Gå til innhold
  • Bli medlem

batteri til gps


rypehund

Anbefalte innlegg

Annonse
1 time siden, rypehund skrev:

Er det noen som har tips/synspunkter på hva som er de beste batteriene til Garmin gps 62cxs  Det er da snakk om oppladbare AA-batterier

Har ingen tips til deg, angående de beste oppladbare batteriene. Kjøpte opp i mellom årene flere ladere for både AA og AAA batterier og når jeg skulle bruke dem på tur, var de enten helt utladet, eller nesten utladet. Jeg har sluttet å bruke dem, selv hjemme. Gidder ikke.

Så kan du på mer enn en helgetur (og lader siste døgn), holde de nok i helga. Mitt tips er, bruk vanlige batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har fått noen nye aa-batterier med lav selvutladning

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Batteri-og-Stromforsyning/Batterier/Oppladbare-batterier-4-stk-2000037874/

De er 2000mah og ikke 2450 som det står, men det er vel det vanlige når det gjelder batterier. Har ikke fått brukt dem i gpsen ennå men litt i andre ting og de virker ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bruker oppladbare batterier av typen GP: https://www.komplett.no/product/319915/hjem-fritid/batteri-stroem/oppladbare/gp-4-pack-aa-2600mah# Laderen jeg bruker er kjapp og det tar maks 20 minutter å lade opp helt tomme batterier. Batteriene brukes i alt mulig i tillegg til gps'n. De fungerer helt supert, men dersom jeg ikke har brukt dem på noen måneder slenger jeg dem i ladern før jeg drar ut. Bruker til tider veldig mange batterier i uka og da er det veldig greit med oppladbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 21.8.2016 at 23.00, qwer993 skrev:

Biltema har fått noen nye aa-batterier med lav selvutladning

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Batteri-og-Stromforsyning/Batterier/Oppladbare-batterier-4-stk-2000037874/

De er 2000mah og ikke 2450 som det står, men det er vel det vanlige når det gjelder batterier. Har ikke fått brukt dem i gpsen ennå men litt i andre ting og de virker ok.

Jeg testet disse i garmin colorado og den gikk i 17 timer. Det er ny rekord. Batteriene var nyladede ved start.

Utfyllende om kapasiteten:
2000mah ved 200 mA utladningsstrøm
2350mah ved 100 mA utladningsstrøm

Endret av qwer993
endret "mAh" til "mA" for utladningsstrøm. Var feil benevning.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er relevant, men min eTrex Vista Hcx orker nesten dobbel tid på AA NIMH  og AA Lithium sammenliknet med vanlige batterier.

Jeg har sluttet helt med vanlige batterier i GPS.  Har hatt mine Sanyo Eneloop i mange år nå og det er få som har havnet i søpla ;)

Bruker Lithium kun på ordentlig kalde turer p.g.a kostnaden.  (Eller var det miljøet?) He-He

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker eneloop batterier, og har flere ganger opplevd å komme på tur med fulle batterier, som viste seg å være utladet når jeg satte dem i GPSn. Så jeg er litt pist på dem akkurat nå. Om de er ødelagt så tåler de ikke det de lover av bruk, alternativt lader de seg ut når de ligger en tid sånn at man må drive og lade like før man drar på turen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd det. Har en Japcell lader som sier ifra når batteriet ikke tar lading som det skal og har vel kastet to i løpet av en femårsperiode.  Det finnes sikkert andre merker på oppladbarfronten.  Anbefaler allikavel oppladbare/Lithium til håndholdt GPS.

Det høres nesten ut som reklamasjon dette, Miamaria.  Eneloop batterier har jo frontet god kapasitet både etter lagring i romtemp og ifra frys. Å komme på tur med flate batterier kan jo få enhver til å bli litt pist ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en sånn fancy lader som lyser og har en masse tall og skulle være skikkelig intelligent, så den burde altså si fra hvis det er noe feil med batteriene? Jeg får kanskje ta en runde og sette alle batteriene i den og sjekke. Det har skjedd flere ganger, men jeg vet jo ikke om det er akkurat de samme batteriene. Jeg vet imidlertid hvilke det var denne gangen, så de kan sjekkes. Kommer nok uansett til å holde meg til sorten, for jeg har handlet på tilbud og har et stort lager liggende ubrukt… (Kjekt å ha! Ha ha!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎09‎.‎09‎.‎2016 at 10.52, qwer993 skrev:

Jeg testet disse i garmin colorado og den gikk i 17 timer. Det er ny rekord. Batteriene var nyladede ved start.

Utfyllende om kapasiteten:
2000mah ved 200 mAh utladningsstrøm
2350mah ved 100 mAh utladningsstrøm

Meget interessent lesning.  Også jeg har en Garmin Colorado og til den bruker jeg kun Lithium.  En gang i nøden brukte jeg vanlige alikalske, og de byttet jeg hvert 20 minutt.  Når jeg igjen blir oppegående skal jeg fylle opp med Biltemas sine og prøve, ikke mint pga prisen, men  kommer nok til å ha et par Lithimum i reserve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tom42 skrev:

Meget interessent lesning.  Også jeg har en Garmin Colorado og til den bruker jeg kun Lithium.  En gang i nøden brukte jeg vanlige alikalske, og de byttet jeg hvert 20 minutt.  Når jeg igjen blir oppegående skal jeg fylle opp med Biltemas sine og prøve, ikke mint pga prisen, men  kommer nok til å ha et par Lithimum i reserve. 

Da coloradoen kjørte i 17 timer var det lite scrolling og bruk av gpsen, mye av tiden stod den bare på mens jeg gikk. Etter 12 timers bruk skrudde gpsen seg av av seg selv, og så skrudde jeg den på igjen og den gikk 5 timer til. Jeg har/har hatt 3 stk colorado og de har en tendens til å skru seg av noen ganger, så det kan være et firmware-problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt.  Opprinnelig hadde jeg bare en, men da Garmin sluttet med service kjøpte jeg like godt 2 ekstra på Finn.  Til og begynne med skulle de ha "gullbarrer!, men jeg fikk prutet dem ned til kr 500 d de skjønte at de var meget utdaterte.  Men for meg er de gull verdt.  I den senere tiden på Hardangervidda er den stort sett med, men ofte aktiverer jeg sporingen, ikke minst fordi da kan jeg finne ting igjen.  En meget god GPS, som jeg nok vil ha til siste slutt.  Pass på, om du får spørsmål om oppdatering.  Ikke gjør det, hvis du ikke er ute etter trouble.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tom42 skrev:

Så morsomt.  Opprinnelig hadde jeg bare en, men da Garmin sluttet med service kjøpte jeg like godt 2 ekstra på Finn.  Til og begynne med skulle de ha "gullbarrer!, men jeg fikk prutet dem ned til kr 500 d de skjønte at de var meget utdaterte.  Men for meg er de gull verdt.  I den senere tiden på Hardangervidda er den stort sett med, men ofte aktiverer jeg sporingen, ikke minst fordi da kan jeg finne ting igjen.  En meget god GPS, som jeg nok vil ha til siste slutt.  Pass på, om du får spørsmål om oppdatering.  Ikke gjør det, hvis du ikke er ute etter trouble.

Akkurat det samme gjorde jeg:-), men ned i 500 kom jeg ikke (men de var som nye). Jeg liker godt "hjulet", ikke minst til bruk med votter. Ellers så tror jeg jeg har nyeste firmware på dem uten vesentlige problemer.

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.