Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye. Trenger tips


Anbefalte innlegg

Omsider er tiden inne til å skaffe hengekøye/feltreir, unga vil dingle. ;) Ønsker ikke bruke så mye penger på det, men vil seff ha noe lett og bra. :P Komplett med tarp og myggnetting. Kan noen sende meg i riktig retning? Jeg har prøv en, på et treff på Fjorda, var det din @tronn ? Hva var det?   Og - er den billige fra Magasinet ok å sove i, eller blir det feil liggestilling? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tenker på denne?
Usikker på hvordan den er. Ser ut som en blanding av fiskenettkøye og gathered end.

Det viktige er jo at du kan ligge diagonalt og dermed ca vannrett og ikke banan som bildet hos Magasinet indikerer.
Jeg har litt dårlig erfaring med diamant tarp som Magasinet sin da den blir litt liten i vind og regn.

Videre vil jeg tro at opphenget (suspension) på Magasinet køye ikke er det enkleste å justere eller bruke.

Husk at du MÅ ha isolasjon. Enten liggeunderlag eller underquilt under deg og en sovepose over deg som dyne. Evt en skikkelig opverquilt.
Quilter koster fort et par tusen per stk.

Skal du ha 3 stk køye-oppsett til sammen? Deg og to unger?
Hengekøye jungelen er blitt relativt stor og har en del forskjellige løsninger etterhvert.

Du må nesten spesifisere hva/ når du skal bruke køyene; Sommer, 3-sesong eller hele året. Du får selvsagt ikke både i pose og sekk her heller, så du må nok inngå noen kompromiss på veien; billig, lett og bra på en gang blir vanskelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å finne noe veldig billig. De billige køyene krever ofte underquilt, noe man ikke har fra før av. Exped Scout Combi er et alternativ. Her bruker du liggeunderlag i stedet for underquilt, så da slipper du å kjøpe dette. Det finnes sikkert flere alternativ, men jeg er ikke så veldig bevandret i køyejungelen for tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte primært å investere i en hengekøye i første omgang, ellers blir jo vekt og pris hent hinsides ift telt! ;) (Men kanskje to, på sikt, så de to eldste kan henge, det kan de jo forøvrig gjøre her hjemme også til vanlig, for utesoving er veldig populært uansett.) 4-sesongers. Helst bruke det vi har fra før, soveposer og liggeunderlag. Hm. SKjønner at dette er en jungel jeg er lite bevandret i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidu!

Du har nok ikke prøvd noen av mine køyer.

Men skal du prøve å kjøpe noe billig i første omgang, ville jeg vurdert å kjøpe ticket to the moon køyer hos DNT.

Det følger ikke med myggnetting, men hvis dere prøver dere en varm høstnatt, så er ikke det nødvendig.

Bruk de liggeunderlagene dere allerede har som isolasjon. Også må du ha Tarp. Det finnes et mylder av tarper, jeg vet ikke hvilken som er billigere som passer best til hengekøye. Men jeg vet en vanlig Dovrefjell 3x3 vil gjøre nytten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 5-åring og jeg sover i hengekøyer. Vi har underquilt, men både han og jeg foretrekker å bruke Bamse liggeunderlag. Vi bruker også Doverfjell 3x3-tarp som nevnes over her. Det er for vår del litt tyngre enn teltet, men veldig verdt det for komforten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.