Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips om


Duckboot

Anbefalte innlegg

vintertelt og vintersovepose som ikke dreper lommeboka.

Planen er meg og sønn på tur i marka vinterstid. Tipper vi setter grensen på ca -10°C nattestid, med slingringsmonn til ned mot -15°C.

Kanskje vi tester oss litt utover dette (geografisk), hvis dette faller i smak.

 

(Er det riktig å forstå at en multifuel-brenner er det eneste alternativet vinterstid?)

Endret av Duckboot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varm og god budsjettpose til vinterbruk så kan jeg anbefale Mammut Tyin Exp 5-season.

Når det gjelder telt ville jeg kikket på Helsport-outleten. Der finner du innimellom Svalbard 3 eller andre modeller til redusert pris.

Ellers er det bensinbrenner som gjelder på vinteren. Det finnes etterhvert gassblandinger som tåler noen minus, men når det blir skikkelig kaldt er det bare bensin som er godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på outlet til helsport om du finner et fjellheimen extrem på salgs. Det er fint til vinterbruk og veier ikke så mye som svalbard og svea teltene.

tyin 5 season er en bra pose som ikke er for dyr. Dog er den tung og har stort pakkvolum så den krever stor sekk. Jeg bruker selv dunpose og de koster jo en del mer.

så en test med bruk av gass om vinteren med primus nye winter gas. Den fungerte bedre enn vanlig gass men når alikevel ikke effektnivå til brenner på flytende drivstoff når det er kaldt ute. Se etter tilbud på f.ekss primus omnifuel eller omnilite, optimus nova, msr whisperlite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Duckboot!
Hvis dere skal teste vintertelting, kan det være en idé å låne no utstyr før man bruker penger. Hvis vinterturer IKKE faller i smak, er det litt kjipt å ha lagt ut 3000 på en vinterpose og tilsvarende på telt, brenner, underlag osv. Kjøp heller når du vet det blir flere turer.

Se PM, du kan låne av meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal i Marka, altså i skogen, må dere ikke kjøpe telt i det hele tatt. En stor tarp (presenning) er alt man trenger nede i skogen. Så gjelder det å finne god teltplass som er skjermet for vind. Da kan dere bruke budsjettet på god sovepose og godt underlag. Husk at selv den beste soveposen blir iskald hvis underlaget er dårlig. Det største varmetapet skjer mot bakken.

Du spør også om multifuel er det eneste? Det er helt klart det beste, men en rødspritbrenner funker også. Den bruker en del mer tid på å koke opp vann, men er mye billigere (og bråker mye mindre). Gass er dårlig i kulda. I skogen er bål er fin ting. Særlig når man ligger under tarp.

Mitt poeng er altså: Bruk penger på god sovepose og godt underlag. Kjøp en rimelig spritbrenner og en tarp, så kan du ta de andre investeringene senere.

Endret av Lompa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.