Gå til innhold
  • Bli medlem

Kniv


EmilEvje

Anbefalte innlegg

Annonse

Knivvalg er helt avhengig av hva du driver med på tur; den avbildede kniven holder lenge for meg til å sløye en og annen ørret, åpne pakker med mat, og kutte tau eller lignende små oppgaver i camp. Driver du med jakt eller bushcrafting, trenger du nok mere eller flere. 

DSC_0018_2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kniven om er best er den som er egnet til det du skal bruke den til.
jeg har litt forskjellig kniver selv. Hovedkniven er en ESEE 6. En solid og god kniv men ganske stor. Den brukes til spikk, kløyving etc på sommeren. I kaldere vær tar jeg gjerne med en liten øks og velger da en mindre og lettere kniv. Ofte har jeg med en liten fileteringskniv når jeg skal fiske. Og på så og si alle turer har jeg med en liten foldekniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel og kjekk sak fra Clas Ohlson. Jeg bruker den sjeldent på bjørneflåing og dragedreping, men ellers brukt til mye annet rart. Og så liker jeg fargen og prisen. Sådetså. 

I alle år har jeg brukt en dykkerkniv. Funka gull det også. Men gramnerdene hadde nok fått hikke av den der :D 

 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, EmilEvje said:

Skal brukes til det meste fra spikking til bjørnekamp

Til slikt bruk er det bare en Strømeng samekniv som gjelder :-D
Men som andre har nevnt, valg av turkniv er høyst individuelt - noen klarer seg ikke uten samekniv, mens andre er fornøyde med små knivblader som veier 10 gram (se innlegg lenger opp). Kanskje to kniver er løsningen, en kraftig stor kniv pluss en slik ultralett sak (den merker du ikke at bærer likevel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig bærer jeg alltid to kniver med meg på tur. En liten spyderco foldekniv i lomma (også min edc) og en 5" strømeng samekniv. Hvis jeg vet at jeg må fyre bål og stort også blir det en 8" samekniv i stedet. Men til vanlig holder 5"en. Den blir brukt til alt, spydercoen er mest med som sikkerhet hvis jeg mister/klarer å ødelegge smekniven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Brusletto Bamsen til allround bruk. Kniver er jo en egen sjanger, selv liker jeg klassiske kniver også fordi noen er laget litt som smykker :) 

Hvis du ikke bryr deg om håndverket så duger vel sikekrt billige foldekniver også till allround bruk ;) 

bamsenoliven_t4.jpg

Endret av Tor-Erik-L-77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bjørn J skrev:

Til slikt bruk er det bare en Strømeng samekniv som gjelder :-D
Men som andre har nevnt, valg av turkniv er høyst individuelt - noen klarer seg ikke uten samekniv, mens andre er fornøyde med små knivblader som veier 10 gram (se innlegg lenger opp). Kanskje to kniver er løsningen, en kraftig stor kniv pluss en slik ultralett sak (den merker du ikke at bærer likevel).

Enig, til bjørnekamp må du ha en 9" samekniv med 3 meter langt skaft.

wm.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en kniv som du liker og som ligger godt i hånda. Se på kniven som et redskat/verktøy og ikke som et våpen. Det er  ikke lett å finne en kniv som passer til alt og det kommer nok av at denne kniven ikke finnes. 

Etter en tid så finner du ut hva kniven er god til og hva den ikke duger til. Da er det på tide å kjøpe en ny kniv som duger der den første kom til kort. De fleste som har holdt på en stund har flere kniver og da er det bare å plukke rett kniv til den typen tur du skal ut på.

Da jeg kjøpte min første kniv som jeg valgte ut og betalte selv, var utseende viktigere enn kvalitet og egenskaper. Denne kniven er borte for lenge siden, men jeg husker enda hva det stod på eska som den lå i:

"Do not use a knife for what there is other tools."

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at man har 14 forskjellige kniver på kjøkkenet... Alle knivene fungerer best til enkelt-oppgaver.. Ingen allround kjøkkenkniv.

