Gå til innhold
  • Bli medlem

Store gamasjer?


TimoS

Anbefalte innlegg

Jeg skal visst begynne å gå i fjellet. Turer og sånt. Hele året. Og det skal bli skamkjekt.

Etter et par turer gjennom myr, snø, sørpe, dammer, og flåttinfiserte busker og kratt, har det demret at det er en grunn til å bruke gamasjer. De som har det ser hvertfall mer fornøyd ut.

Utfordringen er å klare finne bra gamasjer for sko i størrelse 50-52. Noen tips til fabrikanter som har? Og hva skiller mellom gamasjer og bra gamasjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gamasjer fra Bergans, laget av Dermizax og jeg synes de er litt store, men så har jeg små føtter. Jeg vil tro at den største modellen her vil kunne fungere på store sko. Strikkene under skoene varer ikke lenge, men jeg skifter dem ut med lange skolisser. Mange gamasjer har en tendens til å være litt smale.

http://komplettfritid.no/product/bergans-gaiter-zipper-cotpol-navy

Men det vil nok være lurt å ta med skoene og prøve de forskjellige produktene. Det finnes en del bra saker der ute, også blant mer ukjente merker. Jeg kjøpte en gang et par gamasjer i Skottland. De var av merket Dalesman, hadde glidelåsen bak og var laget av et stivt nylonstoff. Den største fordelen med dem var at de kunne åpnes i toppen uten å sige ned og om sommeren, når jeg brukte nikkers, lave sko og lave sokker så ventilerte de leggene og jeg ble ikke overopphetet i beina.

Senere kjøpte jeg et par "Ventigators" fra USA. https://www.rei.com/product/712532/mountain-hardwear-ascent-ventigaiter-womens De ser fine ut på bildene, men de er så trange at de ikke går utenpå høye jaktstøvler og de står som et pølseskinn rundt leggen når jeg har lange ullsokker. Da forsvinner også noe av ventilasjonseffekten.

Skulle jeg anbefale noen du kanskje burde sjekke ut så tror jeg at "Berghaus GTX" og "Rab Latok Alpine" ser interessante ut. (Rab virker kanskje litt smale.) De har ikke strikk rundt ankelen og da funker de nok bedre sammen med sko med forskjellig høyde. Det samme gjelder også for "Trekmates Baffin Men's Mountain XT",  "Outdoor Research Crocodiles Gaiter" og OR. Rocky Mountain high gaiters.

Du må nok bare ta deg en tur og lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere par gamasjer, men bruker de faktisk ganske sjelden. 

Tipset om å prøve i butikk bør du følge, enkelte merker er små i størrelsen selv om det gjelder de største modellene av aktuelt merke.

Det er enkelte gamasjer som har en bred gummistropp 'a-la' god gammeldags "skinnstropp", det er det desidert mest slitesterke. Disse er utbyttbare. Enkelte "gummistrikk" er ikke utbyttbare, og har du det, pass på å aldri gå med de uten å feste strikken. Jeg tråkket av strikken på en helt ny Norrøna gamasje etter 20m.. tråkket på strikken med motsatt fot, og når jeg løftet foten røk strikket i festet..

Og finn noen som puster!! De eldste jeg har er potte tette, jeg har blitt så klam under disse gamasjene enkelte ganger at svetten har rennt ned i skoa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 49 i sko, og har også veldig kraftige legger. Bruker Bergans sine største gamasjer, og de er mer enn store nok for mine fjellstøvler og fjellskistøvler. Har dog ikke erfaring med jaktstøvler, men er det da nødvendig med gamasjer til jaktstøvler?

Må også tilføye at jeg ikke er veldig fornøyd med bergans sine gamasjer. Skulle gjerne hatt en annen løsning enn strikkstramming under foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tronn skrev:

Jeg bruker 49 i sko, og har også veldig kraftige legger. Bruker Bergans sine største gamasjer, og de er mer enn store nok for mine fjellstøvler og fjellskistøvler. Har dog ikke erfaring med jaktstøvler, men er det da nødvendig med gamasjer til jaktstøvler?

Må også tilføye at jeg ikke er veldig fornøyd med bergans sine gamasjer. Skulle gjerne hatt en annen løsning enn strikkstramming under foten.

Jeg bruker som regel nikkers på tur, også når jeg går med jaktstøvler, både sommer, og vinter og da er det nødvendig med gamasjer. Den største fordelen med gamasjer er at når du returnerer til bilen etter en eller flere dager i fjellet og er svart på innsiden av begge beina fra skoene og opp til knærne, så er det bare å ta av gamasjene og sette seg inn i bilen. Alternativet er å skifte bukse eller å dra skitten med seg inn i førersetet. 

Strikken på Bergans gamasjene erstatter du bare med en lang kraftig skolisse som strammes rundt skoen og knyttes på toppen av vrista. 

Endret av REs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, REs said:

Jeg bruker som regel nikkers på tur, også når jeg går med jaktstøvler, både sommer, og vinter og da er det nødvendig med gamasjer. Den største fordelen med gamasjer er at når du returnerer til bilen etter en eller flere dager i fjellet og er svart på innsiden av begge beina fra skoene og opp til knærne, så er det bare å ta av gamasjene og sette seg inn i bilen. Alternativet er å skifte bukse eller å dra skitten med seg inn i førersetet. 

Strikken på Bergans gamasjene erstatter du bare med en lang kraftig skolisse som strammes rundt skoen og knyttes på toppen av vrista. 

Bil? Jeg bor på Grønland i Oslo, vi driver ikke med slikt :D

Men ja, jeg ser poenget der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.8.2016 at 10.04, tronn skrev:

Bil? Jeg bor på Grønland i Oslo, vi driver ikke med slikt :D

Men ja, jeg ser poenget der.

Jeg har vert på "fottur" på Grønland, og jeg mener å huske at det var biler der. En og annen "Kebabtralle" (BMW) og noen taxier er jeg i hvert fall sikker på at jeg så. Mange forskjellige språk og lite praktisk turutstyr å se blant beboerne. Litt for folksomt for meg, jeg tror jeg tar en annen vei neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.