Gå til innhold
  • Bli medlem

Sirdal-Lysebotn


aamodt

Anbefalte innlegg

Annonse

Det kommer helt an på hvor dere har tenkt å gå fra. Hvis dere går fra Ådneram og holder dere i nærheten av veien så må dere krysse Dyngjanlona som kommer fra Holmavatn og renner forbi Dyngjane og ned i Valevatn. Jeg har fisket ved Dyngjane og nede i enden av Grytdalen. Inne ved Dyngjane er det en del fisk, men den biter bare hvis det er mye vann i elva. Det pleier å være bra med fisk ovenfor Dyngjanfossen, både i litle- og store Salomonsvatnet. Nedenfor Dyngjanfossen har jeg fått en del fisk, men her nytter det lite hvis det er lite vann i elva. Helt nede ved veien, nedenfor Grytdalslega fisket jeg for mange år siden og da var det mye, men små fisk.

Det er en del småvann innover mot Lysebotn, men jeg har ikke prøvd å fiske her. En del av vanna er regulert og det er ikke bra for fiske. Jeg har hørt ar det skal være fin fisk i Langevatn, men har aldri fisket her. Hvis det er riktig at det er fisk i Langevatn så burde det også være fisk i bekken og i Rundavatn nedenfor.

En vanlig rute å gå til Lysebotn er å starte ved Lortabu og gå til Sandvatn. Så videre til Langavatn og over Kjerag til Øygardstølen og så ned til Lysebotn. Hvis dere går denne løypa og ikke vil bo på hyttene så kan dere f.eks. overnatte i Mohidler eller inne ved Urdalslega. Fra Sandvatn til Langevatn så går løypa over Strålausheia og her er det både lite teltplasser og fiskemuligheter.

Men hvis dere vil gå fra Ådneram og bruke kartrt nord for veien som går til Lysebotn så kan dere komme ned på samme sted hvor Lars monsen gikk i et av disse programmene hvor han ikke viste hvor han var. men da må dere være forberedt på at det kan være vanskelig å krysse elva Dyngjanlona nedenfor Dyngjanvatnet. Det går lettere ovenfor fossen mellom litle og store Salomonsvatnet. 

Det kan være vanskelig å finne en trygg vei ned til Lysebotn, men hvis du kommer østfra og følger elva ned Lysedalen så burde det vel gå. Lars Monsen hadde store problemer på grunn av at han kom sørfra og møtte lysedalen for langt vest.

Det går ei løype nord for Andersvatnet og hvis dere følger denne så burde det gå greit å komme ned til Lysebotn.

Hvis dere ønsker å gå i Monsens fotspor, https://tv.nrk.no/serie/monsen-paa-villspor/muhu10000114/sesong-1/episode-1

så mener jeg at han startet fra en holme mellom Botsvatnet og Nutevatnet, nord for Roskrepfjorden, og gikk sydvestover mot post 1 som lå ved Storavatnet. Derfra gikk han til Taumevatn, brukte kano på Holmevatn og inn til Duken, nord i Litle Holmevatn. Så gikk han over Dunsen, ned mot Raudbergtjønn og fulgte dalen sørvestover til Lysebotn. (Det var vel her han kom for langt vest og fikk problemer med å komme ned.)

Hvis dette er riktig så har han passert to T-hytter, T-merka løyper og en anleggsvei, men hann kom jo frem til slutt uten å ha funnet ut hvor han var.

Endret av REs
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt kronglete å komme inn til Botsvatnet, men kanskje det går å kjøre anleggsveien inn til Ruskelid og følge stien inn Everdalen og videre nordover øst for Roskrepfjorden inn til T-hytta Svartenut.  

Eller så er det mulig å gå fra veien ved Øyuvsbu og inn til Svartenut. ( 5 timer). Så ligger Bossbu øst for Botsvatnet (3 timer) og da er det ikke langt igjen over til Snorrevadi som ligger like syd for holmen hvor han startet.

Du må nok regne to dager for å komme inn hit.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎24‎.‎07‎.‎2016 at 15.09, aamodt skrev:

Takk for godt svar!

