Gå til innhold
  • Bli medlem

What3words – verden i 3x3 m2 kvadrater.


Odd Bjørn

Anbefalte innlegg

What3words – verden i 3x3 m2 kvadrater.

Dette er ikke en tjeneste som er ment brukt til fjellturer,men det er likevel et imponerende prosjekt.
Jeg hørte først om denne tjenesten på bbc radio. Utgangspunktet for prosjektet var at det langt fra alle steder i verden er et godt utbygd adressesystem, som eksempel ble det brukt Tibet.

Det utviklerne har gjort er altså og dele verden opp i kvadrater på 3x3 meter, hvorav hver hver kvadrat har fått tildelt en kombinasjon av 3 ord. Jeg sitter nå og skriver dette i kvadrat «steroids.mammals.cackling»

Som sagt er ikke dette noe jeg ville brukt på en fjelltur, men jeg har testet det ut litt. Og faktisk har det fungert så langt. Jeg har brukt appen for android og lagt inn noen steder i terrenget, f.eks utløp på et lite vann og lignende, og faktisk har det stemt veldig bra. What3words gir jo ikke noe forslag til løype, men hvis du f.eks skal møte noen på en teltplass så vil det kunne fungere mednokså stor nøyaktighet, uten bruk av koordinater..kun 3 ord.

Kanskje bare en kuriositet, men uansett et imponerende prosjekt :-)

http://what3words.com/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kartgrunnlaget er tydeligvis noe tvilsomt. Jeg har plutselig fått et hus i hagen:shock:

 

Edit: Oppdaget at det er Google maps som er synderen. De tror også at det er to hus på tomta. Håper ikke kommunen bruker det ved fastsetting av e-skatten:blink:

Endret av Larix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.