Gå til innhold
  • Bli medlem

"Jeg har oppdatert bloggen min" - tråden


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Randonee-utstyret brukes oftest når jeg er på hytta i Sunnmørsalpene omringet av fantastiske topper i alle kanter. Siden jeg bor på Sørlandet, langt unna disse fjella, er det ikke ofte jeg har muligheten til å gå på topptur. Derfor undersøkte jeg hvor langt jeg måtte reise opp i landet for å finne noen flotte topper som ligger litt nærmere. Denne turen er et godt forslag om du vil på en flott randonee-tur i Sør-Norge!

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens tur er kommet i bloggen. Årets første soltur! Selv når jeg har vært en tur i syden/sørpå midtvinters har det likevel vært en spesiell følelse å se "den egentlige" (det er liksom litt juks i syden på en måte) komme tilbake. I år har jeg heller ikke det, så det er månedsvis siden sist – følelsen er i grunnen litt ubeskrivelig. Spesielt når det stort sett er overskyet, men så klarer sola å sloss seg gjennom til slutt. Herlig tur, HER i bloggen nå!

P1199900.jpg

Endret av Miamaria
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man vært inaktiv ganske så lenge (til mitt lille forsvar så skal det sies at jeg og synes det er litt vel mye tråder om utstyr, som jeg egentlig ikke er så interessert i). Jeg har lenge tenkt å skrive om denne turen her, og regner med at det og vil dukke opp en rapport her etterhvert (når en bare får stablet opp alt som foregår i hodet en gang i tiden). 

I (fjor) høst gikk årets (andre) langtur fra München til Venezia over Alpene og Dolomittene, på en rute som er lite kjent utenfor den tysk-talende delen av verden, Der Traumpfad. Jeg har nå begynt å skrive om vandringen på bloggen min og første dag er ute. Det må benevnes at selv om denne ruten for alvor gjelder å gå i Alpene og Dolomittene, er de første få dagene helt flate.  Men her er uansett lenken til første dagen, hvor jeg gikk fra München til Wolfratshausen:

Der Traumpfad, dag 1: München - Wolfratshausen

DerTraumpfad_day01_14_Isarwerkkanal.jpg'

Bildet er av Isarwerkkanal.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bloggen oppdatert med dag nummer 2 på Der Traumpfad, hvor vandringen gikk fra Wolfratshausen til Bad Tölz. Som første dagen gikk også denne turen gjennom et flatt landskap, men som da leder mot fjellene i sør. Ikke den mest spennende turen, men ett nødvendig steg for å komme seg til Alpene, ihvertfall om man skal følge ruten uten å jukse. Bad Tölz var en nydelig liten by, hvor de første glimtene av fjellene dukket opp, som ellers hadde vært skjult av det kjedelige været. 

Der Traumpfad, dag 2: Wolfratshausen - Bad Tölz

DerTraumpfad_day02_17_View_from_the_Kalv

Utsikt mot Alpene, delvis skjult av skyene, fra Bad Tölz.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig nærmer det seg at første episode av serien "Landet på langs" vises på YouTube-kanalen min. Premiere-dato ser du på slutten av traileren nedenfor. Videre vil det legges ut en episode samme dag hver uke til alle episodene er ute. Dette er litt av en ekspedisjon, så det er mye råkult i vente! Bare å glede seg! Husk å abonner samt ha på varsler for nye videoer slik at du får vite når episodene kommer ut!

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag ble dørstokkmila for lang, men i går kom jeg meg ut. Det var kaldt. Litt i kaldeste laget egentlig, til å padle. Men det ble som vanlig en fin tur likevel. Jeg måtte bare droppe rulletreninga jeg egentlig hadde en plan om å gjennomføre. Det var uansett bassengtrening om kvelden, så jeg fikk rulla likevel. Turen er HER i bloggen.

DSC08379.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har startet en YouTubekanal med fokus på turer og ekspedisjoner, så håper denne kan falle i smak for flere her inne :) Denne filmen er fra en tur i Ålingsfjella nå i julen, også hadde det vært morsomt om folk la igjen en kommentar på youtube eller sende en direktemelding om hva de syntes

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av de siste to årene har jeg testet skalljakken Arc'teryx Alpha i skikkelig tøffe forhold. Den har blant annet vært med meg på Norge på langs ekspedisjonen fra Lindesnes og helt opp til Mo i Rana over 130 dager! I løpet av alle disse dagene har jakka møtt alt av vær, i dette innlegget gir jeg mine erfaringer med jakken.

