Gå til innhold
  • Bli medlem

eifu

Anbefalte innlegg

20 timer siden, tshansen skrev:

Driver selv å vurderer dette teltet til solo turene mine framover. Er selv 2 meter høy og trenger litt ekstra plass i innerteltet enn hva et Soulo kan gi. Føler det er litt for klaustrofobisk. Er det mulig for en på 2 meter å sove i dette teltet uten å bli fuktig på enden av soveposen er det helt knall i padden 

Synes da er veldigt godt gjort for ein "2 metring" å sova inni soulo, er ikkje meir plass inni da teltet enn da må vera synes eg da, til ein på 1,8m, har ikkje brukt da på tur enda da, berre prøvda da i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, can skrev:

Synes da er veldigt godt gjort for ein "2 metring" å sova inni soulo, er ikkje meir plass inni da teltet enn da må vera synes eg da, til ein på 1,8m, har ikkje brukt da på tur enda da, berre prøvda da i hagen.

Jeg blir nok å gå for et Allak ja. Her skal det være litt bedre plass :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tshansen - Jeg tror at fjellreven abisko Dome 2 har betydelig mindre pakkvolum. Den har litt tynnere duk enn Allak i størsteparten av teltet, men tykkere duk enn allak langs kantene. Dette gjør at man får ett sterkt telt med meget lite pakkvolum, og posen som følger med har kompresjonsremmer.

Det jeg vet, er at Abisko Lite 1 har mye mindre pakkvolum enn Hilleberg Akto, så jeg går derfor utifra at det samme gjelder for Abisko Dome 2 vs Allak.

Kvalitetsmessig er nok begge teltene i samme klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, can skrev:

Synes da er veldigt godt gjort for ein "2 metring" å sova inni soulo, er ikkje meir plass inni da teltet enn da må vera synes eg da, til ein på 1,8m, har ikkje brukt da på tur enda da, berre prøvda da i hagen.

Jeg er 189cm og ikke plagsomt bred :no:
Valgte Unna og heller mangle lite fortelt.
Mulig at jeg har utviklet klaustrofobi på mine eldre dager mtp Soulo.
Gi meg innerteltet på Unna og forteltet til Soulo så kjøper jeg det på flekken :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Soulo for to uker siden men returnerte det straks jeg så hvor liten plass det var. Kjøpte Allak i stedet, perfekt! Plukket opp noen spenn/strammere som jeg skal bruke for å komprimere teltet litt. Allak tar litt plass i sekken, men pakker du som nevnt over, stenger og telt hver for seg ( benytter spenn/ strammere på teltet ) tar det ikke noe særlig plass. Har ikke fått testet teltet ennå. Håper på tur siste helgen i november. Men inntrykket jeg fikk etter å ha montert teltet i hagen var meget meget bra! Jeg kommer fra et "gammelt" Ringstind light 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, imnew skrev:

Kjøpte Soulo for to uker siden men returnerte det straks jeg så hvor liten plass det var. Kjøpte Allak i stedet, perfekt! Plukket opp noen spenn/strammere som jeg skal bruke for å komprimere teltet litt. Allak tar litt plass i sekken, men pakker du som nevnt over, stenger og telt hver for seg ( benytter spenn/ strammere på teltet ) tar det ikke noe særlig plass. Har ikke fått testet teltet ennå. Håper på tur siste helgen i november. Men inntrykket jeg fikk etter å ha montert teltet i hagen var meget meget bra! Jeg kommer fra et "gammelt" Ringstind light 2.

Hvordan føles størrelsen på allak vs ringstind 2 light?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må nevnes at dette er mitt første kuppel-telt så det kan jo være at jeg blir litt lurt av de rette veggene. Men det er ingen tvil om at teltet er større. Liker tak høyden og de rette veggene. To fortelt og to innganger er også gull! Liker at Allaken kan settes opp med hansker på, enkelt klips system og lekkert at stengene ikke har full "kanal" . Må også nevne at Ringstind Light 2 teltet mitt er jeg ennå veldig fornøyd med men.... Det skal bli godt å kunne sette opp Allaken "hvor som helst" for det kan jeg ikke gjøre med Ringstind. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, imnew skrev:

Det må nevnes at dette er mitt første kuppel-telt så det kan jo være at jeg blir litt lurt av de rette veggene. Men det er ingen tvil om at teltet er større. Liker tak høyden og de rette veggene. To fortelt og to innganger er også gull! Liker at Allaken kan settes opp med hansker på, enkelt klips system og lekkert at stengene ikke har full "kanal" . Må også nevne at Ringstind Light 2 teltet mitt er jeg ennå veldig fornøyd med men.... Det skal bli godt å kunne sette opp Allaken "hvor som helst" for det kan jeg ikke gjøre med Ringstind. 

Gode innspill dette... Det er noe med akkurat dette teltet som applerer fælt til meg. Men fortsatt i tenkeboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, imnew said:

Det må nevnes at dette er mitt første kuppel-telt så det kan jo være at jeg blir litt lurt av de rette veggene. Men det er ingen tvil om at teltet er større. Liker tak høyden og de rette veggene. To fortelt og to innganger er også gull!

Det sistnevnte er jeg enig i! Aldri mer telt med en inngang - eller enda verre: innertelt som blir lavere og lavere bakover. Selv bruker jeg hovedsakelig Exped Orion, det har også rette innervegger og 125 cm takhøyde, det gir en suverén romfølelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/16/2017 at 10:41 PM, Mareng said:

@tshansen - Jeg tror at fjellreven abisko Dome 2 har betydelig mindre pakkvolum. Den har litt tynnere duk enn Allak i størsteparten av teltet, men tykkere duk enn allak langs kantene. Dette gjør at man får ett sterkt telt med meget lite pakkvolum, og posen som følger med har kompresjonsremmer.

Det jeg vet, er at Abisko Lite 1 har mye mindre pakkvolum enn Hilleberg Akto, så jeg går derfor utifra at det samme gjelder for Abisko Dome 2 vs Allak.

Kvalitetsmessig er nok begge teltene i samme klasse.

Bruker ikke Fjellreven PU coating istedet for silnylon? Kan det sies å være i samme klasse? Det er ikke sarkastisk ment, men et genuint spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørja skrev:

Bruker ikke Fjellreven PU coating istedet for silnylon? Kan det sies å være i samme klasse? Det er ikke sarkastisk ment, men et genuint spørsmål.

Nei. Det står på nettsiden deres også.

De bruker Silnylon, deres egen triplerip, på samme vis som at hilleberg bruker sin egen kerlon.

De nye fjellreventeltene står ikke tilbake for hilleberg på noen som helst måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bjørja said:

Bruker ikke Fjellreven PU coating istedet for silnylon? Kan det sies å være i samme klasse? Det er ikke sarkastisk ment, men et genuint spørsmål.

Det ene er ikke bedre enn det andre, PU-belegg og silikonbelegg har forskjellige egnskaper. Her er et svar Johanne fikk fra Exped om forskjellene (Exped lager Orion både med PU og silikon):

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.