Gå til innhold
  • Bli medlem

Et stort telt, eller to mindre?


Jivebunny

Anbefalte innlegg

Hei.  Første innlegg på siden her og håper på noen innspill.  Mor,  far og to gutter på 11 og 14 år vil prøve oss på litt friluftsliv og overnatting i telt. Tenker å bruke det både i lavlandet og på fjellet Har et nordmarka 2 telt allerede og skal kjøpe et telt til. Det vi er usikker på er om vi skal investere i et telt med plass til alle,  feks Bergans trollhetta 4/helsport fjellheimen 4,  eller om vi heller bør kjøpe et 2-3 mannstelt som supplement til nordmarka 2. Vekt er et tema,  sa fruen har en litt brysomme nakke,  men guttene bør jo etterhvert også kunne bidra noe.  Hører gjerne fra dere,  erfaringer,  tips..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Børge -- og velkommen til Fjellforum!

Jeg ville helt klart gått for to telt: Når guttene begynner å bli såpass store, så blir det nok ganske trangt i et firemanns tunneltelt. Av erfaring så vil mine (8 og 11) for all del unngå å ligge trangt i mitt Hilleberg Nallo 4 GT, og vi ender så godt som alltid heller opp med to mindre telt. Tar vi firemannsteltet, ender jeg alltid i ytterteltet -- og da gjerne litt myggspist på morgenen :-(.

Alternativet må i så fall bli å skalere opp til type lavvo, noe vi forsåvidt har hatt suksess med når de var mindre... mine vil egentlig helst har egne telt helt for seg selv (gutt og jente), så det har hendt vi har dratt på tre telt -- da blir det raskere ro, mindre overtrøtt tøysing på kvelden, og litt privatliv for alle involverte :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel gått for 2 mindre telt selv pluss en tarp av brukbar størrelse. Er ofte enklere å få plass til små telt enn et stort. Så blir det som regel flere oppvåkninger om natta når mange er i et telt fordi noen må ut en tur.  Velger du et stort så ville jeg sett på 5-6 manns. 4 pers i 4 manns blir ofte trangt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier: to telt

Lettere å fordele vekta
Lettere å finne plass til dem
Gutta synes sikkert det er kulere å sove alene i det ene teltet enn sammen med mor og far
Enklere å dra på tur med bare en av gutta eller gutta alene etterhvert
Enklere å dra på tur med bare kona
Enklere å dra på soloturer

Med en tarp i tillegg kan dere f eks lage et tørt ute-område mellom teltene eller bare et tørt sted i nærheten av bålet og ha teltene litt unna.

Ett, stort telt, høres bare begrensende ut

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Da følger jeg opp med spørsmål om valg av telt. Har selvsagt sett på en del Helsport telt, men også på Mountain Hardware Vue (2,5 og 2,5) og faktisk MX sport sin Vikafjell serie. Noen som har erfaring med disse?

Ser ut som høyden er bra, vekten er helt ok, men så er det dette med at man slår opp innerteltet først - kombinert med regnvær som vi jo har vi litt av her på Vestlandet. Samtidig vet jeg at vi i første rekke blir finværscampere i perioden april - september.

Hører gjerne på forslag igjen - det er store sprik på pris og selv om jeg vil ha kvalitet ønsker jeg ikke å hive penger ut vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.