Gå til innhold
  • Bli medlem

Sportsmans pride - erfaringer?


Agdestein

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med hundeforet Sportsmans pride? Forer fra før på Orijen som er DYRT, så prisen på dette foret lokker jo veldig :shock:

Skal sies at min har reagert negativt på mye for tidligere, både Royal, Eukanuba og Hills. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, Vimsehue skrev:

Jeg har brukt sportsman for noen år siden, var ganske fornøyd med det den gangen, men såvidt jeg vet er det vel fortsatt korn i dette foret? 

Det er riktig.. Vet ikke alt for mye om dette, men ser jo at det er ganske stor forskjell på innholdet i dette foret og på Orjien sitt :?

2a57f0_78f0e72e801d4a19ae1d76038ea16d8c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silj3 skrev:

Det er riktig.. Vet ikke alt for mye om dette, men ser jo at det er ganske stor forskjell på innholdet i dette foret og på Orjien sitt :?

2a57f0_78f0e72e801d4a19ae1d76038ea16d8c.jpg

Nå er jeg mest fan av råforing da, siden jeg da vet hunden får i seg det den skal ha, syns de fleste tørrfor ikke oppfyller mine krav. Så hvis du ikke ser på råforing som et alternativ, så hadde jeg gått for de uten korn og de som det er mest kjøtt i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vimsehue skrev:

Nå er jeg mest fan av råforing da, siden jeg da vet hunden får i seg det den skal ha, syns de fleste tørrfor ikke oppfyller mine krav. Så hvis du ikke ser på råforing som et alternativ, så hadde jeg gått for de uten korn og de som det er mest kjøtt i :)

Råforing har jeg vurdert, men ikke turt å begi meg ut på, endte derfor opp med Orjien og Vom og hundemat :ahappy: 

Får holde igjen litt på forbytte tenker jeg.. Takk for svar :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Silj3 skrev:

Råforing har jeg vurdert, men ikke turt å begi meg ut på, endte derfor opp med Orjien og Vom og hundemat :ahappy: 

Får holde igjen litt på forbytte tenker jeg.. Takk for svar :-D

vom og hundemat er jo en type råforing da :) mine får det som basis nå, var litt mere vrient å få tak i slaktere etter at jeg flytta:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Vimsehue skrev:

vom og hundemat er jo en type råforing da :) mine får det som basis nå, var litt mere vrient å få tak i slaktere etter at jeg flytta:) 

Hva har du foret dem på når du har hatt tilgang på slaktere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silj3 skrev:

Hva har du foret dem på når du har hatt tilgang på slaktere da?

hjerter, nyrer, osv, fikk også mye gratis avskjær og bein fra dem :) Resten kjøpte jeg i matbutikkene (og gjør litt ennå); margbein, kylling, spekk (mine trenger stort sett ekstra fett) osv. Fisk fiska jeg sjæl til dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vimsehue skrev:

hjerter, nyrer, osv, fikk også mye gratis avskjær og bein fra dem :) Resten kjøpte jeg i matbutikkene (og gjør litt ennå); margbein, kylling, spekk (mine trenger stort sett ekstra fett) osv. Fisk fiska jeg sjæl til dem :)

Da skal jeg prøve meg litt frem :-D

Men problemet med min er at han ikke tygger ting skikkelig, har gitt kalkunnakker og slikt og det har kommet opp igjen veldig dårlig tygd :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silj3 skrev:

Da skal jeg prøve meg litt frem :-D

Men problemet med min er at han ikke tygger ting skikkelig, har gitt kalkunnakker og slikt og det har kommet opp igjen veldig dårlig tygd :blink:

prøvd å gi i større biter? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Silj3 skrev:

Ja, han har fått hele som han har lagt å gnagd på også..

rart, for pointern min kan være en sluker, men ho har vokst det av seg, hvertfall når ho får bein, tørrfor og slikt derimot kommer opp igjen, sånn etter at ho har stått og sett ut som om ho skal kveles en stund... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Silj3 skrev:

Da skal jeg prøve meg litt frem :-D

Men problemet med min er at han ikke tygger ting skikkelig, har gitt kalkunnakker og slikt og det har kommet opp igjen veldig dårlig tygd :blink:

Jeg ville ikke prøvd meg for mye frem uten å vite hva du driver med. Skal man råfore så er "regelen" 10% bein, 10% innvoller og 80% kjøtt. Søker du på prey eller råforing på facebook får du opp noen greie grupper. Man må også passe på å gi fra forskjellige dyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zombiecat skrev:

Jeg ville ikke prøvd meg for mye frem uten å vite hva du driver med. Skal man råfore så er "regelen" 10% bein, 10% innvoller og 80% kjøtt. Søker du på prey eller råforing på facebook får du opp noen greie grupper. Man må også passe på å gi fra forskjellige dyr. 

I tillegg til vanlig for, men ren råforing tør jeg ikke å begi meg ut på før jeg vet mer :ahappy: Han trenger å legge på seg, så litt ekstra godt i tillegg til Vom er nok bra :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vimsehue skrev:

rart, for pointern min kan være en sluker, men ho har vokst det av seg, hvertfall når ho får bein, tørrfor og slikt derimot kommer opp igjen, sånn etter at ho har stått og sett ut som om ho skal kveles en stund... 

