Gå til innhold
  • Bli medlem

Brukerrapport: 3F UL Gear innertelt for pyramide


pahatlem

Anbefalte innlegg

Duomid_3F.JPGFlere av oss her på Fjellforum har etterhvert fått øynene opp for at det er mye fint å få kjøpt direkte fra Kina. Mulighetene for å kjøpe utstyr av god kvalitet for en slikk og ingenting gjennom Ebay og Aliexpress ligger kanskje ekstra nært lettpakkerhjertene her på forumet, hvor utstyrshysteriet av og til kan gå i overkant hardt utover lommeboka. På oppfordring skriver jeg her en rimelig detaljert brukerrapport om mitt nyinnkjøpte innertelt, som jeg bruker sammen med et MLD Duomid.

Innerteltet har det klingende navnet 3F UL Gear Pedestrian Inner. Samme firma lager altså et telt som heter 3F Pedestrian, et telt som i ytre dimensjoner fremstår noenlunde som et MLD Solomid. Det er mulig å få innerteltet med bunn i 20 denier silnylon og 210 taffeta; prisene ligger fra $25 for den litt tyngre 210T utgaven til rundt $50 inkludert frakt for den 100 gram lettere versjonen i Silnylon. Jeg anskaffet meg den letteste og dyreste, selvfølgelig. Kjøpet gikk som vanlig fint, og pakken ankom Norge etter en tre ukers tid.

Kjøkkenvekta sier 343,9 gram, 6,1 mindre en oppgitt. Den medfølgende, romslige pakkposen veier 17,2 gram. Pakkposen er laget av samme stoff som bunnen av innerteltet, og kan altså kannibaliseres ved behov for reperasjoner. Posen har også sydd inn en liten flapp som muligens er beregnet til sådant. Både posen og innerteltet levner rom for "forbedring" av lettpakkere væpnet med saks og barberblad. Teltet passer dessuten fint oppi pakkposen til Duomiden, det er lett å komprimere, men ekspanderer raskt om det ikke pakkes "tett".

Vekt.JPGPose.JPGBegge_i_pose.JPGLineup.JPG

Dersom man ikke vil dra på ekstra plugger, virker det rimelig greit å feste innerteltet med noen lengder tau som knyttes enten til ytterteltets egne pluggfester eller til de små hanskekrokene i ytterteltet. Selv synes jeg den ektravekten fire lettvektsplugger utgjør, gir meg litt mere fleksibilitet ved liggeretning på ujevnt underlag, og drasser altså gladelig på disse ekstra 20 grammene. Man unngår da både riving og sliting i ytterteltet og/eller dets pluggfester, så vel som at man sikrer at innerteltet ligger tettere mot bakken og dermed kan stramme topplina bedre. Jeg bruker utelukkende to staver med forlengelsesledd når jeg slår opp mitt pyramidetelt, i en "opp-ned V"-konfigurasjon, da unngår jeg en gåstav midt i teltet, samtidig som teltet (i alle fall teoretisk, vel?) står ennå stødigere. Dette bidrar også til at jeg har full frihet til å plassere innerteltet hvordan jeg ønsker, endog helt diagonalt. Teltet kan enkelt slås opp "frittstående" ved hjelp av fire plugger, én enkelt gåstav og en bardun, for de som har behov for det (Bildelink). Ved bruk i min Duomid benytter jeg fire eller fem plugger, og en liten lengde 2mm dyneema-snor som knyttes i krok i taket.

Innerteltet har seks festeløkker i kraftig, gul nylonwebbing, en i hvert hjørne, og en midt på hver langside. De to løkkene på langsidene har i tillegg rimelig tjukk strikk/shock-cord med en cord lock. Jeg fjerner den ene på mitt, da det i mitt oppsett uansett er for langt frem til den fremre stanga. Strikken i bakre langside festes i plugg eller gåstav. I Innerteltets apex sitter det en malje satt i samme gule nylonwebbing.