Episoden av Monsen i Ryfylke, var grunnen til at vi ville gå her. Ser ut som en kjempe tur! Så blir nok å følge løypa som du nevnte på slutten her :-)

Det er en god grunn til at den merkede stien mellom Lysebotn og Grautheller går over Kamsvatn. Lysedalen blir ofte beskrevet som "ufremkommelig" og ikke uten grunn.

Som Lars Monsen viste, er det mulig å komme fram, og jeg har hørt om andre, men med høy vannstand og regn - ikke for alle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24. juli 2016 at 19.52, REs skrev:

Det er litt kronglete å komme inn til Botsvatnet, men kanskje det går å kjøre anleggsveien inn til Ruskelid og følge stien inn Everdalen og videre nordover øst for Roskrepfjorden inn til T-hytta Svartenut.  

Eller så er det mulig å gå fra veien ved Øyuvsbu og inn til Svartenut. ( 5 timer). Så ligger Bossbu øst for Botsvatnet (3 timer) og da er det ikke langt igjen over til Snorrevadi som ligger like syd for holmen hvor han startet.

Du må nok regne to dager for å komme inn hit.  

Greieste vei inn til Bossbu, er fra Berg i Valle. Ca 5 timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎24‎.‎07‎.‎2016 at 11.12, REs skrev:

 

Men hvis dere vil gå fra Ådneram og bruke kartrt nord for veien som går til Lysebotn så kan dere komme ned på samme sted hvor Lars monsen gikk i et av disse programmene hvor han ikke viste hvor han var. men da må dere være forberedt på at det kan være vanskelig å krysse elva Dyngjanlona nedenfor Dyngjanvatnet. Det går lettere ovenfor fossen mellom litle og store Salomonsvatnet. 

 

Den vanlige veien for bøndene i de øvre gardene (Ådneram) i Sirdal til handelsmannen i Lysebotn, gikk gjennom Grytdalen (hvor veien i dag går) og ned "brekkå" til Lyse. Bekkå var den gangen bratt og en utfordring for mange. Den er blitt verre pga ras...

Grunn til dette var at de ikke kom fram gjennom Lysedalen.

De nedre gardene (Fidjeland) gikk over Halvfarheia til Øygardstøl og brekka ned, der veien går i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
REs skrev (På 24.7.2016 den 11.12):

Det kommer helt an på hvor dere har tenkt å gå fra. Hvis dere går fra Ådneram og holder dere i nærheten av veien så må dere krysse Dyngjanlona som kommer fra Holmavatn og renner forbi Dyngjane og ned i Valevatn. Jeg har fisket ved Dyngjane og nede i enden av Grytdalen. Inne ved Dyngjane er det en del fisk, men den biter bare hvis det er mye vann i elva. Det pleier å være bra med fisk ovenfor Dyngjanfossen, både i litle- og store Salomonsvatnet. Nedenfor Dyngjanfossen har jeg fått en del fisk, men her nytter det lite hvis det er lite vann i elva. Helt nede ved veien, nedenfor Grytdalslega fisket jeg for mange år siden og da var det mye, men små fisk.

Hei, og takk for utfyllende info i denne tråden!

Jeg og en turkamerat har tenkt oss opp i samme område ila. juli.

Hvor får man kjøpt fiskekort i området her? Holmevatn, Dyngjanvatnet etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babbaneser skrev (På 11.7.2023 den 16.58):

Hei, og takk for utfyllende info i denne tråden!

Jeg og en turkamerat har tenkt oss opp i samme område ila. juli.

Hvor får man kjøpt fiskekort i området her? Holmevatn, Dyngjanvatnet etc

Jeg tror ikke at du trenger fiskekort. Jeg mener at medlemskap i Stavanger Turistforening er nok, men det vet de sikkert mer om hvis du kontakter Turistforeningen eller Turistinformasjonen v/ Sirdal Fjellmuseum på Kvæven. 

https://listerfriluft.no/friluftsaktiviteter/sirdal/fiske/ 

Endret av REs
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.