Gå til innhold
  • Bli medlem

Dra på tur etter evne


Nikke

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter å ha vært på en lengre tur på Hardangervidda i sommer, returnerte jeg via DNT stien fra Vråsjø mot Stegaros. Ved slutten av ruta ble jeg møtt av et trist syn. Her hadde noen turgåere kaster fra seg diverse turutstyr, av den billige og upraktiske sorten. For teltet var av simpleste man finner på markedet, og har etter min erfaring ingenting å gjøre i høyfjellet. Teltet var opprevet og en teltstengerne var knekt. (Glassfiber) Det samme kan sies om en opprevet barnesovepose av dårlig kvalitet som lå klissvåt inni teltet. 1 stk ødelagt gummistøvel var også lagt igjen, sammen med et fult brukbart halsbånd til hund. Det toppet seg da vedkommende hadde "tatt seg bryet" med å skrive en beskjed til eventuelle finnere. "Vi ble slitne. Finner kan beholde telt og sovepose." Nærmest en gave til passerende fjellfolk altså.

trekker ut noen relevante underpunkter i fjellvettreglene:

- Planlegg turen etter gruppas evner, og ha alltid flere alternativer.

- Sørg for å ha kunnskap og ferdigheter som kreves for den aktuelle turen.

- Ta hensyn til naturen. Med god planlegging legger du ikke igjen spor etter deg.

- Tilpass turen etter evne og forhold!

- Ikke legg ut på langtur uten erfaring, du må være i stand til å ta vare på deg selv og de andre i gruppa.

 

Det skulle vel holde. Skamme seg!

 

Nikke

 

Slitne.JPG

Teltet og en støvel.JPG

Endret av Nikke
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
50 minutter siden, Trine RS skrev:

Rart at de giddet å skrive en lapp i det hele tatt....

 

De er sikkert vant med ei mor som rydder etter dem. Er egentlig blitt et samfunnsproblem dette at enkelte bare hiver fra seg søpla. Ser det stadig på T-banen, sure blir de også når jeg ber dem ta med seg søpla si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.