_DSC7961.jpg2.thumb.jpg.9af6b8e54d2a5a49b9a5b2b8d67df8f0.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da er bloggen oppdatert med den tredje dagen på Der Traumpfad. Vandringen kom endelig til fjellene, jeg gikk fra Bad Tölz til Tutzinger Hütte under den bratte fjellsiden til Benediktenwand. En vandring i to deler. Den første halvdelen en fortsettelse av den flate vandringen fra de første dagene, med et grått og nitrist vær som slet på motivasjonen. Den andre halvdelen en fabelaktig ryggvandring over Benediktenwand, stigende opp fra havet av skyer. Les mer og se flere bilder på:

Der Traumpfad, dag 3: Bad Tölz - Benediktenwand

 

spacer.png

Fra ryggvandringen over Benediktenwand.

 

 

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakte, men sikkert går det fremover (med skrivingen altså, vandringen går nesten fortere). Bloggen er oppdatert med den fjerde dagen på Der Traumpfad. Jeg gikk fra Tutzinger Hütte til Vorderriß. Høydepunktet på en dag som ellers stort sett gikk gjennom  skog, var turen opp til toppen av Benediktenwand hvor en ibex omtrent stjal alt av oppmerksomheten fra utsikten. Les mer og se flere bilder på:

Der Traumpfad, dag 4: Benediktenwand - Vorderriß

DerTraumpfad_day04_05_Ibex_at_the_Benedi

Ibex på toppen av Benediktenwand med utsikt over et hav av skyer (Alpene i bakgrunnen).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aller første episoden av serien "Landet På Langs" er nå lastet opp på YouTube kanalen min som er linket nedenfor. Sjekk den gjerne ut! I dagens episode får dere et innblikk i treningen vår til Norge på langs ekspedisjonen, planleggingen og all pakkingen som går med. Ny episode hver fredag, så det er bare å følge med! Abonner gjerne på kanalen for å bli varslet når nye episoder kommer;)

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag fra Der Traumpfad (Müncen til Venezia) er ute på bloggen. Den femte dagen tok meg fra Vorderriß til Karwendelhaus i de imponerende Karwendel-alpene. Nydelig solskinn i starten av dagen, men samtidig som at jeg gikk høyere og høyere opp, skiftet himmelen farge og ble til tordenvær. Jeg rakk akkurat fram i tide og fikk en super kveld i en hyggelig hytte. Les mer og se flere bilder på:

Der Traumpfad, dag 5: Vorderriß - Hochalm (https://tarjeinskrede.blogspot.com/2019/08/vorderriss-hochalm.html)

DerTraumpfad_day05_15_Dark_sky_above_the

Tordenvær over Karwendel-alpene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Episode av serien “Landet På Langs” er nå ute på kanalen! I dagens episode starter vi det store eventyret mot Nordkapp. Desverre går ikke første etappe helt etter planen… Jeg kan anbefale å finne frem noe popcorn, for denne episoden er lang! Sjekk den ut her: 

Abonner gjerne på kanalen for å bli varslet når nye episoder og videoer legges ut;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Karwendelhaus gikk ruten bratt opp til Schlauchkarsattel-passet, hvorfra jeg kunne klatre opp til toppen av Birkkarspitz fra. Den sjette dagen på Der Traumpfad hadde alt av hva jeg kunne forvente av en fjelltur gjennom Alpene. Bratte fjell og flotte utsikter. Klatringen ned fra Schlauchkarsattel var særdeles bratt, men med hjelp av kabler og bolter gikk det bra. En aldeles nydelig dag, med flott vær i starten, etterfulgt av tordenvær om ettermiddagen. Vandringen endte i Hallerangerhaus, hvor vi ble beæret med en særdeles flott og fargerik solnedgang. Les og se flere bilder på:

Der Traumpfad, dag 6: Hochalm - Halleranger (https://tarjeinskrede.blogspot.com/2019/08/hochalm-halleranger.html)

