Gå til innhold
  • Bli medlem

SPOT-sender kontra satellittelefon


UTE avdelingen

Anbefalte innlegg

Kaja har nettopp blitt fraktet ut av fjellheimen i luftambulanse. Vi var glad det var litt dekning til mobil på stedet, så vi slapp å bruke SPOT-senderen vi alltid har med. Luftambulanse-lege anbefalte sterkt anskaffelse av satellittelefon. Med bruk av SPOT-sender er det ikke mulighet for tosidig kommunikasjon, noe som er godt å kunne ha når en trenger hjelp. 

Vi har lest noe her på forumet om andres syn og erfaring med satellittelefon, men vil gjerne høre mer. For oss - med turer i norsk villmark - er erfaringen at det er MANGE steder uten dekning. Vi er ferdige med nødrakett-perioden, og lurer nå på om også SPOT-senderen er for dårlig. 

Ulykker skjer brått - det erfarte vi i steinura i Nordfjellea (mellom Aurland og Finse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjällräddningen i Sverige ser det som ett problem om man inte har möjlighet till att prata med den nödställde.
Länk till nyhetsinslag om rekordmånga räddningsaktioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en varm tilhenger og forsvarer av SPOT, og i høst gikk jeg bokstavelig talt med fingeren på HELP knappen, for å varsle at jeg min kone at jeg hadde store problemer med å gå pga en strekkskade.  Og akkurat da skulle jeg virkelig ønske at jeg hadde  muligheten for to veis kommunikasjon,  For selv om HELP meldingen var kraftig nedtonet, ville den likevel skape mye uro.  Derfor måtte jeg bruke altfor mye energi på å finne mobildekning slik at hun visste årsaken til at jeg muligens måtte utløse en HELP melding. 

Pr i dag, i skrivende stund lever jeg meget uvisst legemlig, så jeg vet ikke før på torsdag hvor jeg befinner meg om et år.  Men om diagnosen er på min side, kommer nok en Inreach være på plass i bukselomma,

 

 

.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt side, hva hadde du ønsket hvis du var redningssentralen? Men dette går på pris, jo høyre pris PR mnd/år jo bedre totalsystem. Men en riktig oppsatt spot er bedre en ikke noe, men Inreach er vel minimum etter min mening. Har selv endt opp med Satelittelefon med SOS funksjon. Ca 400kr PR mnd, men etter min personlige mening det jeg bør ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overraskende at redningstjenesten ikke ønsker unødvendige utrykninger.

Det er fantastisk å kunne å ta frem spoten og sende et nødsignal og få hjelp uansett hvor man befinner seg synes jeg. At man har høy terskel for å bruke spoten og i stedet finner mobildekning, viser bare at systemet fungerer.

Når jeg er på tur alene vil villmarksfølelsen fort bli redusert om det blir for mye toveis kommunikasjon.

Dessuten er prisen på spotabo nedadgående. Det gjør jo ingen ting. Lett og liten er versjon 2 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Radiosugge skrev:

Bytt side, hva hadde du ønsket hvis du var redningssentralen? Men dette går på pris, jo høyre pris PR mnd/år jo bedre totalsystem. Men en riktig oppsatt spot er bedre en ikke noe, men Inreach er vel minimum etter min mening. Har selv endt opp med Satelittelefon med SOS funksjon. Ca 400kr PR mnd, men etter min personlige mening det jeg bør ha. 

.

Bytt side, hva hadde du ønsket hvis du var redningssentralen?  Godt sagt! 

Akkurat dette er bærebjelken i det firmaet jeg arbeidet.  Ledelsen ønsket seg en type orientering, en orientering.  Og på grunnlag av de rapporter, fra laveste nivå og oppover, som kom inn kunne de utarbeide et situasjonsbilde og iverksette tiltak.  For å hindre at en melding skulle gå gikk muntlig fra ledd til led (en fjær blir fort til en hel hønsegård) var det utarbeideten mal forhva en melding  skulle inneholde:

Til - Fra - Hva har skjedd/hva skjer/retninger/personell - Dato - Underskrift.  (Her mangler visst et par punkter)

Men det går på pris.  på den tid da jeg startet mitt friluftsliv fantest det kun ett hjelpemiddel for en nødsituasjon:  Nødraketten.  Det er ikke så mnge år siden jeg klarte å legge vekk oppskytningspennen og de 9 røde blussene. 

Derfor på slutten av 90 tallet eller begynnelsen på 200  tallet gjorde jeg store øyne da en ekspeditør presenterte en SPOT for meg.

SPOTens, OK meldingene ble til stor glede for både meg og min kone. Og siden har SPOTen aldri viket fra min side.  I tur buksa: "i høyre sidelomme" Meget ubekvem når  jeg skulle legge meg ned på siden.  Men der forble den.  Alltid.  For en jakke kunne jeg ta av meg, men buksene holdt jeg som regel på.

