Gå til innhold
Kjell Iver

"Jeg har oppdatert bloggen min" - tråden

Anbefalte innlegg

Oppdatert bloggen med dag fire fra min ukestur på Hardangervidda fra Haukeliseter til Finse, hvor jeg har fulgt Massiv-ruten (en lengre turrapport på forumet er på vei). På denne dagen gikk jeg fra Litlos til Sandhaug hvor jeg tok meg en pause før jeg gikk videre og fant meg et tjern å telte ved siden av.

Massiv_Day04_08_Dark_sky_above_Nordmanns

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dag fem på Massiv over Hardangervidda har plutselig dukket opp på bloggen, denne dagen tok meg fra en våt teltplass ved Reinsmyrtjørna til en tørr overnatting på Stigstu. Hvor jeg også tok meg en tur opp på Skapsjønuten ovenfor hytta:

Massiv_Day05_03_Langavatnet.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turen på Massiv over Hardangervidda har gått over i historiebøkene, som er fjernt minne ligger mine sparsommelige beretninger igjen på nettet. Den siste dagen gikk jeg fra Finnsbergvatnet til Finse under et grått teppe av vær og regn.

Massiv_Day07_05_Grey_border_between_land

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beveget meg fra over tregrensa til nedenfor den. Tilbake til hverdagen ventet skogene i Oslomarka. Ble en tur til Moldkastet på kjentmannspostjakt på lørdag:

160820_03_Utsikt_mot_Oslo_fra_Hagahogget

Du store alpakka, du finner blogginnlegget her: Skjult lenke - logg inn for å se den.

Endret av TarjeiSkrede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bloggen har begynt å bli oppdatert med historiene fra høstens langtur i Spania, hvor jeg gikk GR1 Sendero Historico fra Picos de Europa til Middelhavet. Det vil komme en egen turrapport for vandringen. Sist ute var dag tre på turen:

GR1_Day03_04_Pena_Espiguete.jpg

Peña Espigüete.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatert bloggen min fra vandringen på GR1 Sendero Historico, har nå kommet til dag 21 hvor jeg gikk fra Olite til Gallipienzo Antiguo, som nesten kan sies å være en vandring fra et eventyrslott til en spøkelsesby. Vandringen var også den siste gjennom det flate landskapet i Navarre til å komme meg litt mer opp i åsene etterpå. Høydepunktene var de vakre landsbyene jeg besøkte. Samt det å vandre rundt i en nesten forlatt landsby (Gallipienzo Antiguo) om kvelden, med bare enkelte lys fra vinduer her og der, og hvor gatelysene slo seg tilfeldig av og på og lot meg stå igjen i stummende mørke mutters alene, småguffent og artig.

GR1_Day21_09_Gallipienzo_Antiguo.jpg

Gallipienzo Antiguo i det solen er på vei ned bak åsene i vest.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går fremover, selv om det går sakte. Idag har jeg fått ut den 24. dagen på turen (GR1 Sendero Historico). Høydepunktet for dagen var de imponerende klippene ovenfor Agüero, Mallos de Agüero, men de lar jeg de som går inn på bloggen få se. Istedet viser jeg et bilde fra morgenen hvor jeg står oppe på en rygg i et avsidesliggende område og speider tilbake, hvor mørke skyer har brettet seg over landskapet og erstattet den blå himmelen i starten av dagen.

GR1_Day24_02_View_from_ridge_below_Puy_M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den 25. dagen på GR1 Sendero Historico tok meg til Loarre. Det ble en noe kortere vandring, men den ekstra tiden ble brukt til å besøke den gedigne borgen ovenfor landsbyen, Castillo de Loarre, samt ett noe overhastet lege-besøk. Selve vandringen var en flott tur under dramatiske røde klipper, med besøk til ruinene av ett gammelt vakttårn.

