Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkeliste - Første telttur (noensinne), råd/kritikk?


k92

Anbefalte innlegg

Hei

Skal snart legge ut på min første telttur. Jeg har sovet litt i telt tidligere, men da var det enten i hagen som barn, eller i forbindelse med bobilferie :). 

Tenkte å ta en 1-2 dagerstur i Nordmarka, for å få teste utstyr, sekk osv. Lurer på om noen av dere kan se over pakkelisten min, og se om det er noe jeg har glemt, eller evt. noe jeg absolutt ikke trenger å ta med?

Mat har jeg ikke begynt å tenke så mye på enda, så bare ignorer den kategorien.

 

 

https://lighterpack.com/r/9cxhd8 (hvis du foretrekker å åpne den i et eget vindu)

 

 

Endret av k92
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En første tur er fin til å høste erfaringer med, og av den grunn skal jeg ikke angripe pakklisten for mye. Tipper du ender opp med å komme hjem uten å ha brukt alle ulldelene. Men samtidig finner du ut hvilken av de som fungerer på den type tur.

TNF teltpluggene var ekstremt tunge, de kan du fint barbere vekten på til det halve, både ved å velge plugger i alu og titan. Kjenner du teltet ditt vet du hvor mange solide plugger du trenger for at det skal stå godt, resten kan være lette saker bare for å holde det stramt.

Hodelykta er overkill, f.eks en Black Diamond Spot veier ca 80g inkl. 3 AAA batterier og lyser 200lm med friske batterier, og lenge nok til hele turen. Jeg har alltid en i sekken selv på dagsturer. Da trengs også bare en lykt. 

Sekken har høy egenvekt og er mer enn stor nok til denne turen. En 50l med egenvekt på 1.5 eller mindre greier fint den børa du legger opp til. På den andre siden får du prøvd sekken til fremtidige lengre turer.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt som Omnilite skriver: skal ikke angripe lista så veldig hardt, altså :-)

  • Sovesystemet virker fornuftig, men jeg tror du trygt kan droppe lakenposen, om den ikke primært er for å holde posen din ren. Nordmarka i august kan umulig by på fare for alvorlige forfrysninger, og du har jo (kanskje i overkant) masse klær du kan dra på deg om du blir kald. Du har jo kjempeisolasjon mot bakken med den matta.
  • Dropp regntrekket til sekken, pakk alt som må være tørt i Schnozzle-bagen til Exped-matta
  • Trenger du egentlig en 10.000 mAh batteripakke til to-tre dager? Hva med en mindre (lettere), eller (hint hint) bare droppe den og bruke mobil mindre?
  • Kart over området er kjekt å ha på papir -- men hyoh
  • Dropp minst én av lyktene. Sommerstid i Norge burde ikke by på store problemer hva lys angår.
  • Drit i en full STS såpe: Ha noen dråper over på en mye mindre flaske.
  • Antibac er flott som brillerens
  • Bruk toalettpapir som kjøkkenpapir, dropp eventuelt også wet wipes (med mindre du hrmm.. trenger det)
  • Ta mer salt (om du fisker?), ellers er sugerøridéen finfin
  • Hvis du bare har tenkt å koke vann (kun kjele?), så kan du jo veldig fint droppe den BOB-oppvasksvampen. Masse lyng å lage børste av i marka.

Ellers morsomt at @Omnilite anbefaler alu- og titanplugger, når du stiller med karbonplugger :-) Kjør stil, der!

Lykke til, kos deg på tur!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du får brukt for så mye ull. Men greit å finne ut av hva du liker å bruke. Det blir mer en varmt nok i Nordmarka :) du kan like godt gå i shorts og t-skjorte. Men greit å ha på noe på kvelden før du kryper inn i teltet. 

Håper du får en fin tur og får utedilla :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Omnilite skrev:

En første tur er fin til å høste erfaringer med, og av den grunn skal jeg ikke angripe pakklisten for mye. Tipper du ender opp med å komme hjem uten å ha brukt alle ulldelene. Men samtidig finner du ut hvilken av de som fungerer på den type tur.

