Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkeliste 4 dagers fisketur på Saltfjellet


rbhelle

Anbefalte innlegg

Ut på tur igjen, etter en del års opphold. Blir å vandre i Saltfjellet en langhelg ifm Arctic Race of Norway. Skal få med meg starten fra Polarsirkelen søndag 14.aug, men fra torsdag til søndag skal det vandres litt og fiskes i fjellet der oppe.

Solotelt i en Hilleberg Akto. Laget en grei pakkeliste med en god del komfortutstyr som tilsvarer ca 2kg til 2,5kg avhengig av øyet som ser på "komfort".

Blir ca 16kg vekt i sekken inkl mat så ikke så ille mtp at det er en del komfortutstyr der oppi også :-)

Ta gjerne en titt på listen og gi kommentarer

 

Endret av rbhelle
oppdatert liste med linker til produsenter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke studert listen din inngående, men det ser ut som at det er maten som veier mest. dette er ikke uvanlig og med en totalvekt i overkant av 12 kilo så burde du være fornøyd. Lista ser lang ut, men førsteinntrykket mitt er at du sikkert kunne redusert noen gram her og der hvis dette var ønskelig.

Forsvarets ullundertøy, forsvarets sokker, samekniv, multiverktøy, drikkeflaske, vannrensesett, batterilader og campingstol er vel de tingene jeg umiddelbart reagerte på at enten kunne ha vert av en lettere utgave eller rett og slett droppet. Men en hver får pakke med seg det han synes er nødvendig. Min erfaring er at etter som årene går og man blir mer erfaren så blir sekken lettere og lettere. Så får man kanskje en ny og større sekk og så er man i gang igjen. Stor sekk = mer unødvendig bagasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, REs skrev:

Har ikke studert listen din inngående, men det ser ut som at det er maten som veier mest. dette er ikke uvanlig og med en totalvekt i overkant av 12 kilo så burde du være fornøyd. Lista ser lang ut, men førsteinntrykket mitt er at du sikkert kunne redusert noen gram her og der hvis dette var ønskelig.

Forsvarets ullundertøy, forsvarets sokker, samekniv, multiverktøy, drikkeflaske, vannrensesett, batterilader og campingstol er vel de tingene jeg umiddelbart reagerte på at enten kunne ha vert av en lettere utgave eller rett og slett droppet. Men en hver får pakke med seg det han synes er nødvendig. Min erfaring er at etter som årene går og man blir mer erfaren så blir sekken lettere og lettere. Så får man kanskje en ny og større sekk og så er man i gang igjen. Stor sekk = mer unødvendig bagasje.

Takker for gode innspill og du har absolutt rett, det er et godt potensiale for å spare inn vekt i min pakkeplan. Jeg gikk faktisk fra en stor sekk til en mindre sekk for å ikke bli fristet til å ta med mer. Har en Berghaus Atlas 2 på 120ltr som egentlig er beregnet til militært bruk.

Forsvarets ullundertøy og håndkle veier vel sånn ca dobbelt opp av hva tilsvarende sivilt tøy vil gjøre. Men siden jeg er yrkesmilitær så har jeg også de siste 24 årene lært meg å verdsette akkurat deres siste utgaver av ullundertøyet. Sokkene jeg benytter er også temmelig tunge, igjen Forsvarets modell. men beina mine er nå blitt vant til de :-)

Det jeg derimot kan fjerne et 2-3 kg tvert er jo komfortutstyret som campingstol, ekstra ligge underlag, rolls royce kjøkken og kokeredskaper. Merket i listen som "Bo telt komfort" hvor vips 2001gram er borte umiddelbart.

På klessiden er Brynje Antarctic en helvetes tung jakke, men dæsken så bra den er ift dunjakke. Kan spare inn ca 400gram om jeg bytter Brynje med en Arcteryx Atom Hoody LT f.eks.

