Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye telt fra Helsport for 2017.


Per Fredrik

Anbefalte innlegg

Nyheter fra Helsport for 2017 har begynt å komme. Som flere har informert om, kommer det en helt ny tarp serie for alle telt nivåer. Fra trek til x-trem. Superlight tarpen vil veie 400g størrelsen er 350x290. Den er på lista mi for neste år. Nye telt er Lofoten serien og Himalaya Superlight, se bildet- Her er linkene. 

http://www.scandinavianoutdoorgroup.com/helsport-himalaya-superlight/ 

https://hikinginfinland.com/2016/08/outdoor-2016-news-tents.html

Helsport_Himalaya-Superlight_1-800x365.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og takk for linken!

Helsport 2017 ser lovende ut.

Nye Lofoten ligner på Fjellheimen men har fått en dør og åpne løsning man kan kalle "åpen tunnel".

Lofoten har åpning i front og kan brette opp hele skråstilt ventilparti i forteltet for max utsikt og gjennomlufting. Dette er en smart og velkommen design i mine øyne. Spørsmålet blir nå om om vi egentlig trenger den tradisjonelt sidestilte døren?

Jeg mener ÅpenTunnel er genialt, rett og slett!

På ene eller begge kortsider av teltet har man nå mulighet for fire inngangsalternativer dersom skråstilt dørløsning sys med to glidelåser. Venstrevendt, midtstilt, høyrevendt, helt eller delvis åpen tunnel. På begge sider. Du vil alltid ha en inngang i le. Men enda viktigere er at man får panorama utsikt fra inne i teltet med åpen tunnel. Lukket ende mot vinden, åpen tunnel og panorama i le. Ganske nais! En annen mulighet som gir seg med åpen tunnel i begge ender er muligheten for maksimal gjennomlufting om morran. Et triks til dere: Fjellduken Original, legg den over teltet, mot sola med alusiden ut og barduner den fast. Fjellduken Original slipper nesten ikke gjennom lys. Teltet ditt blir eneste plassen på vidda med skygge, og for en sval og deilig skygge det er! Mer dobbel åpen tunnel, takk !:)

Jeg serverer følgende forslag  -

Åpen Tunnel versus sidestilt dør. Jeg mener Lofoten ikke trenger begge. Jeg foreslår å fjerne sidestilt dør og slå sammen Fjellheimen og Lofoten. De er for like.

Jeg foreslår også å fjerne sidestilt dør i Spitsbergen (tidligere Svea). Gi Spitsbergen ÅpenTunnel løsning i begge ender.

Det er imperativt at man lager skråstilt ÅpenTunnel dør løsning med to glidelåser så man får inngang fra alle vinkler.

Jeg synes dette er bra tenking og prioritering fra Helsport. Ut med sidestilt dør og inn med ÅpenTunnel.

Jeg savner forøvrig urteltet hos Helsport. Jeg vil gjerne ha en to stangs symetrisk tunnel med åpentunnel løsning i begge ender. Stormmatter og bardunkapper må være på. 130 bredde og helst 110 under innern, 105 minimum. Ikke utvida fortelt. Dette teltet må være tradisjonell lys Helsport grønn og riktig gul inne om jeg skal være interessert :)

Kom med innspill, er det andre her som mener ÅpenTunnel dørløsningen er å foretrekke, eller ikke?

 

 

Endret av RaskeTassa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om denne "ÅpenTunnel" løsningen vil tåle orkan vind midt i fleisen.

Gjenstår å se, men sikkert lurt med en overdim glidelås. Og pliz ikke noe av de vanntette gummierte dritt glidelåsene. Gi meg glidelås med godt tilpasset klaff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, RaskeTassa skrev:

Jeg lurer på om denne "ÅpenTunnel" løsningen vil tåle orkan vind midt i fleisen.

Gjenstår å se, men sikkert lurt med en overdim glidelås. Og pliz ikke noe av de vanntette gummierte dritt glidelåsene. Gi meg glidelås med godt tilpasset klaff!

