Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt


otl

Anbefalte innlegg

Blir litt i drøyeste laget å dra på 5.5 kilos telt over alt og har kvittet meg med gamle teltet. Så da må en til innkjøp av ett nytt :)

Enkelt er det ikke for jeg begynner å bli ganske så kresen. Bruken vil være 1-2 døgn av gangen og da vil ett barn være med (besøk på topper i området). Det må belage seg å bli med på reinsjakt så det må tåle endel vind, helst fra alle kanter. Da skal det også huse 2 personer, om det blir litt trangt akkurat da får gå greit. Om dere tror at kriteriene mine slutter her tar dere skammelig feil :(  Det skal være enkelt å sette opp, gå an å åpne sidene på teltet helt for gjennomlufting uten å bli spist opp av mygg, tåle vann, kjekt om det går an å bruke primus i teltet (både med tanke på takhøyde og plass) eller sitte i åpningen og det burde være under 4 kg. 

 

Bare å slå dere løs, tips taes imot med åpne armer :)

 

De jeg har spekulert på er staika og allak, men er det mulig i det hele tatt å varme seg noe med primusen inne i teltet hvis det øser ned? Angående det med dårlig vær, er det slik at en like så godt kan være utenfor de nevnte teltene? Hørt om flere som er missfornøyd når det kommer til vanntettheten der, men kanskje bare det er enkelt tilfeller som har vært riktig uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har vurdert Staika og Allak er det kanskje et kuppeltelt du er ute etter? Da bør du ta en titt på Exped Orion II Extreme. Også et kuppeltelt, men med bedre takhøyde enn de to Hillebergteltene. To innganger og fortelt, og myggnett i begge innerdørene sikrer god lufting. Det veier ca 3 kg. Jeg har brukt mitt en hel del, og kan love deg at det tåler både vind og regn. Fyring inne går greit med alminnelig forsiktighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok ikke lang tid før forslagene kom inn :) Skal se litt nærmere på de. Superlight varianter blir uaktuelt da de er litt mer skjør. Ja, det er kuppeltelt jeg er ute etter i utgangspunktet i og med jeg har en formening at de står roligere enn tunneltelt i vind? og at det er mindre sjanse for stangbrudd da stengene krysser hverandre? Si gjerne ifra om tankegangen min er helt på jordet, er ikke så dreven på det her men etter hva jeg har sett og lest er det slik jeg har forstått det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, otl skrev:

Det tok ikke lang tid før forslagene kom inn :) Skal se litt nærmere på de. Superlight varianter blir uaktuelt da de er litt mer skjør. Ja, det er kuppeltelt jeg er ute etter i utgangspunktet i og med jeg har en formening at de står roligere enn tunneltelt i vind? og at det er mindre sjanse for stangbrudd da stengene krysser hverandre? Si gjerne ifra om tankegangen min er helt på jordet, er ikke så dreven på det her men etter hva jeg har sett og lest er det slik jeg har forstått det.

Superlight tåler mer enn du tror. Har hatt mitt Reinsfjell SL siden den kom for rundt halvannet år siden og har brukt det i all slags vær og terreng, like mye i høyfjellet som i skauen. Rett og slett digger det teltet! Så mye telt på bare to kilo er helt suverent ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, whistler skrev:

Superlight tåler mer enn du tror. Har hatt mitt Reinsfjell SL siden den kom for rundt halvannet år siden og har brukt det i all slags vær og terreng, like mye i høyfjellet som i skauen. Rett og slett digger det teltet! Så mye telt på bare to kilo er helt suverent ?

Kjøpte meg nettopp et slikt telt selv. Var litt usikker på SL pga. frykt for at det skulle være for skjørt. Ble overbevist av en del tilbakemeldinger her på forumet, samt informasjon jeg fant rundt omkring. Jeg satte opp teltet på stua da jeg fikk det. Og jeg synes det virker veldig robust egentlig. 

Jeg ser fram til å få anledning til å prøve det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, whistler skrev:

Superlight tåler mer enn du tror. Har hatt mitt Reinsfjell SL siden den kom for rundt halvannet år siden og har brukt det i all slags vær og terreng, like mye i høyfjellet som i skauen. Rett og slett digger det teltet! Så mye telt på bare to kilo er helt suverent ?