 

Finn en villmarks-kniv du liker, så funker den.. Hvis ikke, kjøp en ny kniv.. så funker den.. hvis ikke, kjøp en ny kniv.. Gjenta prosessen til du har altfor mange kniver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vestlendingen skrev:

Finn en villmarks-kniv du liker, så funker den.. Hvis ikke, kjøp en ny kniv.. så funker den.. hvis ikke, kjøp en ny kniv.. Gjenta prosessen til du har altfor mange kniver.

Eventuelt se deg ut et knivblad du liker, og lag skaftet selv :) Verken vanskelig eller dyrt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kniv jeg gjerne skulle hatt.

Hvorfor?

Ja si det - - - -, den er jo fin.

Jeg husker ikke hva den heter, men det er en jaktkniv som ble laget av helle en gang på 1980 tallet, tror jeg. Nå finnes den visst ingen steder lenger.

 

 

1931707.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, REs skrev:

Det er en kniv jeg gjerne skulle hatt.

Hvorfor?

Ja si det - - - -, den er jo fin.

Jeg husker ikke hva den heter, men det er en jaktkniv som ble laget av helle en gang på 1980 tallet, tror jeg. Nå finnes den visst ingen steder lenger.

 

 

1931707.jpg

Kan være du finner om du leiter litt :) Finnes et par kjøp/salg grupper på nett beregnet bare for knivsamlere, så gi ikke opp om du ønsker den nok. Rett som det er det dukker opp litt eldre hellekniver etc der inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, REs skrev:

Det er en kniv jeg gjerne skulle hatt.

Hvorfor?

Ja si det - - - -, den er jo fin.

Jeg husker ikke hva den heter, men det er en jaktkniv som ble laget av helle en gang på 1980 tallet, tror jeg. Nå finnes den visst ingen steder lenger.

 

 

1931707.jpg

Ikke noe å samle på. Jeg hadde en. Så myk i stålet at bladet bøyde seg hver gang jeg kom til å sette meg på den. Rettet den ut igjen med hendene. Utforminingen av bladet gjør at den passer best som stikkvåpen. Savner den ikke. :)

Endret av Hege P.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en flott kniv av madammen i bursdagsgave.

Helle Temagami. Halvtang, så ikke av tyngste sorten. Men solid nok for de oppgaver den kan utføre. Det vil si det meste uten om kløyving av større vedkubber. Bladet er vel rundt 10cm.

Meget godt håndtak.

Men for samme pris kan du få en del skikkelig robuste kniver i samme størrelse, evt en grei samekniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange kniver. Tidligere brukte jeg oftest en 8" samekniv, men nå om dagen går det i brusletto bamsen og brusletto storbukken. Trenger jeg i kløyve ved bruker jeg ei lita øks. Men plutselig er jeg tilbake til samekniven igjen. Alt etter hva jeg føler for der og da. Samekniven duger noenlunde til alt unntatt stor ved. Mindre kniver duger best som kniv og øks duger best som øks.

Som jeg sa i en annen tråd: den beste turkniven er den du trives best med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 7.8.2016 at 2.29, REs skrev:

Det er en kniv jeg gjerne skulle hatt.

Hvorfor?

Ja si det - - - -, den er jo fin.

Jeg husker ikke hva den heter, men det er en jaktkniv som ble laget av helle en gang på 1980 tallet, tror jeg. Nå finnes den visst ingen steder lenger.

 

 

1931707.jpg

Javel, nå ble endelig ønske mitt oppfylt.

Jeg vet at jeg så en sånn kniv til salgs på nettet for en tid siden med pris kr. 1800,- . Jeg var kun ute etter å kjøpe en kniv, ikke hele nettstedet.

Nå dukket det opp en igjen, på finn.no, men denne gangen ble prien kr. 600,-

Da slo jeg til.

Trenger jeg denne kniven?

Nei, men hvis vi bare skulle kjøpe akkurat det vi trenger så hadde det nok vert utrolig mange Skoda stasjonsvogn på veien og ikke verken Porsche eller Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.