Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt tur med barn til vinter..


Trude Larsen

Anbefalte innlegg

Etter et par telt turer med sure netter og feilkjøp av underlag og soveposer søker jeg fortvilt råd!!

turene var jo fine og søvn fikk vi jo....mn kunne nok sett at man slapp og sove mellom to liggeunderlag og minste jenta i MIN sovepose.. Og slippe og våkne midt på en nordnorsk sommernatt med full ullhyre på seg og fortsatt fryse... 

 

1. ser at Exped har duo liggeunderlag. Fins det trippel eller underlag som dekker helle telt bunnen til helsport fjellheimen 3 telt?

2. Vi ønsker også å dra mer på telt/lavvo tur til vinter. Og yngste jenta liker å sove i min sovepose (nytter ikke at jeg forflytter meg til en annen sovepose, hun følger etter...) hvordan er det å Zipp to soveposer sammen under kalde forhold? Blir det Ik stort varmetap av det?

 

Takk for all råd.. Det trengs ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes coupler-kit til Exped, det kan være en løsning hvis du har 3 liggeunderlag du ønsker festet sammen (egentlig to, men det fungerer vel med tre ogaå). Samme har Thermarest.

Når det gjelder å sy sammen to soveposer, er min erfaring at det fungerer fint, men det blir kaldere enn uten (mer luft som må varmes opp). Husk da at du trenger en venstre og en høyre glidelås!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen soveposer som anbefales? Ser jo helst at de ikke har så veldig stort pakkevolum og at de er varme. Ser på nett at det er vanskelig å finne at de har inne soveposer på 170 i høyre og venstre zip.

jeg er 154, så må være en kort pose.

har sett litt på warmpeace viking 1200, mn bare venstre zip på dn ?

Som jeg finner iallfall.

Endret av Trude Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Trude Larsen skrev:

Noen soveposer som anbefales? Ser jo helst at de ikke har så veldig stort pakkevolum og at de er varme. Ser på nett at det er vanskelig å finne at de har inne soveposer på 170 i høyre og venstre zip.

jeg er 154, så må være en kort pose.

har sett litt på warmpeace viking 1200, mn bare venstre zip på dn 1f629.png

Som jeg finner iallfall.

 

Her er noen muligheter:

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-phantom-torch-sleeping-bag-reg-dark-compass.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/rab-summit-800-formula-one-regular.html

https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/rab-neutrino-800-zinc.html

Fjellsport har salg på soveposer til og med i dag. Hvis du leter, så står det i oversikten om hvilken lengde og om de har V/H glidelås. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ta bare kontakt med Hekta på tur, de har veldig god kundeservice og kan nok svare deg på om de har høyre og venstre zip. ser de har det på litt lengre poser så de kan sikkert skaffe det på den korte varianten også. Ellers er warmpeace viking 1200 en fantastisk sovepose og jeg vil anbefale Exped underlag med dun, da fryser du og jenta de ikke.

Eldste jenta mi plagdes med å sove på tur men etter at jeg kjøre denne kombinasjonen så har hun nesten ikke vært våken på natten når vi er på vintertur.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er jenta og hva slags utstyr (Liggeunderlag, soveposer) bruker dere i dag, og hva slags temperaturer er det dere er på tur i?

Som nevnt over finnes det coupler kit til Exped-madrasser. Denne kan også brukes til andre oppblåsbare underlag med litt tykkelse. Det har fungert utmerket for oss. Jeg vil heller anbefale flere standard liggeunderlag som kobles sammen enn noe i flere personers bredde. Det gir mer fleksibilitet. VI bruker exped downmat 7. Det er litt i tynneste laget til vinter, men mer enn tilstrekkelig til sommer. Vi kombinerer med skum-underlag til vinterbruk. Da får vi mer enn god nok isolasjon og samtidig en forsikring mot punktering.

Når det gjelder sovepose, så er det veldig vanskelig å snøre igjen skikkelig hvis man ligger to i en pose eller to sammenkoblede poser. Uten skikkelig lukking rundt hals og hode blir det fort mye kaldere. To sammenkoblede poser blir som nevnt over også veldig mye volum å varme opp, så det blir kaldere enn å ligge hver for seg. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt problem med en liten tass som kom krypende opp i sengen vår om natten, og selvfølgelig kunne han ikke ligge stille. Dette var hjemme så det var kanskje enklere å takle enn ute i telt. Løsningen den gang ble en liten to seters sofa som kunne trekkes ut til en seng. Den ble plassert på enden av dobbeltsenga og når poden kom luskende midt på natten så trakk vi bare ut sofaen og la ham på den. Dette fungerte helt fint.