Er nok best å stenge døra hvis vinden står midt i mot. Selv taket på brannstasjonen på Andenes lufthavn blåste av da de lot dørene stå oppe. Åpen tunnel kan nok være et fremskritt, gir litt type gapahuk utsikt, men kommer litt an på hvor mye bagasje det skal være i forteltet. Ellers er det Ringstind Superlight som er min greie da jeg alltid går alene. En 400g tarp blir det nok på meg til våren. Ellers er jeg imponert over at et lite firma som Helsport klarer å ta fram så mye flotte produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Per Fredrik skrev:

Nyheter fra Helsport for 2017 har begynt å komme. Som flere har informert om, kommer det en helt ny tarp serie for alle telt nivåer. Fra trek til x-trem. Superlight tarpen vil veie 400g størrelsen er 350x290. Den er på lista mi for neste år. Nye telt er Lofoten serien og Himalaya Superlight, se bildet- Her er linkene. 

http://www.scandinavianoutdoorgroup.com/helsport-himalaya-superlight/ 

https://hikinginfinland.com/2016/08/outdoor-2016-news-tents.html

Helsport_Himalaya-Superlight_1-800x365.jpg

 Ikke helt ny design dette vel..har ett likedan ett, grønt med storm matter, nepal 2 heter det..

 

Endret av møllerjo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RaskeTassa skrev:

Hei og takk for linken!

Helsport 2017 ser lovende ut.

Nye Lofoten ligner på Fjellheimen men har fått en dør og åpne løsning man kan kalle "åpen tunnel".

Lofoten har åpning i front og kan brette opp hele skråstilt ventilparti i forteltet for max utsikt og gjennomlufting. Dette er en smart og velkommen design i mine øyne. Spørsmålet blir nå om om vi egentlig trenger den tradisjonelt sidestilte døren?

Jeg mener ÅpenTunnel er genialt, rett og slett!

På ene eller begge kortsider av teltet har man nå mulighet for fire inngangsalternativer dersom skråstilt dørløsning sys med to glidelåser. Venstrevendt, midtstilt, høyrevendt, helt eller delvis åpen tunnel. På begge sider. Du vil alltid ha en inngang i le. Men enda viktigere er at man får panorama utsikt fra inne i teltet med åpen tunnel. Lukket ende mot vinden, åpen tunnel og panorama i le. Ganske nais! En annen mulighet som gir seg med åpen tunnel i begge ender er muligheten for maksimal gjennomlufting om morran. Et triks til dere: Fjellduken Original, legg den over teltet, mot sola med alusiden ut og barduner den fast. Fjellduken Original slipper nesten ikke gjennom lys. Teltet ditt blir eneste plassen på vidda med skygge, og for en sval og deilig skygge det er! Mer dobbel åpen tunnel, takk !:)

Jeg serverer følgende forslag  -

Åpen Tunnel versus sidestilt dør. Jeg mener Lofoten ikke trenger begge. Jeg foreslår å fjerne sidestilt dør og slå sammen Fjellheimen og Lofoten. De er for like.

Jeg foreslår også å fjerne sidestilt dør i Spitsbergen (tidligere Svea). Gi Spitsbergen ÅpenTunnel løsning i begge ender.

Det er imperativt at man lager skråstilt ÅpenTunnel dør løsning med to glidelåser så man får inngang fra alle vinkler.

Jeg synes dette er bra tenking og prioritering fra Helsport. Ut med sidestilt dør og inn med ÅpenTunnel.

Jeg savner forøvrig urteltet hos Helsport. Jeg vil gjerne ha en to stangs symetrisk tunnel med åpentunnel løsning i begge ender. Stormmatter og bardunkapper må være på. 130 bredde og helst 110 under innern, 105 minimum. Ikke utvida fortelt. Dette teltet må være tradisjonell lys Helsport grønn og riktig gul inne om jeg skal være interessert :)

Kom med innspill, er det andre her som mener ÅpenTunnel dørløsningen er å foretrekke, eller ikke?

 

 

Høres som du snakker om kaitum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidestilt dør er fint. Gir bagasjeplass i enden av fortelt uten at man trenger flytte å ting for å komme inn i innertelt. Så er dt en fordel siden man setter kortende mlt vind hvis man kan. Enklere å kokkelere i fortelt å lufte med sidedør enn endedør hvor vind kommer rett i mot. Men jeg liker løsningen hvor man kan lage en slags baldakin i enden av fortelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff - mange spennende telt som kommer ja!

Spitsbergen ser jo skikkelig digg ut.

Jeg liker dørene slik de er i dag, men kunne gjerne tenke meg at glidelåsen til hoveddøren gikk høyere oppe på teltet slik at man kan stå oppreist i innerteltet å ta på sko etc før man går ut. Altså slik som Hilleberg har på f.eks. Kaitum.

