Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken R-verdi må til dersom en bruker quilt?


Prebb

Anbefalte innlegg

Jeg har en dunquilt som i følge produsenten skal være varm nok til å sove med til 20F (ca -6C). De tar høyde for at en bør ha et godt liggeunderlag og sove med fullt undertøy. Nå har jeg fått prøvd med to forskjellige underlag, og i et lite spekter av temperaturer. Jeg forsøkte å sove med en downmat 9 i rundt -6 grader, og opplevde at det ble noe kaldt i løpet av natten. Dette var imidlertid første gangen jeg prøvde den og jeg følte problemet i hovedsak var kuldehull fordi jeg stroppet den til liggeunderlaget i stedet for å lukke den helt igjen.

Jeg prøvde senere i rundt 5-10 grader på samme underlag og opplevde det som godt og varmt og frøs ikke. Når jeg derimot prøvde det på et synmat hyperlite (som har R verdi på R 3,3) nå i juli så merket jeg at jeg frøs godt om natten, selv om jeg i tillegg til posen sov i en lakenpose.

Er R-verdi på 3,3 rett og slett for lite dersom en skal bruke quilt? Må jeg skrote (les: selge) dette underlaget til fordel for et annet lett underlag (f.eks. therm-a-rest xtherm), eller er det jeg som gjør noe galt, eller holder rett og slett ikke quilten det den lover?

Å bruke downmaten året rundt er jo et alternativ, men den veier jo et tonn i forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd med et "vanlig" liggeunderlag under Downmat/Hyperlite? Da isolerer du bort den direkte kuldeoverføringen mellom bakken og Exped'en.

 F.eks Mammut Alpine mat Ul veier kun litt over 100g, det er ikke veldig mye mer enn en sitteplate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Omnilite skrev:

Har du prøvd med et "vanlig" liggeunderlag under Downmat/Hyperlite? Da isolerer du bort den direkte kuldeoverføringen mellom bakken og Exped'en.

 F.eks Mammut Alpine mat Ul veier kun litt over 100g, det er ikke veldig mye mer enn en sitteplate.

Ja, bruker det. Ingen forskjell med og uten det. Brukte bamse i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er -6C extreme temp eller comfort?

Har ingen erfaring med quilt på bakken eller Hyperlite, men har dette underlaget isolasjon i seg eller bare luft?
En god venn sa til meg en gang da jeg brukte skum mellom bakken og en Exped synmat7 at man bør ha skum-matten mellom deg selv og luft-matten. Det fordi lufta inne i underlagetr blir/er kald og man får aldri nytte av isolasjons egenskapene i skummet.

Ved å ha skummet over luft-underlaget demper/fjærer luft-matten mot bakken og skummet isolerer maksimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, 7homas said:

Er -6C extreme temp eller comfort?

Har ingen erfaring med quilt på bakken eller Hyperlite, men har dette underlaget isolasjon i seg eller bare luft?
En god venn sa til meg en gang da jeg brukte skum mellom bakken og en Exped synmat7 at man bør ha skum-matten mellom deg selv og luft-matten. Det fordi lufta inne i underlagetr blir/er kald og man får aldri nytte av isolasjons egenskapene i skummet.

Ved å ha skummet over luft-underlaget demper/fjærer luft-matten mot bakken og skummet isolerer maksimalt.

Er litt usikker på dette egentelig, altså hvorvidt skumunderlaget skal over underlaget eller under. Jeg vil tro under men det kan avhenge av hvilket underlag man har fra før. Thermarest som jeg har innheolder ikke dun men et reflekterende matriale som reflekterer kroppsvarmen tilbake, her vil jeg tro at skumunderlaget fungerer best om det er under. Har man et som bare inneholder dun så kan man vel kanskje også ha det over....

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 7homas skrev:

En god venn sa til meg en gang da jeg brukte skum mellom bakken og en Exped synmat7 at man bør ha skum-matten mellom deg selv og luft-matten. Det fordi lufta inne i underlagetr blir/er kald og man får aldri nytte av isolasjons egenskapene i skummet.

