Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til haglevalg!


MarkusNR

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal nå da endelig kjøpe meg en jakthagle, jeg har tittet litt på churchill, benelli, beretta og weatherby men er veldig usikker på hva jeg skal velge siden jeg ikke har så mye kunnskap med det. Jeg har sett veldig mye på halvauto hagler, men er litt på o/u hagler også, jeg spør da dere som vet en god del om dette eller har kunnskap, hva anbefaler dere av merker og burde jeg kjøpe o/u eller halvauto? Maks pris jeg har er på ca 10 000, kan gå litt over om det er veldig anbefalt.

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg hadde spurt på kammeret.no eller noe slikt for tips om børser, selv om du sikkert får noen svar her også :)

O/U eller halvauto er vel bare en smakssak. Jeg skyter med Beretta og foretrekker O/U av den tungtveiende grunn at jeg ikke syntes halvauto er _pene_ :P men det har jo lite praktisk betydning på jakt. Det viktigste er at du finner ei børse som passer til deg, sørg for å få hjelp med å tilpasse den, etter min erfaring lønner det seg da å gå til noen som driver med våpen ikke noen som driver med "alt" 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Heriks said:

... O/U eller halvauto er vel bare en smakssak. Jeg skyter med Beretta og foretrekker O/U av den tungtveiende grunn at jeg ikke syntes halvauto er _pene_ :P men det har jo lite praktisk betydning på jakt. .....

Mulig jeg husker feil, men kan man ikke ha en patron i kammeret og to i magasinet når det er auto og pumpehagler ? (loven)
I så fall får man jo en fordel av å ha tre skudd klare fremfor bare to med O/U og S/S. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten vits i å spørre om råd vedr dette på kammeret.no. Ganske enkelt fordi spørsmålet er stilt veldig (!) mange ganger, og det er gitt like mange svar, så folk gidder ikke å svare lenger. Les gamle tråder. Uansett er dette snakk om smak og behag. Maks tillatt antall skudd i hagle er 2, så halvauto etc må egentlig plomberes. Hvorvidt det gjøres er en annen sak. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man i det hele tatt vurderer det. Halvauto/pumpe er tøft og minner litt om Rambo og Chuck Norris, men har i mine øyne ingen fortrinn som jaktvåpen, og jeg liker å kunne skifte choker avh av hva slags ammo jeg bruker, og hva slags jakt som drives. Jeg kjenner mange meget dyktige jegere. Ingen av dem bruker eller eier auto/pumpe. 

Uansett. Mitt råd vil være å kjøpe brukt. Det er mye bedre med en pent brukt og velholdt kvalitetshagle (det ligger mange på Finn) til feks 10000,- enn ny "billighagle". Jeg er overbevist om at man skyter bedre og får mere skyteglede bare av å holde et kvalitetsvåpen i henda. Våpenkjærlighet er det noen som kaller det, og jeg skjønner godt hva de mener. Jeg ville kjøpt brukt og fått en børsemaker til å sette den opp. Har man penger igjen brukes de på skytebanen :thumbsup: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, tenk vekt og lengde på løp. Det er ikke mulig å justere i ettertid. Lette hagler eller med kort løp føles fort vinglete. Er man sterk nok, noe nesten alle menn er, bør hagla veie 3,0-3,5 kg med løp på minst 71 cm. Synes jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutes ago, Larix said:

Loven spesifiserer maks 2 skudd, også for halvautomatisk hagle. Det betyr i prinsippet at magasinet på halvautohagler må være plombert til en kapasitet på en patron.

Det måtte jo vært plombering uansett for magasinene er jo ofte på 6-7 patroner, bare mente at i mine glansdager for 25 år siden at det var lov med 2 patroners magasin. Husker sikkert feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke denne regelen er endret, men har inntrykk av at mange har tolket det til at en kan ha to i magasinet. Jeg klarer ikke å se at en slik tolkning er mulig ed dagens tekst. Mulig den har vært annerledes formulert tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Heriks skrev:

Jeg tror jeg hadde spurt på kammeret.no eller noe slikt for tips om børser, selv om du sikkert får noen svar her også :)
 

TS stilte samme spørsmål på Kammeret den 6. i d.m. Og der er det mange tråder å søke i, angående dette spørsmålet.

Er ellers enig med deg. Det viktigste (utover et brukbart våpen) er å få kolben tilpasset. Så sett av penger til kolbejustering og ammo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle halvautohagler her selges med magasin for to skudd. At man kan legge ett til i løpet gjør ikke at man trenger å gjøre noe med magasinet. Man har uansett bare lov til å gå med to skudd i våpenet. 

Jeg ville også hatt et våpen med to løp. Så kan man velge ulik boring på de to. 

Det mest irriterende når man jakter med halvauto er at den "skyter" ut hylsene. I en situasjon hvor rypa flyr videre, eller er skadeskutt, er det veldig vanskelig å prioritere å lete etter tomhylsene i ura... Jeg tør vedde på at en stor del av de irriterende mange hylsene som ligger ute i terrenget, kommer fra halvautohagler. 

