Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormmatter til telt


NjålBF

Anbefalte innlegg

Annonse

Om du skaffer noe teltstoff av et eller annet slag kan det vel tenkes at type sal / seilmakere kan hjelpe deg. Eller rett og slett ei systue / skredder. Det bør brukes tråd som trutner på Nanok. Lykke til !

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av stoff er det som er best å bruke er samme som bunnduk. Kjøp et footprint til eller annet telt som gir tilstrekkelig stoff og bruk dette.

Så prøver du å finne en systue som kan sy det, de som syr kalesjer burde kunne fikse det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tynt stoff så ta frem symaskin og kjør på.

Har selv ett gammelt helsporttelt som jeg oppgraderte til helårs for mer en 15 år siden, sydde på stormmatter, og klipte hull i duken og la inn en ekstra lufteluke. Brukte litt sterk sytråd og ikke en eneste søm har raknet til nå. Til og med sømmene rundt luka har holdt tett :-).

Endret av PTG
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :-D

Hvilke type tråd burde jeg bruke? Rayun snakket om tråd som trutner, hva betyr det?

Også er det mulighet for og kjøpe kun telt stoff et sted? eller kan det være lurt og kjøpe ett billigtelt på Clas Ohlson og klippe det opp? =)
Det ble også nevnt ekstra ventiler. Hvor bør en evt, ny ventil plasseres?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte bjørnetråd (Gütermann Extra Sterk) i 100% polyester. Velg så liten nåltype som mulig så tetter tråden hullet og ikke for mye trådspenning. Kjør en testlapp og se hva som gir god nok søm uten at hullene virker åpne. Tråd som trutner er vel spesialtråd med polyesterkjerne og bomull "rundt"? Aner ikke hvor man får tak i det. Eventuelt vil vel en ren bomull tråd trutne.

Jeg sydde lufteluka på samme sted som helsport har for sine helårs tunneltelt, nede på siden ved "fotenden". Se Svea Camp som har samme oppsett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg kommer til å slippe å sy på ekstra lufteluke, siden jeg allerede har to stk. ved fotenden av teltet.:-)
Tror jeg kommer til å kjøpe inn stoff å la noen andre ta seg av syinga. Tror jeg skal sjekke ut Sømhuset.

Også et bilde av teltet som skal forvandles til helårs telt.:-P 
 

OD_TestedOnTour_1110_DomusDUO_II_open.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.xxl.no/helsport-footprint-svea-4-camp-bunnduk/p/1073613_1_style

Dette er den billigste bunnduken hos xxl. Den burde også kanskje være stor nok til at du kan tilpasse en egen til teltet ditt og bruke restene til stormmatter.

Hilleberg telt har f.eks ikke stormmatter, men når de spesialsyr dette på teltene sine bruker de samme stoff som i bunnen på teltet. Dette stoffet tåler mer enn vanlig ytterduk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Omnilite skrev:

Dette er den billigste bunnduken hos xxl. Den burde også kanskje være stor nok til at du kan tilpasse en egen til teltet ditt og bruke restene til stormmatter.

Takk :-) Har du noen tanker på hva bredden på stormmattene bør være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NjålBF skrev:

Takk :-) Har du noen tanker på hva bredden på stormmattene bør være?

Jeg har ikke stormmatter på mine Hilleberg telt så jeg kan ikke si noe eksakt mål. Er det en glippe mellom duken og bakken i dag på teltet ditt må bredden på matten ta høyde for tette det også. Skal jeg si en passe bredde så vil jeg tro 16-20cm burde være sånn noenlunde.

Kanskje noen som har telt med stormmatter vet bredden på stormmattene på sine telt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormmatter på mitt gamle vintertelt er på 16cm. Har aldri tenkt på om de burde være smalere eller bredere. Så vist Svea greier seg med 20cm som @otl har målt burde dette holde. Firma som driver med søm har helt sikkert mulighet for å skaffe tilveie Bomullsomspunnet Polyestertråd som er tråden jeg siktet til i mitt innlegg. På den annen side så er jo dette egentlig ikke nødvendig siden det er stormmatter det er snakk om. om tråden ikke helt fyller hullet i duken i dette området er jo av liten interresse. Her bør det vel heller prioriteres styrke da stormmatten faktisk kan sitte ualminnelig godt fast når du skal rive leir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.