Gå til innhold
  • Bli medlem

EPIRB - hvem har erfaring med det?


Anbefalte innlegg

Annonse

Er det ikke en vanlig emergency beacon? Lovlig det, så lenge du kun bruker den som en siste utvei.

Men er kanskje bedre å kjøpe en satelitt telefon, så får du gitt mere informasjon enn posisjonen din. Tror ikke prisen er så ulik heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en vanlig emergency beacon? Men er kanskje bedre å kjøpe en satelitt telefon

Akkurat, det er en vanlig emergency beacon. Men nødpeilesender tåler f.eks. -40 om vinteren, synes ikke at en sånn satelitt telefon tåler det samme (særlig batteriene skal da få problemer på lang tur).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batterier er stort sett et problem om vinteren, pleier å legge de i buksa for å varme dem ved behov.

Men om du vil ha en nødpeilesender er kanskje en butikk som selger båt utstyr rette stedet å gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg sikkert skal ta en tur til en som selger båtutstyr men har hatt håpet om å få noe informasjoner fra en som kanskje ha erfaring med nødpeilsender.

Takk for svarene.

Hilsen

Detlef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nødt til å søke Post og Teletilsynet for å ha nødpeilesender.

Litt av grunnen er identifisering, ved sending av nødsignal.

Du får en unik digital kode som identifiserer deg, hvis du sender nødsignal.

Alle nødpeilesendere sender på 406MHz, og letemannskaper bruker 121,5 MHz til å peile senderen din.

Den senderen du viste til, ser ut som den har innebygget GPS Modul. Den sender da også kordinatene dine, sammen med nødsignalet.

Får også nødpeilesendere som kan tilkobles GPS eksternt, slik at man kan sende posisjon.

Jeg har bare brukt eldre typer nødpeilesendere, så har ikke erfaring med sending av GPS posisjon.

Har forøvrig aldri aktivert nødpeilesender heller 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Reddet Reddet av nødpeilesenderen

http://www.bt.no/lokalt/article278485.ece

57-åringen skulle ta seg fra Bergen til Shetland i denne 14 fots store båten. I natt ble han reddet vest for Marstein fyr i Austevoll.

Legg merke til dette:

Nødpeilesenderen var avgjørende for å finne mannen. Men den ga også noen redningstekniske problemer, fordi den var lånt - og av amerikansk opprinnelse.

- Dermed tok det en stund før vi visste hva slags fartøy og hvem vi faktisk lette etter. Men det er selvfølgelig sekundært: Det viktigste for oss er uansett å redde liv, sier Solberg.

Det er fullt mogleg å nytte peilere registerert i utlandet, men det kan vera greit å oppdatera informasjon om kven som bruker den ser det ut til. Veit ikkje eksakt korleis dette i praksis skal oppdaterast? I Norge er det vel Post og teletilsynet som har ansvaret.

Modern emergency beacons transmit a serial number. When the beacon is purchased this number should be registered with the relevant national authority. Registration provides the national authority with phone numbers to call, and a description of the signaling vessel, including its home port. The registration can give much of the information needed for starting the rescue. Also, they provide an easy way for the notification services to check and eliminate false alarms quickly.

Ellers gir Wikipedia ein god beskrivelse av systemet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_position_indicating_radio_beacons

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.