TNF teltpluggene var ekstremt tunge, de kan du fint barbere vekten på til det halve, både ved å velge plugger i alu og titan. Kjenner du teltet ditt vet du hvor mange solide plugger du trenger for at det skal stå godt, resten kan være lette saker bare for å holde det stramt.

Enig. Planen er å kjøpe MSR Groundhog, blir bestilt fra England, så de kommer ikke med på denne turen uansett. 

Hodelykta er overkill, f.eks en Black Diamond Spot veier ca 80g inkl. 3 AAA batterier og lyser 200lm med friske batterier, og lenge nok til hele turen. Jeg har alltid en i sekken selv på dagsturer. Da trengs også bare en lykt. 

Enig igjen. Black Diamond Spot ble bestilt halvannen time etter jeg skrev det første innlegget. 

Sekken har høy egenvekt og er mer enn stor nok til denne turen. En 50l med egenvekt på 1.5 eller mindre greier fint den børa du legger opp til. På den andre siden får du prøvd sekken til fremtidige lengre turer.

Ny og mindre sekk er kanskje der jeg har mulighet til å spare mest vekt per krone. Det er noe jeg absolutt skal vurdere, men blir ikke på denne turen uansett. 

Lykke til!

Tusen takk, og takk for gode tips! 

 

4 timer siden, pahatlem skrev:

Litt som Omnilite skriver: skal ikke angripe lista så veldig hardt, altså :-)

  • Sovesystemet virker fornuftig, men jeg tror du trygt kan droppe lakenposen, om den ikke primært er for å holde posen din ren. Nordmarka i august kan umulig by på fare for alvorlige forfrysninger, og du har jo (kanskje i overkant) masse klær du kan dra på deg om du blir kald. Du har jo kjempeisolasjon mot bakken med den matta.

Tror jeg dropper lakenposen! Tror også jeg dropper ullstilongsen. Ekstra ulltrøye tror jeg kan være greit å ha, men den er tyngre enn den trenger å være på en slik sommertur (tror jeg). 

  • Dropp regntrekket til sekken, pakk alt som må være tørt i Schnozzle-bagen til Exped-matta
  • Trenger du egentlig en 10.000 mAh batteripakke til to-tre dager? Hva med en mindre (lettere), eller (hint hint) bare droppe den og bruke mobil mindre?

Mobilen min har en tendens til å oppføre seg litt merkelig (slår seg av med 20 % igjen, sier at batteriet er tomt osv). Synes det er betryggende med en batteripakke i sekken. Å kjøpe en som er mindre er nok ikke så dumt. Er veldig glad i å høre på podcasts på mobilen, og kommer helt sikkert til å miste oversikt over hvor jeg er på kartet, da er det greit med GPS!

  • Kart over området er kjekt å ha på papir -- men hyoh

Skal kjøpes, har bare glemt å legge det til i lista!

  • Dropp minst én av lyktene. Sommerstid i Norge burde ikke by på store problemer hva lys angår.

Tenkte å ta med taklampa egentlig mest for å se om den duger til det formålet. Men jeg innser jo nå at hodelykt (Black Diamond Spot) egentlig kan erstatte den fullstendig, uansett årstid. 

  • Drit i en full STS såpe: Ha noen dråper over på en mye mindre flaske.

Det var planen, hadde bare glemt å oppdatere lista.

  • Antibac er flott som brillerens
  • Bruk toalettpapir som kjøkkenpapir, dropp eventuelt også wet wipes (med mindre du hrmm.. trenger det)
  • Ta mer salt (om du fisker?), ellers er sugerøridéen finfin

Blir ikke å fiske på denne turen. Kommentaren var egentlig mest for min egen del. Bare sånn at jeg skal huske å notere det ned etter turen.

  • Hvis du bare har tenkt å koke vann (kun kjele?), så kan du jo veldig fint droppe den BOB-oppvasksvampen. Masse lyng å lage børste av i marka.

Haha. True! Jeg gikk bare gjennom en annen liste jeg har laget, som inneholder alt turutstyret mitt, og plukket ting derfra. Burde kanksje tenke hakket mer kritisk på hva jeg legger til!

