Gå til innhold
  • Bli medlem

Aconcagua: Trenger råd til bestigning vinteren 2016/2017


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fantasert om bestigning av høye fjell en stund nå, og etter vellykket bestigning av Kilimanjaro denne sommeren har jeg fått blod på tann. Aconcagua har utpekt seg som neste mål i sikte, og jeg sitter nå med en haug av reiseleverandører og en del spørsmål og tips da jeg mangler både nettverk og ekspedisjonserfaring. Dog er jeg forberedt på å ta igjen dette med god fysikk og motivasjon :-)

1. Det ser ut som det finnes to innfartsveier til foten av fjellet: normalruten og Vacas-dalen. Jeg hører at Vacas-dalen er mindre brukt og gir en flottere naturopplevelse på turen. Noen som har erfaring med disse to alternativene? Hvor stor forskjell er det? Er det verd å legge en del mer penger i turen for å oppleve Vacas-dalen til fordel for normalruten?

2. Det finnes både norske, internasjonale og argentinske selskap som gir pakketurer til toppen. De virker og gå fra dyrest til billigst i den rekkefølgen. F. eks Hvitserk er relativt dyre (55000,-+tillatelse), men jeg ser ikke helt hva mer de har å tilby enn andre selskaper? Jarle Trå tilbyr i likhet med Hvitserk Vacas-dalen, men til 10000,- mindre. Noen som vet hvordan dette har seg?

Jeg har funnet et argentinsk selskap som tilbyr normalruten på 20 dager inkl 2 reservedager (dag til dag programmet ser veldig likt ut som for norske aktører) som kun skal ha 26000,-+fly+tillatelse, altså ender jeg opp på rundt 40000,- totalt for hele turen. Som 21 år gammel student blir det økonomiske aspektet ved ekspedisjonen nokså relevant, og det jeg lurer mest på er rett og slett om pris i stor grad styrer kvalitet, service og erfaring ved selskapet man ønsker å reise sammen med. Link til det nevnte Argentinske selskapet her:

http://www.aconcaguaadventures.com/ingles/normalrouteexpeditions.htm

3. Jeg ser her på forumet at det tidligere år er blitt tatt initiativ til egne organiserte ekspedisjoner til Aconcagua. Er det noen som vet om en norsk gjeng som vurderer noe slikt i år? 

På forhånd takk for alle svar!

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei @thomaslone og velkommen til forumet.

@Haakon har tidligere arrangert turer med nordmenn nedover til Argentina - om han skal nedover i januar vet jeg ikke.

Jeg har kun prøvd meg på normalruten - men tror gjerne at innfarten til Vacasdalen kan være vel så bra. Jarle Trå har vel en ganske OK statistikk - og erfarne guider og et bra "personlig" opplegg - som sikkert kan tiltale mange.

Jeg hadde for noen år siden en plan om å prøve meg på toppen igjen - og booket plass på et argentinsk opplegg. Jeg ble syk før avreise, men om jeg skulle prøvd meg igjen hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg hadde benyttet et lokalt annerkjent selskap der nede.

Fordelen er at man treffer andre likesinnede fra andre land og i grunnen blir kjent med mange nye mennesker - i forhold til en norsk gruppe - der man kun holder i sammen i gruppen. Jeg tror kanskje også en nøkkel til suksess kan være at man sitter på god lokal kunnskap og gode værvarsler. Da vi var der så vi jo at folk gikk på toppen selv om mange andre avbrøt på grunn av "varsler"...

Aconcagua er for øvrig en helt annen potet enn Kilimanjaro. Det er mye tøffere forhold opp mot toppen av Aconcagua enn Kilimanjaro - og mange blir overasket over hvor krevende det er der. Det er ikke uten grunn at det "kreves" doble plastsko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Kjell Iver for godt svar. Skal sende litt flere mailer rundt, men heller mot Argentinske selskap. 

 

Jeg har god respekt for fjellet, og selv om jeg følte jeg hadde mye å gå på fysisk og på "feltdisiplin" på Kilimanjaro, skal jeg trene mye i halvåret som kommer! 

God sommer videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også bare gått normalruten, så vet ikke om naturen er flottere i Vacas. Men så vidt jeg vet er Vacas lenger, og kanskje mer slitsom, enn normalruten. Det er tross alt en grunn til at folk flest går normalruten.

I utgangspunktet vil jeg nok si at du kan få et minst like bra opplegg med et lokalt selskap som et norsk. Første gang jeg var der nede dro jeg med et norsk selskap, mens andre gangen organiserte jeg selv og brukte et lokalt selskap til muldyr, leirservice o.l.. Det var ikke noe problem å  bruke lokalt selskap, men da kjente jeg selvsagt en del til hvordan det funker der nede siden jeg hadde vært der en gang før. Bruker du et av de litt større lokale selskapene går du neppe på noen blemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.