Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny som hundeeier!


aamodt

Anbefalte innlegg

Hallo dere vise hundeeiere!

Jeg får en Norsk Buhund valp hjem til meg om ca 1måned, er ny som hundeeier. Lurer på ett par ting:

-Jeg vil at han skal bli vant til å være med meg på telttur, hvor gammel bør han være før første tur?

-Hvilken type kløv? Hvor lenge bør man vente?

-Jervehiet, lurt å begynne tidlig?

-Har noen erfaring med "støthalsband"? Er jeg en forferdelig person som vurderer dette? Grunnen til at jeg har tenkt på det, er jo at buhunden har vel ett rykte på seg som en hund som bjeffer mye. Den skal selvfølgelig få lov til varsle og instinktbjeffing, men ikke "unødvendig" bjeffing. Men ikke heng meg om det jeg skriver er helt på jordet, er ny og trenger veiledning :-)

 

Takk! :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel som med andre små barn, start tidlig og forsiktig når det gjelder alt hunden skal bli vandt med.

Kløv må du vente med til hunden er utvokst så får du valp er ikke det noe å stresse med.

Støthalsbånd er ikke lov å bruke i Norge med unntak for autoriserte trenere på aversjonsdressur hund/sau så det er i grunnen ikke noe å vurdere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt: Jeg ville ventet med til den var husrein iaf ;)

Støthalsbånd: Den siste hunden vi hadde før jeg flyttet hjemmefra som ung voksen, var livredd hester etter å ha kommet bordi et strømgjerde rundt en hesteinnhegning en gang. En kollega hadde med harehunden på "kurs" for å bli sauerein før harejakta. Eneste effekten av "kurset" er at hunden nå er livredd for den gården hvor den fikk støt. Den er veldig glad i sau. Tror ikke alltid dyra skjønner tankegangen til mennesker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Jeg har hevet mine på telttur fra de er 7-8 uker, altså med en gang, har ikke opplevd tissing i teltet eller noe, men så tilbringer vi jo bare natta i teltet. 

- Mtp kløv er det anbefalt å vente til hunden er utvokst, altså ca 2år, men jeg har begynt lett kløv tilvenning fra den er ca 1,5år. Anbefaler togo kløven fra Seleverkstedet, men vet flere er fornøyde med laika kløven også :)

- Jervenhi er det bare å begynne med når man vil, jeg har ikke opplevd at det er noe problem å stappe en voksen hund i den heller

- Støthalsbånd er som de over her sier; forbudt, og hvis du skal bruke det pga hunden bjeffer, som den rasen er avla opp for å gjøre, så bør du vurdere en annen rase som er mere naturlig stille, hvis ikke får du bare mere irretasjon enn glede over hunden din. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, 7homas skrev:

Støthalsbånd: Den siste hunden vi hadde før jeg flyttet hjemmefra som ung voksen, var livredd hester etter å ha kommet bordi et strømgjerde rundt en hesteinnhegning en gang. En kollega hadde med harehunden på "kurs" for å bli sauerein før harejakta. Eneste effekten av "kurset" er at hunden nå er livredd for den gården hvor den fikk støt. Den er veldig glad i sau. Tror ikke alltid dyra skjønner tankegangen til mennesker.

Mye rare historer angående avensjons dressur. :) Og her kommer det ennå mer. :(

Avensjonsdressur utført av gode godkjent dressører, har aldri slike tullete konsekvenser. Men at derssuren virker på alle hunderaser, er noe annet. Men dette vet kompetente dressører.

Men for at dette skal gi god virkning, er det viktig at hundene ikke var hatt kontakt (les:løpt etter sau) med sau før en begynner dressuren. Og desverre så er det en del som driver med dette som ikke er godkjent og ennå værre, enkeltstående personer som kjøper etget utstyr og bruker ulovlig til mange typer dressur.

Kan føye til. Jeg har hatt hund som kom i kontakt med strømgjerde. Ja den ble forsiktig rundt slike gjerder etterpå, me ikke redd dyrene på innsiden. De færreste hunder vil forbinde støtet med dyrene innenfor, hvis de ikke har vært i angrep mot dyrene. Så her er det mye ufirstand, eller nærvøse hunder som kan bli redd for alt.

Nei hundene trenger ikke forstå tankegangen til mennesker. Men vi må forstå deres, samt deres instinkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Tiur3 said:

Mye rare historer angående avensjons dressur. :) Og her kommer det ennå mer. :(

Avensjonsdressur utført av gode godkjent dressører, har aldri slike tullete konsekvenser. Men at derssuren virker på alle hunderaser, er noe annet. Men dette vet kompetente dressører.