Men en ting var OK meldingene, noe ganske annet var en nødmelding.  Og problemet var at meldingene gikk som kringkasting:  Kun en vei.

I 2006 oppstod en situasjon hvor jeg opplagt burde ha utløst HELP knappen og sendt meldingen til min kone og sønn:

"En ikke livstruende situasjon har oppstått.  Kan ikke gå,  Kontakt politiet 08880/112".

Men en ting var å kunne gjøre det, noe helt annet var det å gjøre det og skake opp hjemmefronten.

Derfor satte jeg alle kluter inn og klarte å få mobilkontakt* med politiet, og ble hentet med helikopter (*den dårligste kontakt jeg noen gang har hatt.  Kunne omtrent ikke  blunke uten av kontakten ble brutt.) .    

---------------------------

Og i år - 10 år siden sist noe gikk galt var jeg igjen i en vanskelig situasjon, en muskelstrekk, en bagatell, gjorde at en meget smertefull fremdrift varierte mellom  20 - 50 meter per minutt, og veien tilbke var av heller dårlig standard, og grusom lang. Og der gikk jeg og grein, hvert fall hikstet noen ganger av smerte.  Igjen hadde jeg SpOTen klar, men igjen var det enveiskommunikasjonen som gjorde at jeg ikke utløste den.  Til slutt klarte jeg å oppnå mobilkontakt med både politi og min kone, slik at de var klar over situasjonen, om jeg løste ut Helpmeldingen.

---------------------------------

Veien videre??  Akkurat nå, i skrivende stund er veien videre en meget  uklar vei, men siden friluftsliv er en så stor del av livet mitt klarer jeg ikke å legge det vekk, selv om diagnosen jeg vil få på torsdag, brått kan sette en stopper for det hele.  En tumor i magen.  God eller ondartet, det er spørsmålet jeg må leve med akkurat nå.

Men, som den optimisten jeg er, samtidig som alderen begynner å tynge, antar jeg at når våren kommer stiller jeg med en Inreach på samme ubekvemme sted - i buksas høyre sidelomme - "the same procedure as every year, James". 

 

  

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Leser med interesse om deres erfaringer. Vi har stor nytte av OK meldingene på Spot'en, men som dere, kvier vi oss veldig for å bruke HJELP eller SOS knappen. En luftambulanse-lege vi snakket med sa ganske klart "Drit i å bruke HJELP knappen til familie og venner, de kan du melde om du trenger mat. Trenger du hjelp så trykk SOS på Spot'en!"

Dere foreslår InReach - den ser ut til kun å hjelpe til med litt skriftlig toveiskommunikasjon. Men er meldingsfunksjonen som toveiskommunikasjon bra nok synes dere? Da vi fikk hjelp fra luftambulansen i forgårs var det vesentlig for oss med støttende prat. Som Radiosugge sier er det vel kun Satelittelefonen som teller da! Noen går inn for å leie slikt utstyr til de lengste turene - er det noe noen av dere har prøvd/vurdert?

IMG_1570.MOV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Bor alene og tror vel egentlig det ikke er så mange jeg kjenner her i byen som ville komme å hjelpe meg om noe skjer.. Er ikke så ofte utenfor dekning men en helseproblem gjør at jeg nå tror jeg bør sikre meg litt mer enn med mobil når alene på tur.. Og da særlig telttur. Vil jo eg da bare brukes i nødsfall siden ikke aktuelt å varsle noen hjemme. Billigere og like greit med spot eller bør jeg ha inreach? Eller enda mer avansert? Ikke spesielt glad i duppeditter så må være enkelt i bruk.  Har ikke annen GPS enn på mobilen men vet stortsett alltid hvor jeg er på vanlig kart..!

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎20‎.‎08‎.‎2016 at 19.08, UTE avdelingen skrev:

Takk for svar! Leser med interesse om deres erfaringer. Vi har stor nytte av OK meldingene på Spot'en, men som dere, kvier vi oss veldig for å bruke HJELP eller SOS knappen. En luftambulanse-lege vi snakket med sa ganske klart "Drit i å bruke HJELP knappen til familie og venner, de kan du melde om du trenger mat. Trenger du hjelp så trykk SOS på Spot'en!"

Dere foreslår InReach - den ser ut til kun å hjelpe til med litt skriftlig toveiskommunikasjon. Men er meldingsfunksjonen som toveiskommunikasjon bra nok synes dere? Da vi fikk hjelp fra luftambulansen i forgårs var det vesentlig for oss med støttende prat. Som Radiosugge sier er det vel kun Satelittelefonen som teller da! Noen går inn for å leie slikt utstyr til de lengste turene - er det noe noen av dere har prøvd/vurdert?

