Gå til innhold
  • Bli medlem

Kraftig eller tynn bukse i høyfjellet om sommeren


Prebb

Anbefalte innlegg

Jeg skal på høyfjellet om et par dager og jeg sliter litt med å velge hvilken bukse jeg skal gå i. Dette handler altså om hvilken av to bukser jeg skal velge å gå med, ikke hvilken jeg skal kjøpe.

Destinasjonen er mellom Aurlandsdalen og Skarvheimen et sted og store deler av turen vil være rundt 1400-1600moh

Valget står mellom kraftige Norrøna Svalbard heavy duty, eller en tynn mikrofiberbukser fra Mountain Equipment (Comici pant). Sistnevnte tørker fort, men tilbyr lite isolasjon. Mens førstnevnte tørker ekstremt sakte og vil bli for varm om det blir varmt ute. Jeg vil også ha med meg en regnbukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg ville valgt heavy duty. Går rundt i fora shoft shell fortiden selv. Gitt opp og bruke den tynne turbuksa. Jeg har en treningstightsshorts som er grei å ha under, så igår kunne jeg dra av buksa når sola endelig titta frem en kort stund og vinden løya litt. Men det er frysepinnen meg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme Norønna som deg og den blir ofte for varm under marsjen på en "normal" sommerdag, men dersom man er ute om kvelden i den høyden så blir det neste alltid for lite klær når sola går ned og det kanskje er litt vind. Vanskelig å si. På siste turen nå i juli var både Norønna Svalbard og Bergans Imingen i bruk (+ ullundertøy på kvelden). Ta med begge er vel mitt råd hvis du er ute på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker fjellrevens vidda pro til alt av turer her i finnmark. Pakker med meg en shorts i tilfelle altfor varmt vær. 

Trenger ei bukse som tåler at jeg tråler meg igjennom kratt, som tåler at jeg sitter på stein og lyng. Vidda pro leverer hele året for min del!:) rett og slett en tanka av ei bukse! Men kan bli litt varm på de varmeste dagene, men er så sjeldent at vi har slike dager her oppe hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Prebb skrev:

Jeg prøver å ikke bære med meg mer enn jeg strengt tatt trenger.

Enig i det. Så er det bare hvor man setter grensene for hva man trenger.. ;) 

Den mikrofiberbuksa veier ikke mange grammene. Så skal det bli noen reell vektreduksjon så koker vel spørsmålet ned til om du kan kutte den tykke buksa? Svaret på det ligger i hva annet utstyr du kan kombinere med den tynne buksa. For eksempel en ziplongs som fort kan kneppes av og på uten å måtte ta av sko osv.. Hva slags regnbukse er det du har? Er det en type lett goretexgreie med luftinger her og der? I så fall kan den brukes over mikrofiberbuksa om det skulle bli litt kjølig. Da er softshellbuksa overflødig i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleksibilitet er en bra ting. Så da går jeg heller for kombinasjonen lett og tynn bukse/ lett regnbukse samt en longs hvis det blir kjølig. Istedenfor en tung bukse som aldri tørker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.