Gå til innhold
  • Bli medlem

Børgefjell i September, yay or nay?


hhalvor

Anbefalte innlegg

Skal være med fadern på jakt i susendalen fra 14 september. Tenkte å ta turen innover Børgefjell og gå sørover mot jengelvatnet for så følge stien tilbake til Majavatn og toget hjem. Er litt usikker på hvor sikkert det er for en enslig kar å følge ruta nedover som innebærer en del elvekryssinger på den tiden av året. Noen som har erfaring med nedbørgsmengder i september eller har krysset Storskavlebekken, Simskardelva, Bisseggelva og vet om noen gode vadesteder? Har vært på en tidagerstur tidligere og veit at det er lettere sagt enn gjort å vade i Børgefjell.

Evt. noen andre områder i nærheten som er fine å vandre i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg møtte et par i fjor (20. august) i høyden øst for sørenden av Søre Bisseggvatnet under høyde 1071, de hadde gitt opp å krysse Bisseggelva nede i dalen og vadet over i utoset på Søre Biseggvatnet. Men i fjor var det en veldig snørik vinter og en veldig treg vår med sein smelting. Jeg vet ikke hvordan det er i år, har ikke vært der inne siden slutten av april. Kanskje @virrma har no tips?

Storskavlebekken og Simskardelva har jeg ikke krysset sommerstid, men å følge "dalføret" er jo ei populær rute så det burde jo gå greit å finne et vadested. Evt gå i høyden der og?

Jeg synes forresten det er kjekt å ha et par vandrestaver på sekken når jeg er i områder jeg veit jeg kan møte på utfordrende vadinger.

Ellers så kan du jo starte ved Sørmo/Øyum i Susendalen. Stien opp mellom elvene er fin. Derfra ned mot Jengelen sørom Kvigtind er sikkert en fin tur. Eventuelt gå nord for Kvigtind gjennom Måsskardet og via Nordre Biseggvatnet og vann 985 til toppen av Storelvdalen, det ser ut som en spennende rute.

Litt verre med kollektiv transport, men har du sett på DNT-ruta nordover langs riksgrensa fra Susendalen? Den krysser jo RV73 ved Krutvatnet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi krysset Storskavlbekken midt i juli, og det var uproblematisk. Ble riktignok litt våte på beina, men ikke mer enn det. Hvis den skulle være problematisk, er det vel bare å gå opp i høyden mot Kvigtind der den deler seg i mindre bekker. 

Simsskardelva krysset vi ikke, og vi var ikke i nærheten av Biseggelva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi så mye råd, annet enn du må regne med at det kan være svært variabelt i september.

Hvis høstregnet slår inn må du regne med store elver og problemer med å komme over. Iallefall tørrskodd. Det kan finne på å regne tollekniver i dagesvis på den årstia. Synes å huske at selveste Lars Monsen måtte gi opp og snu en gang...

Men det kan være utrolig fint også, de fleste elvene fores med smeltevannn og i september er mesteparten av snøen smeltet, og den som er igjen ligger såpass høyt at det er for kaldt til noe særlig smelting. Så hvis det ikke har vært nedbør av betydning kommer du (tørrskodd) over nesten hvor som helst.

Er det lav vannføring kan du satse på den ruta du har beskrevet. Evnt starte fra Sjånes og holde austsia av Tiplingen og Storkjukkelen for så å krysse Kjukkelvassdraget der elva sprer seg ut i nederste vatnet i Litjkjukkelen. Bruker å være greit der men ikke stol blindt på det folk skriver på internett... Du slipper da Simskardelva, Storskavelbekken og Bisseggelva. 

Ruta som graham foreslår er også fin, noe mer høgfjell og stein men nesten ingen elver å krysse. 

Er det høg vannføring ville jeg vurdert en av rutene med minst kryssinger, evnt lagt inn en ekstra dag for venting/gåing rundt. Skrinlagt det hvis riktig ille.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Du skriver at du skal være med "fadern" på jakt. Hvorfor går du ikke med han da, hvis han er kjent?

Men generelt så bør vel uerfarne, forsøke å unngå elvekryssninger. Spessielt i lavere liggende terreng, da både bekker og elver kan bli store og strie ved nedbør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 21. august 2016 at 11.29, Tiur3 skrev:

TS. Du skriver at du skal være med "fadern" på jakt. Hvorfor går du ikke med han da, hvis han er kjent?

Men generelt så bør vel uerfarne, forsøke å unngå elvekryssninger. Spessielt i lavere liggende terreng, da både bekker og elver kan bli store og strie ved nedbør.

De skal bare være der i fire dager i nord-østlig terreng, jeg har tre uker jeg kan bruke :) ble uansett endret til Dovrefjell ned mot Jotunheimen et sted, da jeg ikke har vært i dette området før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.