Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turloggSommer og sol - i slutten av august.


REJOHN

Anbefalte innlegg


Endelig mot Blåfjellenden igjen.

P8230511.JPG
Da var det endelig tid for en tur til Blåfjellenden igjen. Det er svært sjeldent at jeg ikke er på hytta i løpet av nesten 3 uker. På vinteren, ja, men på sommerføre…
Jeg pleier å ta en tur innover ca. en gang i uka.

Og nå var det på tide…

Jeg planla egentlig å ligge over fra tirsdag til onsdag, men det slo meg plutselig at jeg like godt kunne slå to fluer i en smekk – både besøke Blåfjellenden og ta en «lang»tur. En tur på mer en to – tre timer.
Frem og tilbake til Blåfjellenden tar mer enn 4 timer og da regner jeg ikke pausen inne på hytta.
P8230524.JPG
Grunn til at jeg kunne tenke meg en lengre tur, var selvsagt været. Yr vartet opp med sol og sommer – temperatur på opp mot 20 grader og nesten ikke vind.
Kortbuksevær med andre ord.

På Høgaleitet i Hunnedalen var det 13 grader, og litt vind. Det tok likevel ikke lang tid før svetten rant i bakkene oppover. Sola hold seg bak skyene en god stund, men etter hvert ble det klart. Og da kom varmen.

Ved Tangane sto det sauer. Det så ut som om de egentlig helst ville være ferdig med heia for i år. Og ville hjem.  På returen var alle sauene forsvunnet. De hadde antakelig ombestemt seg.
P8230530.JPG
Innover mot Blåfjellenden gikk det greit. Det var gode forhold, men det må ha regnet godt tidligere. Det var en god del sorpe, og jeg ble for skitten oppover leggene.

Nå var jeg litt spent på hvordan jeg ville takle en tur frem og tilbake. Tidligere var dette bare barnemat, tror jeg. I alle fall, så ble det en god del turer fram og tilbake på dagen. I pensjonisttilværelsen, har det blitt mer overnattingsturer.
P8230551.JPG
Innover gikk det greit.

I det jeg startet, kunne jeg se en skoleklasse gå av bussen. De skulle høyst sannsynlig samme vei som meg, mot Blåfjellenden.  Jeg lurte litt på når jeg ville treffe denne gjengen igjen. Jeg var temmelig sikker på at jeg ikke ville se snurten av ungdommene før i det minste etter bakken opp fra hytta. Litt avhengig av hvor lang pause jeg tok.
Det er litt artig å kunne konstatere at jeg møtte de omtrent der jeg forutså.
P8230531.JPG
Pausen på hytta ble litt lengre enn vanlig, det var en del småting som måtte gjøres. Det var kjekt å være tilbake på Blåfjellenden, og jeg hadde det ikke travelt. Det var to jenter på hytta, de tok en overnatting ekstra på grunn av en liten skade.

Det var tørrer på veien hjem enn inn, likevel gikk det ikke noe særlig fortere. Og hvorfor skulle det gå fort en slik dag. Sol og sommer i slutten av august må bare nytes.

Les hele artikkelen

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter litt i år siden det har blitt alt for lite fjellturer, og når jeg leser at REJOHN har vet på Blåfjellenden så river det litt ekstra. En uke i Kroatia satte sine spor og jeg har et enormt behov for å komme meg til fjells. 

I dag ble det en tur med kanoen. Kantarellen var overmoden og litt tørre, og Jonas, som eier naustet som kanoen ligger i, kunne fortelle at min bror og kona hadde hatt seg enn tur i går. Det forklarer at jeg bare fant sopp på de stedene jeg sjelden går. De beste stedene var tomme. Bare en del rådyrskitt så jeg tenkte at det var rådyra som hadde spist soppen, men så var det rett og slett storebror som, for en gangs skyld, hadde krøpet ut av hiet.

Ja ja, det hjelper litt med litt frisk luft i håret, men tanken på en god fjelltur slipper ikke taket. Får håpe på litt godt vær fremover så skal det nok bli en rå.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

Jeg sliter litt i år siden det har blitt alt for lite fjellturer, og når jeg leser at REJOHN har vet på Blåfjellenden så river det litt ekstra. En uke i Kroatia satte sine spor og jeg har et enormt behov for å komme meg til fjells. 

 

Da har vi noe til felles, jeg kom hjem fra 14 dager i Kroatia.  (Hvor var du?  - eller sagt på en annen måte, jeg tro jeg hadde lagt merke til mustasjen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, REJOHN skrev:

Da har vi noe til felles, jeg kom hjem fra 14 dager i Kroatia.  (Hvor var du?  - eller sagt på en annen måte, jeg tro jeg hadde lagt merke til mustasjen...)

Det er et par uker siden jeg kom hjem, men vi var et par timers kjøretur sør for Split, i nærheten av Makarska. Det eneste som minnet litt om hjemme var da vi dro ut på en av øyene og havnet på et sted som hette Jelsa. I en park stod det en statue av en eller annen kjent person, kanskje det var "Jelsapresten"?

For de som mangler lokalkunnskap om Jelsa i Ryfylke så kan jeg fortelle at uttrykket "skriv det på Jelsapresten" visst nok skal stamme fra en tid da Jelsa var et sentrum for Ryfylket og da hadde også presten her ganske høy status. En av historiene som går er at en av prestene som "regjerte" her skal ha vert så godhjertet at han gjorde opp fattigfolks gjeld hos handelsmannen og at han derfor også lot de med betalingsproblemer skrive varene de handlet på Jelsapresten.

En annen historie går ut på at det var en "fjordabu" som ikke kunne gjøre opp for seg etter et drikkelag på det lokale skjenkestedet og som bad kroverten skrive det på presten, "Han har penger nok til å betale med". 

Her er det eneste som er igjen av den virkelige Jelsapresten. 

Jelsa 2012 004.JPG

Uttrykket har blitt en gjenganger i distriktet noe som ble et lite problem for en som i nyere tid var prest på Jelsa. Han var i Stavanger og skulle handle noen varer i kraft av sitt embete, og han ba da butikken sende regningen til presten på Jelsa. Dette ble ganske hyggelig, men bestemt avslått med en kommentar om at dette nok ikke lenger var mulig. Det var visst ikke lett å få betjeningen i butikken til å akseptere at han virkelig var prest på Jelsa og at det ikke skulle være noe problem å sende regningen dit.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.