Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor mye dun er det OK at en sovepose lekker?


TerjeH

Anbefalte innlegg

Har en snart ett år gammel Mammut Kompakt Down 3-Season sovepose. Den passer meg utmerket, og gjør jobben slik den skal. Men av en eller annen grunn trenger små dun ut av den i løpet av natta. Det gjør at jeg ender opp med å måtte koste små dun hver morgen. Ikke noe som egentlig plager meg mye, men dragen ler av meg hver morgen, og kommer med vitser ala "om jeg har fått vinger".

Hvor mye er det akseptabelt at en sånn sovepose lekker av smådun? Jeg har vært i kontakt med butikken jeg kjøpte den hos, og de er velvillige, men mener at "litt lekkasje må man regne med".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv 3 dunposer fra hhv Mountain Hardwear, Sierra Designs og Nanok.  Ingen av de lekker noe å snakke om. Kan dukke opp et lite dun nå og da. Men da er de synlig på pose men ikke løse. På 5 netter i Børgefjell så jeg ikke et eneste løst dun i teltet med MH posen.

synes det høres mye ute hvis det lekker mange dun i løpet av en natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fos uten stilk er vel et kvalitetssymptom? :)

Vi har også litt dun i teltet etter en natt. 3 av oss fire bruker dunposer, men vi har vel aldri hatt så mye som 20 fjon pr pose. Da hadde det blitt mye dun i teltet. Jeg ville vært mer skeptisk om det utvikler seg til det verre. Er det ikke mulig å se hvor det kommer ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg enig med de øvrige her. Det høres litt mye ut. Jeg har en WM som er ti år gammel og en Rab vinterpose og ingen av de er i nærheten av det du beskriver mht. dunlekkasje. Hva slags innerposestoff er det i posen din? Eller kommer det ut av sømmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, borgern skrev:

Har selv 3 dunposer fra hhv Mountain Hardwear, Sierra Designs og Nanok.  Ingen av de lekker noe å snakke om. Kan dukke opp et lite dun nå og da. Men da er de synlig på pose men ikke løse. På 5 netter i Børgefjell så jeg ikke et eneste løst dun i teltet med MH posen.

synes det høres mye ute hvis det lekker mange dun i løpet av en natt.

Samd. Dette høres ut som det er litt for mykje. EI dun i ny og ne som stikk or tyet eller ein saum er vanleg, men ikkje slik at ein har dun i teltet kvar morgon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammut Lahar 3 season down her, og den lekker som ei sil og har gjort det siden den var ny.
Ligger stort sett med ullundertøy og tøyet er ganske hvitflekkete av fjær når jeg står opp om morgenen. Teltgulvet har mange fjon og når jeg pakker posen ut og inn av oppbevaringsposen i stua hjemme er det dun på gulvet og i sofaen.

Jeg burde selvsagt klaget med en gang, men det gjorde jeg ikke da jeg trodde det var normalt for dunposer å lekke litt. Det er først nå jeg har skjønt at det ikke er litt lekkasje.
Det, og at jeg føler jeg leser om mye lekkasjer på Mammut poser, kombinert med "sticky" glidelås = ikke mer Mammut pose på meg i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 7homas skrev:

Det, og at jeg føler jeg leser om mye lekkasjer på Mammut poser, kombinert med "sticky" glidelås = ikke mer Mammut pose på meg i fremtiden.

Det er nok forskjell på de forskjellige seriene til Mammut. Jeg har både Mammut Sphere UL spring og Sphere UL winter, og ingen av dem lekker dun eller har problemer med glidelåsen. Min eldre Nanok sovepose legger derimot mye mer dun, sikkert en 20-30 fjon per natt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Baconpåtur skrev:

Det er nok forskjell på de forskjellige seriene til Mammut. Jeg har både Mammut Sphere UL spring og Sphere UL winter, og ingen av dem lekker dun eller har problemer med glidelåsen. Min eldre Nanok sovepose legger derimot mye mer dun, sikkert en 20-30 fjon per natt. :)

Måleenheten for dunlekkasje er ganske riktig: fjon/natt :afro:

Bør kanskje ikke være høyere enn 1-2 max 3? Har ikke opplevd noe jeg han kalle lekkasje fra WM posene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer nok på forskjellige modeller også fra samme produsent. En kompis har Mammut Sphere Winter og har ikke hørt noe om dunlekkasje der.  På min Nanok wgd-30 vinterpose er det så og si ikke lekkaske. Kjenner et par stk som har samme posen og de har heller ikke hatt noe problem. Men jeg har hørt at en av de andre posene i wgd serien lakk mye dun. Så vidt jeg husker var det -10 versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror tykkelse/kvalitet på stoffet i posen har mye å si. Både min Mammut Sphere Spring UL og Hagløfs Leo lekker litt dun. Kanskje 2-4 fjon per natt. Det syntes jeg er akseptabelt.

Begge er lettvektsposer med tynne stoffer. 

Om den lekker så mye at du kan "koste det sammen" på morran ville jeg reklamert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, borgern skrev:

 På min Nanok wgd-30 vinterpose er det så og si ikke lekkaske. Kjenner et par stk som har samme posen og de har heller ikke hatt noe problem. Men jeg har hørt at en av de andre posene i wgd serien lakk mye dun. Så vidt jeg husker var det -10 versjonen.

Min pose som lakk mye dun var -10 versjonen, ja. Men siden det er en "dullion" dun i en pose, så tar det nok lang tid før det går utover isolasjonsegenskapene. At det er litt irriterende med de løse fjonene er jo en annen sak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Raudfjorden-pose fra Helsport som knapt noensinne lekker. Haukeli dun-posen jeg hadde sørget imidlertid for at jeg måtte støvsuge teltet godt etter hvert bruk. Jeg tok kontakt med Helsport og fikk høre at det ikke var normalt og fikk erstattet den. Den lakk ikke i sømmene, men gjennom stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.