Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett og godt utstyr (sovepose, underlag, telt)


Turmat

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt å ta opp igjen teltlivet. Teltet litt i skog og mark med forholdsvis tungt utstyr for mange år siden. Men nå sier helsa mi (og formen) at jeg må ha mye lettere utstyr. Jeg kommer til å begynne med en eller to overnattinger på sommeren (men kanskje også sen vår, tidlig høst) sammen med bikkja. Jeg kommer nok til å dra ut når værmeldingen varsler ikke så altfor dårlig vær. Altså helst godvær, men man vet jo aldri. Terrenget blir skog og mark og kanskje en tur over tregrensa, men ikke på de øverste toppene. Jeg kommer ikke til å gå veldig langt, men vekta er likevel viktig. Så mine "krav" til utstyret er: ganske lett, god kvalitet, ikke altfor kostbart, forholdsvis kompakt pakkevolum.

Jeg har allerede kjøpt en Bergans Helium 55 ryggsekk. (ny modell som veier 1 kg). (Vil helst bruke denne, men den kan byttes ut med en større hvis det blir helt umulig å få plass til utstyret.)

Jeg har sett på en Mammut sovepose Sphere Down Spring https://www.fjellsport.no/mammut-sphere-down-spring-dark-indigo.html på tilbud til 2688,-. Er dette en god sovepose til en god pris ?

Liggeunderlag tror jeg blir et Exped Synmat UL 7 LW,

Telt: Her tenker jeg på Reinsfjell 2 SL eller Fonnfjell 2 SL hvis jeg kan finne noen gode tilbud. (Vet ikke om jeg får råd til (eller er villig til å betale) full pris på disse.) Liker best "utformingen" på Fonnfjell, men samtidiig liker jeg godt at Reinsfjell er selvstående. Vanskelig valg. Vurderte en stund Ringstind SL 1-2 siden det var så lett, men kom fram til at jeg kommer til å tilbringe en del tid i camp og det teltet viker litt for trangt og best egnet for kun overnatting.

Siden jeg er helt uerfaren med "moderne" utstyr, ønsker jeg synspunkter på mine valg og evt. forslag til alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!
Det er aldri for sent å ta opp teltlivet - og heldigvis har det kommet maaaange finurlige og fine løsninger og lett utstyr på bare få år. :-)

Jeg har ingen erfaring med soveposen du har sett på, men tenkte å fortelle hvilket utstyr jeg bruker når jeg ønsker å bruke minst mulig vekt på sovepose, liggeunderlag og telt.

Sekken jeg har er en Osprey Argon 85 liter som veier i underkant av 3 kg. Hvor mange liter man trenger kommer selvsagt an på hvor lenge man har tenkt å være ute på tur - på helgeturer klarer jeg meg med en 40 literssekk!

Liggeunderlag: Jeg har Thermarest Neo Air Xlite med thermarest z-lite under. Jeg har alltid med z-liten, fordi den tåler å blir dratt fram i pauser og jeg trenger ikke være redd for glør/at det skal gå hull i den. Neo Airen funker helt topp synes jeg og er bitteliten i sekken.

Telt: Reinsfjell 2 SL, som jeg er superfornøyd med. Stødig, lett og rett og slett ett fryktelig trivelig telt. Tror det skal mye til for å ikke bli fornøyd med dette. Jeg har tidligere hatt Ringstind, men det solgte jeg fordi jeg synes det var aaaalt for liten plass.

Pose: Jeg har en Sir Joseph koteka 290 dunpose. Den veier et halvt kilo, og har en komfortemperatur på tre grader - men jeg har sovet med den i minusgrader også uten å fryse. Den lekker litt smådun, men ellers romslig og fin. Stiv i pris - men jeg synes den har vært verdt det. Begynner å bli noen år siden jeg kjøpte denne, og det er helt sikkert mange andre gode og lette varianter på markedet som er billigere. Syntetposene har kommet seg mtp vekt de siste årene også. 

Håper det var til hjelp - lykke til i jakten :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes alt du har kommet frem til ser bra ut. 