Ellers morsomt at @Omnilite anbefaler alu- og titanplugger, når du stiller med karbonplugger :-) Kjør stil, der!

Hehe. Som jeg skrev over, så skal jeg erstatte TNF stålpluggene med MSR Groundhog. MSR Carbon Core har bare kjerne av karbon, altså, utsiden er av aluminium.

Lykke til, kos deg på tur!

Tusen takk, og takk for gode tips!

 

Endret av k92
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Tviler på at du får brukt for så mye ull. Men greit å finne ut av hva du liker å bruke. Det blir mer en varmt nok i Nordmarka :) du kan like godt gå i shorts og t-skjorte. Men greit å ha på noe på kvelden før du kryper inn i teltet. 

Håper du får en fin tur og får utedilla :) 

Tusen takk! Vurderer (som nevnt i forrige post) å ta med noe mindre ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ikke noe regntøy? Men du kan gjerne stole på yr på østlandet?? Bør være på lista I alle fall og heller vurderes ved turstart.

Ellers fikk jeg tips (se nybegynnertråden jeg var med på) om sandaler el I camp.  Godt å få av sko og også lettere om ut og inn av teltet.. Radio var jo en annen diskusjon.  Jeg er så sur på DAB at jeg kjøpte ikke...(dvs jeg kjøpte men leveret tilbake).  Kjempedyre radioer med dårlig batterikapasitet - men er nok veldig koselig når alene.

Mye av vekten din er jo ikke lagt inn så du får nok ganske tung sekk.  Vet jo ikke hvor sterk du er og hvor vant du er med å bære sekk, men min "tabbe" var å gå for langt uten å finne sted å sette opp teltet så tips er å se etter teltplasser litt før du egentlig har tenkt å stoppe og heller gå en tur uten sekk "etter middag".  Jeg vurderte å ta med en type "ultrasil" sekk (70 gram) for det formålet.  Kan jo da ha viktigste verdisaker (aktuelt I nordmarka?) + kart + evt regnjakke med seg om en vil rusle tur fra camp.

Jeg var litt høyere og litt (mye?) våtere terreng men med god værmelding.  Jeg hadde med en ekstra ulltrøye I tillegg til den jeg hadde på og ekstra sokker(viktig I mitt tilfelle), + en tynn dunjakke til kveldsbruk I camp. Droppet stillongsen siden god værmelding men var I tvil (kunne vært ok om turbukse ble våt?). Også en buff av ull som gir mye varme for lite vekt om nødvendig.  Dunjakken var veldig deilig bade på kveld og å luske rundt I om morgenen:-) 

Endret av dede
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, dede skrev:

ser ikke noe regntøy? Men du kan gjerne stole på yr på østlandet?? Bør være på lista I alle fall og heller vurderes ved turstart.

Stemmer. Jeg skal vurdere å ta med regnbukse! Håper/tror at skalljakken kan fungere som regnjakke? 

"Columbia Sportswear Morning Trail Jacket er en lett, teknisk skalljakke i vann-, vindtett og pustende Omni-Tech™-materiale." 

Ellers fikk jeg tips (se nybegynnertråden jeg var med på) om sandaler el I camp.  Godt å få av sko og også lettere om ut og inn av teltet.. Radio var jo en annen diskusjon.  Jeg er så sur på DAB at jeg kjøpte ikke...(dvs jeg kjøpte men leveret tilbake).  Kjempedyre radioer med dårlig batterikapasitet - men er nok veldig koselig når alene.

Skal vurdere å kjøpe sandaler. Har noen Vivobarefoot sko som veier 400 g/par som jeg vurderer å ta med, med mindre jeg ender opp med å kjøpe noen sandaler.

Mye av vekten din er jo ikke lagt inn så du får nok ganske tung sekk.  Vet jo ikke hvor sterk du er og hvor vant du er med å bære sekk, men min "tabbe" var å gå for langt uten å finne sted å sette opp teltet så tips er å se etter teltplasser litt før du egentlig har tenkt å stoppe og heller gå en tur uten sekk "etter middag".  Jeg vurderte å ta med en type "ultrasil" sekk (70 gram) for det formålet.  Kan jo da ha viktigste verdisaker (aktuelt I nordmarka?) + kart + evt regnjakke med seg om en vil rusle tur fra camp.