GR1_Day25_01_Dramatic_view_from_Murillo_

Dramatiske skyer over Aguja Roja klippene fra Murillo de Gallego. Torre de Marcuello kan ses til høyre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I ettermiddagen i Loarre besøkte jeg Castillo de Loarre, en gedigen borg fra middelalderen, også brukt av Ridley Scott som lokasjon for Kingdom Of Heaven. Borgen skulle også følge meg på vandringen til Bolea neste dag, hvis rute var mindre spennende, men hvor en avstikker til ett kapell, Ermita Virgen de la Peña, bygd omtrent inne i en noen klipper var turen høydepunkt. Ettermiddagen bød på nok en tur til ett kapell bygget inne i en klippe, Ermita de San Cristobal, et merkverdig sted.
Fra Bolea beveget GR1 seg over fjellet og et øde hei-landskap til Arguis under noen dramatiske skyer. Vandringen fra Embalse de Arguis til Nocito tok meg inn i Parque Natural de la Sierra y Cañones de Guara og de første møtene med de mange forlatte landsbyene, en nydelig tur gjennom en avsidesliggende dal.

GR1_Day25_12_Entrance.jpg

(GR1 Sendero Historico) Dag 25: Castillo de Loarre: Skjult lenke - logg inn for å se den

GR1_Day26_06_Casa_del_Santero.jpg

(GR1 Sendero Historico) Dag 26: Loarre - Bolea: Skjult lenke - logg inn for å se den

GR1_Day26_14_Ermita_de_San_Cristobal.jpg

(GR1 Sendero Historico) Dag 26: Ermita de San Cristobal: Skjult lenke - logg inn for å se den

GR1_Day27_03_Hoya_de_Huesca.jpg

(GR1 Sendero Historico) Dag 27: Bolea - Embalse de Arguis: Skjult lenke - logg inn for å se den

GR1_Day28_04_Santa_Maria_de_Belsue.jpg

(GR1 Sendero Historico) Dag 28: Embalse de Arguis - Nocito: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På dag 29 kom jeg til det som omtrent kan kalles for indrefileten til GR1, vandringen mellom Nocito og Paúles de Sarsa. Dette var den andre dagen gjennom Parque Natural de la Sierra y Cañones de Guara og den delen hvor antallet forlatte landsbyer i flotte lokasjoner kom som en ren parademarsj. Aller størst inntrykk gjorde Nazare og Bagüeste, begge de to forlatte landsbyene liggende på toppen av en ås med Pyreneene som bakgrunn. 

GR1_Day29_01_Layered_light.jpg

GR1 Sendero Historico dag 29, Nocito til Paúles de Sarsa: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter noen knall dager gjennom avsidesliggende daler og fraflyttede landsbyer var det en mer ordinær vandring som ventet meg, trivelig nok, men uten de store høydepunktene. Med ett unntak, klatringen opp ruinene av Castillo de Samitier (utsikt fra borgen nedenfor), som merkverdig nok ikke lå på selve ruten. Været var strålende, så jeg fikk god utsikt til de mer mektigere fjellene i nord, Pyreneene. Kvelden var den mest skuffende på vandringen så langt.

GR1_Day30_07_Ruin_view_of_the_Pyrenees.j

GR1 Sendero Historico dag 30, Paúles de Sarsa til Ligüerre de Cinca: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den 31. dagen ble nok en litt for lang tur, til gjengjeld var det en fin tur. Jeg spiste frokost sittende midt i L'Entremon-kløften, der ruten er hogget ut i klippeveggene. Besøkte ruinene av Muro de Roda på toppen av en ås med flott utsikt mot Pyreneene og litt lengsel mot å gå oppe i de fjellene og. Avsluttet dagen i ett trivelig overnattingssted i den lille landsbyen Salinas de Trillo.

GR1_Day31_03_Breakfast_in_LEntremon.jpg

Frokost sittende midt i stien som er hakket ut av klippeveggen i L'Entremon.