Ved å ha skummet over luft-underlaget demper/fjærer luft-matten mot bakken og skummet isolerer maksimalt.

Underlaget isolerer, men skaper ikke varme. Underlaget isolerer fra strålevarmen/kontaktvarmen du gir fra deg. Har du et liggeunderlag over det oppblåsbare liggeunderlaget vil du minske den effekten. Har du det under vil du i noen grad isolere mot bakken.

Her er en illustrasjon: http://www.cascadedesigns.com/ie/therm-a-rest/about/technology

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

9 timer siden, eifu skrev:

Underlaget isolerer, men skaper ikke varme. Underlaget isolerer fra strålevarmen/kontaktvarmen du gir fra deg. Har du et liggeunderlag over det oppblåsbare liggeunderlaget vil du minske den effekten. Har du det under vil du i noen grad isolere mot bakken.

Her er en illustrasjon: http://www.cascadedesigns.com/ie/therm-a-rest/about/technology

 

12 timer siden, 7homas skrev:

En god venn sa til meg en gang da jeg brukte skum mellom bakken og en Exped synmat7 at man bør ha skum-matten mellom deg selv og luft-matten. Det fordi lufta inne i underlagetr blir/er kald og man får aldri nytte av isolasjons egenskapene i skummet.

Ved å ha skummet over luft-underlaget demper/fjærer luft-matten mot bakken og skummet isolerer maksimalt.

R-verdier på underlagene kan du legge sammen. Det utgjør ingen forskjell hvilken rekkefølge du legger dem i, annet enn for komforten. Varmen må gjennom begge underlagene og ned i bakken for at du skal bli kaldere. Det er noe varmetap fra underlag til luft også men det er nesten betydningsløst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, ArveS said:

R-verdier på underlagene kan du legge sammen. Det utgjør ingen forskjell hvilken rekkefølge du legger dem i, annet enn for komforten. Varmen må gjennom begge underlagene og ned i bakken for at du skal bli kaldere. Det er noe varmetap fra underlag til luft også men det er nesten betydningsløst.

Er det et isolerende eller reflekterende underlag vil jeg være tilbøyelig til å være enig, men ikke om det er kun luft ala Synmat.
Har du prøvd å ligge under tarp i 10 minus på et Synmat7? Det er pisskaldt ;) 

Jeg vil i hvertfall legge skumunderlaget over det uisolerte/ ikke reflekterende luftunderlaget hvis jeg må bruke den komboen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, 7homas skrev:

Har du prøvd å ligge under tarp i 10 minus på et Synmat7? Det er pisskaldt ;) 

Det tror jeg på :)

Men det hadde vært interessant om noen hadde lab-eksperimenter på om rekkefølgen liggeunderlagene ligger i spiller noen rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8/5/2016 at 9.30, 7homas skrev:

Er -6C extreme temp eller comfort?

Har ingen erfaring med quilt på bakken eller Hyperlite, men har dette underlaget isolasjon i seg eller bare luft?
En god venn sa til meg en gang da jeg brukte skum mellom bakken og en Exped synmat7 at man bør ha skum-matten mellom deg selv og luft-matten. Det fordi lufta inne i underlagetr blir/er kald og man får aldri nytte av isolasjons egenskapene i skummet.

Ved å ha skummet over luft-underlaget demper/fjærer luft-matten mot bakken og skummet isolerer maksimalt.

Produsenten sier ratingen tilsvarer T-limit.

Fra http://www.enlightenedequipment.com/faq/#Temperature
"Our ratings are similar to the EN Lower Limit rating, also often referred to as the Men’s rating. Thus, a 20° rated quilt will be comfortable for the average man at about 20° outside. This makes a few assumptions: he’s wearing sufficient head insulation, such as one of our Hoodlums, he’s using a pad that’s sufficiently warm for the conditions (don't over look this; the pad is a critical part of your insulation), and he’s wearing base layers."

Hyperlite og synmat UL har samme R-verdi (3,3)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.