Hvis du har en sovepose fra før som er passe til sommerbruk så går det greit å bruke to sommerposer inni hverandre i stedet for å investere i svindyr vinterpose til et barn som vokser og kanskje må ha ny pose om et år eller to uansett.

Jeg kjøpte en gang en sovepose som skulle brukes kun om vinteren. En Halti Pamir. Den hadde dobbel glidelås og ekstra snøring rundt halsen / over skuldrene og en god hette. Jeg syntes aldri at den var noe tess.

Noen år senere så kjøpte jeg en tynn sommerpose fra Helsport som bare skulle brukes inne på T-hyttene. Sengetøyet på noen av disse hyttene er ikke akkurat rent på slutten av sesongen og derfor ble det en tynn "innepose" til bruk i disse sengene.

En vinter skulle jeg være med noen speidere på telttur, men med mange kalde overnattinger i min Halti Pamir i friskt minne så ble denne posen vagt bort til fordel for en vanlig Ajungilak Iglo. (Disse posene kom som Iglo og Iglo Tvinn og kunne festes sammen til en dobbel "tomanns" pose.) Igloen er kanskje litt tynn for en skikkelig kald vinternatt og derfor tok jeg min tynne Helsport "innepose" og brukte denne inne i Iglo posen. Så trakk jeg et Grevlingtrekk på utsiden og så var alt klart for tur.

Jeg hater å sove i telt eller lavvo sammen med en gjeng uoppdragne unger som slenger tingene sine over alt, så jeg fant et vindhull ved siden av en stor stein, jevnet ut bunnen en smule og la meg nede i hullet. Det ble en fantastisk opplevelse. Varm og fin sovepose, stjerneklar himmel og ca. ti kalde grader. En fantastisk vinternatt ute.

Et annet lite tips. Du kan bruke et par strimler med "gaffatape" på tvers over liggeunderlagene til å holde dem sammen, så slipper du å våkne, på snøen, mellom to underlag.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

isbjørn lager og sovepose på bestiling,er fiber så er veldig store men til vinter tur med pulk spiller det vel liten rolle? Junior sov som en stein i sin enda det var -18 og han var 6 år,broren på 3 var i samme pose som meg ekstra stor så passer til voksen å et lite barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. august 2016 at 14.35, virrma skrev:

Hvor gammel er jenta og hva slags utstyr (Liggeunderlag, soveposer) bruker dere i dag, og hva slags temperaturer er det dere er på tur i?

Som nevnt over finnes det coupler kit til Exped-madrasser. Denne kan også brukes til andre oppblåsbare underlag med litt tykkelse. Det har fungert utmerket for oss. Jeg vil heller anbefale flere standard liggeunderlag som kobles sammen enn noe i flere personers bredde. Det gir mer fleksibilitet. VI bruker exped downmat 7. Det er litt i tynneste laget til vinter, men mer enn tilstrekkelig til sommer. Vi kombinerer med skum-underlag til vinterbruk. Da får vi mer enn god nok isolasjon og samtidig en forsikring mot punktering.

Når det gjelder sovepose, så er det veldig vanskelig å snøre igjen skikkelig hvis man ligger to i en pose eller to sammenkoblede poser. Uten skikkelig lukking rundt hals og hode blir det fort mye kaldere. To sammenkoblede poser blir som nevnt over også veldig mye volum å varme opp, så det blir kaldere enn å ligge hver for seg. 

 

 

Har to jenter, en på 7 og en på 5. Hu på 5 som gjerne vil komme i min sovepose. Vi var på lavvo tur i helga som var i godt ruskevær så kom hun faktis ikke i min sovepose ☺️  Mn finner liksom ikke noen bra barnesoveposer for vinterbruk.. Må jeg gå for voksenpose da? Ønsker jo å dra på tur året rundt, elsker å dra på skitur og gjerne når det er bikkje kaldt, mn så er d da nå d her me at d koster en liten formue å kjøpe utstyr til hele gjengen... Vil unødig kjøpe noe som man vil fryse i og angre på. Da er liksom turen litt ødelagt.. Iallfall for elste jenta som ikke takler kulde like bra (ikke humøret hennes iallfall)...

