Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellstøvler like digge som joggesko?


Martin HJ

Anbefalte innlegg

Annonse
On 9 August 2016 at 3:03 PM, Christian Heggland said:

Kan anbefale Salomon Speedcross 3  gått mange turer på dem i fjellet, fungerer utmerket. Eneste som trekker ned er vell hvis man skal gå over myr osv. da blir man fort blaut. Men det er man jo klar over hvis man velge å gå med så lave sko uansett.

Støtter denne.  Spedcross 3 sitter som støpt, men sålen slites fort hvis det er mye fjell/stein. Den nye Speedcross 4 skal muligens vært litt bedre, men det er fortsatt en sko primært for mykere underlag. Testet Salomon Wings Pro 2 over Besseggen i helgen. Sålen er tilpasset hardere underlag og gir svært godt feste på fjell. 
Jeg bruker også Salomon Quest. En tyngre og høyere sko men med noe av komforten fra terreng-joggeskoene til Salomon.


Roger
 

Endret av rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine siste to par har vært Alfa. Ok fornøyd, men ja....joggeskoa er fantastisk etter en dag med fjellstøvler. Kjøpte meg Salewa Wildfire Pro i sommer, og de var fantastisk gode, så neste gang jeg skal ha fjellstøvler skal jeg prøve de fra Salewa. Har de samme oppbygning som Wildfire Pro, går jeg nok for de. Nærmest mulig joggesko jeg kan komme på en fjellsko tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 3.8.2016 at 0.12, a_aa skrev:

... Det er ikke lenge siden jeg først prøvde dem, så jeg vet ikke hvor lenge de holder - foreløpig ser det veldig greit ut ...

... sa jeg om La Sportiva Core GTX. Det ser egentlig ikke helt greit ut lenger, tror jeg. Se på beskyttelsen i gummi aller fremst på skoene:

La Sportiva Core GTX (P8250766).JPG

Løsnet. Enten dårlig utført liming, valgt feil lim for materialene, eller valgt feil materialer for å lime sammen. I sommerferien brukte jeg mine gamle yndlingsstøvler på de lengste turene, så disse støvlene har knapt 10 mil langs terrenget ennå. Da er dette for dårlig, synes jeg. Tror jeg må ta en prat med XXL, og høre hva de sier. Alternativt forsøke å reparere selv med noe kraftig elastisk lim ala Stormsure/Aquasure, kanskje?

Uansett - vær obs på at det kan ligge snags med holdbarheten på sammenføyningen her.

Etterskrift: Var innom en XXL-butikk med støvlene, og fikk beskjed om at "Sånn skal det ikke være, nei!" - leverte inn de brukte, og tok ut et nytt par :) La på en stripe Aquaseal over skjøten mellom gummien og jukselæret - men ser jeg burde ha rubbet opp gummien litt først, den delen av stripen som ligger på gummien har ikke festet seg skikkelig.

Endret av a_aa
Etterskrift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@a_aa jeg har gått bratt og hardt i helgen med en som gikk i slike sko du viser til. Han er veldig glad i de, men ble mye mer sliten i føttene og beina enn oss med stive støvler. Våt på beina ble han også. Så han er på jakt etter noe mer solid nå. Men vi gikk enten i myr eller steinrøys av verste sort i to lange dager. Jeg er i hvert fall glad jeg hadde stive såler i steinrøysa. De ser allikevel veldig gode ut for lange vandringer i roligere terreng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gittiamo: Tror det er en tilvenningssak, går du med myke/minimalistiske sko lenge (jeg har gjort det i 6-7 år nå) blir musklene som stiver av og demper gradvis sterkere og mer utholdende etterhvert. Så da jeg gikk De syv søstre for tre uker siden, som også er bratte og harde, brukte jeg enda mykere sko enn disse, nemlig mine godt brukte Inov-8 Roclite 400 GTX. Skal ikke si at jeg ikke var sliten i beina etterpå, men det tror jeg nok ikke stive såler hadde endret mye på :D 

For meg var poenget å få foten nærmere bakken for å øke stabiliteten (overtråkk er no dritt), det betyr mindre rom for demping i sålen, som igjen betyr at støvlen må være myk nok til at du kan lande på forfoten og bruke leggmusklene til å "dempe ned" hælen. Tungt i begynnelsen, godt når det har gått seg til - synes jeg (men garantert ikke alle).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@a_aa jeg er enig i dette. Går helst i terrengløpesko selv. De tørker fort om man plumper, og er ganske nære en minimalistisk sko. Jeg har sterke ben og ankler (men håpløst stive føtter) og lander fint med minimalistiske sko. Men i steinrøysa vi gikk, så ble alle skarpe stener man tråkket på, ganske vondt etter hvert. Å lande på flat sten hørte til sjeldenheten. Etter flere timer i røysa så ble føttene ømme. 

