Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av telt..


trultepåtur

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter telt. Tenker 3-manns telt. 

Har sett litt på Bergans Trollhetta. Og Mckinley Escape.

Usikker på om Mckinley er godt nokk. Har aldri sovet i telt før, så har ingenting å sammenligne med. 

Teltet blir nok mest brukt til helga turer i lavland til å begynne med. 

Noen som har noe erfaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes utrolig mange tremannstelt. For å begrense omfanget noe har jeg noen oppfølgingspørsmål:

- Skal det oppholde seg og sove tre personer i teltet? I så fall bør du vurdere firemannstelt. Antall personer teltet er beregnet på er hvor mange de klarer å stappe inn skulder til skulder.

- Spiller pris noen rolle?
- Ønsker du at det skal være så lett som mulig?
Lette telt er ofte dyrere og teltduk og stenger er noe skjørere. Sittehøyden reduseres gjerne på lette telt, og forteltet er ofte mindre.

Siden du sier det skal brukes i lavlandet regner jeg med du ikke har tenkt å bruke det på vinteren, stemmer det?
Vintertelt har ofte noen ekstra funksjoner som tresesongstelt gjerne ikke har. Det er for eksempel teltduk som går helt til bakken, stormmatter, plass til doble teltstenger i kanalene, generøst med barduner, og god ventilasjon høyt i teltet.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok som oftest bare meg, eller meg +1 barn og 1 hund. (stor hund vell og merke).

Når det blir meg alene, så kan det hende at det blir en liten fjelltur. Men ikke noe høyfjell.

Nei, ser ikke for meg at jeg drar på telt tur på vinterstid.  

Så for meg noe rundt 3000 kr. Max 4000 kr

Vil jo selfølgelig ikke drasse med meg et kjempe tungt telt, men tenker heller ikke å kjøpe sånn lett vektstelt. 

Mckinley sitt koster vell 1999 på G-sport. https://www.gsport.no/produkt/182130/mckinley-escape-3-0-telt

Er det godt nok til mitt bruk? Er redd for å ikke bli fornøyd, å ende opp med å kjøpe et annet dyrere som jeg heller kunne kjøpt i utgangspunktet.

Hvis du skjønner hva jeg mener? :-D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det Mckinley-teltet er et utmerket valg til den bruken du beskriver. Det veier 3,7 kg ifølge Mckinley, så det er ganske tungt å drasse på når du er alene, men de fleste 3-personsteltene veier der omkring. Du får i hvert fall god plass til deg, barnet og bikkja. Og sistnevnte kan kanskje ligge i det store forteltet? Siden det er så rimelig, kunne du kanskje kjøpt et mindre og lettere telt til alenebruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, trultepåtur skrev:

Det blir nok som oftest bare meg, eller meg +1 barn og 1 hund. (stor hund vell og merke).

Når det blir meg alene, så kan det hende at det blir en liten fjelltur. Men ikke noe høyfjell.

Nei, ser ikke for meg at jeg drar på telt tur på vinterstid.  

Så for meg noe rundt 3000 kr. Max 4000 kr

Vil jo selfølgelig ikke drasse med meg et kjempe tungt telt, men tenker heller ikke å kjøpe sånn lett vektstelt. 

Mckinley sitt koster vell 1999 på G-sport. https://www.gsport.no/produkt/182130/mckinley-escape-3-0-telt

Er det godt nok til mitt bruk? Er redd for å ikke bli fornøyd, å ende opp med å kjøpe et annet dyrere som jeg heller kunne kjøpt i utgangspunktet.

Hvis du skjønner hva jeg mener? :-D

 

Hvis du ender opp med å kjøpe telt hos G-sport/G-max så får du 20% rabatt på første kjøp ved å melde seg inn i kundeklubben deres, G+. Gjelder riktignok kun i deres fysiske butikker, men de har jo prismatch mot nettbutikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville sett etter følgende:

- 2-3 mannstelt

- 3 sesong

- Yttertelt med plass til hund

- Med barn ville jeg prioritert plass, kanskje spesielt takhøyde

- Sist, men ikke minst så lav vekt som mulig

 

Dette teltet tror jeg kan bli bra, men det er i øvre prissjiktet ditt:

https://www.xxl.no/helsport-fjellheimen-trek-3-camp/p/1125859_1_style

 

Dette er også i øvre prissjiktet, men her får du kvalitet:

https://www.gsport.no/produkt/720830/fjallraven-abisko-lightweight-2-telt#002

 

Anbefaler å prøve å finne et telt du mener er bra og undersøke pris. Prisen varierer mye fra butikk til butikk.

 

Lykke til!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så liker jeg best tunnel telt. Hvis du beregner å telte med barn eller hund så bør teltet ha god plass i forteltet slik at du slipper å krabbe over bagasje og primus når du skal inn og ut. Barn har en tendens til å "fly" litt inn og ut til alle tider. Noen telt har også flere åpninger f.eks. både på siden og foran. 

Vekt: Jeg pleier å si at et telt som skal bæres ikke bør veie mer enn 1 kg + pr. person. Hvis du tar utgangspunkt i at et enmannstelt veier max. 1,5 kilo så kan du legge på en kilo pr. person som kommer i tillegg. Da bør ikke et tremannstelt veie mer enn max. 3,5 kg. Vekt er ofte omvendt proporsjonal med prisen. Jo lettere jo dyrere.

Ta en titt på finn.no og på ebay.com Her kan du gjøre gode kjøp hvis du har litt "is i magen".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.