DerTraumpfad_day06_21_Fiery_sunset_at_Ha

Solnedgang fra Hallerangerhaus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste dag er ute på bloggen. En halvveis hviledag. Gikk fra Hallerangerhaus til Hall in Tirol. En fin vandring, men ikke like spesiell som de forestående og jeg gjorde et valg jeg angret på etterpå. Fint i Hall in Tirol. Les mer og se flere bilder på:

Der Traumpfad, dag 7: Halleranger - Hall in Tirol (https://tarjeinskrede.blogspot.com/2019/08/halleranger-hall-in-tirol.html)

DerTraumpfad_day07_04_Cross_overlooking_

Et kors med utsikt over Karwendel-alpene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tredje episode av serien "Landet På Langs" treffer Simon og jeg på de største elvene så langt på ekspedisjonen. For å komme over må de se nøye hvor de går! I tillegg møter de på flere hoggormer, heldigvis har vi høye sko på oss! Sjekk ut episoden her:

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdatert bloggen med en høsttur som ble vintertur på grunn av været. Det passer vel bra nå som det faktisk er vinter, men er mer høstvær ute. 🤣 Overnattingstur med klubben, innendørs på leirskole faktisk. Det var vi i grunnen glade for - det ble utfordrende nok på padletur om dagen, for enkelte. Da var det virkelig kjekt at de kaldeste kunne ta en varm dusj på slutten av dagen og få varmen i skrotten igjen. Det ble en fin tur, fredag padlet vi i mørket med morild som lyste opp åretakene, blant annet. Har dessverre ikke bilde av det da, men. Resten ligger HER i bloggen nå.

DSC08011.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdatert bloggen med den åttende dagen på Der Traumpfad, fra München til Venezia. Hva som går ned, må gå opp igjen? Denne dagen var mest å regne som en transportetappe for å få vandrerne opp til det som er nevnt som en av de beste etappene på ruten, turen fra Glungezer Hütte til Lizumer Hütte over sju Tuxer topper. Men for å kunne gjøre det, måtte jeg komme meg opp fra Hall in Tirol, en tur som tilbakelegger rundt 2400 høydemetere. Vandringen var en miks mellom behagelig og mindre interessant, men etter som man steg i høydene ble utsikten bedre og bedre ihvertfall. Les og se mer bilder på:

Der Traumpfad, dag 8: Hall in Tirol - Glungezer (https://tarjeinskrede.blogspot.com/2019/08/hall-in-tirol-glungezer.html)

DerTraumpfad_day08_05_Karwendel_Alps.jpg

Utsikt mot Karwendel-alpene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerde episode av serien "Landet På Langs" er nå ute! Sjekk den ut nedenfor!
I fjerde episode feirer vi 17. Mai på fjellet og fortsetter ferden nordover i landet. I løpet av noen få fridager i Mai skal vi forflytte oss over store avstander. I denne episoden passerer vi Rjukan-fossen som er et heftig syn! Vi treffer også på pappa ved en turistforenings-hytte. I tillegg ender jeg opp med å få en skade i foten som muligens vil bli problematisk for fortsettelsen av turen… Ikke glem å abonnere på kanalen for å bli varslet når nye episoder og videoer blir lastet opp;)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdatert bloggen med den niende dagen på vandringen fra München til Venezia på Der Traumpfad. Gikk fra Glungezer Hütte til Lizumer Hütte. Våknet opp til en fabelaktig brennende soloppang. Fra Glungezer går ruten over sju Tuxer-alpetopper, og holder seg hele tiden over 2000m, en fabelaktig ryggvandring med super utsikt. Og så måtte jeg plutselig vente en lang stund for å få tillatelse til å gå gjennom et militært øvelsesområde. Les og se mer bilder på:

Der Traumpfad, dag 9: Glungezer - Wattentaler Lizum (https://tarjeinskrede.blogspot.com/2019/08/glungezer-wattentaler-lizum.html)

DerTraumpfad_day09_01_Sunrise_from_Glung

Soloppgang fra Glungezer Hütte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av de siste årene har jeg blitt skikkelig gira på randonee-turer! Jeg har hytte på Sunnmøre som er et perfekt område for toppturer, og i dagens innlegg på bloggen deler jeg mine erfaringer med skiene jeg bruker, nemlig K2 Wayback 96.

_DSC0305.thumb.jpg.563b3ffcdcf19f020543c7fd4c4f7ee6.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.