Footprint.JPGDetalj_hjørne.JPGDetalj_bak.JPGDetalj_foran.JPGDetalj_apex.JPG

Innerteltet er primært laget av finmasket, lysegrå netting, som påstås (av andre brukere på det store internett) å være fullstendig knottett. Badekar-bunnen består 20d silnylon, og har så langt vært fullstendig vanntett. Når teltet er festet i taket er det ca. 20 cm klaring opp til nettet begynner, med unntak av i hodeenden hvor glidelåsen kurver ned i siden badekaret, ca 10 cm over bakken. Dette burde ikke utgjøre noe problem, all den tid det ikke forekommer "rekyl-sprut" fra fallende regn såpass langt inne i teltet.
Skråside.JPG
Jeg har brukt innerteltet ca. 10-12 netter nå, både i kraftig vind langs Jærkysten og på fjellet i pøsende regnvær. Så langt har jeg ikke funnet noe negativt å sette fingeren på: Innerteltet fremstår som solid kontruert og det virker å være gjennomført høy kvalitet på materialene. Glidelåsene er fra YKK. For meg på 1.79 er det masse plass: bunnduken har en liggelengde på ca. 230 cm, og en bredde på én meter midt på, mellom de to løkkene på langsidene. 

Innerteltet har bare én åpning, noe som kan være litt krøkkete hvis man på grunn av bakkeforholdene helst vil ligge andre veien: Dette går selvfølgelig helt fint, og sparer vekt med bruk av mindre glidelås. Det er en festeanordning tilgjengelig for å holde nettdøra åpen, og to små, trekantformede nettinglommer i de bakre hjørnene. Disse fungerer knapt til å legge noe særlig i, det meste faller raskt ut. Det er også fire løkker med små tverrpinner i plastikk halvveis oppe langs de fire hjørnene som kan festes mot tilsvarende plasserte kroker i Duomiden; Disse bruker jeg egentlig ikke, siden innerteltet uansett står såpass fint og stramt når man bruker plugger. De kan muligens gi litt ekstra hoderom dersom ytterteltet ender opp litt skjevt (Duomid er relativt sensitiv i så henseende).

Ved besøk i teltet er det greit å bare slippe toppen av innerteltet ned, for å i praksis lage et footprint/bunnduk i den innerste halvparten i teltet: Dette vil nok i lengden slite en del både på bunnduken og nettingen, og krever litt forsiktighet for ikke å gni og gnure for mye på stoffet -- men så langt virker dette ikke å ha påført noen slitasje, så vidt jeg kan se. Når besøket går og legger seg, hales bare apex til topps igjen. Når innerteltet brukes som bunnduk på denne måten, fungerer selvfølgelig ikke badekar-kanten: Drivende regn og sprut kan lett komme opp i innerteltet når man har satt ryggen til Duomiden mot vinden. Dette løses med å dra en tynn line fra en liten løkke som sitter midt på langsida der silnylonen treffer nettingen, opp i toppen: Man får da hevet den lille "veggen" igjen, og effektivt stoppet regnet.

Footprint.JPGDetalj_midt.JPG

Det er to små snorer midt på fremsiden som nok er beregnet å knytte rundt en midtstang: Denne bruker jeg ikke, og sparer nok minst et halvt gram på å skjære dem av.

Alt i alt er jeg strålende fornøyd med innkjøpet: det var billig, det er lett, og det er gjennomført høy kvalitet, både på materialer og arbeid. På vinterstid kommer jeg nok ennå til å dra på en tettere bivy, som i større grad beskytter mot vindkjøling og hever temperaturen ennå et par grader, men til årets mildere måneder gir 3F innerteltet en enormt økt komfort: Ingen krypende eller flygende plageånder, og en herlig "omsluttende" trygghet man kan sitte oppreist inni, og som i mye større grad minner oss skandinaver om et tradisjonelt todukstelt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
19 hours ago, a_aa said:

Flott brukerrapport, takk skal du ha! :thumbsup:

Lurer på myggnettingen som er brukt; er den sammenliknbar med det som vestlige produsenter bruker og kaller NoSeeUm? Mygg-, flått- og knottsikker? Omtrent samme styrke?

Jo, sjøl takk -- ble kanskje litt i overkant utførlig, men men...

Ad nettingen: Jeg har egentlig ingen anelse om nettingen kvalifiserer til "ekte" no-see-um, altså, jeg vet vel egentlig knapt definisjonen. Eneste som blir oppgitt på AliExpress-siden jeg kjøpte den fra (merk feilstavingen: pedestiran -- mye kina-engelsk ute og går på AliExpress), er at nettingen er "High density mesh Nylon".

Så, om den er sammenlignbar eller ikke: Jeg har tre "inner-produkter" jeg bruker om hverandre i duomiden (og under andre tarper): 
Mesh_comparison.JPG

Av disse er bivyen fra Katabatic klart mest "high-end", altså, latterlig dyr og "made in the USA". Den er kanskje ørbitte, bitte litt mere finmasket enn innerteltet fra 3F. Bug-bivyen fra KNOT har relativt mye større masker enn begge de to andre. 