Er jo lenge siden han fikk noe sånt, så kanskje det går bedre nå :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Silj3 skrev:

I tillegg til vanlig for, men ren råforing tør jeg ikke å begi meg ut på før jeg vet mer :ahappy: Han trenger å legge på seg, så litt ekstra godt i tillegg til Vom er nok bra :ahappy:

Ah ja da er det jo ikke noe problem og gi masse ekstra snacks. :) Er en del som feilforer på rått siden de ikke har satt seg inn i det. Men vil du lære så anbefaler jeg facebookgruppene. Der er det veldig kunnskapsrike folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Silj3 skrev:

I tillegg til vanlig for, men ren råforing tør jeg ikke å begi meg ut på før jeg vet mer :ahappy: Han trenger å legge på seg, så litt ekstra godt i tillegg til Vom er nok bra :ahappy:

https://www.facebook.com/groups/raforing.preynorge/  anbefaler deg å sjekke ut der, kan du få mye tips og råd til råforing :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Zombiecat skrev:

Ah ja da er det jo ikke noe problem og gi masse ekstra snacks. :) Er en del som feilforer på rått siden de ikke har satt seg inn i det. Men vil du lære så anbefaler jeg facebookgruppene. Der er det veldig kunnskapsrike folk. 

Takk for tips, skal helt klart se på det ja! :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har brukt sportsmanns pride på flere hunder over mange år. Som njjf medlem kan du i tillegg kjøpe foret til en meget fordelaktig pris. Absolutt et bra for, selv for hundenes maratonløpere: blank pels, gode klør og tenner, ingen kløe etc.  

Ingen hunder trenger å tygge maten, kun dele den opp i svelgbare stykker. Fordøyelsen starter i magen. At hunden spyr har trolig lite med dette å gjøre, mer at det er uvant ol. Hvis hunden sluker maten så fort at alt skvetter rundt kan det være en ide å la den spise mer i fred (som en småspiser trenger konkurranse). 

Jeg ville virkelig vurdert behovet for råfor, snacs mv. Utrolig mye styr, hunden kan bli kresen; kjedelig å drasse på en pølse V&H på fjelltur..:)

   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18. august 2016 at 19.18, Fuglehundmann skrev:

Jeg har brukt sportsmanns pride på flere hunder over mange år. Som njjf medlem kan du i tillegg kjøpe foret til en meget fordelaktig pris. Absolutt et bra for, selv for hundenes maratonløpere: blank pels, gode klør og tenner, ingen kløe etc.  

Ingen hunder trenger å tygge maten, kun dele den opp i svelgbare stykker. Fordøyelsen starter i magen. At hunden spyr har trolig lite med dette å gjøre, mer at det er uvant ol. Hvis hunden sluker maten så fort at alt skvetter rundt kan det være en ide å la den spise mer i fred (som en småspiser trenger konkurranse). 

Jeg ville virkelig vurdert behovet for råfor, snacs mv. Utrolig mye styr, hunden kan bli kresen; kjedelig å drasse på en pølse V&H på fjelltur..:)

   

Jo de trenger å tygge maten, spesielt mtp tannstein..  Og det med at en hund blir mere kresen av å få råfor er bare tull.. den blir kresen av atter den får akkurat det den vil ha, uansett tørrfor eller noe.. og det at man råforer til vanlig, betyr ikke atter de trengs å vennes til tørrfor på tur feks, den får en høyere ph-verdi, som gjør at magen tåler mere, og ergo tåler den heeelt fint bråe for-overganger. Pointern min tåler ikke tørrfor (får utslett og dritt i ørene..), så ho får frysetørka kun på tur, og whippetene får brått tørrfor på tur, men ikke noe av det til vanlig. Aldri noe stress.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vimsehue skrev:

Jo de trenger å tygge maten, spesielt mtp tannstein.. 

Ganske morsomt! :) Fjerne tannstein med våtfor? Mye rart i denn tråden.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Er ikke noen ekspert på hundernæring. Vet ikke hvilken hundrase du har og hvordan den blir brukt. Det er forskjell på om hunden trenes hele året, med x-antall mil i uken , ved gallopp, intervall trening, trekktrening og kanskje harde økter på jakt/konkuranser i sessongen og en sofahund som kun luftes noen ganger pr. dag/uken.

Men Sportmans Pride, er som Fuglehundmannen sier ok for, selv for stående fuglehunder. Og har du en sofahund, burde den ikke trenge det foret du har avbildet heller. Så da er det kanskje snakk om, hvordan ser den radmagre hunden din ut. Bilder hadde gjort seg. Og hvordan du mener hunder av den, rasen skal se ut? Aktive hunder (les; trente), bør ikke ha for mye å drasse på.

Men måte du forer på kan også ha betydning for hvordan hunden tar til seg av mat. Forutsatt at den får nok, mat pr. dag - da.

Så tåler hunden din maten, får du heller finne ut hva som er problemet, hvis hunden er radmager. Råfor er bra det, for de som kan dette. Og kan du det ikke, er du tryggere med tørfor.

Venter spent på bilder og svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Vimsehue skrev:

råforing inneholder faktisk bein, og det fjerner tannstein fint, samme med godt kjøtt

Foret inneholder beinmjøl! Ikke bein til å rense tennene på.

Tror nok tørrfor renser tennene bedre, enn beinmjøl og kjøtt. :)

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Tiur3 skrev:

Foret inneholder beinmjøl! Ikke bein til å rense tennene på.

du snakker om v&h du, jeg snakker om råforing på generel basis, og da forer du med organer, ordentlig kjøtt, feks hele kyllinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.