Gå til innhold
  • Bli medlem

Postfjelldepresjoner


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Annonse

Vi har hatt en familierunde på facebook med fjellsitater i sommer.. Kusinen vår la ut et bilde og ønsket tekst og fikk flere forslag. Blix (å eg veit meg et land vers 2; 

Der eit fjell stig mot sky
med si kruna av snø,
og i lauvklædnad ny
det seg speglar i sjø,
og det smiler mot strand
med si bringa i brand
i den solklaare kveld.
Aa eg minnest, eg minnest
so vel dette fjell!

ibsen;

Nu er jeg stålsatt, jeg føler det bud
der byder i høyden å vandre!
Mitt lavlandsliv har jeg levet ud;
her oppe på vidden er frihet og Gud,
der nede famler de andre.

(jeg leste hele diktet og det er egentlig ganske forferdelig...bare siste verset som har håp i seg!)

John muir

Keep close to Nature's heart... and break clear away, once in awhile, and climb a mountain or spend a week in the woods. Wash your spirit clean.

john muir var ny for oss-han er nasjonalparkenes far i usa. Boka var ny i år på hytta og jeg fikk ikke lest iden men skal være fin.

 

Denne ble lagt ut i påsken (ja vi er nordlendinger...)

Dikt: Nord av Rolf Jakobsen

Se oftere mot nord.
Gå mot vinden, du får rødere kinn.
Finn den ulendte stien. Hold den.
Den er kortere.
Nord er best.
Vinterens flammevirvel, sommernattens mirakel

Gå mot vinden, klyv berg.
Se mot nord.
Oftere
Det er langt dette landet.
Det meste er nord

..så hva med å lese fjellyrikk eller litteratur. Dnt har vist barske glæder av zappfe til salgs nå.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har et problem, men jeg kurerer lysten til å dra ut med å kjøpe mer utstyr (som til gjengjeld øker lysten til å dra ut osv...)

Jeg er også så heldig at jeg bor i en by med et primtall antall fjell rundt som kan utforskes selv om dem er inn-tyllet i skyer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, dede skrev:

Vi har hatt en familierunde på facebook med fjellsitater i sommer.. Kusinen vår la ut et bilde og ønsket tekst og fikk flere forslag. Blix (å eg veit meg et land vers 2; 

Der eit fjell stig mot sky
med si kruna av snø,
og i lauvklædnad ny
det seg speglar i sjø,
og det smiler mot strand
med si bringa i brand
i den solklaare kveld.
Aa eg minnest, eg minnest
so vel dette fjell!

ibsen;

Nu er jeg stålsatt, jeg føler det bud
der byder i høyden å vandre!
Mitt lavlandsliv har jeg levet ud;
her oppe på vidden er frihet og Gud,
der nede famler de andre.

(jeg leste hele diktet og det er egentlig ganske forferdelig...bare siste verset som har håp i seg!)

John muir

Keep close to Nature's heart... and break clear away, once in awhile, and climb a mountain or spend a week in the woods. Wash your spirit clean.

john muir var ny for oss-han er nasjonalparkenes far i usa. Boka var ny i år på hytta og jeg fikk ikke lest iden men skal være fin.

 

Denne ble lagt ut i påsken (ja vi er nordlendinger...)

Dikt: Nord av Rolf Jakobsen

Se oftere mot nord.
Gå mot vinden, du får rødere kinn.
Finn den ulendte stien. Hold den.
Den er kortere.
Nord er best.
Vinterens flammevirvel, sommernattens mirakel

Gå mot vinden, klyv berg.
Se mot nord.
Oftere
Det er langt dette landet.
Det meste er nord

..så hva med å lese fjellyrikk eller litteratur. Dnt har vist barske glæder av zappfe til salgs nå.

 

Det er min medisin :) eg er sunnmøring men Rolf Jakobsens Nord er min favoritt. Det finnast berre ein veg ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal lage en turrapport. Har vært veldig sosialt og fylt av herlig kaos og mye forskjellige turer og tull.  

Jeg savner den råtne fiskehytta til og med. Der jeg som eneste kvinnfolk bodde på noe som må være Norges mest shady lille camping. Og garantert billigste camping :D 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, whistler skrev:

Har samme diagnose. Eneste som hjelper for meg er planlegging av ny tur ;-) 

Jeg har lært at planlegging funker dårlig og at man må hive seg rundt når det åpner seg en sjanse. Planene mine gikk i hver fall i vasken, men jeg har opplevd uforutsette hendelser til stor glede også ;) 

Men min opprinnelige plan er ikke lagt død. Den er bare satt litt på vent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"A plan is nothing, planning is everything", sa gamle Dwight D. Eisenhower. Planer er bare noe du avviker fra :)  Men i prosessen med å lage planen, skaffer du deg mye kunnskap - og den kunnskapen kan før eller siden være nyttig uansett hvor mye du ender opp med å avvike fra opprinnelig plan.