Det ideelle er vel å ha ørten par for alt slags terreng, og bytte underveis som underlaget endres. Men det blir styrete. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. august 2016 at 20.23, Martin HJ skrev:

De så jo meget spesielle ut, og digge :) Noen som har erfaring med Hoka One One støvlene?

 

Har noen hoka One One terrengløpesko som jeg har brukt en del. Det er bare å kaste alt annet jeg har av terrengsko, da det aldri kommer til å bli brukt igjen (dvs Salomon speedcross 3). Hokaskoen er helt fantastisk. Jeg sliter litt med belastningsskader i nedoverbakker, og har ikke sett noe til det etter at jeg kjøpte hokasko. I tillegg er de utrolig lette. 

Har kun prøvd Tor-modellen i butikk, og kan signere på at det er det nærmeste du kommer en joggesko i fjellskoverden. Den veier for det første ingenting, og sålen er relativt lik de på løpeskoen min, noe som er ganske langt fra en tradisjonell fjellsko. Det er en ganske stabil sko da du står litt nedi sålen, men skoen er ganske myk rundt anklene så noe ekstremt med ankelstøtte er det nok ikke, men mer enn nok til de fleste. Du har en grov vibramsåle på den, så grepet er nok greit. 

Eneste negative jeg har å si om hoka er at de ser litt rare ut, men det er verdt komforten, spør du meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.8.2016 at 21.34, Happy skrev:

http://www.salomon.com/no/product/x-ultra-mid-2-gtx.html?article=371032

Har brukt desse masse. Lette og gode å gå med. MEN dei er ikkje sterke og på ein del tura blir dei for låge.

 

Elsket disse på pilgrimstur i Spania. På Hardangervidda i sommer var jeg dassbløt på beina for 7 hele døgn. Er usikker på om det bare er mitt par det er noe gale med, men de tålte i alle fall ikke myr (andre med fjellsko var tørre hele turen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, milsub skrev:

Elsket disse på pilgrimstur i Spania. På Hardangervidda i sommer var jeg dassbløt på beina for 7 hele døgn. Er usikker på om det bare er mitt par det er noe gale med, men de tålte i alle fall ikke myr (andre med fjellsko var tørre hele turen...)

Tolte meir vatn då dei var nye. Har brukt dei eit år, og no kan eg ikkje trakke gjennom myre med dei, Men dei toler framleis mykje meir vatn enn joggesko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den ‎09‎.‎08‎.‎2016 at 18.59, rayun skrev:

Etter å ha brukt det jeg hadde i ungdommen, etterfulgt av M77, og så div crispi, kjøpte jeg til langturen i fjor AKU Alpina Plus GTX. Har sjelden hatt bedre fottøy til turene mine. Mykt skinn og relativt sett god ankelstøtte kombinert med et fantastisk grep gjør dette til den beste støvelen jar har hatt. Støvelen tilhører trekking segmentet, men jeg bruker de også til fjellturene med +20 på ryggen. Aku som merke er ikke det mest omtalte og har sikkert sammenheng med at de ikke er i salg "overalt". Vibramsåle er ferskvare og etter hva jeg har "hørt" kjøper en noen av skofabrikkene opp restpartier av vibramsåler. Således er man kanskje ikke sikret godt grep selv om støvelen er utstyrt med vibram. Etter hva jeg har kunnet få rede på er dette ikke tilfelle med AKU og med min egen erfaring sitter disse støvlene som støpt til fjell og stein. Når de i tillegg føles myke uten å være "svampete" er de helt konge for mine trøblete bein. Som jeg ser det er det 2 minus ved merket. 1, Etter en hard ukestur i norsk høyfjell ser de mer slitt ut enn mine sikkert 10 år gamle Crispi Gjende, uten at det hittill har gått utr over egenskapene.  2, De er ikke å finne i de fleste skotøy forretninger. Jeg vil likevel anbefale deg å prøve skoen selv om den er vanskelig å finne. Et tips i så måte er å sjekke med ortopediske verksteder/klinikker.

@rayun vet hva han snakker om.  Jeg kjøpte AKU støvler på Ortopediteknikk i Tønsberg (alle kan handle der) i våres, og har brukt dem på 3 ukesturer+ på Hardangervidda.  Det beste med dem er at de er "ferdig inngåtte".  Og uten tvil; jeg har aldri hatt bedre støvler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Støtter dere som går for lette fjellsko uten membran, selv har jeg vært veldig fornøyd med Salomon Fellraiser denne sommeren.

MEN.. Dette er som sagt om sommeren. Høst, vinter eller kald vår foretrekker jeg Lundhags jaktstøvlene mine og foretrekker å være både tørr og varm på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.8.2016 at 18.01, Martin HJ skrev:

Følelsen av å ta på seg et par joggesko ved camp etter en hel dag i fjellstøvler er jo ubeskrivelig digg.