Når det gjelder teltet har jeg ikke førstehåndskunnskap om Fonnfjell SL, men det ser veldig spennende ut. Reinsfjell har jeg bare gode erfaringer med etter å ha eid det i over et år. Den store fordelen med Reinsfjell er at det er selvstående og har to fortelt / innganger. Hva du velger blir smak og behag.

Mammutposen er topp kvalitet og duger godt ned til rundt 0. Blir det rett under null fungerer det fint for meg å ta på ulltrøye og ullsokker.  Det eneste du bør vite er at denne posen er ganske smal. Den passer meg perfekt siden jeg er lang og slank, men er du litt kraftigere bygd kan den nok oppleves litt trang.

Når det gjelder underlag så syntes jeg Exped har best liggekomfort. Hvilken modell du velger blir smak og behag. Til skissert bruk vil Synmat være mer enn godt nok. UL vil måtte behandles litt mer forsiktig, men det kan være verdt det med tanke på vekta.

God tur! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thess89.
Setter kjempestor pris på svar. Men den soveposen din finner jeg faktisk ikke noen som selger.
(Glemte forøvrig å si at jeg foretrekker norske nettbutikker pga. angrerett reklamasjoner etc.) 
Neo Air'en ser interessant ut. Jeg tror jeg trenger large utgaven, men det ser ut som den er mye dyrere enn Exped'en som jeg vurderer, og sparer bare 150 gram. Men hvis den er mye bedre )noen som vet?), så vil jeg absolutt vurdere den. Z-lite'n er absolutt noe jeg vil vurdere å ha hengende på utsiden av sekken. Foreløpig har jeg et 6mm Jysk skum underlag som jeg tenkte å ta med. Det virker litt skjørt. Får lett sår og riper. Men jeg tenkte det kunne brukes til beskyttelse oppå det oppblåsbare om dagen (til beskyttelse mot hundeklør) og under om natten. Hvis det blir for tynt og puslete kjøper jeg et Z-lite.

Likte veldig godt dine erfaringer angående telt. Da var det som jeg tenkte; at Ringstind blir for lite.  Reinsfjell SL en nok det som ligger best an foreløpig. Skulle bare ønske jeg kunne få ned prisen noe. Nå høres jeg sikkert litt gjerrig ut, men det er bare at jeg må handle mye nytt utstyr på en gang og jeg har dessverre ikke et pengetre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei whistler. Takk for svar. Jeg er heller ikke av de bredeste, så jeg tror jeg tar sjansen på den soveposen. Det høres ut som en god pose, og jeg kommer ikke til å være ute i telt under 0 (i hvertfall ikke i starten). Ang. underlag: Jeg likte veldig godt vekten på ul'en. Den vanlige ser ut til å være ca samme pris, men en halv kilo tyngre. Hvis den er mye mer solid, så er det kanskje verdt å dra på. Får tenke litt på det. Er det vanskelig å lappe UL'en hvis man får hull?

Så 1-0 til Reinsfjell. Men samtidig liker jeg veldig godt at man kan åpne opp hele framsiden på Fonnfjell. Klarer ikke helt å slippe det.

Endret av Turmat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammut Spherr Spring har jeg brukt nå ig den posen er veldig god og vsrm synes jeg. Har brukt den ned mot 5 grader og har det godt og varmt. Posen trenger ikke være så tykk, det er viktigere å ha et godt isolasjonslag mot bakken. Noe du får med et Synmat UL 7LW. Har dette selv og er nesten for varmt om sommeren. Bedre tilpasset tidlig vår og sen høst dette. Til vinterbruk har jeg synmat 9UL LW. Så på sovepose fokuser ikke blindt på komforttemp men heller velg underlag som tåler mye kulde istedetfor først og fremst. Særlig om det er vekt å spare du er mest opptatt av. Sphere veier 550gr. Jeg bruker Osprey Atmos AG65. Litt stor ift når jeg pakker lett med mitt Aktotelt for 2-3 dager, så burde nok hatt 50ltr istedetfor. Men atmos veier kun 2 kg og det synes jeg er lett ift min gamle Berghaus Atlas 2 på 3100gram.