Så, sånn konluderende, ja, jeg tror den er sammenlignbar med no-see-um, men jeg garanterer ingenting. Av erfaring så hadde vi en del knott sist uke, og jeg merket ingenting i innerteltet i løpet av nettene. Flått virker ikke til å like meg uansett, så det får jeg ikke testet skikkelig, tror jeg.

Jeg nekter å teste styrken. Det får andre ta seg av: Man må vel bare rive til ting blir ødelagt? Virker så solid som man skulle forvente, har som sagt brukt den til bunnduk å sitte på i noen dager, og er ingen antydninger til strukket, vridd eller ødelagt mesh.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Kjøpte 4 sesongs utgaven av innertelt. Er litt saggete i endene og selv om det var strammet godt opp både i alle 4 hjørner og i taket som hjalp ikke dette. Lurer på om jeg skal sy på noen ekstra løkker på utsider som jeg kan stramme det opp i.

IMG_6132.JPG.ec2611185cd756145895242c5cbd2884.JPGIMG_6143.JPG.52617566555c6112f8d7d1fc2ac65790.JPGIMG_6142.JPG.286b82eb36474a9ca8bd10c84c980380.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 4.3.2017 den 12.18, Oddbjørn skrev:

Kjøpte 4 sesongs utgaven av innertelt. Er litt saggete i endene og selv om det var strammet godt opp både i alle 4 hjørner og i taket som hjalp ikke dette. Lurer på om jeg skal sy på noen ekstra løkker på utsider som jeg kan stramme det opp i.

IMG_6132.JPG.ec2611185cd756145895242c5cbd2884.JPGIMG_6143.JPG.52617566555c6112f8d7d1fc2ac65790.JPGIMG_6142.JPG.286b82eb36474a9ca8bd10c84c980380.JPG

 

Kjøpte nettopp det samme. skal bruke det i ett Nigor Wicku-up telt. Teltet er 150cm høyt så tror at jeg skal få strammet det nok opp da. Virker som det er det som feilet hos deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 12.7.2017 den 11.45, Svandal skrev:

 

Kjøpte nettopp det samme. skal bruke det i ett Nigor Wicku-up telt. Teltet er 150cm høyt så tror at jeg skal få strammet det nok opp da. Virker som det er det som feilet hos deg? 

Er helt stramt i toppen, så er ikke høyden som er problemet. Ble det stramt og fint hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Oddbjørn said:

Er helt stramt i toppen, så er ikke høyden som er problemet. Ble det stramt og fint hos deg?

Geometri er ikke lett og jeg blir ikke helt klok. Analyserte dette bildet lenge før jeg skjønte hvorfor det var slapt på toppen. Utrolig hvor enkelt det var å få stramt med samme høyde fremme og bak sammenlignet med hvor vanskelig det skulle være når bakenden var lavere enn fronten.

IMG_4950.thumb.JPG.a9fdf6fe0fd070bb79bf1d971fa14cb7.JPG

Moralen er at litt prøving, feiling og fundering kanskje vil hjelpe? På en eller annen måte må det stå litt skjevt en plass. Har du prøvd å sette det opp uten fortelt? For å se om du får det stramt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thomas E skrev:

Geometri er ikke lett og jeg blir ikke helt klok. Analyserte dette bildet lenge før jeg skjønte hvorfor det var slapt på toppen. Utrolig hvor enkelt det var å få stramt med samme høyde fremme og bak sammenlignet med hvor vanskelig det skulle være når bakenden var lavere enn fronten.

IMG_4950.thumb.JPG.a9fdf6fe0fd070bb79bf1d971fa14cb7.JPG

Moralen er at litt prøving, feiling og fundering kanskje vil hjelpe? På en eller annen måte må det stå litt skjevt en plass. Har du prøvd å sette det opp uten fortelt? For å se om du får det stramt?

Nei, har ikke testet uten telt nei. Har fått brukt oppsettet litt mindre enn jeg hadde tenkt, blitt for lite turer i sommer. Men på de turene jeg har hatt har jeg ikke fått det til noe bedre enn jeg gjorde på tunet hjemme ihvertfall. Hjelper ikke akkurat med ujevnt underlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 2.8.2017 den 14.37, Oddbjørn skrev:

Er helt stramt i toppen, så er ikke høyden som er problemet. Ble det stramt og fint hos deg?

 

Dessverre. Det blir ikke stramt nok i sidene. samme prob. som deg. Fikk du fikset det eller opplever du fremdeles det samme problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.