Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygging av elementær "trad-rack"


Henrik Hillestad Løvold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har klatret en del på bolter, men driver og tar steget over på naturlige sikringer. Fra før har jeg en hel haug med ekspresslynger, noen enkle og doble slynger, 3-4 skrukarabinere, og et sett Camp Pro Nuts (str. 1-7) som jeg har brukt for å lage ankre for topptauing "top down" der det ikke er bolter. Jeg innser at jeg sannsynligvis trenger flere slynger+binere, nøtter og noen cams for å kunne bruke dette til å gå en-taulengdes trad-ruter, men spørsmålet mitt er egentlig hva, og hvor mye jeg trenger. Kamkiler er jo svinedyre, og jeg er på studentbudsjett for tiden, så økonomi er en faktor.

Noen med klatreerfaring som kan gi meg et godt utkast til hva en elementær trad-rack bør inneholde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fra før en masse ekspresslynger, sandsynligvis korte (10-15 cm). Du køber nogle 60 cm slynger, så du kan skifte nogle af de korte slynger til 60 cm. Når slyngen ligger  tredobbelt, er den 20 cm men kan let forlænges til 60 cm. Når 60 cm slyngen skal kortes ned til 20 cm, gør man det ved at putte den ene karabiner ind gennem den anden og derefter clipse omkring begge slyngens parter. Det er lidt svært at forklare med tekst. Det er nemmere at vise, men det kan jeg desværre ikke gøre lige her. Med 60 cm slynger får du større fleksibilitet og mindre tovdrag, hvis mulighederne for placering af sikringer ikke lige følger en ret linje.

Så har du brug for nogle flere kiler. 7 stk. er for lidt. Ved nogle fabrikater består et sæt af 10 stk., og hvis du køber sådan et sæt, har du 17. Så burde du være godt kørende. Kamkiler er dyre, ja, men der er også gode! En ting, der ikke bruges så meget mere, er hexentrics. Til de lidt større rids, hvor selv de største kiler er for små, kan hexentrics sagtens bruges. Jeg ved ikke, om man stadig kan købe de originale hexentrics med lige sider, som f.eks. Camp lavede, men Black Diamond laver en variant med buede sider, som man i hvert fald kan købe. I teorien skulle hexentrics også kunne bruges i rids med parallelle sider - i hvert fald, hvis de er konstant belastede - men jeg har aldrig turdet satse på det, da man er afhængig af den konstante belastning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis mer enn nok slynger og karabinere. Om du bare skal klatre éntaulengers ruter, holder det med et vanlig kilerack og evt. noen få kamsikringer. Kiler: et fullt sett 1-10 pluss dobbelt opp på midten, altså to stk. av str. 4, 5 og 6, pleier å holde helt fint. Lær deg bruken av dem for å utvide mulighetene. Kammer er som du allerede vet dyre, så det er bare å begynne å spare opp :) Jeg ville slått til med et par-tre Camalots: grønn, rød og gul, og så plussa på med et par-tre str. under (f.eks grønn, gul og rød Aliens eller tilsvarende) når du får råd. Eller andre merker i tilsvarende størrelser - da har du nok til å klatre de fleste normalt godt sikra ruter uansett hvor du drar (fordelen med Camalots, som er kostbare saker, er at de har videre «range» enn mange andre kammer). Skal du klatre flere taulengder i fjellet øker utstyrsbehovet noe, f.eks et par større kammer er kjekke å ha siden formasjonene gjerne er større, men den tid den sorg. Hexer er kjekke nok, selv om de er sjeldnere å se i våre dager, særlig i de større rissene. Men du vil på lang sikt foretrekke kamsikringer i de aller fleste situasjoner :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sier meg enig med de andre her; noen 60 cm slynger, halvannet sett med kiler (med dobbelt på midten), og så noen få kamkiler til å begynne med. Kamkilene "sparer" du så lenge du kan opp taulengden til du virkelig trenger dem - og da er de deilige :-D

Ellers vil jeg råde deg til å kjøpe litt av gangen utover det grunnleggende racket slik at du faktisk kjenner etter hva du virkelig har lyst på basert på hvor/hvordan du klatrer. Regner med studentbudsjettet ditt automatisk regulerer dette...

Dersom du har én eller flere faste klatrepartnere er det jo mulig de har komplementært utstyr, selv om det er tilfredsstillende å være selvforsynt.

Angående hexentrisk som nevnt, så har jeg et noe ambivalent forhold til dem. Har selv DMM sine med forlengbare slynger. Jeg liker dem i prinsippet veldig godt, og i store riss kan man få noen fantastiske plasseringer som man kan heise bilen etter. Likevel blir kamkilene ofte valgt framfor hexene - kamkiler er rett og slett raske og allsidige, men de krever et kritisk blikk. Én fordel som ikke er nevnt med hexer er at hvis andre klatrere hører deg komme med de bjellene så tror de at du begynte å klatre på 70-tallet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Dersom du vet hvor du kommer til å klatre mest, ta en prat med de lokale klatrerne og spør hva de anbefaler. Noen steder krever dyre kamkiler i bøtter og spann (Squamish, Canada feks) mens andre steder passer kiler temmelig godt (Kolsås). Det er også forskjell på formen til kiler, kan være verdt å kjøpe DMM walnuts eller lignende dersom de du har er av dem klassiske "flate profilen". Jeg har ikke klatrer mye i Norge, med hexer funker etter min erfaring best i høyfjellet (og ikke godt på "loddrette" granitt riss etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kamkiler er dyre, så det kan være lurt å følge med på salgene som jevnlig dukker opp på Sportsnett.no, Oslo Sportslager og Fjellsport.no. Mye å spare når de settes ned til 30-40%.

Det kan være lurt å ha vekt i bakhodet når du skal bygge trad rack. Hvis du etter hvert skal opp i f.eks Jotunheimen der anmarsene er lange, vil du bli glad for at du valgte lett utstyr.

+1 på det med å komplementere utstyret til partneren din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.