Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt for en 2 metring


polar13

Anbefalte innlegg

Har idag ett Hilleberg Kaitum 2 GT som jeg er veldig fornøyd med, har rette endevegger så sjansen for å få fuktig sovepose gjennom natten er eliminert. Ulempen er at det sinnsykt langt igjen, så det kan være av og til en utfordring å finne en høvelig teltplass under barmark sessongen om man skal pirke...

 

Jeg har lyst på enda ett telt, selvstående, 2 manns, 2 innganger og nok liggelengde/plass for meg og hund, bruker Exped Synmat7 LW (196x65). Teltet må også ha ett brukbar fortelt som jeg kan lagre ryggsekk/utstyr, matlaging og andre sysler når været ikke er på sin beste side. Teltet skal brukes fra lavlandet til høyfjellsområder fra våren til senhøst/tidlig vinter.

Teltene jeg sitter og ser på er følgende:

Hilleberg Allak og Staika, Staika har mest innvendig lengde men til gjengjeld tyngre.

Hilleberg Rogen, flott vekt men skeptisk på luftingen, tror det kan bli vel luftig i forteltet på vindfyllte dager i høyfjellet eller på vidda.

Exped Venus II

Åpen for forslag og anbefalinger på andre telt, kom gjerne med synspunkter på de teltene jeg har nevnt

 

Endret av polar13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Exped Orion 2 Extreme ble for kort for meg (drøyt 196). Endte opp med Reinsfjell SL2 som har greit med plass, men har kun brukt det alene og blir som regel liggende på diagonalen i løpet av natta uten noen andre inni der. Vurderer extremeversjonen av det som vintertelt etter å ha lest testen her på forumet :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Staikaen går i retur, innvendig liggelengde er ok med sommerutstyr, men med vinterutstyr så subber soveposen i innerveggene i begge ender, selv om jeg ligger diagonalt. Kjøper ikke ett så tungt telt for å bruke det som 3 sessongs, synd. Staika er vel det største du får av 2 manns kuppel, vet ikke om det er noe poeng i å prøve feks Reinsfjell, Helsport sine mål har jo en tendens til å ikke stemme i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, polar13 skrev:

Staikaen går i retur, innvendig liggelengde er ok med sommerutstyr, men med vinterutstyr så subber soveposen i innerveggene i begge ender, selv om jeg ligger diagonalt. Kjøper ikke ett så tungt telt for å bruke det som 3 sessongs, synd. Staika er vel det største du får av 2 manns kuppel, vet ikke om det er noe poeng i å prøve feks Reinsfjell, Helsport sine mål har jo en tendens til å ikke stemme i virkeligheten.

Reinsfjell har ihvertfall tilstrekkelig liggelengde for meg på 190,- Bruker det bare 3-sesongs, så har ikke testet med vinterposen, men ser ikke for meg at det skal være noe problem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.