Hvordan det teltet fungerer er usikkert. Jeg benyttet Hilleberg Akto med bunnduk og frisport tarp 3x3. Hillebergen veier 1,9kg alt inkl med bunnduk, frisport ca 400gram. Tarp er fantastisk herlig å sitte under og utvider teltbruken enormt. Trenget bare en stk tarpstang for teltet. På høyfjellet er Akto i seg selv robust nok til å tåle mye vind og vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei rbhelle. Takk for svar og ideer. Det Akto teltet ser veldig fint ut, men det blir nok litt trangt for meg og bikkja. Jeg kommer nok til å vurdere en Osprey sekk, hvis den jeg har blir for liten. 

Jeg har nå bestemt meg for å gå for soveposen og underlaget som jeg nevnte i første post og for teltet Reinsfjell 2 SL. Det får jo godord nesten over alt og har også blitt best i en test, ser jeg. Takk for alle innspill. Det føles litt tryggere når andre har gode erfaringer med det utstyret man velger. Jeg ser at noen setter et lite spørsmålstegn med kvaliteten på underlaget, mens andre er veldig godt fornøyde. Jeg tar nå sjansen på det. Det er ikke værre enn at jeg får kjøpe noe annet hvis det ikke duger. Etter hva rbhelle nå sier, så lurer jeg nesten på om jeg har kjøpt for varm pose og underlag til mitt bruk, men det er ikke godt å vite før man har hatt noen netter ute og forsøkt det. Gleder meg veldig til å komme meg ut på telttur nå. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kårvatn Fjellutstyr AS fører alle Sir Joseph Koteka soveposemodellene til gunstige priser. Dette er gode kvalitetsposer. Jeg ville også vurdert Warmpeace Viking soveposene fra Hekta På Tur (www.hektapatur.no/), som mange er svært fornøyde med.

Det er generelt lurt å ha litt is i magen og følge med på nettbutikkene. Flere av de seriøse nettbutikkene har ofte 30-50% rabatt på soveposer og telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den posen (Mammut Sphere Down Spring) ligner på den jeg har (Lahar 3-season down) vil jeg advare mot to ting:

  • Den lekker dun "som om det ikke er noen morgendag" (like there's no tomorrow)
    • Ligger jeg med ull-undertøy er det fult av små dun når jeg står opp. Samme med sokkene. Og teltet har et slør av dun i bunnen når jeg pakker sammen. Det blåser dun rundt i stua når jeg kommer hjem og pakker den i oppbevaringsposen.
  • Glidelåsen kan være VELDIG vanskelig å få til å gli nedover. Med andre ord; å åpne posen når du ligger i den. Har ført til noen klaustrofobiske øyeblikk med sprengt blære på morran. Har sprayet glidelåsen med silikonspray uten at det hjalp nevneverdig. Har lest at andre også sliter med glidelåsen på Mammutposen.

 

Ergo - jeg kjøper ikke Mammut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, 7homas skrev:

Om den posen (Mammut Sphere Down Spring) ligner på den jeg har (Lahar 3-season down) vil jeg advare mot to ting:

  • Den lekker dun (...)
  • Glidelåsen kan være VELDIG vanskelig å gå til å gli nedover (...)

Har Sphere Spring, og opplever ikke disse problemene. Tror dette er en høyere spesifisert serie enn Lahar.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også skrive under på at Sphere spring posen har en glidelås som det nesten er mere flaks enn forstand om den ikke setter seg fast. Jeg har hatt den i noen år og har en del ganger hatt posen helt igjen hvor glidelåsen har satt seg fast helt øverst, da får man nesten ikke krenget ut to fingre for å prøve å få den løs. Kjempe klaustrofobisk følelse, jeg sover alltid med kniv i den posen for sikkerhets skyld. Trang er den også men det hadde gått an om det ikke hadde vært for glidelåsen. Min har ikke lekket mer enn et fjon her og der og vekten er helt herlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Baconpåtur skrev:

Det kan jo være at Sphere Spring har kommet i en ny og forbedret modell i ft Izzys pose? Min er kjøpt i 2016

Jeg kjøpte den som heter Sphere Down Spring. (Ser at Fjellsport har økt prisen på denne siden jeg kjøpte den. Nå er det "bare" 30%. Jeg kjøpte til 50%.) Men Fjellsport selger også en som heter Sphere UL Spring som ser helt maken ut og har samme spesifikasjoner etter hva jeg kan se. Men Mammut lister kun Sphere Down Spring på sin hjemmeside. Jeg tenkte at UL kanskje var en utgått model og valgte Down. Det er kansje noe i det Baconpåtur sier, at det er kommet en forbedret versjon.?.

