Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det flere veggiser på Fjellforum?


NjålBF

Anbefalte innlegg

Jeg prøver og kartlegge vegetarisk turmat.

Jeg har selv funnet ut at Adventure Food har mange forskjellige vegetarvarianter. Trek`n Eat har også noen veganske typer.
Real turmat har bare en som jeg vet. Det samme gjelder Mountain House.

Er det noen her på forumet som vet om flere vegetariske varianter eller annen praktisk vegetarisk turmat? 

Flere av de vegetariske variantene finner man på https://sqoop.no/produktkategori/turutstyr/spis-godt/

SAM_5169.JPG

Endret av NjålBF
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke akkurat veggis, men ortorektiker (joda, det er en diagnose). Jeg fikser nesten alltid maten min selv. Kommer langt med noen bokser tunfisk (i olje, som forøvrig brukes til "steking"), div grønnsaker som legges i passende porsjonsposer med krydder og hvitløk hjemme før turen. Pluss pasta/cous-cous. På lengre turer kutter jeg grønnsakene underveis og supplerer med ting jeg finner/fanger. Ferdig-greier brukes nesten bare i nødstilfeller.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørker diverse selv og lager ferdige gryteretter. TVP (små biter) fungerer bra, mens Quorn blir segt og er vanskelig å rehydrere. Bruker tørrmelk ganske mye. Varierer mellom potetmos, ris, byggryn og pasta, alt annet enn potetmosen ferdig kokt før det tørkes. Linser og bønner kokes først (eller kommer ferdig kokt fra boks) før det tørkes, og reydreres da fort og greit. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona spiser ikke kjøtt og jeg tror hun er lei Torskegryte fra Real. Siden det er stort sett dritt mat å få langs landeveien i Norge, bruker vi ofte primus på biltur til hytta. Derofr er tørrmat uten kjøtt svært ettertraktet! Jeg har vurdert å begynne å tørke mat selv og mottar gjerne tips (om nettsteder, oppskrifter) for å kunne lage egen "tørrmat".

Selv har jeg tatt med mye tørket sopp (kantarell osv) på tur når jeg har det, det er glimrende å smaksette Real osv med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å tørke i stekeovn. Sett på varmluft, ca 60 grader og døra på gløtt. Jeg investerte etterhvert i en stor mattørker, som jeg tror kostet ca 3000kr (noen år siden). Den tar 9 brett (stekeovnsstørrelse) og er i tillegg kjappere enn stekeovnen, så det gjør forberedelsene mine mye mer effektive. Jeg vet ikke hva du legger i "mye strøm", og jeg vet vel heller ikke hva tørkeren min bruker. I praksis er det en liten vifte som gir luftgjennomstrømning og en liten ovn som gjør at den holder ønsket temperatur. Jeg har vanskelig for å se for meg at drar fryktelig mye. Den største ulempen er at det bråker litt. 

I forhold tl hvor lang tid det tar, så er det jo helt avhengig av hva som tørkes (råvare, størrelse og bearbeiding) . Det aller meste tar et sted mellom 6 og 18 timer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Vegetar her også! Har ikke så mye nytt bidrag til tråden her, men kjempeflott å se at du lager en samletråd rundt dette temaet :) Jeg lurer derimot på hvilke erfaringer dere har rundt de forskjellige rettene, er de gode på smak?

På kortere turer har de nye coop-pølsene vært supre for grilling, men de er vel ikke så praktiske på lengre teltturer.

Endret av gull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg vekker litt liv i denne posten! Er ute etter inspirasjon, men kan jo dele det vi har pleid å gjøre. Vi er både lei av real turmat, den er både dyr og kjedelig i lengden hvis man ikke spise kjøtt. Vi vil gjerne ha så lite vekt som mulig, uten at det bare blir supper...noe som jeg føler det er nå...

Til frokost: lager jeg porsjonsposer med havregryn, kanel, tørket frukt, revet kokos, nøtter og eventuelt kakaopulver eller annen smak. Syntes det smaker best med kaldt fjellvann! Det kan også legges proteinpulver med smak i! det supplerer protein og smaksopplevelsen. Gymgrossisten har vegansk proteinpulver med flere smaker! Shake med vann er også greit proteinpåfyll i løpet av dagen. Musli eller granola kan også være godt å variere med. Lager man det selv kan man legge til mer kalorier og mindre sukker etter behov og ønsker. 

Til middag/lunsj: Vi har tatt med suppeposer og gryteretter, her kan du få vanlige supper, baligryte, karri, tacogryte osv. Couscous og byggryn er fint å slenge oppi for fylde. Man kan jo bruke pasta også, spelt/urkorn eller grønnsakspasta gir litt bedre smak enn vanlig. Liten pappkartong med kokosmelk lager mye og gir mye smak (kan bli tungt på lange turer). Har noen ganger med bønneblandinger, men det veier ofte en del. Det går også an å ha med vegetarpølse/salami til å ha oppi. Tuber med tartex er bra. Tørket soya (boller, steker, kjøttdeig osv) er fint supplement i retter som gryter osv (trekkes i ti min kokt vann). Mac and cheese blandinger kan jo også brukes, og hvis man har med vegetarpølser er dette flashback til barndommen, hehe. Man kan også ha med tacolefser, så hvis man lager en litt mindre flytene tacogryte med soyagranulat kan man fylle lompene med dette.