Det er hovedsaklig bare vekten på hygiene-artiklene og maten som ikke er regnet med, så jeg tror ikke at sekken blir fryktelig mye tyngre enn pakkelista sier. Takk for tipset! Har ikke som mål å gå lengst mulig på denne turen. Har mulighet til å ta av topplokket på sekken, og bruke den som magetaske eller skulderbag. Er det mye tyveri i nordmarka?

Jeg var litt høyere og litt (mye?) våtere terreng men med god værmelding.  Jeg hadde med en ekstra ulltrøye I tillegg til den jeg hadde på og ekstra sokker(viktig I mitt tilfelle), + en tynn dunjakke til kveldsbruk I camp. Droppet stillongsen siden god værmelding men var I tvil (kunne vært ok om turbukse ble våt?). Også en buff av ull som gir mye varme for lite vekt om nødvendig.  Dunjakken var veldig deilig bade på kveld og å luske rundt I om morgenen:-) 

Turbukse-backup er noe jeg tenkte litt på. Kanskje jeg tar med en lett shorts. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shorts er et must.  Det blir varmt i skogen  

Jeg slipper enkelt unna med en shortstights som ikke tar større plass enn en herreboxer, men det blir kanskje litt vel drøyt for en mann. Men finnes jo i lett stoff det også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg at Columbia jakken var skalljakke - da er du sikkert dekket.  Nordmarka er jo varmere enn "fjell" så sikkert nok klær. Du har jo stor sekk så hadde jo bare tatt de letteste skoene jeg hadde hjemme om plass ikke er problem (evt joggesko?)

Lurt med topplokk som magetaske.  Mht tyveri I nordmarka spørs det vel hvor du telter.  Men greit å ikke la nøkler, penger, kindle, mobil etc ligge igjen der? Jeg må tilstå at jeg la alt igjen (hadde med nøkler og mobil)da jeg gikk kveldstur I fjellet- tenkte ikke på det et øyeblikk at noen skulle tatt noe- men så var sjansen for at noen skulle gå I retning sivilisasjonen (2-3 timer unna) ganske liten da jeg gikk på tur kl. 2030 om kvelden (teltet var 50m fra en DNT sti).

Vekt på mat og hygiene er jo som du sier ikke all verdens (+legg til gassboks).  Antar du satser på real ell. siden ingen kjeler/panne?  Jeg hadde med en TORO rett-i-koppen havregrøt til frokost.  Mye rimeligere enn real og kan jo spises av begeret den kommer i:-)  Husk spork/bestikk til Real! (evt har du skje I rettikoppen pakken).  Brødmat etc blir jo straks litt vekt avhengig av pålegg etc.  Om du ikke telter ved et vann så trenger du jo å bære det også.  Noen andre kan sikkert svare bedre på om vann bør bringes med eller du finner ok vann I marka..

God tur:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gittiamo skrev:

Shorts er et must.  Det blir varmt i skogen  

Jeg slipper enkelt unna med en shortstights som ikke tar større plass enn en herreboxer, men det blir kanskje litt vel drøyt for en mann. Men finnes jo i lett stoff det også. 

 

Turbuksa mi er zipoff så jeg hadde faktisk shorts med..SEr at den beginner å bli veldig sliten nå men tror jeg vil bruke den til den revner... kommer aldri til å finne en som er like god og passer like godt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, dede skrev:

Fikk ikke med meg at Columbia jakken var skalljakke - da er du sikkert dekket.  Nordmarka er jo varmere enn "fjell" så sikkert nok klær. Du har jo stor sekk så hadde jo bare tatt de letteste skoene jeg hadde hjemme om plass ikke er problem (evt joggesko?)

