Gå til innhold
  • Bli medlem

Sånn kan det gå, og sånn gikk det


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

Fine tur rapporter du lager, kjenner igjen "begivenheter i heimen når jeg prøver å komme avgårde. Passet bra med innlegget ditt nå da jeg måtte utsette turen min. Regn og uvær kom og taket begynte og lekke ved luftepipa og deler av brygga ble tatt av ekstremet høyvann så to båter var i fare for å drive avgårde. Jeg bruker på fotturene Helsport Ringstind superlight 1-2, så løsningen din med en tarp skal jeg kopiere, men den må ikke veie over 0,5 kg. Jeg bruker vandrestaver, så da kan jeg få en "takhøyde" på 1,30m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Per Fredrik skrev:

Fine tur rapporter du lager, kjenner igjen "begivenheter i heimen når jeg prøver å komme avgårde. Passet bra med innlegget ditt nå da jeg måtte utsette turen min. Regn og uvær kom og taket begynte og lekke ved luftepipa og deler av brygga ble tatt av ekstremet høyvann så to båter var i fare for å drive avgårde. Jeg bruker på fotturene Helsport Ringstind superlight 1-2, så løsningen din med en tarp skal jeg kopiere, men den må ikke veie over 0,5 kg. Jeg bruker vandrestaver, så da kan jeg få en "takhøyde" på 1,30m.

Kjøpte et tarp 3 x 3 fra Magasinet, og kuttet vekk 1, 4 m.  Forseglet med ZikZak søm.  Sydde inn hemper som erstatning for de som forsvant.  For å unngå slitasje på teltet bruker jeg nylonremser på ca 5 cm bredde i stedet for barduner.  For å unngå at de "fliser" seg opp "zikker" jeg ytterkantene. 

For å lette oppsette bruker jeg fargekoder.  Høyere er grønn, venstre rød, og den midterste er av blått stoff.  Om nødvendig bruk flere stoffbarduner.  På motsatt side bruker jeg vanlige 2 mm barduner i front og på sidene (Biltema).  Siden fargede nylonliner er "gørrdyre bruker jeg vanlig hvite.  Men markerer rødt og hvitt med ett eller annet farget  materiale.  Det går an på bruke rød og grønn tusj. Det går også an å farge dem, men selv for meg er det å gå for langt. 

På bardunfestene i front og på sidene monterer jeg runde kalesjestrikk som jeg kjøper i en båtuttyrs forretning.  På teltet fester jeg korte grønne og røde taustumper som markører hvilken side som skal hvor.  Da går oppsettingen mye lettere. 

NB!  Når jeg monterer baldakinen er jeg nøye på at den del som ligger på teltet ligger over midten på "den gale siden" slik at vannet renner ned på baksiden.  Ved vind legger jeg den en siden ned, slik at det ikke blir trekk.  Og snur vinden så legger jeg den andre siden ned.  Dette vises ganske bra på bildet i selve turbeskrivelsen.  Bruk lange barduner i front og på sidene.  Dette demper påkjenningene i vind. 

Flagget/vimpel bruker jeg for å muntre opp tilværelsen.  Samtidig ser jeg lett vindretningen,  Og så er det jo en hyldest til våre OL utøvere

Etter hvert blir du så kjent med oppsettet at de går på noen få minutter.  Lykke til.

Ps.  Jeg spanderer også et halvt liggeunderlag som dørmatte og til å ligge på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- En fin og inspirerende historie.

@Tom42 Og oppgitthet og munterhet skyldes i hovedsak at jeg ikke klarte å vente med de synlige forberedelsene lenger enn ca 4 uker før avreise.  

- Jeg har forsøkt å forklare min kone at forberedelsene til turen nesten kan være en like stor nytelse som selve turen, men hun har ingen forståelse for dette.

@Tom42 Mye er forandret i vårt hjem, ungene er blitt store og har forlatt heimen, men mine forberedelsesrutiner følger det samme sporet som før.  Spisestueboret blir mer og mer ufremkommelig for fremmedlegemer som brød, smør, melkeglass og kaffe.  Men jeg viser likevel storsinn nok til at vi ennå kan spise ved bordet ved at jeg flytter et par småting som støvler, sekk og kløv ned på gulvet. 

- Dette kjenner jeg igjen, bare med den forskjellen at hos meg er det sengen min, min side av dobbeltsengen, som blir forhåndslager. Dette er ikke like populært når klokka nærmer seg 02:00 og kona har lagt seg flere timer tidligere.

 

Endret av REs
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.