Håper også de har myggnetting i begge endene - ikke bare i hovedåpningen. Ja - og så burde teltene bli levert fast med doble stenger og footprint. Sistnevnte er bare genialt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke se for meg en bedre løsning for kuldegrop enn tadisjonell sidestilt inngang på stort fortelt.

Nå har jeg riktignok ikke gravd kuldegrop på årevis. Flytter for ofte og er for lat til det. Dessuten er gropa i veien om det skulle begynne å regne for da får bikjene komme inn alle som en, hvis det blir årntli guffent. Med sidestilt inngang er veien ut og helt ut fra innerteltet også kortere.

Kaitum har åpen tunnel. Ringte med Hilleberg og fikk opplyst at Keron og Nammatj har en annen type åpning som ikke lar seg åpne "åpen tunnel"

Det får meg til å lure på om det er uønskede sider ved åpen tunnel løsningen siden de ikke bruker det på disse fine telt.

I min AlpaMayo3Camp (forgjengern til Svalbard, den har åpning i baken som en Svalbard6 el Svea, og er i mine øyne Helsport's fineste telt) slo vi alltid opp med store forteltet mot vinden, og satt i innerteltet med full åpning på akterenden i le av vinden og stekte pannekaker og bacon mens vi sendte lukten velplassert rett ned i skisporet og så på skyggen av skyene danse over vidda.

Jeg har gode minner fra denne type teltbruk. Ingen vits å grave levegg når teltet gjør jobben.

Sikkert best å beholde sidestilt dør og ikke røre nesa på Spitsbergen, som fremstår som et mer robust telt enn Lofoten.

Om Spitsbergen derimot fikk åpen tunnel i det lille forteltet / fotenden syns jeg ville vært allright. Med litt flaks har den det allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det gamle Spitsbergen 4 camp, ser ut som det er flere forbedringer på det nye. Døren har en buet glidelås i stedet for to i den gamle, ytterteltet har fått en ekstra bardun i et eller flere av feltene på langsiden som ikke hadde det, og stormmattene har fått pluggfester. Synes tunelltelt er fine når buene er like høye, men betyr dette at Svea går ut da?

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, RaskeTassa skrev:

Jeg klarer ikke se for meg en bedre løsning for kuldegrop enn tadisjonell sidestilt inngang på stort fortelt.

Nå har jeg riktignok ikke gravd kuldegrop på årevis. Flytter for ofte og er for lat til det. Dessuten er gropa i veien om det skulle begynne å regne for da får bikjene komme inn alle som en, hvis det blir årntli guffent. Med sidestilt inngang er veien ut og helt ut fra innerteltet også kortere.

Kaitum har åpen tunnel. Ringte med Hilleberg og fikk opplyst at Keron og Nammatj har en annen type åpning som ikke lar seg åpne "åpen tunnel"

Det får meg til å lure på om det er uønskede sider ved åpen tunnel løsningen siden de ikke bruker det på disse fine telt.

...

 

Jeg har ikke opplevd noe ulemper med den åpne tunnellen på kaitum, men jeg har en følelse av at løsningen blir litt mindre robust når det blir mye glidelås som binder sammen teltet. Ellers så synes jeg Helsport mangler et tunnel lettvektstelt med rette endevegger i innerteltet i sortementet sitt kanskje det kommer det også.

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 21.8.2016 at 20.51, møllerjo skrev:
1 time siden, sagoskog skrev:

Er det noen som vet hvilke vekter det nye teltet Lofoten vil ha?

 

 Lofoten Superlight Camp 3 er oppgitt til 1.850 g, men dette teltet skal visst også komme i trek og pro utgave. Har ikke funnet noe info om vekt på disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 29.8.2016 at 22.48, Torbjørn Tobiassen skrev:

Hei, er det noen som kjenner til om Spitsbergen kommer i 4 eller 5 perons utgave og hvordan målene på dette teltet er. Jeg hadde egentlig bestemt meg for et Svalbard 5 som vinter telt men ble litt usikker når jeg ser bilder av Spitsbergen. Noen innspill til  valg av telt.

Spitsbergen er enklere å sette opp enn Svalbard. Ser ut som Spitsbergen 4camp dette

spitsbergen.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14. september 2016 at 15.23, PaulusT skrev:

Hvor blir det av Reinsfjell 3 superlight? Hadde inntrykk av at det skulle komme i løpet av vinteren.

Jeg sitter på 2017 katalogen og kan bekrefte at Reinsfjell 3 kommer som trek, pro og superlight.

Himalaya superlight som er nevnt ovenfor må vi vente ett år ekstra på. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.