Gå til innhold
  • Bli medlem

Klekking 2016


Oslo

Anbefalte innlegg

Hei.

Hvordan har det gått med hønsefuglene våre i år? Fjoråret var elendig i store deler av landet. Har det blitt bedre? Har dere sett noe fugl og hvor?

Det er litt bedre i Østfold, har sett noen kull og jeg har ikke vært mye i skogen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så forskjellige vi er.  Som en hver fluefiske hopper en litt i stolen av forventning når vi hører ordet klekking.  Og så var det bare klekking av fugl. Sukk. Men slik er det vel med dere jegere, bare med motsatt fortegn. Men det er jo noen som er både fluefiskere og jegere, og de hopper nok uansett.

For øvrig så jeg lite rype på Vibekkfjellet i nærheten av Mår, Hardangervidda i høst.  Men at det var klekking på gang skjønte jeg da jeg så hvordan de reagerte på hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som lurer på det. Jeg bestilte taksering av meg selv i eget (skogsfugl)terreng i helgen. Enkelte vil kalle det tjuvslipp, men det skjer ikke noe magisk på en snau uke. Våren har også vært varm og fin, så alt har ligget til rette for god reproduksjon av fugl og annet vilt. 

I løpet av 2 x 2 timer (ca 8 km totalt) under suboptimale forhold (varmt, lite vind) gikk vi opp et stort kull orrfugl. Store, fine og veldig flyvedyktige kyllinger. Umulig å telle, det var ganske enkelt for mange. Pluss en orrhane, 4 orrhøner, en røy og en tiur. Så mitt inntrykk er at det er oppgang fra i fjor. Og da snittet jeg på ca 2 fugl i lufta/time sesongen sett under ett. Hvordan det er med rypene veit jeg ikke. Dårligere enn i fjor (her sørpå) kan det ikke bli. Uansett, jeg synes alle jegere bør vise moderasjon. Jeg pålegger meg selv "baglimit" avh av inntrykket fra nå frem til 10. sept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, fumigatus skrev:

Det er flere som lurer på det. Jeg bestilte taksering av meg selv i eget (skogsfugl)terreng i helgen. Enkelte vil kalle det tjuvslipp, men det skjer ikke noe magisk på en snau uke. Våren har også vært varm og fin, så alt har ligget til rette for god reproduksjon av fugl og annet vilt. 

Det er jo "tjuvslipp" selv om du KANSKJE ikke ødelegger noe. At du skriver her inne at du slipper nå og ikke venter til 21 august sier litt om dine holdninger.

Uansett så ser jeg at den største statsalmenningen i Norge har hatt tellinger og at det er en liten oppgang, men ikke det helt store med tanke på de restriksjonene som var der i fjor. Det må jaktes mer på predatorer, men det er vel ikke like "poppis" som fuglejakta er blitt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg skjønner på et vis at du reagerer, dette er en kjent krangel i fuglehundmiljøet. Men jeg står 100% inne for mine holdninger og mitt engasjement for viltstell og naturvern. Hvis jeg ødelegger for noen, noe jeg ikke gjør, så er det for meg selv. Jeg blir litt nysgjerrig på hva du tror skjer med årets produksjon i løpet av uka vi er inne i. Og hvordan tror du tellingene på den største statsalmenningen foregår? Det er kanskje rypeterreng du snakker om, og å sprenge rypekull kan kanskje ha uheldige effekter. I skogen er det nok mindre farlig, fuggeln flyr opp i nærmeste tre og sitter og kakler.

Og det evindelige maset om predatorjakt. Naturen er i balanse. Det er overskuddet vi evt skal høste av. Det trengs feks en reduksjon av revebestanden med ca 60% for at det skal ha effekt. Det skal godt gjøres å få til. Sannsynligvis er det umulig med mindre man tyr til gift eller innfører skabb. Jegere burde engasjere seg i naturvern og kjempe mot større inngripen i gode jaktområder. Det kunne kanskje hatt effekt. Men jegere generelt er overraskende lite interessert i den slags. Forstå det den som kan. Å desperat jakte rev for å sikre noen kyllinger til egen jaktforlystelse er for meg en virkelig ubegripelig holdning.    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke undersøkelsen nå, men mente at det var en nokså stor negativ korrelasjon mellom bestand og etablering av ny skogsbilvei..