Da hadde jeg skaffet meg noen goretex joggesko som du kan bruke på turer/deler av turer hvor terrenget er egnet for det. Du har dem jo med deg i sekken samme hva. Å ha fjellstøvlene på ryggen er vesentlig lettere enn på føttene. ;)

Når jeg gikk på fjelltur med fattern, så fant vi ut at den beste måten å løse dette på var å ha to par fottøy: Fjellstøvler for når det ble for vått, for steinete eller for mye snø. Joggesko for resten av tiden. Stort sett ble joggeskoene brukt. Vi gikk i Jotunheimen, Rondane, Tafjordfjella, Hardangervidda, Setesdalsheiene, Sylane osv

Den 3.8.2016 at 0.22, Landsem skrev:

I prinsippet skal det ikke være noe i veien for å bruke selv lette marathonsko i fjellet, når man har skylle- og tørkemuligheter ved reisens slutt. Dere som vil ha Goretex i lave og lette sko, hvor langt rekker det når man etter niende bekken eller myrhølet plumper eller man vil gå over på lett løping? 

Da har jeg sett på kartet på forhånd og byttet til / startet i fjellstøvler. Hvis terrenget er litt bedre egnet, så er det null problem å ta bittesmå omveier for å unngå de verste stedene. Halvvåte myrer kan jeg gå rett over uten problemer. Bekker kan stort sett hoppes over fra stein til stein. Over elver så er min erfaring at man blir våt, eller kan hoppe fra stein til stein, samme hva om man har fjellstøvler eller joggesko. Nå er jeg 192cm høy og veier under 80kg, så det er kanskje hakket lettere for meg enn snittet å hoppe over de verste stedene.

Når det kommer til noen faktisk sko-anbefalinger, så har jeg lagt min elsk på Adidas Fast X. De har veldig godt grep på gjørmete stier og stein. Er stive nok til å gjøre de behagelig å gå over spisse steiner ikke er noe problem. De er også relativt lette og fordi de ikke har noe foring å snakke om kan man justere varme utfra sokketykkelse og hvis de blir våte, så tørker de fort. På en tur til Brattefjell (1540moh), så er hele anmarsjen mer eller mindre i myr. Det gikk fint på veien opp, men på tilbakeveien så småjogget jeg og plumpet en gang med hver fot på to forskjellige steder. Ikke noe stort problem i tekniske sokker på en varm sommerdag, skoene og sokkene kjentes tørre ut etter kort tid. 

Jeg gikk nylig en 8-timers fjelltur som jeg avsluttet med 30min jogging på grusvei ned 150-200 høydemeter i dem og hadde ikke vondt i hverken tær eller fotblad. Det er ikke sko jeg hadde brukt på asfalt, de er for stive, men på fjelltur er de helt topp.

Jeg har hatt noen Salomon goretex joggesko tidligere som hadde bedre demping, men mykere såle. Ble vesentlig mer sliten i foten av dem og de var nok kjøpt en størrelse for små, så de gnagde på tærne. Jeg har brukt Adidas siden da. Det eneste problemet der er at de er nesten umulige å få kjøpt i butikk. Har kjøpt på nett de to siste gangene.

Den 5.10.2016 at 14.07, 353 skrev:

MEN.. Dette er som sagt om sommeren. Høst, vinter eller kald vår foretrekker jeg Lundhags jaktstøvlene mine og foretrekker å være både tørr og varm på beina.

Godt poeng. Jeg hadde glemt igjen goretex-joggeskoene mine  og endte med å gå i by-joggeskoene mine på en dagstur på fjellet, og det eneste egentlige ubehaget jeg hadde ved å bli våt var at jeg samtidig ble litt kald. Skoene tørket opp fort da, og jo fortere de tørket, jo kaldere ble det. Foretrekker derfor stort sett joggesko med goretex, så slipper jeg å bli våt ved hver eneste myr. ;)

Endret av Blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På 3.8.2016 den 8.17, Martin HJ skrev:

Masse bra svar her folkens! Tror jeg skal notere meg en del av forslagene og ta meg en runde å prøve litt for å kjenne hvor komfortable de enkelte er. Den Hoka One One Tor Utra HI WP må jeg jo bare prøve, leste endel om den og etter hva jeg kan forstå så er det skikkelig saker lagd av noen som kan sakene sine. Er bare litt spent på støtte, holdbarhet av membran og generelt hvor bra de tåler slitasje. Salomon har også endel bra støvler har jeg sett, har noen Salomon tursko/terrengløpesko som er skikkelig ålreite så får sjekke ut fjellstøvlene dems også :)

Ble det Hoka støvler på deg @Martin HJ

Vurderer de selv og dette innlegget dukket opp når jeg Googlet etter erfaringer 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Gunsan skrev:

Ble det Hoka støvler på deg @Martin HJ

Vurderer de selv og dette innlegget dukket opp når jeg Googlet etter erfaringer 1f60a.png

Hei, det ble Crispi Skarven 2.0 :) Med dempende innleggsåle så er disse støvlene de diggeste fjellstøvlene jeg noen gang har hatt på beina, satt som støpt på foten fra første tråkk uten tegn til gnagsår. Anbefales :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.