Da er jeg oppe i 2,5kg spart. La oss si jeg også bytter ut forsvarets varianter av ullundertøy, samt håndkle med sivile lettvektsvarianter, så er det spart drøyt 500 gram der også og da er jeg oppe i over 3kg spart ift basisvekten på 12237gram. Dvs er da nede i 9237 gram vekt.

Tar jeg i tillegg og benytter meg av spisebestikk som kokkeleringsutstyr istedetfor GSI campersettet og bare tar med minimalt med kokeutstyr fra GSI camper settet så har jeg spart vekten for en 4 dagerstur ned med ytterligere en halv kilo og da er totalbesparelsen 3,5kg ift den pakkelisten jeg har lagt ut overfor. Vi snakker da en basisvekt på ca 8700gram i sekken, pluss mat og klær på kropp. Fremdeles inkl sameniven og multiverktøyet som for meg er basisutrustning og er alltid med uansett, både sivilt og militært.

MEN så er jo jeg et komfortmenneske og akter ikke gi slipp på de 2001grammene som "Bo telt komfort" utgjør og får derfor heller bare vedlikeholde treningsformen til å fikse det der greit ;-)

Noen lurer sikkert om hvorfor jeg tar med et ekstra sett med sokker, ulltøy. Det er antakelig bare gammel vane når jeg skal på turer som medfører camping i øde områder langt fra folk og alene. Skulle jeg plumpe go bli kliss våt eller noe slikt så mener jeg at det er andre komfortting som heller ofres fremfor disse. Har med mye sanitetsutstyr og det er også for å kunne stanse større blødninger etc. Etter å ha falt ned en fjellside med dype kutt så var man glad for at man hadde noe mer enn gnagsårplaster og sportstape ;-)

jeg skal dra ut med denne listen nå og teste litt utstyr, bla den primusen og katadyn rensesettet samt Akto med tarp og tarpstang. Aldri brukt dette før så derfor det er med. Fasiten kommer etter 4 dagers fjellvandring til helgen og blir postet som en oppdatert pakkeliste her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, REs skrev:

Stor sekk = mer unødvendig bagasje.

Stor sekk = Ingenting henger på utsiden :)
 

Bare en tilleggskommentar til den påstanden:

Setter man seg en grense (fks. 20 kg elller 25 kg for en ukestur) for hva sekken skal veie og holder den grensa så er det ikke mer unødvendig bagasje som følger på om man går opp i størrelse på sekk. Hvis man kjøper en større sekk så er det vel fordi man trenger det, ikke for å fylle den til randen med ting som man ikke har bruk for? Jeg kjøpte en Osprey Xentih 105 for å få plass inne i sekken til det som ble hengende på utsiden av den gamle, og behovet meldte seg hvertfall når man skal ha med en liten pjokk på tur itillegg. At Xentih har 1.3 kg mindre i egenvekt enn den gamle Norrøna 85 litern var heller ikke feil :) Nå får jeg plass til alt på innsiden og totaltvekta har gått ned 1,3 kg bare i sekkbytte, har såklart gått ned i totalvekt ytterligere siden jeg har blitt mer vektbevisst enn for 10 år siden. Men volumet på det jeg har med har ikke minsket noe voldsomt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, eifu skrev:

Som @REs sier kan man nok spare inn noe her, men man kjenner seg selv best. Siden du skal på fisketur ville jeg kanskje hatt med en mindre kniv til sløying av fisk.. God tur!

Sløyingen skjer nok med leatherman, samekniven er for vedsank, kløyving, kvisting og slikt småplukk. Trenger sikkert ikke samkniv, men bann på at den gangen den ikke er med, ja da trenger du den 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, rbhelle skrev:

Takker for gode innspill og du har absolutt rett, det er et godt potensiale for å spare inn vekt i min pakkeplan. Jeg gikk faktisk fra en stor sekk til en mindre sekk for å ikke bli fristet til å ta med mer. Har en Berghaus Atlas 2 på 120ltr som egentlig er beregnet til militært bruk.

