Gå til innhold
  • Bli medlem

Little mammut/Alta junior sovepose for barn


Paul_86

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har sett en stund på sovepose til min datter på 3. Har falt ned på ajungilak little mammut eller helsport alta junior Flex. 

 

Virker som folk er veldig fornøyd med begge deler. Noe veier mot og for. Hadde som kriterier en sovepose som en kunne vokse i, kunne bruke i de 3 sesongene, lett og lite pakk volum. Jeg bærer som regel alt og ønsker å prøve å redusere størrelse og vekt. Samtidig ønsker jeg en god pose som kan brukes en stund og som kan gå i arv. Syntetisk for mulig tisseuhell osv.

Little mammut: liten vekt 850 gram, liten i størrelse. Virker enkel. Med glidelås som kan utvides. Har kommet på topp i tester, selv om jeg tar slike med en klype salt. Skal være fra +6 til -7. Men kan tro at denne passer bedre til nærmere null eller over. Så litt skeptisk. Rundt 1000 som er helt ok.

 

Alta junior: godt utprøvd sovepose hvor jeg vet har gode tilbakemeldinger. Men den er 1,4 kilo i forhold og større Pakke volum. Denne kan selvfølgelig også utvides. Til gjengjeld har den "pose" bak hode for å kunne ha klær i og bruke som pute. Ekstra isolasjon og "antiskli" på ryggen, noe som kan være greit for hun som beveger seg mye i løpet av natten. Nedre komfort skal være fra 0 til -5. Noe som jeg har stor tiltro til. Spesielt med tanke på vekten. 1700 som begynner å bli litt penger.

 

Har noen her erfaringer med de? Kanskje begge to? Hva hadde dere valgt og hvorfor? Har noen erfaring med lave temperaturer til disse posene. Er det noe tess eller holder det bare til varme/kalde sommernetter og bør satse noe annet i høst/vår. Til slutt vil jeg si at det er uaktuelt nå med to soveposer for å dekke mer.

 

Takk for svar og tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min gutt har mammut, har ingen erfaring med alta. Han er en veldig varm unge, så det er ikke sikkert det er representativt for andre barn, men han har brukt den i -5. Da hadde han på seg ullundertøy og tykk ullgenser, ullvotter og lue. Og lå i hengekøye. Han var varm og god, jeg sjekket ham flere ganger den natten og hadde en del mer klær tilgjengelig. Når det er mer enn 10 grader sover han i bare trusa i den.

Jeg synes temperaturangivelser på barneposer er helt ubrukelig fordi barn er så forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har også Little mammut. Hun liker den veldig godt selv, og har i år begynt å bære den selv i sekken sin sammen en jakke og litt bamser. Vi har vel brukt den posen ned til ca 0 grader vil jeg tro. Hun pleier å sove i et tynt ullsett, og lue når det er kaldt. Har aldri opplevd at hun har vært kald. Hun ble foresten 4 i år.

Jeg har ikke noe direkte kjennskap til Helsport posen, men jeg er sikker på at den er minst like god.

Når det kommer til pute lomme i hetten på soveposen, så er ikke dette noe positivt for en unge som beveger seg mye når de sover. Ungen drar med seg posen rundt, og den puten havner da like ofte over hodet som under hodet. De ungene jeg har vært på tur med trenger/vil ikke ha puter når de sover. Selv klarer jeg ikke å bruke putelommene på vinterposen min av samme årsak. Jeg bever meg mye når jeg sover.

Det er ofte gode tilbud på little mammut, betalte vel rundt 600/700,- for den når vi kjøpte. Finner den også på nett til 799,- nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Er et godt poeng med putte lomme. Når det gjelder temperatur er jeg enig at det er for store forskjeller på barn for å si noe konkret. Men man kan jo få et generelt inntrykk av hvor mye posen klarer fra andres erfaringer. Hvordan er disse posene på sommertid? Ingen andre som har erfaringer med alta junior posen fra helsport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv nettopp bestilt 2 av Mammut Lahar EMT Junior og tenkte det skulle holde til guttungene på 4 og 5. Får se hvordan det blir. Hovedformålet er sommermånedene. Tar heller med ekstra ull som de kan ha på seg, godt liggeunderlag og eventuelt vindsekk utenpå om temperaturen tilsier det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikkje erfaring med desse to, men har Brukt Bergans Kids comfort til mine (dei to yngste brukar dei no, dei to eldste brukte dei over fleire år). Rimeleg pose som har vore utruleg slitesterk, og holdt gode temperaturar. Mine har brukt dei i telt ned til 5-6 minus, med pysj/tynn ull.

Breidde eg over dei ein fora jervenduk som ekstra dyne over alle, holdt dei til minus 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk pakke i posten idag fra Fjellsport, Mountain Goat fra Mountain Hardwear 160 cm som skal brukes til 3 åringen fremover. Posen skal overta etter Helsport Mini som har fungert greit frem til nå, men som brått ble for kort. 

Blir testtur til helga, men ser og kjennes bra ut hjemme på stuegulvet iallefall. Kan snurpes igjen i fotenden for å gjøres kortere, og har god hette. Oppgitt til -7, men uten skikkelig benevnelse på om det er comf eller limit annet enn et par gode reviews fra andre kjøpere. Kan evt kombineres med vindsekk, klær og lakenpose. Men tar ikke minsten med på de kaldeste vinterturene uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.