikkert andre velfungerende måter. Fortsatt god tur👍

Endret av Turlyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Jan@ skrev:

Avhengig av mengden rim. Er det lite fyrer jeg bare opp primusen. Er det mye har jeg flyttet utstyret til den ene enden, deretter brukt børste på innerteltet, for så å sope det opp og ut. Samme prosess på andre enden. Fyrer så opp primusen.

Det er nå meg, andre har sikkert andre velfungerende måter. Fortsatt god tur👍

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.