Gå til innhold
  • Bli medlem

5dagers på h vidda


el stenso

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei!

Jeg gikk en fin tur i fjor: Buss fra Geilo til Fossli (rett øst for Vøringsfossen), gikk så til den private turisthytta Hedlo.

Dagen etter forbi Hadlaskard og med flott utsikt til Hårteigen, til Torehytten. Selvbetjent DNT-hytte, flott beliggenhet. Sur hyttevakt, men vi gjestene klarte oss fint.

Kunne ha lagt om ruta og fått meg meg en topptur til Hårteigen, men møtte folk som sa det var sååå mye snø der det året. Etterpå møtte jeg andre som sa det ikke var noe problem...

Fra Torehytten gikk jeg til Stavali, selvbetjent, men med en slags betjening, som bl.a. solgte rømmegrøt og spekemat. Nydelig. Artig utedusj rett ved hytta.

Siste dagen gikk jeg ned til Kinsarvik, en nydelig rute med noen bratte svapartier ned, som nok ville ha vært mer anstrengende hvis det var vått. Mange flotte fosser underveis dette stykket.

Hel turen gikk i ganske snilt, lett kupert terreng, ikke paddeflatt som midt på H.vidda. Jeg passerte en god del vann underveis, men fiskemulighetene (-lykken) i dem kjenner jeg ikke til.

En annen fin tur er Finse (tog)-Rembesdalseter-Kjeldebu, og så videre f.eks til Krækkja og Finse igjen, eller Krækkja-Haugastøl (buss, av og til tog). Rembesdalseter ligger flott til ved breen Rembesdalskåkji, en arm av Hardangerjøkulen. Denne turen er i grunnen "Hardangerjøkulen rundt", men nå beveget jeg meg bort fra fiskingen...

Snøforholdene må du nesten sjekke ut, f.eks med noen av hyttene som åpner tidlig. Mange steder har det vært mindre snø enn vanlig i vinter, bl.a nord for Finse, men da jeg gikk over H.vidda i påsken så det rimelig vinterlig ut, gitt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.