Gå til innhold
  • Bli medlem

Vannsøyle - hva er nok?


Thomas E

Anbefalte innlegg

Utstyrsjungelen er jammen ikke lett i jakten på det perfekte teltet. Jeg har tidligere vært veldig skeptisk til amerikanske produsenter da de ofte har noen litt rare løsninger på ting, men har blitt mer og mer positiv til de i det siste.

I jakten så har jeg nå f.eks. sett en del på Big Agnes sine telt. De hadde et par ganske interessante telt, men jeg ble ganske skeptisk til om de er vanntette. De opplyser at vannsøylen ligger på 1200mm. Ikke bare på toppduken, men også bunnduken ligger på dette. Som vestlending blir jeg mildt sagt skeptisk. Er det noen som har noen erfaringer med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde et MSR Freelite telt med 1200mm vannsøyle i bunn og ytterduk. Hadde det med på Hardangervidda tidlig i Juli og hadde drittvær i fire dager. Teltet var potte tett, tørt og fint og veldig god lufting så det var ingen kondens til tross for mye nedbør og vind.
Solgte det videre da takhøyden ble for lav for meg, men kvalitetsmessig virket det veldig bra.

Jeg tror derfor ikke det er særlig nyttig å se seg blind på disse vannsøyletallene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er teknisk info fra Helsport, http://www.helsport.no/som-rivestyrke-og-vanntetthet Håper denne kan hjelpe deg litt på vei Jeg har to Helsport telt selv. Det er mye penger å bruke på en hobby selv om det også har med helsa og gjøre. Du kan også sjekke med Hilleberg der er det  også tekniske beskrivelser. Bakgrunnen for at jeg valgte Helsport var kvalitet og nærhet til produsent slik at jeg hadde noen å snakke med hvis jeg fikk problemer, og kunne få hjelp raskt. Begge teltene mine er kjøpt på outlet siden på siten til Helsport,, Her er svært rimelige priser. Kjøper du amerikanske telt har du ingen å snakke med og kanskje ingen hjelp å få. . Mange amerikanske telt er laget slik at du setter opp inne-teltet først for så å legge over ytter- duken. Må du gjøre dette i regnvær risikerer du at inne-teltet blir vått. For meg er det bare tre produsenter som er aktuelle ang. ryggsekker og telt, Helsport, Bergans og Hilleberg. Jeg må legge til at mange her på Forumet har amerikanske telt og er fornøyd med det. Info om dette finner du hvis du søker litt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Helsport superlight med 2000mm vannsøyle. Etter 6  netter med variabelt regnvær brøt det gjennom til innerduken, og derfra 2 dråper ned på soveposen. Dette var snakk om regn som trommet ned så det holdt meg våken :D 

Men om du er nærvøs for vanntettheten, så ha med deg en tarp som du spenner over teltet! Da skal det mye til før du blir våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Vestlendingen said:

Men om du er nærvøs for vanntettheten, så ha med deg en tarp som du spenner over teltet! Da skal det mye til før du blir våt.

Joda, men da forsvinner forspranget på vekt og jeg kan liksågodt kjøpe et annet telt og da eventuelt bruke Tarpen til å lage større vestibyle. Teltet jeg så på var Big Agnes Slater UL3+:

Slater%203%20Tent%20with%20Fly%207-zm.jp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Per Fredrik said:

Her er teknisk info fra Helsport, http://www.helsport.no/som-rivestyrke-og-vanntetthet Håper denne kan hjelpe deg litt på vei Jeg har to Helsport telt selv. Det er mye penger å bruke på en hobby selv om det også har med helsa og gjøre. Du kan også sjekke med Hilleberg der er det  også tekniske beskrivelser. Bakgrunnen for at jeg valgte Helsport var kvalitet og nærhet til produsent slik at jeg hadde noen å snakke med hvis jeg fikk problemer, og kunne få hjelp raskt. Begge teltene mine er kjøpt på outlet siden på siten til Helsport,, Her er svært rimelige priser. Kjøper du amerikanske telt har du ingen å snakke med og kanskje ingen hjelp å få. . Mange amerikanske telt er laget slik at du setter opp inne-teltet først for så å legge over ytter- duken. Må du gjøre dette i regnvær risikerer du at inne-teltet blir vått. For meg er det bare tre produsenter som er aktuelle ang. ryggsekker og telt, Helsport, Bergans og Hilleberg. Jeg må legge til at mange her på Forumet har amerikanske telt og er fornøyd med det. Info om dette finner du hvis du søker litt. 

Takk for tips, men selve teltvalget har jeg brukt flere timer enn jeg tør innrømme på og enda flere timer med erfaring i telt og div. utstyr fra både Bergans, Hilleberg, Helsport og nå nylig fra amerikanske produsenter. Her er jeg hovedsaklig på utkikk etter erfaringer rundt lav vannsøyle. Helsports Superlight-serie har 2000mm/3000mm i hhv topp/bunnduk. Det hadde jeg ikke nølt med, men jeg nøler mer med 1200mm/1200mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.