IMG_1570.MOV

Toveis kommunikasjonen fungerer veldig bra syns jeg. Og har du med mobilen, kan du koble dem sammen, slik at du skriver meldingene dine som vanlig på mobilen.  Nå får man jo abbonoment som du betaler kun når du har brukt for det, og prisen på selve inreachen er ikke dyre forsikringen. 2 våte turer på byen mindre og du har nesten dekt den inn....

Jeg og min bedre halvdel ikke minst er veldig fornøyd :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Twistar skrev:

Så nettopp youtube videoen fra hendelsen, den armen så ikke god ut! Håper alt går bra med Kaja :) 

Det var ikke no godt nei - albuen var helt ute av ledd. Ser ut til å gå bra med meg, selv om jeg er rimelig forslått. Skal se om jeg får lagt ut link til YouTube filmen. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har tidligere på forumet blitt diskutert dette emnet.

Spot bruker Globalstar som har hatt (og fortsatt har) problemer med sine sattelitter, og dermed dekning. Når det gjelder telefon på dette nettet, kan det gå opp mot en time uten dekning - det gjør en Globalstar telefon nesten ubrukelig...

Jeg har derfor skiftet til Iridium.

Men selv dette nettet faller ut i dype daler og jeg har mistet dekningen noen ganger.

(Dette vil selvsagt også gjelde Inreasch - som bruker Iridium nettet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Advarer turgåere mot å stole på GPS-varsling 

GPS-er med alarmfunksjon har blitt populært blant turgåere, men hovedredningssentralen advarer mot å tro at redningen bare er et tastetrykk unna. 

Les mer: https://www.nrk.no/nordland/1.13624464
 
Tipper dette gjelder spot, men har litt problem med å skjønne at mange som er mye på tur og bruker mye penger på turutstyr ikke investere i en Satelittelefon. 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du år også kjøpt rimelige litt eldre Motorola 9505 og Iridium 9505A satelittelefoner på finn. Et abonnement på disse koster ca 7000,- inkl 500 ringeminutter pr 12 mnd. En billig forsikring for den som er mye på tur.

 

Jeg bruker en slik og den fungerer bare hver eneste gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nødpeilesender er alternativet vi falt ned på for langturer utenfor dekning. Enten er det så lite kritisk at en kan gå til en finner mobildekning ellers er det bare å trykke på den "store røde knappen" som betyr at det har gått "helikopter fort som faen gærent" (Noe som fort blir løsningen uansett skal en ha hjelp langt inne i gokk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke koble SPOT opp mot smarttelefon, og dermed sende meldinger? Kan man også motta meldinger på den?

Den billigte Inreach, fungerer ikke den på samme måten at man kan motta og sende meldinger om man parer med en smarttelefon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Barskekarsten skrev:

Vi valgte McMurdo Fast Find Ranger.  Norsk sertifisert serviceverksted og definerte priser for batteribytte veide tungt for meg.

McMurdo fast find på meg og. 

Men eg ser no, når me før ein skitur har supplert med InReach i tillegg til denne, pluss satellitt og VHF, at den InReachen er skrekkeleg praktisk om det sku vere noko, og den er jo fin for å ta imot vermelding osv.

Likevel er eg usikker på om eg vil kjøpe ein sjølv.... Eg har ein tendens til å mistrives med for mykje utadretta kontakt på tur. Og skulle eg trenge bistand, til dømes ved avansert førstehjelp i påvente av hjelp, så treng eg dei på tråden, og då er ein tlf betre slik eg ser det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tessatroll skrev:

McMurdo fast find på meg og. 

Men eg ser no, når me før ein skitur har supplert med InReach i tillegg til denne, pluss satellitt og VHF, at den InReachen er skrekkeleg praktisk om det sku vere noko, og den er jo fin for å ta imot vermelding osv.

Likevel er eg usikker på om eg vil kjøpe ein sjølv.... Eg har ein tendens til å mistrives med for mykje utadretta kontakt på tur. Og skulle eg trenge bistand, til dømes ved avansert førstehjelp i påvente av hjelp, så treng eg dei på tråden, og då er ein tlf betre slik eg ser det. 

Har du klart å spore opp noen kostnader for dette abonnementet man må ha på inReach? Jeg fant produktet på XXL under Garmin, men finner ikke kostnadene utover kjøp av selve enheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mareng skrev:

Kan man ikke koble SPOT opp mot smarttelefon, og dermed sende meldinger? Kan man også motta meldinger på den?

Den billigte Inreach, fungerer ikke den på samme måten at man kan motta og sende meldinger om man parer med en smarttelefon?

Inreach kan kobles til smarttelefon med blåtann. Da kan man sende/motta meldinger og forøvrig bruke alle de andre funksjonene som Inreachen har.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.