Ellers tror jeg at jeg ubønnhørlig begynner å bli middelaldrende mentalt... Jeg er generelt mer overbærende og aksepterende nå enn for 10-15 år siden. Den gang ville jeg ha gode opplevelser så lenge som mulig, og ble smådeppa når de tok slutt. Nå aksepterer jeg at de tar slutt, og tillater meg å dvele med dem i etterkant som et godt drops - og ser at slutten også gir rom for nye begynnelser. Dette er noe som har kommet med årene - og det betyr vel at en positiv tolkning av lidelsen "Postfjelldepresjoner" er at man er innehaver av et fortsatt ungdommelig sinn :D 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg turnusjobb! Da er det straks fri og nye muligheter til tur igjen! Og ved neste turnusfri er sikkert været bedre også ;) I tillegg så har man jevnt fri året igjennom og man får utnyttet alle årstider til fulle. Anbefales!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turnusjobb må vurderes. 

Jeg er vel sånn egentlig såpass voksen at jeg aksepterer slike situasjoner med ro. Jeg vet jo så godt at det alltid vil komme gode tider og nye spennende opplevelser. Men akkurat denne gangen er jeg litt småfurt. Men ikke verre enn at noen glass rødvin gjør meg meget glad igjen - heldigvis lett å begistre :D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. juli 2016 at 10.21, Gittiamo skrev:

Hva gjør dere når dere lider av postfjelldepresjoner? Etter drøye to uker på loffen er jeg hjemme igjen. Mer enn en uke før tiden pga uforutsette hendelser. Jeg skulle jo ralle rundt i Hurrungane til uka. 

Så hvordan fikser man opp i denne tilstanden? 

Whisky? 

Definitvt Whisky, helst Ardbeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.7.2016 at 10.21, Gittiamo skrev:

Hva gjør dere når dere lider av postfjelldepresjoner? Etter drøye to uker på loffen er jeg hjemme igjen. Mer enn en uke før tiden pga uforutsette hendelser. Jeg skulle jo ralle rundt i Hurrungane til uka. 

Så hvordan fikser man opp i denne tilstanden? 

Whisky? 

Whisky kan være en god medisin, men en klok mann sa en gang:

"Gå til glasset med din glede, dog ei til flasken med din sorg."

Jeg sitter selv i Kroatia, midt i den tetteste forekomsten av turister som jeg har opplevd noen gang og lengter hjem til de norske fjelle.

Nå forstår jeg hvordan Nordal Grieg måtte ha det da han satt i Sjanghai og skrev diktet "Vann" (Eller " sommer i Sjanghai" som det også kalles.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, REs skrev:

Whisky kan være en god medisin, men en klok mann sa en gang:

"Gå til glasset med din glede, dog ei til flasken med din sorg."

Jeg sitter selv i Kroatia, midt i den tetteste forekomsten av turister som jeg har opplevd noen gang og lengter hjem til de norske fjelle.

Nå forstår jeg hvordan Nordal Grieg måtte ha det da han satt i Sjanghai og skrev diktet "Vann" (Eller " sommer i Sjanghai" som det også kalles.)

 

Må si norske fjell oftest frister mer enn varmt vær. Ofte for varmt og med for mange turister. Men du får nyte sol og varme om ikke annet. Ikke mye av det her fortiden. Fikk snøvær forrige uke faktisk (jeg synes det var litt gøy faktisk). 

Whisky drikkes ikke for å drukne sorger sånn ellers. Lite sorger her. Men fryktelig furt er jeg. Årets turer var kun som en teaser på hva jeg vil ha mer av. Da er det vel innafor med whisky vel?  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, REs skrev:

Ja ta deg en whisky, men spør du meg så bør det være en fra Islay vest for Scottland. F.eks en Bowmore eller hvis du virkelig vil kjenne lukten av bestefsrs båtpuss så kan du prøve en Lagavulin eller en Laphroaig. :cry:

Laphroaig er litt oppskrytt...

Talisker Sky funket også bra sist jeg prøvde. Og Jura. Jeg er en enkel sjel, som liker det meste, men ikke lar meg styre av hva man må like ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, REs skrev:

Whisky kan være en god medisin, men en klok mann sa en gang:

"Gå til glasset med din glede, dog ei til flasken med din sorg."

Jeg sitter selv i Kroatia, midt i den tetteste forekomsten av turister som jeg har opplevd noen gang og lengter hjem til de norske fjelle.

Nå forstår jeg hvordan Nordal Grieg måtte ha det da han satt i Sjanghai og skrev diktet "Vann" (Eller " sommer i Sjanghai" som det også kalles.)

 

I Kroatia lager de mye fint av frukt som helt sikkert kan døyve lengselen litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 4.8.2016 at 9.27, Gittiamo skrev:

Laphroaig er litt oppskrytt...

Talisker Sky funket også bra sist jeg prøvde. Og Jura. Jeg er en enkel sjel, som liker det meste, men ikke lar meg styre av hva man må like ;) 

Det er mye snobberi både blant vinelskere og elskere av sterkere drikke, og i selskap med denne typen folk så trenger du ikke å vite alt om emnet, det holder å ha lært seg de rette tingene. 

Her er et lite tips angående whisky:

 

06f975fe079af5995b4d97f86d650995-image.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.