Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket telt velger jeg til en familie på 5?


solgunn82

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som kan gi noen konkrete råd om valg av telt til familie på 5? To voksne, tre barn på nå 1, 4 og 6 år. Ønsker mulighet for vintertelting, i alle fall på sikt. Har til nå brukt to mindre fjelltelt på tur, men med en i bæremeis klarer vi ikke få plass til to telt, soveposer osv osv lengre i en sekk...:-)

Trenger vi plassen i Helsport Svalbard 6 camp? Holder det evt med en 5-camp? Er Bergans Wiglo lt4 et ok alternativ? (Wiglo 6-10 er altfor stor!) Skal bæres på tur. Vi skal ikke ha lavvo :-) 

Er det andre store og lette telt som kunne vært vurdert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hilleberg Keron 4GT og Helsport Fjellheimen 6 camp er jo to alternativ. 

Mi erfaring med wiglo er at dei kan være krøkkette å slå opp vinterstid med vind osv, men det kan hende er berre eg som ikkje har sett meg godt nok inn i det. 

Me brukar eit Keron 4GT som familietelt til ein familie på 6. Både eg og sambo er såpass korte at vi kan sove på tvers i forteltet. og slik ha god plass for alle. I fjor var fem av oss på tur i nesten tre veker med dette teltet, med ein voksen i forteltet, og ikkje på noko tidspunkt følte me at det vart for trangt eller krøbelt. Ved fuktige tilhøve ser eg dog føre me at det kan være greit med ein footprint, så vert det litt triveligare for dei som bur i forteltet. Ved tørre tilhøver er det greit utan.

Skulle det verte heilt ufyseleg ei natt, får me laga plass til alle inne i forteltet. Dog vert det litt trangt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keron 4GT er tunnellteltenes svar på Rolls Royce, og ja, det store forteltet er stort. Du kan også ta det med deg for å gå over Grønland, så det tåler en støyt.

Jeg har Keron 3GT, det er selvsagt mindre og for lite i deres tilfelle, men det har samme konstruksjon som 4GT. Keron er befriende fritt for "irritasjonsmomenter", og en direkte årsak til at jeg har mer enn ett telt fra Hilleberg.

En del av det som gjør plassen god, er at teltet har 4 stenger som er like lange. Det gjør veggene på sidene rettere siden det ikke er noe duk som skal smalnes inn, forteltet har dermed også en stangseksjon som går på bortsiden av hoveddøra så store deler av forteltet har full bredde. Siden det også er fortelt i andre enden er innerteltet rett i endene, og teltet har lik høyde innvendig i hele lengden. Det lille forteltet kan brukes til bagasje slik at det blir mer boltreplass i det store forteltet.

Med en bunnduk vil det kunne bli ekstra trivelig i forteltet, selvsagt vil en presenning kunne gjøre samme nytten, men i motsetning til en del andre telt kan bunnduken til Hilleberg festes til teltet. Det betyr at bunnduken kan festes til teltet hjemme om dere ønsker det, så settes hele teltet opp med alt i en operasjon på tur. Regner det når teltet skal ned kan bunnduk/innertelt tas ned separat slik at det kun er ytterteltet som pakkes ned vått, dette kan også eventuelt settes opp separat i neste leir om dere bytter leirplass. Hoveddøra har en konstruksjon som gjør at du kan åpne den helt rundt, det betyr at skoene kan tas av på utsiden og du kan stige inn i teltet. Motsatt når du skal ut, da kan skoene stå på utsiden og du reiser deg opp og ut av åpningen, en liten detalj, men en genial løsning. (Da er det også ekstra kjekt med bunnduk). Luftingen er god og kan være åpen, med myggnett eller lukket med pustende stoff. 

Keron er lett og raskt å sette opp. Siden det har 4 like lange stenger, det er bare å ta en vilkårlig stang for å tre den inn i kanalene. Stangkanalene er utvendige så stengene glir lett og har plass til to stenger, det er derfor heller ikke noen små lommer gjemt innimellom masse duk som stengene skal inn i. Det er lett å få stengene på plass i stangkoppene og deretter stramme båndet som spenner opp stengene. Bardunene er i passende antall, snorene er av en type som ikke floker seg og strammerne er enkle å betjene.

Kanskje mange lovord, men med mange netter i teltet mitt er det ingen ting jeg irriterer meg over, skulle det være noe så måtte det være at når hoveddøra åpnes, så kan det komme noen dråper vann inn rett på innsiden av døra fra toppen av buen når det er vått ute, men det gjør det stort sett i alle telt. Ved å huske å slå/riste bort vannet før åpning av døra er det kun småtteri som kan komme inn.

Et telt med stor plass veier litt og krever stort areal, det begrenser noen ganger mulige teltplasser, men det gjelder uansett hvilke telt så lenge det er stort. Husk at som Fjellforum medlem kan du få inntil 20% rabatt på Fjellsport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurder absolutt Wiglo 4lt dersom budsjettet ikke tilsier Hilleberg. Ganske nøyaktig halve prisen. XXL dumper også prisen av og til på Wiglo. Wiglo er overraskende stort for å være 4 manns, og har tre fortelt. Keron er lettere, men bare ca 700 gram. Keron oppgis til 5,4 kg brutto, Wigloen min veide inn på 6,1 kg på kjøkkenvekten, akkurat som oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samd i det fiskekongen sei, me har også nytta ein del to telt. Men, når det er vinter, vil eg gjerne ha alle samla i eit telt, slik at me eventuelt også har plass til å være sosiale uansett ver. Me dei to mindre telta har me ikkje eit telt som rommar alle til dømes under måltid, noko eg synes er hyggeleg på tur med familien.

Men, igjen, det er ei løysing me også har brukt i dei tilfella det er mest tenleg. 

 

Skriv ellers under på Omnilite sine ord; lite irritasjon med Keron, og eg høyrer aldri noko anna frå andre eg kjenner som også har gjort den (dyre!) investeringa. Sjølv om det veg litt, er vekta låg i forhold til slitestyrke og plass, og for oss som er seks personar, er det framleis komfortabel teltplass til under ein kilo på kvar. Det er godkjent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode råd, tusen takk! Gjør ikke valget noe enklere med flere gode alternativer, men la gå :-) 

Vi har som nevnt også brukt to telt. Praktisk ved legging. Men det blir fort litt usosialt i dårlig vær ja. Siden vi allerede var inne på et Helsport Svalbard, er også det Hillebergteltet innafor budsjettet-for-ting-en-gjerne-vil-ha (det budsjettet som justeres etter alternativet som er høyest på lista til enhver tid) ;-)  Men prisen for en wiglo er helt klart mer behagelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.