Endret av Trude Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. august 2016 at 12.14, Torbjørn Tobiassen skrev:

Hei Ta bare kontakt med Hekta på tur, de har veldig god kundeservice og kan nok svare deg på om de har høyre og venstre zip. ser de har det på litt lengre poser så de kan sikkert skaffe det på den korte varianten også. Ellers er warmpeace viking 1200 en fantastisk sovepose og jeg vil anbefale Exped underlag med dun, da fryser du og jenta de ikke.

Eldste jenta mi plagdes med å sove på tur men etter at jeg kjøre denne kombinasjonen så har hun nesten ikke vært våken på natten når vi er på vintertur.

 

Har kjøpt en warmpeace 1200 pose foreløpig, og testen den ut i helga som var i godt nordnorsk ruskevær 😀 Og temp var ok.. Mn lå da på underlag uten noe form for isolasjon, kunne likegodt lagt mn rett på bakken. Det var rundt 2 - 3 grader på natta kanskje, og ser for meg at med 12 minus vil jeg være  Frostpinne. Så håper at nytt underlag vil kunne holde temp oppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Trude Larsen skrev:

Mn finner liksom ikke noen bra barnesoveposer for vinterbruk.. Må jeg gå for voksenpose da?

Fant Helsport vinterposer i outleten til helsport i fjor.. De ble testet i telt hjemme i -20, og på Finse i en natt i telt og en i snøhule, ungene var gode og varme gjennom hele natta. de er jo store og tunge, men med pulk går jo det greit. Veldig fornøyd med de jeg i hvert fall. :) De jeg kjøpte kan dyttes inn i seg selv, og så lukkes igjen i bunnen. Da blir de kortere, og med ekstra tykkelse ved føttene, og så er det bare å åpne opp når ungene blir lange nok, så satser på at de varer i en del år.

Endret av Elisabethsk
Fiksa skriveleifer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9/7/2016 at 21.26, Trude Larsen skrev:

Har to jenter, en på 7 og en på 5. Hu på 5 som gjerne vil komme i min sovepose. Vi var på lavvo tur i helga som var i godt ruskevær så kom hun faktis ikke i min sovepose 263a.png  Mn finner liksom ikke noen bra barnesoveposer for vinterbruk.. Må jeg gå for voksenpose da? Ønsker jo å dra på tur året rundt, elsker å dra på skitur og gjerne når det er bikkje kaldt, mn så er d da nå d her me at d koster en liten formue å kjøpe utstyr til hele gjengen... Vil unødig kjøpe noe som man vil fryse i og angre på. Da er liksom turen litt ødelagt.. Iallfall for elste jenta som ikke takler kulde like bra (ikke humøret hennes iallfall)...

Såvidt jeg vet finnes det ikke dedikerte vinterposer til barn i masseproduksjon. Disse må evt bestilles. Vi har, som flere andre her, brukt Isbjørn og være svært godt fornøyd. Et annet alternativ er å kombinere poser. For eksempel vil en 3-sesongs barnepose med en tilsvarende voksenpose utenpå holde langt ned i kuldegradene og blir fort vekk lettere/mindre enn en tung vinterpose. Sørg bare for at den innerste posen har god stramming rundt halsen. Jeg synes mange barneposer er dårlige på det punktet. En fleecepose inni en tresesongspose gjør også stor forskjell. Før vi fikk Isbjørn-posen sydde jeg en enkel sak av et fleece-teppe som hadde nesten sjokkerende stor effekt. 

Det er også en del andre tiltak som er veldig nyttige for å holde varmen om natten: Alltid helt tørre sokker (og andre klær), hjelmlue av ull og tilstrekkelig isolasjon i underlaget gjør mye. En liter kokende vann i en solid og tett vannflaske med en ullsokk etterpå er en varmeflaske som tiner frosne tær og holder lunken hele natta.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Isbjørn lager fantastiske gode soveposer. Ta kontakt med de så får du bestilt kortere pose også. Usikker på om de også flytter på glidelåsen slik at du kan koble sammen to poser. Sønnen min (6år) bruker en Isbjørn Barents, varm og god pose. Svært holdbar er de også. Isbjørn broderer også navn på posene, det var stor stas for junior. Skal du slå sammen to poser anbefaler jeg å bruke en lakenpose e.l. i tillegg.