Men for at dette skal gi god virkning, er det viktig at hundene ikke var hatt kontakt (les:løpt etter sau) med sau før en begynner dressuren. Og desverre så er det en del som driver med dette som ikke er godkjent og ennå værre, enkeltstående personer som kjøper etget utstyr og bruker ulovlig til mange typer dressur.

Kan føye til. Jeg har hatt hund som kom i kontakt med strømgjerde. Ja den ble forsiktig rundt slike gjerder etterpå, me ikke redd dyrene på innsiden. De færreste hunder vil forbinde støtet med dyrene innenfor, hvis de ikke har vært i angrep mot dyrene. Så her er det mye ufirstand, eller nærvøse hunder som kan bli redd for alt.

Nei hundene trenger ikke forstå tankegangen til mennesker. Men vi må forstå deres, samt deres instinkter!

:)

Var på ingen måte noen kommentar om dressur, bare konsekvensen strøm kan ha.
Vår hund gikk rolig i normalt bånd og nærmet seg hestene rett innenfor gjerdet uten å dra i båndet. De gresset rett på innsiden og hun (4mnd valp eller så) var sikkert nysjerrig på dem. Da hun la snuta på strømgjerdet var hun for alltid livredd både hester og den innhegningen på ridesenteret på Stovner.

Så vidt jeg har hørt om hvordan sauegodkjenningen til kollegaen min ble utført var det på med strømhalsbånd og slipp i en innhegning med sau. Når hunden løp mot sauene ga enten bonden eller kollegaen min hunden et støt. Bonden/ gården var kvalifisert/ godkjent til å utstede sertifikatet. Har aldri vært med på eller sett sånt personlig så om det er korrekt måte å gjøre det på eller ei aner jeg ikke.  Forteller bare at hunden etterpå var livredd den gården hvor den fikk støt, og jeg synes hele greia hørtes litt suspekt ut, derfor kalte jeg det "kurs" i gåseøyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Zombiecat skrev:

Selv den beste instruktøren på dette med strømming kan gjøre feil. Man må gi støtet idet hunden tenker sau og ikke noe annet. Her kan selv den beste bomme og hunden kan bli redd for alt mulig annet den så akkurat da.

Tull. Ja, alle KAN gjøre feil og hvis de skulle bruke din metode, ville det blitt mye av det. :) Det skal KUN gis strøm, ved et tydelig angrep! Og for de som har blitt godkjent, er ikke dette så vanskelig. Hunder som blir dressert regelmessig, av godkjente dressører begår ytterst sjelden angrep på sau.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tiur3 skrev:

Tull. Ja, alle KAN gjøre feil og hvis de skulle bruke din metode, ville det blitt mye av det. :) Det skal KUN gis strøm, ved et tydelig angrep! Og for de som har blitt godkjent, er ikke dette så vanskelig. Hunder som blir dressert regelmessig, av godkjente dressører begår ytterst sjelden angrep på sau.

Min metode? Jeg vet det skal være under angrep, poenget mitt var at hunden må ha sau i hodet og ikke noe annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, 7homas skrev:

:)Var på ingen måte noen kommentar om dressur, bare konsekvensen strøm kan ha.
Vår hund gikk rolig i normalt bånd og nærmet seg hestene rett innenfor gjerdet uten å dra i båndet.

Så vidt jeg har hørt om hvordan sauegodkjenningen til kollegaen min ble utført var det på med strømhalsbånd og slipp i en innhegning med sau.

Nå var det vel dumt av deg, som ansvarlig hundeeier å la hvalpen komme i kontakt med strømgjerdet.

Ja jeg har også hørt historier om bønder som dresserer, både egene og bekjentes hunder. De tar jeg med "ei klype salt". Dette er en hel prosedyre, som skal følges, så det er ikke så enkelt som du, eller kompissen fremstilte det for deg. Og det er krav til gjenprøving, helt til hunden er kurrert. Så jeg tviler sterkt på, at den bonden var godkjent instruktør. Ja, feil avensjonsdressur kan få mange rare konsekvenser. Vet også om at bl.a. en del i fuglehundmiljøet, bruker strøm ulovlig, bl.a. i forbindelse med RIOS.

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Zombiecat skrev:

Min metode? Jeg vet det skal være under angrep, poenget mitt var at hunden må ha sau i hodet og ikke noe annet.

Ingen vet hva hunden tenker på. :) Så, vær litt mer pressis da!  Det er alt for mange myter om dette, med avensjonsdressur. Ta dere en tur å se selv, når dette foregår. Jeg har fått mine hunder regelmesiige dressert siden 80-tallet. Og de første årene, får jeg de dressert hvert år, senere hvert 2. år.

 

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skle dette veldig avsted! Jeg trekker tilbake "støthalsbånd" fant ut at det jeg tenkte på var dressurhalsbånd med enten vibrering ved bjeffing eller en liten sitrondusj.