Dessverre er det alt for mange som i det de griper rifla eller hagla, umiddelbart synes å oppfatte seg selv som en forvalter av norsk natur. I forvaltningens navn er det helt greit å dure på med både scooter, firejuling og gjerne også en eller annen hytte som eser ut arealbruk. Alt for mange rovfugl mener man å se, uten å helt greie å artsbestemme de mange. Heldigvis mener jeg NJJF har en mer sunn holdning her, og er påpasselig bla til salg av statsgrunn og nedbygging f.eks i form av usunn hogst. 

Jeg er ikke sikker på om det er "balanse" i naturen, begrepet er så lite konkret at det nesten blir uten verdi i mange sammenhenger. Jeg er uansett ikke bare optimist når jeg ser utviklingen for svært mange fuglearter, eller den totale biomassen. Når det gjelder rødreven presser den noen arter ut; fjellreven, dverggåsa, skogsfug... (Jeg har intet i mot rev, men egoisten i meg husker jo meget godt skogsfugljakt i kjølvannet av skabben. Uansett: Da var det iallefall ingen balanse). Et vist uttak synes det jo å være konsensus for?

En dressert hund sprenger meget sjelden kull, og unngår man senere i høst å skyte steggen, er det ingen problem. Der må fokus være i fuglehundmiljøet. Jeg trener ikke før 20 selv, men har vært på tellinger før. Det er i grunn bedre å vente mht hundetreningen.     

Store kull er jo alltid en ny start: bedre år i vente. Da håper jeg man ikke fotfølger de få kull som finnes, og begrenser uttaket mye der det er nødvendig. 

  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fuglehundmann, godt og reflektert innlegg.

Jeg mener absolutt det er riktig å jakte rødrev som en del av forvaltningen av både småvilt- og rådyrbestanden. Men at dette, sammen med annen predatorjakt, er den eneste løsningen på en sviktende hønsefugl-bestand er jeg veldig kritisk til. Kan nevne et trist eksempel fra siste to år, hvor skogsfugl har vært fredet i et stort og i utgangspunktet godt terreng på sentrale østland pga sviktende bestand. At det det samtidig er gjennomført omfattende hogst i dette terrenget, flatehogst etter mitt skjønn, er forbigått i stillhet. Men det er blitt oppfordret til å jakte rev og mår, noe måtte man jo gjøre. Synderen er grunneieren, rev og mår får skylden.

Når det gjelder utviklingen for fuglearter generelt er jeg simpelthen pessimist. Tilbrakte en uke ved Sandefjord i sommer. Et sted jeg har feriert helt siden jeg var gutt på 70-tallet. Det har alltid vært masse måker, terner, tjeld etc. Mer eller mindre overalt. I år var det praktisk talt ingenting. Jeg kunne sitte med kikkerten å fingransket hele kystlinjen uten å se en eneste måke eller annen sjøfugl. Forandringen de siste par år er ikke bare åpenbar, den er dramatisk. Vannscootere derimot.....

Har nevnt det før, men jeg kjøpte 1000 mål skog for noen år siden. Fordi jeg fikk mulighet, fordi det er et bra skogsfuglterreng og fordi jeg ville sikre meg tilgang til god skogsfugljakt i år som kommer (det fulgte med jaktrett på 10000+ mål). Egoisme mao. Denne km2 er området jeg kan finne på å "tjuvslippe" bikkja i midten av august. Men en annen og for meg veldig viktig intensjon, var å sikre denne lille skogflekken mot inngripen, hogst eller annen form for rasering. Jeg vil ikke at det skal hugges et eneste tre, ikke kjøres en meter med ødeleggende skogsmaskiner, ikke bygges en meter med skogsbilve i denne skauen. Det er en vinn-vinn situasjon. For meg og for etterslekten. Hadde jeg vært rik skulle jeg kjøpt mer. Bare for å la det ligge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dårlig ut i Finnmark ut fra første tellinger. Har ikke god oversikt over andre fylker ennå, det publiseres snart. Jeg har gått noen linjer selv også, men har ikke den helt store trua på rypa i midtnorge. Ser faktisk bedre ut med skogsfugl; var ute noen timer på formiddagen i dag og tok opp tre kull (2 orre og 1 storfugl) bra size, men det kan være tilfeldig selvsagt (ikke taksering).

Uansett blir det fantastisk med noen uker å fjellet nå, merker det kribler godt:)

  

Endret av Fuglehundmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig i at ikke predatorjakt har effekt. Rødrev og mår kan være spesielt griske på egg og unger.

Dette med en natur i balanse er et underlig konsept.  Alt er i kontinuerlig drift. Hva skal man sette som nullpunkt for balansen? Om en variabel endres, så kommer en motreaksjon som igjen endrer flere andre variabler. Alt er i bevegelse, hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.