Bruker man 10 000 får man en god brukshagle. Har selv Lanber Gyttorp O/U. En sliter som tåler mye, men ikke av de letteste. Skal man ned på lettere hagler er det rimeligste å gå på en sideligger, enn å gå etter en lettvekts O/U. Sideliggeren har mindre låskasse, og blir dermed lettere. Mange liker også det mindre og tynnere forskjeftet på sideliggeren. Særlig støkkjegere, som går skuddklar hele dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både pumpehagle, vanlig SS dobbeltløpet hagle og OU dobbeltløpet hagle, og så har jeg vert på jakt med en lånt uplombert halvautomatisk hagle. 

Til halvautomat er det bare å si at den er tung og spiser fryktelig mye ammunisjon. Treffer du ikke med et eller to skudd så går de neste skuddene direkte ut i det blå, og med litt ekstra adrenalin i årene så går det fort et par unødvendige skudd.

Pumpehagle er etter min mening bare et tungt og uhamslig våpen som passer best i amerikanske filmer.

Min SS hagle var en kaliber 16 Aya. En kjekk liten sak med blank låskasse og mange fine siseleringer / utskjæringer. Dette var et lett fint våpen som passet meg perfekt da jeg var 16 - 18 år. En liten sprett som ikke passet så veldig bra bak et stort og tungt våpen. Senere ble det en brukt kal. 12 Beretta. Et flott og dyrt våpen som jeg nesten ikke traff noe som helst med. Jaktkameraten min pleide å si at jeg ikke traff en låvevegg selv om jeg stod inne på låven. Jeg ble lei av tom sekk når kameraten hadde sekken full med ryper (men han drev også med leirdueskyting), så en dag tok jeg grep for å rette på dette. Jeg oppsøkte en type som laget kolber til konkurranseskyttere og skiskyttere, den gang disse var laget av tre, betaler ca. kr. 300,- og fikk tilpasset kolben med justering både av lengde og høyde. Etter dette ble det farlig for rypene. Det var helt utrolig hva dette betydde for treffprosenten.

Jaktkameraten min hadde et våpen med utskiftbare choker. Hvis han hadde et par bomskudd så begynte han å skru. Chokene fikk skylda og han skiftet choker til den store gullmedaljen og ble visst aldri fornøyd. Han hadde tre choker til hvert løp. Jeg har ikke hatt våpen med utskiftbare choker, så dette bør du diskutere med andre som har erfaring med dette.

Finn deg et våpen du liker, kjøp dette hos en våpenhandler som har erfaring og god kunnskap om våpen, og gjerne en som tilbyr tilpassing av kolben hvis dette er nødvendig. 

http://jaktglede.no/artikler-valg-av-hagle

http://www.hagleskyting.no/haglemaal/

http://jaktinamsskogan.no/attachments/article/66/Bli_en_bedre_hagleskytter_jakt_og_fiske-web.pdf

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, REs skrev:

...Treffer du ikke med et eller to skudd så...

 

...er du tom, og det har gått akkurat like mange skudd som med en dobbeltløper;-)

 

 

 

 

Og har det gått flere så jakter du ulovlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere hagler gjennom årene, både o/u og halvauto. I dag har jeg ei Beretta Ultra Light og ei Browning Maxus halvauto. I fjor solgte jeg Silver Pigeon min til fordel for Browningen. Jeg har i alle år skutt bedre med halvauto enn med o/u. Dette vet jeg gjelder flere av jaktkompisene. I fjor byttet faktisk hele jaktlaget ut sine Beretta o/u til fordel for halvauto... Estetisk er det i mine øyne ikke i tvil om at o/u er penere enn en halvauto. Men fordelen med mindre rekyl og bedre skyting gjør at på jakt er det halvauto som gjelder for min del. Vekten på dagens moderne halvautoer (Franchi, Winchester, Beretta, Bennelli, Browning m.fl.) er lik o/u, så det bør ikke være et argument for o/u.

Under fjorårets uke i Finnmark ble vi kontrollert av reinpolitiet, de sjekket bl.a. om haglene våre var plombert. Se sa klart at det kun var lovlig med 1 skudds kapasitet i magasinet. Heldigvis hadde samtlige av oss plomberingen montert, men vi leste i lokalavisen at reinpolitiet hadde beslaglagt en halvauto uten plombering. Trolig for å statuere et eksempel.

Se om du får lånt noen forskjellige våpen med deg på skytebanen før kjøp. Mange forhandlere tilbyr deg å teste våpenet før handel. Så ser du hva du liker best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som alle skriver over her; smak og behag. Jeg personlig kommer aldri til å eie en halvauto, da jeg ikke liker sikkerhetsaspektet. Jeg tilbringer mye tid på leirduebanen, og slik skyttere veiver halvautoen rundt gjør at jeg krymper meg hver  jævla gang xD . Jeg ser jo ikke om den er tom (selv om den helt sikkert er det). Vanlig o/u som tydelig knekkes er tingen i mine øyne ;) Enklere sikkerhetsmessig hvis man møter andre på jakt også, man knekker bare hagla, mens med en halvauto må man knote mer xD Men så er det andre som har gode argumenter motsatt ;) Viktigst er det å finne ei som passer deg. Lykke til :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til ikke å velge halvauto er driftssikkerhet. Den har mange bevegelige deler, og er derfor mer utsatt for kiling og trøbbel. Særlig på jakt i frost og snø. Ei konvensjonell hagle er mye mer driftssikker.

