Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt til 2 + Hund


JorgenKn

Anbefalte innlegg

I fjor så fikk jeg god hjelp til å velge et 3-sesongs telt for 2 personer + hund og kjøpte et Hilleberg Nallo3 som jeg er storfornøyd med.

Nå er jeg på jakt etter et vintertelt / regnværs telt med større plass til noe kortere turer. Nallo-teltet har 160cm bredt innertelt, lite fortelt, og skråtak ved forenden.

 

Mine kriterier:

- Stort fortelt.

- Minimum 160cm bredt innertelt

- To rette vegger i innerteltet. (jeg sliter med at soveposen blir våt i fotenden)

- Litt lettvekt. I tillegg til at teltet skal transporteres på sykkel og i pulk vil det også bli noe bært i sekk.

 

Bruksområdet er kun Oslomarka. Altså i skogen. Så ekstremtelt er utelukkende.

 

Telt jeg har vurdert:

Hilleberg Kaitum 3GT   (4kg)

+ God bredde i innerteltet (185cm)

+ Stort fortelt

+ 2 fortelt

+ Lett vekt

- Mulig vanskelig å finne teltplass. (5meter langt)

- Dyreste jeg har vurdert

 

Hilleberg Kaitum 3 (3,4kg)

+ God bredde i innerteltet (185cm)

+ 2 fortelt

+ Lett vekt

- Ikke stort fortelt

- Mulig vanskelig å finne teltplass. (4,3meter langt. Men kortere enn GT-modellen)

- Veldig dyrt

 

Helsport Dovrefjell (4kg)

+ Stort fortelt

+ Lett vekt

+ Gode luftemuligheter

+ God liggelengde (245cm)

- Kanskje litt smal bredde (160cm)

 

Lavvo jeg har vurdert: (har ingen erfaringer med Lavvo)

Tentipi Oilivin Combi (3,4kg)

+ Veldig lett vekt

+ Mulig å ta ut innerteltet (+enda lettere vekt)

- For liten lavvo til vinterbruk?

- Ingen mulighet å fyre bål

- Mulig vanskelig å finne teltplass

 

Helsport Varanger 4-6 (6,2kg)

+ God pris

+ Veldig stort

+ Mulig å ha bål

- Alt for tungt til å bære i sekk!

- Må kjøpe innertelt til myggsesongen

- Mulig vanskelig å finne teltplass

 

Helsport Nordmarka 6  (6,1kg)

++ Veldig billig

+ Mulig å fyre bål

- Alt for tungt til å bære i sekk!

- Ingen mulighet å kjøpe innertelt til myggsesongen

- Mulig vanskelig å finne teltplass

 

 

Alle tips og erfaringer mottas med takk :)

 

 

Endret av JorgenKn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke er så nøye på vekt så ligger det et Helsport Svea 3 på Outlet nå. http://www.helsport.no/svea-3-camp-2810
Det veier jo en del men har 2 innganger, rette endevegger inne og stort fortelt. Det er jo et ekspedisjonstelt så selv om du nå planlegger bruke det i marka så har du et telt du kan ta med høyere i terrenget siden ved behov.

Så  har det et demotelt liggende der Helsport Svalbard High Pro. Det er en litt nedskalert versjon av Svalbard. Man har bl.a fjernet stormklaffene og litt så det veier mindre enn vanlig. Det har ikke rett endevegg i fotenden men har god liggelengde. Jeg har en tidligere Svalbard versjon som ikke er High og jeg har ikke hatt no problem med subb mot pose på mitt. Er såpass god plass at jeg ofte legger en klespose eller annet i fotenden. Jeg er 187 og bruker 9cm underlag vinterstid.
http://www.helsport.no/svalbard-pro-high-camp-2591

Av de du har listet opp er Kaitum 3 et telt jeg kunne tenke meg selv på sikt. Rette endevegger, 2 innganger og fortelt og god bredde. Det veier alikevel ikke mer enn at du kan bruke det istedenfor Nallo hvis du vil ha litt ekstra plass på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi, her var det flere gode tips takk! Spesielt Svalbard High Pro kan virkelig være noe. God liggelengde på 240cm bør løse problemet med våt sovepose ja. Noen hundre gram mer en kaitum 3 gt, men til halv pris.

Tar gjerne imot flere tips og erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.