Forsvarets ullundertøy og håndkle veier vel sånn ca dobbelt opp av hva tilsvarende sivilt tøy vil gjøre. Men siden jeg er yrkesmilitær så har jeg også de siste 24 årene lært meg å verdsette akkurat deres siste utgaver av ullundertøyet. Sokkene jeg benytter er også temmelig tunge, igjen Forsvarets modell. men beina mine er nå blitt vant til de :-)

Det jeg derimot kan fjerne et 2-3 kg tvert er jo komfortutstyret som campingstol, ekstra ligge underlag, rolls royce kjøkken og kokeredskaper. Merket i listen som "Bo telt komfort" hvor vips 2001gram er borte umiddelbart.

På klessiden er Brynje Antarctic en helvetes tung jakke, men dæsken så bra den er ift dunjakke. Kan spare inn ca 400gram om jeg bytter Brynje med en Arcteryx Atom Hoody LT f.eks.

Da er jeg oppe i 2,5kg spart. La oss si jeg også bytter ut forsvarets varianter av ullundertøy, samt håndkle med sivile lettvektsvarianter, så er det spart drøyt 500 gram der også og da er jeg oppe i over 3kg spart ift basisvekten på 12237gram. Dvs er da nede i 9237 gram vekt.

Tar jeg i tillegg og benytter meg av spisebestikk som kokkeleringsutstyr istedetfor GSI campersettet og bare tar med minimalt med kokeutstyr fra GSI camper settet så har jeg spart vekten for en 4 dagerstur ned med ytterligere en halv kilo og da er totalbesparelsen 3,5kg ift den pakkelisten jeg har lagt ut overfor. Vi snakker da en basisvekt på ca 8700gram i sekken, pluss mat og klær på kropp. Fremdeles inkl sameniven og multiverktøyet som for meg er basisutrustning og er alltid med uansett, både sivilt og militært.

MEN så er jo jeg et komfortmenneske og akter ikke gi slipp på de 2001grammene som "Bo telt komfort" utgjør og får derfor heller bare vedlikeholde treningsformen til å fikse det der greit ;-)

Noen lurer sikkert om hvorfor jeg tar med et ekstra sett med sokker, ulltøy. Det er antakelig bare gammel vane når jeg skal på turer som medfører camping i øde områder langt fra folk og alene. Skulle jeg plumpe go bli kliss våt eller noe slikt så mener jeg at det er andre komfortting som heller ofres fremfor disse. Har med mye sanitetsutstyr og det er også for å kunne stanse større blødninger etc. Etter å ha falt ned en fjellside med dype kutt så var man glad for at man hadde noe mer enn gnagsårplaster og sportstape ;-)

jeg skal dra ut med denne listen nå og teste litt utstyr, bla den primusen og katadyn rensesettet samt Akto med tarp og tarpstang. Aldri brukt dette før så derfor det er med. Fasiten kommer etter 4 dagers fjellvandring til helgen og blir postet som en oppdatert pakkeliste her inne.

Ekstra ullundertøy er, etter min mening, gull verd her nord i denne steinrøysa hvor man, i noen områder, kan forvente snøbyger midt på sommeren, og sokker blir det aldri nok av. Jeg har opplevd å våkne midt på natten,i 1300 meters høyde, i en Hilleberg akto, med alt for tynn sovepose og fryse som en hund. Da var et ekstra sett ullundertøy godt å ha.

Du som er militær, eller "krigsmann" som min kompanisjef på Evjemoen (Kaptein "satan")  en gang kalte oss, må bare venne deg til litt tung sekk. Det er jo det som er jobben din. Hva man putter i denne sekken er veldig individuelt. Jeg husker fra min tid i Hjelpkorpset at hver gang noen trengte å reparere noe, noe ekstra eller litt spesielt når vi var ute på tur, enten sommer eller vinter, så var svaret: "Snakk med Rolf". Jeg hadde et helt lite "gjør det selv" verksted i sekken og det kom ofte godt med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.