Hva tenker dere om det? Min tanke var kanskje å bruke dette for å forebygge, før det eventuelt skulle bli ett problem. Men det er kanskje ikke slik det fungerer? Det er vel dumt å begynne tidlig uansett, slik at valpen kan bli redd feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, aamodt skrev:

Nå skle dette veldig avsted! Jeg trekker tilbake "støthalsbånd" fant ut at det jeg tenkte på var dressurhalsbånd med enten vibrering ved bjeffing eller en liten sitrondusj.

Hva tenker dere om det? Min tanke var kanskje å bruke dette for å forebygge, før det eventuelt skulle bli ett problem. Men det er kanskje ikke slik det fungerer? Det er vel dumt å begynne tidlig uansett, slik at valpen kan bli redd feks?

Les om positiv hundetrening, finn et valpekurs som bygger på positive metoder og begynn tidlig å forebygge bjeffing med positive metoder istedenfor sånne ting som baserer seg på straff. Hadde du likt å få en sitrondusj i ansiktet når du gjorde ting du ikke engang visste var feil og som falt veldig naturlig for deg? For en valp vet ikke at bjeffing ikke er lov. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aamodt skrev:

Nå skle dette veldig avsted! Jeg trekker tilbake "støthalsbånd" fant ut at det jeg tenkte på var dressurhalsbånd med enten vibrering ved bjeffing eller en liten sitrondusj.

Hva tenker dere om det? Min tanke var kanskje å bruke dette for å forebygge, før det eventuelt skulle bli ett problem. Men det er kanskje ikke slik det fungerer? Det er vel dumt å begynne tidlig uansett, slik at valpen kan bli redd feks?

http://www.tv2.no/a/8093369/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man ikke liker bjeffende hunder, velger man en rase som bjeffer lite. Har selv en buhund jeg fikk to år gammel som omplasseringshund. Varsler mye, men jeg har sett at det hjelper å gi tilbakemelding når hunden varsler: "Ja, Nero, jeg hører deg! Det er bare naboen som kommer hjem. Flott at du passer på, men det holder nå. Jeg har hørt deg."

Neida, hunden skjønner selvsagt ikke alle ordene i den ramsa der, men poenget er å gi tilbakemelding uten kjeft. Det er jo en grunn til at den varsler, og vil holde på til den vet at varselet er hørt og reagert på. Men det er min hund. Ikke alle er like. :)

Endret av Hege P.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  

Gratulerer med kommende buhund! jeg hadde selv buhund som ble 17 år. For meg  er det en myte, at det er gneldrehunder. De fleste små teppetissere som holdes av gamle damer eller unge jenter som veskehund bjeffer mer. (Dette er spesielt hundehold, hvor hunden tas opp på armen ved møte med andre hunder, vemmelig menn mm. Dermed blir de aldri sosialisert til noe. Dessuten er hunden som regel sjefen. Jeg har også tøffe, ordentlige teppetissere i nabolaget, som blir holdt helt annerledes.) Det samme gjør mange terriere og Elghund av natur. Disse er loshunder.

Hvis du sosialiserer bra, så varsler de noe, men ikke hysterisk, når det kommer fremmede- gjør som Hege P sir. Derfor er strøm halsbånd og sitron halsbånd mm overflødige og absolutt NO GOOD!

Hvis du får en 8 ukers valp er det en baby hund! Som du må behandle der etter. Jeg venter helst med å få valpen til den er en del eldre 4-5 måneder. Så setter hunde familjen bra hundekustus på de og det reagerer hensiktsmessigt på andre hunder, fordi de har lært spillereglene ordentlig. Dette vil du sikkert høre andre meninger om, men jeg er nå på 7+8 hund her i livet.

Småturer kan du starte tidli gmed som andre har nevnt, kløv sent, når den er ved å være voksen. 

Med buhund får du en hund, som du kan ha med overalt på alle turer og som tåler nesten al norsk værlig. Og du kan ha den med på besøk hos tante Agathe uten hun blir skremt.

Så lykke til med den! Elgen

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vent med å dressere hunden til den gjør feil. Bare sosialiser og sosialiser og sosialiser litt mer i begynnelsen. Og avverg bjeffing med avledningsmanøver. Sjekk ut Kindereggmetoden.

Sitronsprut kan gjøre hunden stressa. Den fjerner ikke behovet for å bjeffe heller. 

Godt tips er valpekurs. Uansett hva hunden skal brukes til så lærer både du og hunden mye av dette. Til og med "proffe" hundeeiere drar på valpekurs. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg kan ikke la være med å fortsette litt, når du blir lykkelig eier av en fin buhund!

Buhunden er ganske smart og lærenem og har et mye høyere lydighets nivå enn mine nåværende huskyer, som glemmer alt, hvis noe mer interessant (=jakt) viser sig. De er bandhunder. 