Lurt med topplokk som magetaske.  Mht tyveri I nordmarka spørs det vel hvor du telter.  Men greit å ikke la nøkler, penger, kindle, mobil etc ligge igjen der? Jeg må tilstå at jeg la alt igjen (hadde med nøkler og mobil)da jeg gikk kveldstur I fjellet- tenkte ikke på det et øyeblikk at noen skulle tatt noe- men så var sjansen for at noen skulle gå I retning sivilisasjonen (2-3 timer unna) ganske liten da jeg gikk på tur kl. 2030 om kvelden (teltet var 50m fra en DNT sti).

Blir nok å ta med de tingene du nevner i topplokket. Likevel, det er jo mye av høy verdi som blir liggende igjen, kjipt om jeg kommer tilbake til en ribba camp. Satser på å finne meg et sted et stykke unna nærmeste sti, så jeg regner med at det går fint.:):)

Vekt på mat og hygiene er jo som du sier ikke all verdens (+legg til gassboks).  Antar du satser på real ell. siden ingen kjeler/panne?  Jeg hadde med en TORO rett-i-koppen havregrøt til frokost.  Mye rimeligere enn real og kan jo spises av begeret den kommer i:-)  Husk spork/bestikk til Real! (evt har du skje I rettikoppen pakken).  Brødmat etc blir jo straks litt vekt avhengig av pålegg etc.  Om du ikke telter ved et vann så trenger du jo å bære det også.  Noen andre kan sikkert svare bedre på om vann bør bringes med eller du finner ok vann I marka..

Real Turmat, nøtter, beef jerky, sånne ting. Tåler ikke brød, så tungt pålegg utgår. Jeg har ei vannblære på 2 liter med meg (ikke bestemt hvor mye vann jeg tar med meg fra start). Har Googlet litt, og det ser ikke ut som at det er noe problem å finne drikkbart vann i Nordmarka.

God tur:-)

Tusen takk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker diverse pølser så er det smart som rask snack med relativt bra energi innhold i forhold til vekt. Har ofte med meg sånne ØL pølser som jeg snacker på i pauser under vinterturer å lignende. Nøtteblandinger kan ofte bli litt tørt i lengden mens pølser ofte er saftigere og letter å få ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det offisielt er en test tur, ta med alt og noter hva som ikke blir brukt... og hvilken del av turen du likte best.

Hva du mangler for Nordmarka på sommerstid er effektivt myggforsvar. Bestanden i Nordmarka har hatt rikelig anledning til å bygge opp motstand mot DEET. Et myggnett som dekker hodet er en lett og rimelig forsikring av forstanden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Om du liker diverse pølser så er det smart som rask snack med relativt bra energi innhold i forhold til vekt. Har ofte med meg sånne ØL pølser som jeg snacker på i pauser under vinterturer å lignende. Nøtteblandinger kan ofte bli litt tørt i lengden mens pølser ofte er saftigere og letter å få ned.

Hva er "sånne øl pølser"? Har de lang holdbarhet (utenfor kjøleskap) om sommeren? Greit nok at det sannsynligvis ikke har så mye å si på en såpass kort tid, men jeg liker best tanken på å teste matvarer som jeg vet kan brukes på lengre turer også. 

42 minutter siden, Grimner skrev:

Siden det offisielt er en test tur, ta med alt og noter hva som ikke blir brukt... og hvilken del av turen du likte best.

Hva du mangler for Nordmarka på sommerstid er effektivt myggforsvar. Bestanden i Nordmarka har hatt rikelig anledning til å bygge opp motstand mot DEET. Et myggnett som dekker hodet er en lett og rimelig forsikring av forstanden.

Står øverst på lista under sko/klær (men jeg vet at det er veldig lett å overse enkelte ting), hentet en pakke med hatt/myggnett-kombo for en liten time siden :) . Det var nytt for meg at DEET ikke nødvendigvis virker mot mygg i Nordmarka! Takk for infoen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, k92 said:

 

Hva er "sånne øl pølser"? Har de lang holdbarhet (utenfor kjøleskap) om sommeren? Greit nok at det sannsynligvis ikke har så mye å si på en såpass kort tid, men jeg liker best tanken på å teste matvarer som jeg vet kan brukes på lengre turer også. 

