Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

   Hei,

Jeg har i det siste begynt å lefle litt med ranger beads når jeg navigerer i områder det ikke er god sikt og lite stier.

En kjapp forklaring av hva ranger beads er:
Det er et kjede med "bønner" man kan flytte på. 9 bønner nederst, en skilleknute og 4 bønner øverst.
ranger beads.jpg

Det de brukes til er å huske hvor langt man har gått.
F. eks: du skal gå 300 meter 360° nord før du skal svinge 90°  vest.
            Da regner man på forhånd ut hvor mange skritt (hvor mange ganger f.eks høyrebenet treffer bakken på 100 meter)
            Si man bruker 60 skritt på 100 meter. Da flytter man en av de 9 bønnene hver gang høyre (eller venstre) benet treffer bakken gang nr. 60
            60 skritt = 100 meter = 1 bønne.
            Da vet man at når man har droppet tre bønner har man gått 300 meter.

Men jeg har noen spørsmål:
 - Er det noen andre som bruker ranger beads, og om så, hvordan regnet dere ut antall skritt pr. 100 meter i veldig ulendt/ igjenngrodd terreng?
 - Spm nr.2 er: Har denne innrettningen noe norsk navn? Jeg har bare endt med å kalle det vandrebønner.

På forhånd takk!
        Og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, TurIskogOgMark skrev:

Men jeg har noen spørsmål:

 - Er det noen andre som bruker ranger beads, og om så, hvordan regnet dere ut antall skritt pr. 100 meter i veldig ulendt/ igjenngrodd terreng?
 - Spm nr.2 er: Har denne innrettningen noe norsk navn? Jeg har bare endt med å kalle det vandrebønner.

 

1: Ikke tenk så mye på det sier denne karen: www.youtube.com/watch?v=5VW3Mt_DgJw 
2: Kuleramme er det noe som heter, så da blir det...kuletau..? (ikke tenkt på det før)

Edit: 1: tellesnor ser jeg noen kalle det: "www.facebook.com/veidemannen/posts/10153902725715193" Han som sier det har også laget noen videoer, dette og mere til i søk på google: www.google.no/search?q=ranger+beads+på+norsk&btnG=Søk

 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.