Gå til innhold
  • Bli medlem

Dyse til bensin på Optimus 111


Gisle Uren

Anbefalte innlegg

Når jeg kjøpte min første Optimus 111 i 1991 var den betegnet som multifuel og skulle kunne fungere på både parafin/diesel, bensin og alkohol. Hittil har jeg kun kjørt den på parafin, men kunne tenke meg å prøve den på bensin også. Trengs det en separat dyse for dette?

Jeg har en ekstradyse stemplet med A som jeg antar er for alkohol/rødsprit, men jeg husker ikke om det også fulgte en egen dyse for bensin eller om det var samme dyse som for parafin.

Noen som vet?

Primus 2.jpg

 

Endret av Gisle Uren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har forekommet noen variasjoner undervis i utviklingen av brennerene uten nødvendigvis å endre delenummer og typebetegnelse. Normalt fungerer parafindysa også på bensin, i noen tilfeller skal det benyttes et struperør for å regulere luftblandingen.  Struperørene har veriert med ulike delenummer, og erfaringene er delte om dette er nødvendig eller ikke, så jeg anbefaler prøvekjøring uten ombygging.  Husk at en lekkasje med bensin er svært lettantennelig!

Jeg har etterhvert blitt veldig glad i bensin som drivstoff, men Optimus har brennere som primært er designet for parafin, og vil som oftest fungere best med parafinlignende drivstoff. (luktsvak- white-spirit, parafin, tennvæske..)
http://tinyurl.com/hvdeujf

 


dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.