GR1 Sendero Historico dag 31, fra Meson de Ligüerre til Salinas de Trillo: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fra den lille landsbyen Salinas de Trillo gikk jeg gjennom en glemt skog før omverdenen åpnes opp når ruten går over et åpent hei-landskap. Små grender og landsbyer, borg-ruiner med bønneflagg, bortgjemte kapeller, en forlatt landsby og til og med et buddhist-tempel vokter rundt ruten. Jeg gikk til Graus og var en anelse nervøs på hvordan møtet med en større småby ville være, med tanke på alle de tomme, forlatte landsbyene jeg hadde passert gjennom.

GR1_Day32_01_The_derelict_church_in_Tril

Kirken i Trillo har for lengst gått ut på dato og store åpne sår i bygningen er godt synlige.

GR1 Sendero Historico dag 32, fra Salinas de Trillo til Graus: Skjult lenke - logg inn for å se den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av problemene med GR1 Sendero Historico er veimerkingen, den er stort sett, ...stort sett..., grei nok, men innimellom, så er den totalt fraværende. Som på den 33 dagen hvor jeg hadde planlagt å gå de rundt 20 kilometerne til Lascuarre for så å gå videre for å finne meg et sted å telte. Når jeg kom til Lascuarre hadde jeg gått så mye feil at jeg hadde mistet all motivasjon til å fortsette videre, da hadde jeg gått over 30km. Dagens vandring var og lite spennende, heldigvis kan en kanskje si, men kvelden i Lascuarre ble ihvertfall trivelig.

GR1_Day33_01_Basilica_de_la_Virgen_de_la

Basilica de la Virgen de la Peña.

GR1 Sendero Historico dag 33, fra Graus til Lascuarre: Skjult lenke - logg inn for å se den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kombinasjonen av veldig dårlig vær og veldig dårlig veimerking, samt at jeg følte meg litt sliten, gjorde at den 34. dagen ble en kortere dag enn vanlig. Jeg valgte å ikke gå hele den lange og harde veien til Puente de Montañana og istedet gå en kortere dag. Høydepunktet var det polygonale tårnet i Luzás, et tårn som ga meg vibber til tårnene i Rosens Navn.

GR1_Day34_05_Castillo_de_Luzas.jpg

GR1 Sendero Historico dag 34, fra Lascuarre til Castigaleu: Skjult lenke - logg inn for å se den.

Endret av TarjeiSkrede

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kort historie om en kort tur jeg gjorde om ettermiddagen etter vandringen fra Lascuarre til Castigaleu. Rundt 2km utenfor Lascuarre ligger restene av et gammelt vakttårn som Maurerne bygde på 16. tallet, Torre de los Moros. Turen var omtrent en sammenhengende dusj fra start til slutt, men heldigvis så var det et lettere opphold akkurat når jeg var ved tårnet.

GR1_Day34_12_A_Moorish_tower.jpg

GR1 Sendero Historico, dag 34: Skjult lenke - logg inn for å se den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mørkt, dystert, vått og surt, det var hva været hadde lagt i vente for meg på vandringen til Puente de Montañana. Jeg har hatt dårlig vær tidligere på turen, men så mørkt som det var på denne dagen hadde det ikke vært. Idet det verste været satte inn underveis ble jeg forglemt av veimerkene og ting så ikke lyst ut. Når jeg til slutt kunne gå inn dørene til Hostal Isidro i Puente de Montañana og kjenne varmen kaste ut kulden og omsluke kroppen min, kunne jeg se tilbake på en spennende og tøff tur. Jeg nådde i tillegg en ny milepæl i løpet av denne dagen, da hadde jeg gått over 1000km.

GR1_Day35_10_Montanana.jpg

Montañana.

GR1 Sendero Historico dag 35: Castigaleu - Puente de Montañana: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne dagen var en av de mest fantastiske opplevelsene på turen, når GR1 gikk gjennom Congost de Mont-Rebei. Dette er en kløft som går mellom Montsec d'Ares og Montsec de l'Estall, hvor det bare er tyve meter mellom klippeveggene på det smaleste, som man går gjennom på en rute hugget ut i klippeveggene. Området rundt hadde også mer å by på, som en hengende trapp som går loddrett opp en klippevegg.