Mye læring består av gjentakelse. Renslig inne, innkalling  mm. er noe du må starte med. Senere kan Høyre/venstre være nyttig også for andre hunder enn huskyer! Bar si: høyre eller venstre i alle sti kryss, hver gang du går i den retningen. Buhund liker selvfølgelig belønning, men ikke på nivå med retrievere og labrador.

Buhund har ikke helt voldsom jaktlyst, men er brukt som loshund på elg. Buhund kan godt lære å gå løs, men vil jakte - og spise - lemmen og mus med stor iherdighet. Sammen med delikatesser som elg-saue- og hestebæsj gir det anledning til markkur i bland.

Buhunden er en spisshund, så du får veldig mye HUND. Mange spisshunde er ikke veldig glade i å svømme - pjaske vil gjerne, men svømme kun hvis nødvendig. MEN her er det store individuelle forskjeller. Så en langsom tilvenning til vann UTEN at hunden plumper i er tilrådelig. Fortrolighet med vann kan være nyttig ved elvekryssing på tur. Gamle hunden min hatet det. 

Så håper jeg at du har gjennomtenkt problemstillingen omkring jobb/studier mv og hunden alene hjemme. En valp må vennes gradvis til dette og i det hele tatt er det ikke bra for hunder å være lenge alene. I noen år med mye jobbing og reisen avstod jeg fra å ha hund, for det ville være uansvarlig. Buhunder er aktive hunder, som alene hjemm godt kan finne på merkelige ting til beskjeftigelse. Min har nå aldri ødelagt noe, men barna kom ofte tidlig hjem fra skole og hadde en meget bra kompis å lese lekser med.

Buhund er en flott hund og jeg syns det er fint at du tar sådan for å støtte det noe spinkle genetiske materiale. Lundehund og et stykker mer av de sær norske raser er i faresonen.

Hilsen Elgen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer som kommende Buhundeier :-) Jeg har hatt to Buhunder tidligere. Det er hunder som trenger å aktiviseres, friluftsliv er jo perfekt sånn sett. La de bruke snuta, grave etter mus ol. Spisshunder generelt prater mer enn andre men kjedebjeffing oppstår mest når de aktiviseres for lite, husk på at Buhunden opprinnelig er en brukshund til gjeting og jakt, at de også brukes til servicehund og narkotikahund sier mye om allsidigheten dems, så de bør leve et aktivt liv for å få nok stimuli. Sporing kommer lett hos de fleste hunder, kanskje er det nok å gå utenfor sti og vei, eller en kan lage en liten sporingsløype om du vil være mer systematisk. Agility og lydighetstrening an passe bra, noe nytt som kalles rallylydighet hvor øvelser gjøres langs noen punkter på tid er kommet. Var på Buhundens nasjonaldag på Hunderfossen nå i helga og så bla på det, fin aktivitet og kanskje ikke like restriktiv på ekstrem lydighetsutførelse, hundene blir uansett fornøyd!

De tåler kulde så du trenger ikke å kle på de om vinteren, verste er fuktighet egentlig, men det gjelder de fleste hunder. Lag en liten granbarseng til den på tur og venn den til å ligge oppå det, feks når din liggeplasser - de lærer seg å bruke det fort tenker jeg. Den første tida er ikke fysisk trening viktig, bare venne hunden til å være på skauen, ikke gå anstrengende turer siden kroppen må utvikle seg litt også.

Buhunder går ulveklør/ulvesporer på bakbeina, de holder sjelden problem. De er også forbudt å fjerne med mindre det foreligger en medisinsk årsak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den 21.8.2016 at 18.09, aamodt skrev:

Nå skle dette veldig avsted! Jeg trekker tilbake "støthalsbånd" fant ut at det jeg tenkte på var dressurhalsbånd med enten vibrering ved bjeffing eller en liten sitrondusj.

Hva tenker dere om det? Min tanke var kanskje å bruke dette for å forebygge, før det eventuelt skulle bli ett problem. Men det er kanskje ikke slik det fungerer? Det er vel dumt å begynne tidlig uansett, slik at valpen kan bli redd feks?

Nå skulle jeg til å kommentere dette, men ser at videoen med mine hunder ble lagt ut. Grunnen til at sitronhalsbåndet ikke ble brukt på han andre var fordi hans tår bare å sleiker det i seg og bjeffer for å få ut mer sitron ;)

Ellers er de faktisk ganske stille hunder, her bjeffer de når noen kommer, jeg roser de, og da roer de seg. De reagere på hysj, og det er rett og slett trening som er "hindringen".

 

Ellers er det bare å ta de med på tur så tidlig som mulig, bare pass på at det er i valpens tempo. Kløv kan du begynne med etterhvert som hunden er eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.