Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplasser - Vibekkfjellet ved Mår


Tom42

Anbefalte innlegg

Å se på teltplasser er også en del av turlivet.  I likhet med mange andre deler jeg gjerne plasser jeg selv har overnattet på, i tillegg til plasser jeg har sett andre har benyttet.

IMG (460x640).jpg

Parker bilen ved Synken.  kr 50,- på døgn.  I tillegg må du ut med blodpenger til Mårfjell for fiskekort kr 600.-  Uten tvil Hardangerviddas dyreste fiskekort, eller?

1, 2, 3.  Fra Synken går det en sti til bla annet til Bunuten og Sudfjorden.  Det er en fin teltplass nesten under Bunuten ved Grysletjørni, og ved Sudfjoren.  Har sett mange barnefamilier overnattet og fisket her.  Litt bratt siste del av stien fra Synken og oppover Mårhallene.

1 (640x384).jpg

4.  Holken.  Ved utløpsbekken er det en inngjeret teltplass.  I tillegg er det flere brukbare  plasser her.  Adkomst til Holken kan være litt problematisk om man velger å gå opp nær bekken.  Men om du holer deg godt opp i skråningen på vestsiden er det en fin og lettgått sti der.

10 - 41 Nedre leirplass (640x384).jpg

5.  Holken, min favorittplass.  Denne plassen tilfredsstiller alle krav.  Gresslette, pludrede bekk, soltidlig og sol sent.  Skal du dit må du krysse utløpsbekken.  Er du kommet til utoset, gå litt nedover, der er det enkelt å krysse uten å bli våt.  Krabb opp ura og straks er du på en fin sti.  Langs stien er det flere dyregraver.   

10 - 40 Oversikt over øvre leirplass - Holken (640x360).jpgHer går stilen til Viketjønn

5 (640x480) (2).jpg

3a (480x640).jpg

6.  Viketjønn.  Fra Holken og opp til Viketjønn går det sti.  Det er mye brattere enn det ser ut på bildet. 

Jeg sparer krefter ved å baute om en seilbåt oppover.  Vel oppe på toppen ser du ned på Viketjønn, og det er lett å bli litt oppgitt.  For det du ser er vann og stein. 

Viketjønn .jpg

Hvis du skal vestover er det en teltplass på en morenerygg ved vann 1355.  Dette er en tørr og fin plass, særlig om du  du har behov for å teste ut hvor mye teltet tåler av vind.  På veien mot 1355 er det også teltplasser. Yndlingsplassen til en et av FF`s medlemmer, som er lett kjennelig med bakoversveis.

7.  Viketjønn øst.  Riktignok er det en drøy spasertur i mye ur, men når du kommer frem til en halvøy. er det flere fine teltplasser, både med en gang du ankommer, og om du går tvers over øya er det mange fine plasser.  Fortsetter du langs bredden oppover så jeg folk som teltet med lavo. 

10 - 37a Viketjønn med telt (640x360).jpg

 

8.  Melrakktjønn.  Fra VIketjønn er det lett å gå til Melrakktjønn.  Fine teltplasser i pkt 8, og i "ellen" i MeLrakktjønn er det veldig fint å ligge.

9.  Øvre Grytekil.  Også ett av mine favorittplasser.  Fin og tørr morenerygg. 

Ellers er det en fordel med et enmannstelt.

Her på denne lille plassen var det akkurat plass til innerteltet uten for mange steiner i ryggen.

5 (640x480).jpg

Opplevde en nydelig solnedgang her

062 (640x480).jpg

Tklami og rayun har sikkert bilder fra Vindplassen 1355, halvøya og Melrakktjønn

 

 

5 (640x480).jpg

Øvre (640x360).jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har bilde av et par teltplasser i området

Bilde er fra teltplass nord for grysletjønni ved vann 1213IMG_4044.JPG

Dette er på odden på sydsiden av ViktjønnIMG_4090.JPG

 

Nordsiden av viktjønnIMG_4120.JPG

Siste bilde jeg har er fra Melrakktjønnan. Dette er i sørendenIMG_4742.JPG

 

Det er mye stein på vikbekkfjellet, men er ikke veldig vanskelig å finne plasser om en bare leiter litt. men ved visse vann er det ikke veldig mange plassene. så da kreves ganske stor innsats for å finne noe som funker

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå tar som regel ikke jeg bilder så mest info fra området fra meg blir vel å sjekke videosnuttene som jeg legger ut her

Ellers er det vel de samme plassene som @Tom42 og @tklami allerede har presentert. Og siden de ikke har vist bilde fra 1355 kommer det her.

IMG_0104.JPG

Dette er på moreneryggen ved 1355. Alldeles nydelig plass, men svært vindutsatt. Når det blir så mye at jeg ikke får sove flytter jeg 100m østover, hit:

IMG_0109.JPG

Mye lunere i skråningen her, særlig ved nordavind. Denne plassen får jeg kun brukt når jeg bruker soloteltet. Flatt og fint, men kun til et underlag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.