GR1_Day36_06_Suspended_wooden_path.jpg

"På den andre siden av dalen kan jeg se en fantastisk konstruksjon, opp en loddrett klippevegg er det oppført en trapp av tre som praktisk talt henger i ‘løse luften’ ut fra klippen."

GR1 Sendero Historico, dag 36, fra Puente de Montañana til Àger: Skjult lenke - logg inn for å se den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kan si mye rart om hvilke rutevalg de forskjellige langdistanse-rutene gjør, men rutevalget som ble tatt på det som ble min 37. dag på GR1, var direkte uforståelig. For på denne dagen gikk ruten over Montsec de Rùbies, men istedet for å gå opp på toppen av ryggen, noe som ville gitt en fantastisk ryggvandring, forsvant ruten inn i skogen rett nedenfor på en skogsbilvei. Etter å ha slitt seg opp til toppen etter en lang klatring opp ønsket jeg å gå med en fortjent utsikt, ikke skjult inne i en skog. Det var en skuffende avslutning på en hard klatring. 

Det gikk derfor ikke lang tid før jeg lot ruten ligge og gikk opp til toppen av ryggen for å følge den videre, til flott utsikt til alle kanter og med en bratt klippevegg rett ned på den ene siden. På veien opp til Montsec de Rùbies gikk jeg forbi både ruinene av en gård og et gammelt steinbrudd, og nok en forlatt landsby liggende rett under klippeveggene.

I blogg-innlegget har jeg beskrevet en alternativ rute for å gå over toppen av ryggen istedet for å følge ruten som GR1 opprinnelig følger, i tilfelle det er noen der ute som ønsker å gå den.

GR1_Day37_07_Montsec_de_Ares.jpg

Utsikt tilbake mot Vall d'Àger og Montsec d'Ares fra Montsec de Rùbies.

GR1 Sendero Historico dag 37, fra Àger til Hostal Roig: Skjult lenke - logg inn for å se den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter tre flotte, men harde, dager føles den 38. dagen som å komme litt ned på jorden igjen. Vandringen fra Hostal Roig til Massanès bar mer preg av å være en transport-etappe på ruten enn å ha noe egenartet å by på. Likevel var jeg tilfreds der jeg gikk, vandringen manglet ikke på utsikt, men den var ikke like spesiell som før. Overnattet i en stor masia (en stor tradisjonell gård, hvor første etasje gjerne brukes som en del av gården og de øvrige etasjene er der folkene bor), som jeg ble etterlatt alene i om kvelden.

GR1_Day38_05_Roc_de_Benavent.jpg

Ett hull i klippene Roc de Benavent.

GR1 Sendero Historico dag 38, fra Hostal Roig til Massanès: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter adskillige dager på tur, er det ikke rart at man føler seg sliten etterhvert. Men på denne dagen, følte jeg at kreftene hadde kommet tilbake. Det gjorde at jeg gikk vesentlig lengre enn det jeg hadde tenkt, men belønningen ble en fantastisk flott vandring opp langs en rygg med tiltagende økende utsikt.

GR1_Day39_08_View_from_Pla_de_les_Guardi

Utsikt fra Pla de les Guardies.

GR1 Sendero Historico dag 39, fra Massanés til Cambrils: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den førtiende dagen på vandringen ble en fin, men ikke like spennende dag på turen, selv om jeg aner at det var fordi jeg merket gårsdagens lange dag at jeg ikke var like fornøyd som jeg burde. Vandringen bød på nok en ruin av en borg, noen gedigne fuglebur og vandring under klipper. Og endte opp i en hyggelig småby med en fin gammelby.

GR1_Day40_04_Castell_de_Oden.jpg

Castell d'Oden.

GR1 Sendero Historic dag 40, fra Cambrils til Sant Llorenç de Morunys: Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.