øl pølser er ca 30cm lange og tynne (ca 10mm tykke) og fåes i de fleste matbutikker. Fåes i forskjellige smaker og styrker :) Bare kikk etter det neste gang eller spør.
Tror holdbarhetetn på disse er meget bra - er jo slags spekepølser som har veldig lang holdbarhet - nettopp dette som gjør dem veldig egnet til både korte og lange turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@dedeSjekket prisen på Toro rett i koppen havregrøt (med tranebær osv) på REMA1000 i dag. De jukser jo så det synger med kiloprisen de oppgir! De oppgir kilopris på rundt 60 kroner, men det er etter at grøten er vannet ut! Så reell kilopris er 230 kroner. Grunnlaget er 17.60 kr (her jeg bor) for 76 gram.

Da kjøper jeg heller REMA1000 God Start havregrøt til 103 kr/kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kjøp en stor pose bjørn havregryn og ta med det du trenger..enda billigere.;) Rett i koppen var fordi jeg hadde kjøpt allerede for å ha på kontoret så den ble med. Slapp jo å bære skål/kopp til å spise av og ingen oppvask;) (men måtte bære søppel hjem). Den med eple var jo ganske god! 

Real sin frokost er jo svinedyr i forhold..

når inne på mat; nøtte og rosinblanding 'spriter jeg opp' med m og/eller NON-stop. Smelter ikke i varmt vær og tilfredsstiller sjokoladebehovet...

Endret av dede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sognemorr og Stranda Skinke er favoritt her. Godt med noe salt. Ellers har jeg også hatt med spekeavskjær. Koster lite og man får litt av alt. 

Men du bør ta med full vannblære. Synes ikke det er så enkelt å finne vannkilder i Nordmarka. Ikke på denne tiden av året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, dede skrev:

Eller kjøp en stor pose bjørn havregryn og ta med det du trenger..enda billigere.;) Rett i koppen var fordi jeg hadde kjøpt allerede for å ha på kontoret så den ble med. Slapp jo å bære skål/kopp til å spise av og ingen oppvask;) (men måtte bære søppel hjem). Den med eple var jo ganske god! 

Ikke for å være pirkete, men du måtte jo bære med skåla som Toro-retten kom i, hehe. Veier sikkert mindre enn en vanlig turskål da! Stor engangs kaffekopp må være perfekt til slike måltider (om man ikke vil ha noe oppvask), man kan vel brenne de også?

Bjørn havregryn er vel typen man må koke selv? Av en eller annen grunn blir jeg aldri fornøyd når jeg lager det, føler det alltid blir så sticky. 

Vet det finnes (i hvert fall) én type havregryn i stor forpakning der man bare må tilsette kokende vann, spiste den en del før, men husker ikke hvorfor jeg sluttet, kanskje jeg bare gikk lei.

Real sin frokost er jo svinedyr i forhold..

Ja, selv med fjellforum-forumrabatten er Real Turmat frokostblanding 50 % dyrere per kcal enn Toro rett i koppen!

når inne på mat; nøtte og rosinblanding 'spriter jeg opp' med m og/eller NON-stop. Smelter ikke i varmt vær og tilfredsstiller sjokoladebehovet...

Takk for tipset! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Sognemorr og Stranda Skinke er favoritt her. Godt med noe salt. Ellers har jeg også hatt med spekeavskjær. Koster lite og man får litt av alt. 

Men du bør ta med full vannblære. Synes ikke det er så enkelt å finne vannkilder i Nordmarka. Ikke på denne tiden av året. 

Det er jo ganske mange vann i Nordmarka, bør man helst ikke drikke fra dem (uten å koke vannet først)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, k92 skrev:

Det er jo ganske mange vann i Nordmarka, bør man helst ikke drikke fra dem (uten å koke vannet først)?

Det er stort sett uproblematisk, men en del av de mindre vannene ser ikke spesielt innbydende ut. Koking dreper det meste og gjør det relativt trygt å drikke. Prøv å ta vann fra bekker med litt bevegelse og prøv å unngå stillestående vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.