Nå er jeg litt mer den skeptiske typen så vet ikke om jeg klarer å overbevise meg selv at det her skal stå oppreist. Noe jeg beviste sist og kjøpte like så godt telt med rivestyrke 20 kg i duken. Jeg har ett alvorlig problem der. Kunne klart reinsfjell ikke super light versjonen :) 

Når det er sagt så er det det med plassen. Blir det for lite plass i ett slikt type kuppeltelt til at 2 personer kan sitte en stund i det på en regnværsdag uten at det blir for tungvindt? Har ikke helt fraskrevet tunneltelt heller. Vet at det takler vind fra siden dårligere men de dagene jeg brukte "gamle" teltet hadde jeg ingen problemer der, skal jo selvfølgelig sies at det ikke var voldsomt til vind heller under bruken. Er jo litt mer avhengig å finne den rette plassen å sette det opp da, men heller det enn at gleden blir borte.

For kosens skyld undrer jeg meg på om jeg skal vurdere ett telt som Keron 3 (ikke GT) eller ett lignende. På Keron 3 kan en ha så å si en åpen tunnel om en vil?

Det er ikke enkelt det her. Lærte litt etter forrige kjøp. En skal ikke forhaste seg ved valg av telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, otl skrev:

Nå er jeg litt mer den skeptiske typen så vet ikke om jeg klarer å overbevise meg selv at det her skal stå oppreist. Noe jeg beviste sist og kjøpte like så godt telt med rivestyrke 20 kg i duken. Jeg har ett alvorlig problem der. Kunne klart reinsfjell ikke super light versjonen :) 

Når det er sagt så er det det med plassen. Blir det for lite plass i ett slikt type kuppeltelt til at 2 personer kan sitte en stund i det på en regnværsdag uten at det blir for tungvindt? Har ikke helt fraskrevet tunneltelt heller. Vet at det takler vind fra siden dårligere men de dagene jeg brukte "gamle" teltet hadde jeg ingen problemer der, skal jo selvfølgelig sies at det ikke var voldsomt til vind heller under bruken. Er jo litt mer avhengig å finne den rette plassen å sette det opp da, men heller det enn at gleden blir borte.

For kosens skyld undrer jeg meg på om jeg skal vurdere ett telt som Keron 3 (ikke GT) eller ett lignende. På Keron 3 kan en ha så å si en åpen tunnel om en vil?

Det er ikke enkelt det her. Lærte litt etter forrige kjøp. En skal ikke forhaste seg ved valg av telt. 

Jeg skjønner ikke helt skepsisen. Om du skal kjøpe kun ett telt og bruke det hele året på høyfjellet er jeg enig med deg. Da er ikke SL-teltene tilstrekkelig. Til tresesongsbruk holder det i massevis og gjør at du sparer 1-2 kilo som du kan fylle opp med andre godsaker :-)

Reinsfjell har god plass til to med normalbreddeunderlag. Exped LW underlag blir trangt med to.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, whistler skrev:

Reinsfjell har god plass til to med normalbreddeunderlag. Exped LW underlag blir trangt med to.

Har ved flere anledninger hatt to Exped LW underlag i mitt Reinsfjell SL, og selv om det utfra spesifikasjonen ikke skulle få plass, så opplever jeg at det går helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Baconpåtur skrev:

Har ved flere anledninger hatt to Exped LW underlag i mitt Reinsfjell SL, og selv om det utfra spesifikasjonen ikke skulle få plass, så opplever jeg at det går helt fint.

Hmm. Har prøvd jeg også men da ble det litt overlapp. Mulig teltbunn ikke var helt strekt ut. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenkte jeg å gå for Reinsfjell :) Helsport har forandret alt på siden sin. Etter det har jeg aldri fått sett pris på noen produkter eller kommet meg inn i outlet'n der. Får også 404 not found melding :(  Det er vel kanskje lurt å kjøpe det hos XXL med tanke på prisen? Men det ser ut som ett annet telt det hos XXL (mangler lufteluken nede)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, otl skrev:

kommet meg inn i outlet'n der

Pass på at du er på den norske siden for helsport.  Vi bruker engelsk server på jobben og da kommer jeg ikke inn I outleten!  Men skiftet til norsk side og fikk meg FJellheimen SL 2camp der tidligere I sommer.  Supertelt - nå må bare helsa på plass før nye turer (spørs om det først blir til neste år:-(

Og I en annen diskusjon viser det seg vel at XXL har en mindre utgave av Reinsfjell (Sarek???) så pass på at du kjøper det "originale" om størrelsen er viktig...