Til snacks: nøtteblandinger, tørket frukt (mango, goji, rosiner, tranebær, eple, banen), sjokolade, dadler, kjeks, energikuler (dadler og kokosolje), te. Vin på plastflaske, hehe (kan med fordel brukes i middagsretter også. Energibarer er også greit! Kavring veier lite og kan brukes til snacks med peanøttsmør, proviantpålegg eller til middagsrett og supper. Frystørket frukt og bær kan være godt! Oreokjeks er veganske. Eventuelt kan man fikse gjendekjeks eller Bixit som ofte er på provianlagre eller betjente hytter.

Diverse: har med stevia (til havregryn, te osv), grønnsaksbuljong, urtesalt (herbamare) og pepper. Peanøtt/mandel/nøttesmør i pose/plastboks er også fint for protein og energi!! Dessuten er det sykt digg med sjokolade! Kakao og kaffe er også fint. Chiafrø kan brukes hvis man har vann og proteinpulver! proteinpudding med smak. Hvis man absolutt vil kan man ha med reisestørrelse med olivenolje, men dette veier litt. Kokosolje kan være et bedre alternativ, da det ikke er like grisete. Dette kan også brukes til hud, sår og mot mygg! hehe. Tillåmed som sminkefjerner. Hot sauce kan være godt som det lille ekstra i det meste av middager.

Hjemmelagde knekkebrød! disse blir alltid spist som snacks, frokost, lunsj, med og uten pålegg. 

Fra proviantlagre kan man bruke havregryn, knekkebrød, pålegg, pannekaker, fruktsupper/desserter, rett i koppen osv. Bacalao er innafor for de som spiser fisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Er ikke vegetarianer, men sverger til "soya chunks" på tur. Det er tørkede soyabiter, med 50g protein per 100g!

Skal bare ligge i bløtt i et kvarters tid, skvise ut vannet og de er klar til å spises, både med og ute tilbehør. 

Snadder sammen med en god klunk olivenolje, hvitløk og Tomat :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg inn på denne selv om jeg er pescetarianer (spiser fisk)😋

Pleier å ha med meg en pose med frø (lin, chia, sesam, solsikke, gresskar ol.) som jeg hiver opp i ulike retter for å få en boost med fett. Lett i vekt er de også.

 

Hvordan er erfaringen med kokosolje som myggmiddel @fj3ll ? Vært genialt å kunne sløyfe myggmiddelet med dette😃

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 4.9.2019 den 18.55, Trønderen skrev:

Sniker meg inn på denne selv om jeg er pescetarianer (spiser fisk)😋

Pleier å ha med meg en pose med frø (lin, chia, sesam, solsikke, gresskar ol.) som jeg hiver opp i ulike retter for å få en boost med fett. Lett i vekt er de også.

 

Hvordan er erfaringen med kokosolje som myggmiddel @fj3ll ? Vært genialt å kunne sløyfe myggmiddelet med dette😃

 

Myggen er generelt ikke så glad i meg! hehe. Så personlig vil jeg jo si bra. Det må nok testes ut individuelt. Men ingenting er bedre enn myggnett og vind. Jeg har brukt merket «Badger» anti-bug balm, som jeg syntes funker greit. Det er snilt mot oss og naturen.

Forøvrig kan kokosolje til en viss grad brukes som solkrem. Mener å huske det er naturlig solfaktor 15 i det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.8.2019 den 16.39, Susi skrev:

Er ikke vegetarianer, men sverger til "soya chunks" på tur. Det er tørkede soyabiter, med 50g protein per 100g!

Skal bare ligge i bløtt i et kvarters tid, skvise ut vannet og de er klar til å spises, både med og ute tilbehør. 

Snadder sammen med en god klunk olivenolje, hvitløk og Tomat :-)

Sojasteaks er knallmat på tur. Veier ingenting, og masse god energi. 
Tok med en liten pose med ferdigmarinade og en pakke lefser i tillegg opp på finnmarksvidda i sommer. Helt nydelig! 

Det blir primærkilde til protein på en canada-ekspedisjon for min del om 2 år. Funker helt nydelig i blant annet gryteretter, bare marinert med litt tørket timian, salt, pepper og voila! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
NjålBF skrev (På 20.8.2016 den 23.06):

Hvilke måte tørker dere maten på? Jeg har hørt at slike tørkemaskiner bruker mye strøm, lang tid og er dyrt? Er selv veldig glad i frysetørkede vegitariske varianter

hej @NjålBF, (ok, dét er en gammel tråd;0/)
Jeg tror du kan have fået indtrykket fra tør-frysning .. dét bruger meget strøm. Jeg har lige kigget på "dehydrators" og der er mange til en god pris. Der må være grænser for, hvor meget strøm man bruger med 40 grader + ventilation. Jeg har tørret en del uden, og det går ok. Det jeg har haft mest glæde af, er tørrede æbler og champignon. Uden kød er der rigtig god plads til svampene, og de vejer absolut ingen ting. Jeg tråder de tørrende emner på en snor så de kan hænge en uges tid.
Jeg så (og bruger) tørrede ægge-erstatning. Jeg tror ikke ligefrem, at man kan lave en omelet af det, men det giver god konsistens til søbemaden.
Mini-linser er perfekte som de er .. de skal kun koge 5 minutter, så er de færdige. Et rigtig godt supplement til kartofler, ris og alle de andre basis-varer som har fået et lidt dårligt rygte.  
Og, så skal jeg lige spørge ind til 'tørrfisk'? Er det ikke en norsk specialitet? Jeg blev glad for en grønlandsk variation, men det er jo langt udenfor rækkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.