Endret av Turmat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fint hende at den har kommet i en ny og forbedret modell. Den jeg har heter Ajungilak Sphere Spring, lengde 195, vekt 550 g,  0 grader for menn, 5 grader for kvinner, 4,1 liter. Jeg har vel hatt min siden 2010 eller 2011 tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, TheSleepwalker said:

Det virker som den ikke setter seg fast i stoffet, men snarere bare ikke vil bevege seg nedover(bli åpnet). Lukking er aldri noe problem. Kan,dog ikke si noe for sphere konkret.

Nei, det er riktig, den kiler seg ikke i stoffet - den er bare rett og slett vanskelig å rygge når man drar i "Sov godt" hempa. Litt bedre om man holder rett i metallet på drageren. Virker kanskje som det er vinkelen som oppstår som er problemet, men det spilller ingen rolle om man får satt drager helt i nedre posisjon eller ikke, så kanskje det heller er designet på selve glidelåsen som ikke liker å kjøre i revers.

Uansett, er det tydlig utifra de som har kommentert her at dette ikke er noe enkeltstående problem med en pose.

Min ble kjøpt fra Fjellsport 09.02.2014 (Hele fotenden har svær Mammut logo, men solgt som Ajungilak Lahar 3-season 195 V og kostet kr1504 + mva når de hadde soveposekampanje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du kan jo ta en titt på: https//www.fjellsport.no/mountain-hardwear-hyperlamina-s-r-ginkgo-reg.html

Denne veier rundt 750 gram, pakker vanvittig lite, og holder ned til rundt null grader. Sammen med Exped synmat UL 9 har jeg enda ikke frøset. Mye pga underlaget naturligvis. Posen er veldig vid, men har "halv" glidelås. Dog toveis, slik at det er mulig å få litt sirkulasjon.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.7.2016 at 14.46, Turmat skrev:

Hei whistler. Takk for svar. Jeg er heller ikke av de bredeste, så jeg tror jeg tar sjansen på den soveposen. Det høres ut som en god pose, og jeg kommer ikke til å være ute i telt under 0 (i hvertfall ikke i starten). Ang. underlag: Jeg likte veldig godt vekten på ul'en. Den vanlige ser ut til å være ca samme pris, men en halv kilo tyngre. Hvis den er mye mer solid, så er det kanskje verdt å dra på. Får tenke litt på det. Er det vanskelig å lappe UL'en hvis man får hull?

Så 1-0 til Reinsfjell. Men samtidig liker jeg veldig godt at man kan åpne opp hele framsiden på Fonnfjell. Klarer ikke helt å slippe det.

Mulig du har sjekka, men Fonnfjell SL ligger nå på outlet siden til Helsport med pris 4.999.-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hillestaden skrev:

http://www.hektapatur.no/soveposer-1/sommerposer/warmpeace-viking-300

 

Har denne soveposen selv, og er kjempefornøyd! Liten og lett, romslig, glidelåsen hekter seg ikke fast, lekker svært lite.

Til 1699,- vil jeg mene den er et kupp! :)

Synd de ikke har den inne i large (1899,-). Det har de ikke hatt på en stund. :(

Men jeg har som sagt allerede kjøpt Sphere Down Spring. Men takk for tipset.

Endret av Turmat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Per Fredrik skrev:

Mulig du har sjekka, men Fonnfjell SL ligger nå på outlet siden til Helsport med pris 4.999.-

Takk for tipset. Men ja, jeg så det. De la det ut rett etter at jeg hadde kjøpt et Reinsfjell SL til 4500,-. Jeg er forøyd jeg. Men jeg hadde nok kjøpt det (evt. Reinsfjell SL til samme pris), hvis ikke jeg hadde fått det til den prisen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.