Endret av dede
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er inne på helsport.no men får ikke opp priser. Er det slik at dere ser prisene der og ikke jeg?

Må få med seg rett vare ja :)

 

Fant forresten ut av det med det lille flagget oppi hjørnet ;) Dæven, det var smått

 

Endret av otl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, otl skrev:

Da tenkte jeg å gå for Reinsfjell :) Helsport har forandret alt på siden sin. Etter det har jeg aldri fått sett pris på noen produkter eller kommet meg inn i outlet'n der. Får også 404 not found melding :(  Det er vel kanskje lurt å kjøpe det hos XXL med tanke på prisen? Men det ser ut som ett annet telt det hos XXL (mangler lufteluken nede)?

XXl selger Reinsfjell 2 og en egen variant som de kaller Sarek Dome 2. XXL har til og med en blå farge på Sarek teltet, med noe Super Light telt er det ikke. Har stått og hørt på at de prøver og selge dette istedenfor Reinsfjell og påstår at det er samme teltet. Det er det ikke Sarek Dome 2 veier med plugger over 4 kg. Jeg forklarte kunden forskjellen så de fikk med seg det det teltet de skulle ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til dem som leter etter Helsport-telt og som er heldig nok til å bo i Trøndelag: Stikk innom når fabrikkutsalget til Helsport er åpent på torsdager og kikk etter demovarer o.l. Her har jeg spart over kr 3000 på et superlight-telt som ikke bar tegn til å være pakket ut (årets modell). Sist jeg var innom lå det noen rimelige ikke-superlight-telt til koselig pris i hyllen. – Som ny, bare brukt på messe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de lager på Melhus også? Om jeg ringer de er det mulig å hente teltet der selv i dag f.eks?

 

Sparte selv 4000 kr ved forrige kjøp ved å handle en utstillingsmodell. Det er liten sjanse for at de har akkurat det teltet en er ute etter til veldig redusert pris når en kommer til fabrikkutsalget men sjansen er jo der selvfølgelig. Så da anbefaler jeg å se om de har akkurat det teltet en er ute etter, å kjøpe det uansett hvis de ikke har demo/utstillingsmoddel i stedet for å bare røske med seg ett det er avslag på. Bor en i Trondheim er nå ikke veien så lang så da kan en jo stikke innom flere torsdager å kike, hvis det ikke er hastig da :)  

Angående XXL så begynner det å synke inn hvorfor de selger de "samme modellene" til lavere pris. Om de får "spesial" telt levert fra Helsport synes jeg ikke XXL burde ta hele støyten selv heller, men de skal jo vite hva de selger selvfølgelig. Greit at Helsport syr etter ønsker men dette burde ikke gjøres til utsalgssteder som XXL, for så å kalle teltet det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel i flere innlegg nevnt outlet siden på nettstedet til Helsport. Det er et av de faste stedene jeg følger med på. I år har jeg kjøpt to ryggsekker og to telt der. Ringstind 1 til 1.499.- og Ringstind Superlight til 3.795.- Ringstind SL bruker jeg til fotturer, det andre med takhøyde 110 cm til kanoturer da vekt og volum ikke er kritisk og jeg kan satse mer på komfort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært en tur i Melhus og hentet telt.

Ble Reinsfjell 2. Er det sytråd jeg ser som barduner her? :P

Neida, litt tynnere enn det jeg er vant med å se bare, men fungerer helst sikkert slik det er ment for å brukes :)

Må si jeg hadde lyst på Hilleberg telt her, men tror Reinsfjell kan være ett fint alternativ. Det som var litt utslagsgivende for at jeg gikk for Reinsfjell var at Helsport ligger i nærheten, har bedre kundeservice enn Hilleberg (etter hva jeg har hørt/lest) og prisforskjellen. Er ikke i tvil at Allak tåler mer vind så en må være litt mer nøye ved valg av teltplass og vindforhold.

For en amatør i teltlivet (som meg) får dette rett og slett være godt nok :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.