Antar du bruker pulk om vinteren så du kan god frakte med deg et større liggeunderlag skumcelleplast. Fås kjøpt på byggevare forretninger på rull. Eller så kan du høre med noen som jobber innenfor bygg og anlegg, ligger ofte å slenger på byggeplassen. Denne vil lage et fantastisk inneklima i teltet, ingen kuldeslag fra bunnen. Bruker selv en bit som er 180x200cm.

Kjøp helt vanlig stroppebånd til 10kr stykket og slå de oppblåsbare liggeunderlagene sammen med. Legg båndet i 8-tall så kan koble sammen så mange du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/6/2016 at 10:06 PM, svingen said:

isbjørn lager og sovepose på bestiling,er fiber så er veldig store men til vinter tur med pulk spiller det vel liten rolle? Junior sov som en stein i sin enda det var -18 og han var 6 år,broren på 3 var i samme pose som meg ekstra stor så passer til voksen å et lite barn.

Jeg bestilte poser fra Isbjørn til nevøene mine og fikk to poser uten krage i toppen. Posene funker nok fint, men det er jo helt talentløst å ikke ha en krage når posen skal fungere ned til -10 grader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Jeg bestilte poser fra Isbjørn til nevøene mine og fikk to poser uten krage i toppen. Posene funker nok fint, men det er jo helt talentløst å ikke ha en krage når posen skal fungere ned til -10 grader. 

Krage må til. Har du sendt dem en mail og spurt hva som har skjedd/hva de kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, virrma said:

Krage må til. Har du sendt dem en mail og spurt hva som har skjedd/hva de kan gjøre?

Jeg sendte en mail og opplyste om det, men jeg burde kanskje sende en til. Det er jo helt håpløst, posten blir jo mer eller mindre ubrukelig. 

Edit: Ser jeg har sendt mail, men ikke fått svar. Skriver igjen nå. 

Endret av Sovjetunionen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, virrma said:

Krage må til. Har du sendt dem en mail og spurt hva som har skjedd/hva de kan gjøre?

Fikk nedenstående svar fra Isbjørn da jeg spurte hvorfor vinterposen var uten nakkekrage. Det skal sies at da jeg kjøpte posen var hjemmesiden utformet sånn at det var et bilde av Senjaposen med "-10" under, jeg forstod det derfor som en pose med -10 som komforttemperatur, men det stemte visst ikke. Ser de har forandret dette nå. Jeg synes uansett det bør være nakkekrage på en sovepose, selv når det er en tresesongers. 

Hei.
Vi produserer ikke vinterposer uten nakkekrager.
Alle våre modeller untatt Senja har nakkekrage.
Vi regner heller ikke Senja som en vinterpose. Den står omtalt som en vår/sommer/høstpose på våre nettsider. www.isbjorn.no. Jeg ser også lengre ned i mailen at du var ute etter en vår/sommer/høstpose.
Ekstremtemperatur må heller ikke forveksles med komforttemperatur.
Som du ser på de andre modellene skiller det mange grader mellom komfortemperatur og ekstremperatur. Ekstremtemperatur er ikke en temperatur en kan forvente å sove komfortabelt i.
Selv om enkelte gjør det. Det er enormt stor forskjell på folk når det gjelder dette, også kjønn.
Sender med testen vi fikk utført av Sintef når vi testet posene. Senja var ikke med på den testen, men Barents var med og begge de posene har samme tykkelse. Forskjellen ligger i kragen, og det utgjør mange grader når det gjelder varmetap.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok liten ekstra oppdatering: hadde en liten diskusjon rundt hvor det stod at Senja var en -10 pose, det viser seg at det ikke stod på beskivelsen til posen, men på en sånn gradestokk på siden. Det viser seg at det henviste til ekstremtemperaturen. De var imidlertid veldig greie og tilbød meg nye poser med nakkekrage og -10 komforttemp så det var jo sykt god service da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva skal du bruke den til? hvis du skal ha en sovepose til komfort 0 grader er det vel bedre og bestille andresoveposer?  personlig har vi noen dunposer som er komfor til -4 og kostet vel 800 kr og tar veldig liten plass. hvis du har tenkt og reise på vintertur med barn bør du i det minste kjøpe "Barents " personlig ville jeg eller kjøpt den varmeste :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.