Jeg har selv stått og banna med lånt halvauto, mens rypeflokken fløy videre uten å ha hørt smell..

Endret av Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting til som kan være interessant ved valg av hagle og det er trangboring. De fleste nye hagler som selges i dag har utskiftbare choker, men uten dette så vil løpene være merket med hvilken trangboring de har. Det vanligste er vel at hagla leveres enten med 1/1 (hel / full) og 1/2 (halv) trangboring eller 3/4 og 1/4 trangboring. 1/1 trangboring betegnes med en stjerne eller en sirkel og 1/2 trangboring betegnes med 3 stjerner eller sirkler på løpet. 3/4 trangboring betegnes med to stjerner / sirkler og 1/4 trangboring betegnes med 4 stjerner / sirkler.

Hva du velger hvis du kjøper et våpen ute løse choker avhenger av hva du beregner å jakte på. Hva som er vanligst av disse to vet jeg ikke, men her er merkingen på min Beretta.

DSC_0076.jpg

http://jaktglede.no/artikler-choker-trangboring

http://www.pistolskyting.info/Diverse/hagl.shtml

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både dobbelhagler og halvauto hagler. Når det gjelder pålitelighet , så tror jeg alle er pålitelige så det holder. Den eneste hagla som har sviktet meg ,var min forrige hagle , ei  Husquarna Grand Italiano o/u hagle. Den sluttet å virke, dvs , den gikk ikke av hver gang. Nå er den spiker , erstattet av ei brukt winchester o/u hagle. Jeg liker best dobbelhagler pga anvendeligheten. Noe som er viktig for meg , er muligheten til å putte en slug i det underste åpne løpet, og på den måten gjøre hagla til en 50-60 m kombi børse. Perfekt når vennene mine med hunder inviterer meg på rådyrjakt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klar fordel med O/U er at man har løpsvelger.  Dvs. ut i fra situasjonen kan man velge om man skal skyte med f.eks cylinder eller trangboring.

Hva skal trådstarter jakte ?

Jeg henger meg på alle de som sier at man må prøve forskjellige typer for å finne den som PASSER.

For min egen del kjøpte jeg en en gang i tiden en hagle som ble valg ut i samråd med en meget dyktig ansatt/eier av en våpen forretning. Det tok han 1 min å konkludere at den haglen jeg har var den som passet meg best. Jeg måtte kaste opp haglen og sikte på øyet hans, slik at han kunne se hvordan vi ( jeg og haglen) samarbeidet for å treffe målet.

Et annet alternativ er å bruke Bore sight for å se om du treffer det du sikter på når du kaster opp.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Blaser said:

En klar fordel med O/U er at man har løpsvelger.  Dvs. ut i fra situasjonen kan man velge om man skal skyte med f.eks cylinder eller trangboring.
Hva skal trådstarter jakte ?
......

Begge haglene mine har løpsvelger; o/u har en knapp på avtrekkeren og s/s har to avtrekkere. Er ikke det vanlig på børser med to løp?
Men bare o/u'n har (5) choker, så i så måte er den mer anvedelig. s/s'n er mye mer behagelig å ha i fanget på duepost eller i kanoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Robinson skrev:

Jeg har hatt både dobbelhagler og halvauto hagler. Når det gjelder pålitelighet , så tror jeg alle er pålitelige så det holder.

Nja, det er en grunn til at Sysselmannen ikke anbefaler magasinhagler til isbjørnbeskyttelse. Følgende er sakset fra Sysselmannens bakgrunnsnotat for våpen:

"Forsvarets logistikkorganisasjon har i sitt brev av 9. januar 2015 gitt støtte til at magasinhagle med «slugs» er et egnet våpen til isbjørnbeskyttelse ved at det anses å ha tilstrekkelig stoppkraft. Forsvaret påpeker samtidig at de fleste magasinhagler vil være utsatt for ising og kondensproblemer, og krever mer av forbyggende vedlikehold for å fungere under vanskelige forhold. Videre har forsvaret frarådet bruk av halvautomatiske våpen på generelt grunnlag da funksjonssikkerhet under vanskelige forhold vil ikke være tilfredsstillende."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ts skal ha hagle til isbjørnbeskyttelse bør han med andre ord velge o/u.

Til ordinær jakt tror jeg at de fleste velrenommerte våpenprodusentene har tilfredsstillende driftsikkerhet, forutsatt godt vedlikehold. Når det er sagt, så er vedlikeholdet langt enklere på en o/u enn en halvauto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, poenget mitt var at om man skal på vinterjakt bør man etter min mening ikke velge halvauto. Kondensproblemer og ising forekommer også her på fastlandet.. Grunnen til at Forsvaret og Sysselmannen anbefaler at disse ikke brukes, er mindre funksjonssikkerhet.

Endret av Lompa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.